Intel P45 – DDR2 mot DDR3

Permalänk
Melding Plague

Intel P45 – DDR2 mot DDR3

Även om priserna på DDR3-minnen har gått ner, är det fortfarande DDR2 som gäller för många. Vi skall här se närmare på Gigabyte EP45-UD3P (DDR2) och MSI P45 Diamond (DDR3). Är det fortfarande DDR2 som gäller för sockel 775?

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Avstängd

Hmm, jaa om ja får va anonym...

Moderkort/grafikkort/chassi om vart annat? Är det bara det vi får veta. Jag önskar mig flera HDD tester me alla dagens modeller och lite nya monitorer.

Visa signatur

Cherry MX Brown:Compaq MX 11800, Cherry MX Blue: Razer Blackwidow, Cherry MY: Schneider g81, Black ALPS : Delll AT102W Black, Buckling Spring: IBM Model M, IBM Model N2, Rubber Dome: Keytronic ErgoForce....Senast aktiv Idag

Permalänk
Medlem

HDD-tester är högintressant, och olika varianter av RAID eftersom nästan alla moderkort stöder det numera. Det är ju hårddiskarna som är det i särklass långsammaste i datorerna nuförtiden(ja, och Internet förstås, det skulle kunna vara bra mycket snabbare för de allra flesta men det kan man inte shoppa till sig med hårdvara).

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem

eftersom prestandan knappt är bättre med DDR3 kunde man ju nästan tänkt sig att man kunde slopat DDR3 och hoppat till DDR4 eller DDR5 direkt ?

Visa signatur

Intel E8400 - Radeon 4870 512mb - Corsair XMS2 (2x2gb) Asus P5Q - Antec300

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KjM
eftersom prestandan knappt är bättre med DDR3 kunde man ju nästan tänkt sig att man kunde slopat DDR3 och hoppat till DDR4 eller DDR5 direkt ?

Håller med när det gäller Core 2, DDR3 till kort med bara två kanaler lönar sig inte. Jag antar att det gör större skillnad med DDR3 om man har tre kanaler som på I7.

Visa signatur

Spelar Eve Online, om du vill ha en 21-dagars trial så PMa mig din e-mail ;)

Permalänk
Medlem

Jag har ett MSI K9N Diamond som jag är super nöjd med.. Men känner att jag snart ska updatera...Kul att ni hade med ett diamond kort från MSI...Kanske kan bli ett sådant....Bra test...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Myrsloken91
Håller med när det gäller Core 2, DDR3 till kort med bara två kanaler lönar sig inte. Jag antar att det gör större skillnad med DDR3 om man har tre kanaler som på I7.

Fast då är det ju inte själva DDR3 som gör skillnaden, utan just att minnet har en extra kanal. Dvs. skulle även DDR2 med tre kanaler prestera ungefär lika bra.

Visa signatur

e6600@3.2GHz@1.35v + P5B deluxe + corsair 2gb pc6400 + HD4350 m.m.

Permalänk

När ska de lära sig att vi vill ha vinklade Satakontater åt sidan (då dessa grafikkrot annar täpper till platserna.)

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem

Kändes som att MSI var dömd till förlorare när prislappen skymtades, det blir nog till att vänta tills DDR3 visar rejäla prestandaförbättringar, alt. om DDR4/DDR5 hinner före, jäntemot DDR2 innan man byter.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Entusiast

Najs, läste detta test så sent som imorse: http://www.anandtech.com/memory/showdoc.aspx?i=2989

Slutsats verkar vara att det inte finns något bra skäl till att byta till DDR3 enbart för minnenas skull.

Var det bara två DDR3-moderkort med i det här testet? Något otydligt..

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Calathea
Najs, läste detta test så sent som imorse: http://www.anandtech.com/memory/showdoc.aspx?i=2989

Slutsats verkar vara att det inte finns något bra skäl till att byta till DDR3 enbart för minnenas skull.

Var det bara två DDR3-moderkort med i det här testet? Något otydligt..

Gigabyte EP45-UD3P är ett DDR2 kort.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Entusiast
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MaLo
Gigabyte EP45-UD3P är ett DDR2 kort.

Oj, ok. Men ingen jämförelse mot något annat DDR3-moderkort?

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Calathea
Oj, ok. Men ingen jämförelse mot något annat DDR3-moderkort?

Det skiljer så lite mellan olika kort så det räcker med att av varje.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem

varför tog ni inte 2 gigabyte kort där på båda korten enda skillnaden va att en har ddr2 och en har ddr3 eller iallfall så liten skillnad som möjligt.

då blir tester mer "träff säkert" det kan ju vara hur msi gjort sitt kort som gör att det blir sämmre än gigabytes ddr2 version?

Visa signatur

| ASUS P8Z77-V DELUXE | Intel Core i7 2700K @ 4.7Ghz | 16GB Corsair Vengeance 1600Mhz @ 8-8-8-24 |
| ATi Radeon HD 6950@6970 (900|1350Mhz @ 1.14v) | Corsair Force GT 120GB | Corsair HX 650W |
| Nvidia's GT300 yields are less than 2% | Min ArmA2 YouTube Kanal |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av The Mupp
varför tog ni inte 2 gigabyte kort där på båda korten enda skillnaden va att en har ddr2 och en har ddr3 eller iallfall så liten skillnad som möjligt.

då blir tester mer "träff säkert" det kan ju vara hur msi gjort sitt kort som gör att det blir sämmre än gigabytes ddr2 version?

Spelar ingen större roll, hade DDR3 spelar någon roll så hade det visat sig tydligt även om det var dåligt "uppbyggt" på MSI-kortet. DDR3 ger ingen prestandavinst att tala om på ett LGA775-system!

Visa signatur

W10 - Fractal Design Define S - Asus ROG x570f
3700x @ 4.25GHz - 2x16GB Corsair Dominator @ 3733c16 - Asus VG279QM
Asus RTX 2070 Super Dual EVO - RM750x - G305 - G533 - DuckyOne2Mini