Netbooks ger Intel huvudbry

Permalänk
Melding Plague

Netbooks ger Intel huvudbry

Försäljningen av netbooks går inte som Intel planerat. Istället för att öppna upp nya marknader säljer de billiga datorerna i existerande, och påverkar försäljningen av dyrare system.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻

Tror att Netbooks är här för att stanna, hoppas verkligen att utvecklingen fortsätter gå framåt på detta.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem

De flesta klarar sig på en sunkmaskin för att surfa och kolla mail och på sin höjd fixa räkningarna.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem

Problemet jag ser med netbooks är inte prestandan utan skärmstorleken.
När får vi hopfällbara skärmar?

Permalänk
Avstängd

Intel... Keff

Permalänk
Medlem

Då gjorde AMD helt rätt som skippade satsningen på Netbooks alltså?

Permalänk
Medlem

Majoriteten skaffar inte en Netbook för att ha den som den enda datorn i hushållet utan för att ha den som ett komplement till övriga datorer, så att man inte vill sitta framför en skärm på <10" i 8h är ganska ovesäntligt.

Visa signatur

Assembly är ett högnivåspråk.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gramner
Majoriteten skaffar inte en Netbook för att ha den som den enda datorn i hushållet utan för att ha den som ett komplement till övriga datorer, så att man inte vill sitta framför en skärm på <10" i 8h är ganska ovesäntligt.

Majoriteten av dator-nerdar som gärna har två-tre datorer, ja.
Däremot vet jag folk som slängt ut sina gamla datorer för netbooks eftersom "de är så mycket smidigare", och mest är det personer som inte gör saker på datorn som tar tid tillräckligt ofta för att inse hur mycket de förlorade på vägen...

Permalänk

Sen kan man ju vara i mitt läge

Vill kunna läsa news, blogga o skriva anteckningar(jobbar som systemarkitekt)

Funderat på en Xperia, men den kostar nära 6kkr - och har för litet t-bord o skärm för att klara något "bekvämt" ... en "nätta" för runt 4kkr skulle däremot klara allt...

// Lz

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Viceroy
Då gjorde AMD helt rätt som skippade satsningen på Netbooks alltså?

Näe?

Permalänk
Avstängd

Amg, TomteSmileysar!

Netbooks har man ju för att lira Diablo II på?

Permalänk
Medlem

Jag skiter fullständigt i Intel's marginal. De ska förse oss med produkter som fyller ett behov hos oss och inte produkter där de har högst marginal.

Permalänk
Medlem

Lär väl inte vara mycket pengar i det här förmodar jag, och då går Intel igång och kritiserar ^_^

Permalänk

Hah jo, det är såååå synd om dem... som vanligt...

Min EEE 1000H används flitigt till att göra allt möjligt, surfa/maila/betala räkningar/Skriva labbrapporter... och detta gör den ypperligt.

Visa signatur

Elektriska komponenter placerade i en stållåda.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Loxus
Näe?

Uppenbarligen?

Permalänk
Medlem

Vad förvånad jag blir
Det jag själv och många andra vill ha en laptop till är en portabel och lätt tillgänglig station för lättare arbete. Surfa, dokumentbank, skriva/läsa saker.

Vad i hela friden ska jag med en dualcore, "17, 2,5 timmar batteritid och en prislapp på 17k till? Pengar i sjön. Problemet är ju inte att netbooks snor marknaden för de dyrare systemen, problemet är att de dyrare systemen inte vill tillhöra sin egen marknad utan är inne och sniffar på att ta över de stationäras uppgifter...

Edit**
Yay!
Julsmilies!

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem

Det är väl ganska öppenbart att en del folk går i från att ha en laptop till att ha en netbook och en vanlig stationär dator.

Visa signatur

| Errare humanum est |

Permalänk
Hedersmedlem

Antingen är Intels representanter i avsaknad av verklighetsförankring eller så är det ett gäng gnällspikar.

Citat:

It's not something you're going to use day in and day out.

Men pyttiga små telefoner kan man tydligen använda dag ut och dag in! Intel kan ju glädja sig istället åt att det äntligen dök upp ett bra verktyg som är billigare men mer användbart än super-duper-mobiltelefoner, och utan over-kill prestanda för fet prislapp när användningsområdet inte är detsamma.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av belga

Vad i hela friden ska jag med en dualcore, "17, 2,5 timmar batteritid och en prislapp på 17k till? Pengar i sjön. Problemet är ju inte att netbooks snor marknaden för de dyrare systemen, problemet är att de dyrare systemen inte vill tillhöra sin egen marknad utan är inne och sniffar på att ta över de stationäras uppgifter...

japp håller med

Visa signatur

[ Celeron 420 | Scythe Ninja Mini | 4 x 1 GB Corsair 6400 CL5 | X1650 Pro 512 MB | 2 x 500 GB Samsung | Compucase 19" 4U | Gigabyte P35 DS3 | Fujitsu Siemens Myrica 40" | X-Fi Elite Pro | Logitech Dinovo Laser | Logitech G25 ]

Permalänk

Dessa kommer bli stora om några år då prestandan blir bättre.

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem

Intressant exempel ur marknadsekonomiskt perspektiv.
Kunderna efterfrågar något som företagen helst inte vill erbjuda, typ.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mrc
Jag skiter fullständigt i Intel's marginal. De ska förse oss med produkter som fyller ett behov hos oss och inte produkter där de har högst marginal.

Öhh... så länge Intel är ett företag man kan köpa aktier i har dom skydlighet enligt lag att tjäna så mycket pengar som möjligt.

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Viceroy
Uppenbarligen?

Nej, folk köper ju andras produkter istället?

Permalänk
Medlem

Ergonomifrågan löser man enkelt genom att ansluta skärm, tangentbord och mus/touchpad till sin netbook. Jag använder själv den lösningen. Fungerar utmärkt. Behövs det inte mer kapacitet hemmavid så finns det ingen anledning att skaffa en desktop.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kilroy
Intressant exempel ur marknadsekonomiskt perspektiv.
Kunderna efterfrågar något som företagen helst inte vill erbjuda, typ.

Ja det är klart att de helst inte gör billiga saker med inte lika hög lönsamhet på^^

De skulle ju kunna sätta marginalerna högre med minskad försäljning som följd men kanske skulle bli högre lönsamhet ändå eftersom amd inte har något som konkurerar där.

Men de tjänar ju ändå på detta så det är ju inte så att AMD gjorde en bra affär på att inte ha något alternativ de förlorar mycket marknadsandelar med det.

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Viceroy
Uppenbarligen?

Har du ens läst nyheten?

Visa signatur

System: R5 5600X, GTX 1080 TI

Permalänk

Måste bara skriva lite barnsligt, men "lol, SELFOWNAGE"

Men helt rätt, när jag letade efter en bärbar, ville jag ha en bärbar dator. Till sist fick jag tack i en lenovo 3000 v200 för 5 tusen i andra hand, med 11 månaders produktgaranti kvar.

Om jag inte minns helt fel så skulle Dell tror jag släppa en netbook med 12.1 tums skärm, då kan den bli mycket konkurrenskraftigt enligt min åsikt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mrc
Jag skiter fullständigt i Intel's marginal. De ska förse oss med produkter som fyller ett behov hos oss och inte produkter där de har högst marginal.

Intel skiter fullständigt i dig och dina behov, de är ett företag och vill tjäna pengar, de levererar gärna produkter efter dina behov så länge som det är behov som de i sin tur tjänar på.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av cloned
Intel skiter fullständigt i dig och dina behov, de är ett företag och vill tjäna pengar, de levererar gärna produkter efter dina behov så länge som det är behov som de i sin tur tjänar på.

Det där kan diskuteras.
Hela filosofin bakom marknadsekonomin är ju att företagen ska tillgodose folkets behov/efterfrågan.

Permalänk
Inaktiv

Jag förstår inte hur Intel tänker, vem vill inte kunna dra fram sin bärbara på bussen utan att trängas med den? Eller kolla mailen i all hast utan att behöva leta reda på ett bord att ställe åbäket på? Eller en sak som jag har lärt mig att uppskatta med min 8,9": Att kunna använda sin bärbara dator på offentliga platser utan den där vetskapen om att flertalet personer bakom sitter och sneglar på skärmen. Då jag har 1280x768 upplösning så spelar det inte ens någon roll ifall de faktiskt är i position att se något av skärmen då jag är den enda som är på ett rimligt avstånd att se något på den.