TFC får 1,2 miljarder dollar i bidrag

Permalänk
Melding Plague

TFC får 1,2 miljarder dollar i bidrag

AMD delades nyligen i två företag, där The Foundry Company kommer att tillverka kretsar. Nu har TFC fått bidrag och rätten att göra olika skatteavdrag av New Yorks stat.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Vad är de på bilden för något? Fyra stycken AMD-Talibaner? ;P

Visa signatur

Minns ljudet av 3.5"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av h3b0
Vad är de på bilden för något? Fyra stycken AMD-Talibaner? ;P

Haha
Om frågan var seriös så är det väl TFC-arbetare som håller i kiselplattor (om jag inte är helt ute och cyklar nu förstås).

Varför får dom dock så stora bidrag för att dom anlägger en fabrik? Det borde väl vara upp till företagen själva att stå för sina kostnader?

Permalänk

Det är en gammal bild, den är ofta med på Sweclockers nyheter

Visa signatur

Dator 1 | GA-X38-DQ6 | HD4870x2 | Q6600 @ 3.5Ghz | TRUE | 4GB Corsair PC6400 | TX750w | Cosmos 1000
Dator 2 | P5Q3 Deluxe | 9800GTX | E7200 @ 4.2GHz | TRUE | 2x2GB PC3-10600 | Antec Nine Hundred | HX620w

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Axfred
Haha
Om frågan var seriös så är det väl TFC-arbetare som håller i kiselplattor (om jag inte är helt ute och cyklar nu förstås).

Varför får dom dock så stora bidrag för att dom anlägger en fabrik? Det borde väl vara upp till företagen själva att stå för sina kostnader?

De skapar jobbmöjligheter t.ex.

Visa signatur

[Q6600 @ 3 ghz] [HD4870 X2 2GB] [Asus P45 P5Q SE] [4096MB DDR2 Corsair XMS2-6400] [Corsair HX 620W] [Antec P182] [Thermalright Ultra-120 eXtreme] [Windows Vista 64bit] [LG L245WP-BN] [WD 150GB VelociRaptor 10,000 rpm]

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Axfred
Haha
Om frågan var seriös så är det väl TFC-arbetare som håller i kiselplattor (om jag inte är helt ute och cyklar nu förstås).

Varför får dom dock så stora bidrag för att dom anlägger en fabrik? Det borde väl vara upp till företagen själva att stå för sina kostnader?

Gynnar ekonomin i staten New York. Gynnar konkurrensen och därmed den globala ekonomin lite med. Tankesättet att företag aldrig ska få göra denna typen av avtal med stater bara för att det ska vara en totalt otyglad ekonomi håller inte. Totalt otyglade ekonomier kan leda till monopol som hämmar utvecklingen.

Permalänk

3 år är en reletivt lång tid. man kan ju undra om 32nm är på tapeten då och hur bra AMD kommer att stå sig emot Intels proppar.

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem

"3 år är en reletivt lång tid. man kan ju undra om 32nm är på tapeten då och hur bra AMD kommer att stå sig emot Intels proppar."

32 nm kommer att lanseras 2010-2011.

Visa signatur

P182 | Asus Z170-A | i7 6700k | R9 290X | 2x8GB Corsair 2400MHz Cl14 | Intel 750 400MB | TBs of diskstorage

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=FULLMOON=-
3 år är en reletivt lång tid. man kan ju undra om 32nm är på tapeten då och hur bra AMD kommer att stå sig emot Intels proppar.

Jag är inte direkt insatt i processortillverkning, men GPU:erna har väl precis gått ner från 65nm va? Borde man inte kunna tillverka GPU:er och CPU:er i samma fabriker, med vissa modifikationer?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=FULLMOON=-
3 år är en reletivt lång tid. man kan ju undra om 32nm är på tapeten då och hur bra AMD kommer att stå sig emot Intels proppar.

i texten stog det:
"Fabriken kommer när den är klar kunna tillverka kretsar i 32 nm och neråt"

Visa signatur

Kan de inte bara funka...

Permalänk
Avstängd

Uttrycket "och neråt" är ju i för sig ganska vagt. Vadå neråt?

Menar han neråt som i uppåt annars borde man ju nämna neråt till X nm.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ton
Uttrycket "och neråt" är ju i för sig ganska vagt. Vadå neråt?

Neråt, lägre siffror. Så allt mellan 11 och 32 nm verkar komma kunna tillverkas där.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ton
Uttrycket "och neråt" är ju i för sig ganska vagt. Vadå neråt?

Det menas "32nm-processorer och fikabröd" ungefär, vad annars
32nm och mindre, till exempel 25 nm eller nåt.

Visa signatur

AMD Athlon64x2 6400+ 3.4Ghz, Geforce 8800GT, 4gb DDR2 800Mhz

Permalänk

32nm och 22nm kanske. Jag har inte sett några resultat som tyder på att man redan har lyckats utveckla någon teknik för tillverkning med mindre teknik.

Visa signatur

Phanteks P600S Grå - Ryzen 9 3900X - Phanteks PH-TC14PE Black - ASUS ROG Strix X570-F Gaming - G.Skill Trident Z Neo 32GB (2x16GB) 3600MHz CL16 - HD7970 - Seasonic Focus+ 650W Platinum

Permalänk
Medlem

Det står ju 32nm och nedåt så de kommer nog vara beredda på att tillverka 22nm när fabriken är klar.

Visa signatur

Main Rig FD Define R4 |Intel C2Q Q9650@3.6GHz|Asus P5Q-E|OCZ Reaper 4GB@800MHz|WD6400AAKS|HD6850|Corsair HX650
HTPC HDPLEX H1.S |Intel Core i3 4330|ASRock Z87E-ITX|8GB|128GB mSATA
Work Dell Vostro 3360 |Intel Core i5-3317U|8GB|Samsung 840 Pro 256GB

Permalänk
Medlem

Ja, är väl dags för 2nm snart

Permalänk

När företag får bidrag kallas det för politik

Permalänk
Medlem

Varför inte anlägga en fabrik byggd att klara av Piko-meter?

Visa signatur

Vincent Gustafsson

Än en dag går solen upp.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av johanca
i texten stog det:
"Fabriken kommer när den är klar kunna tillverka kretsar i 32 nm och neråt"

Antar att Amd och bidragsgivare anser att Amd kommer klara sig minst tre år framåt och stå emot intel. Annars hade de antagligen inte fått bidraget!

Visa signatur

AMD 6100FX 3.8Ghz | Asus Sabertooth 990FX | Corsair Vengeance 8gb 1600MHz | A-data SP900 128GB | Seagate Barracuda 2TB | Samsung spinPoint 500GB | Samsung spinPoint 320GB | Nvidia XFX Geforce GTS 450 1GB | Corsair 550W |

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av h3b0
Vad är de på bilden för något? Fyra stycken AMD-Talibaner? ;P

Yep, det ska vara rent.. en annan sitter i sopcontainer och plockar ihop GayForce9 och klistrar på 280 för fullt

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Avstängd

Trodde det stod "TPB får 1,2 miljarder dollar i bidrag".

Permalänk

"Paketet, som innehåller ett par hundra miljoner dollar i pengar och ytterliggare hundra miljoner i sänkta skatteutgifter, är värt 1,2 miljarder dollar (ungefär 10 miljarder kronor). The Foundry Company får bidragen då en ny fabrik kommer att byggas i delstaten New York."

Jag tycker att det är ytters dååligt att de fattiga ska betala investeringen som de sedan inte får ta en minsat del av!!

Skatteavdrag.. Den skatten som egentligen ska gå till att hjälpa de sjuka! De pengarna ska egentligen gå till allmännyttan i USA som är så jävla dåååååååååålig. den år så jävla dålig för att de inte skjuter till några pnegar!!! men om folk klagar då säger dem bara ähh då lägger vi ner skiten dår är det ingen som klagar..., det Helt jävla otroligt säger jag bara!!!

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Citat:

Ursprungligen inskrivet av wildcover
"Paketet, som innehåller ett par hundra miljoner dollar i pengar och ytterliggare hundra miljoner i sänkta skatteutgifter, är värt 1,2 miljarder dollar (ungefär 10 miljarder kronor). The Foundry Company får bidragen då en ny fabrik kommer att byggas i delstaten New York."

Jag tycker att det är ytters dååligt att de fattiga ska betala investeringen som de sedan inte får ta en minsat del av!!

Skatteavdrag.. Den skatten som egentligen ska gå till att hjälpa de sjuka! De pengarna ska egentligen gå till allmännyttan i USA som är så jävla dåååååååååålig. den år så jävla dålig för att de inte skjuter till några pnegar!!! men om folk klagar då säger dem bara ähh då lägger vi ner skiten dår är det ingen som klagar..., det Helt jävla otroligt säger jag bara!!!

Visst att det är fel men USAs system är så mycket mer annorlunda än Sveriges "perfekta" välfärdssystem. Där räknar man inte blint med att "blir jag av med jobbet finns alltid försäkringskassan och socialen".

Annars tycker jag det är mycket bra att utvecklingen går framåt ^^

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av wildcover
"Paketet, som innehåller ett par hundra miljoner dollar i pengar och ytterliggare hundra miljoner i sänkta skatteutgifter, är värt 1,2 miljarder dollar (ungefär 10 miljarder kronor). The Foundry Company får bidragen då en ny fabrik kommer att byggas i delstaten New York."

Jag tycker att det är ytters dååligt att de fattiga ska betala investeringen som de sedan inte får ta en minsat del av!!

Skatteavdrag.. Den skatten som egentligen ska gå till att hjälpa de sjuka! De pengarna ska egentligen gå till allmännyttan i USA som är så jävla dåååååååååålig. den år så jävla dålig för att de inte skjuter till några pnegar!!! men om folk klagar då säger dem bara ähh då lägger vi ner skiten dår är det ingen som klagar..., det Helt jävla otroligt säger jag bara!!!

Det du säger är ungefär: "Åh nej! nu stimulerar de ekonomin så att fler kan få jobb istället för att gå på bidrag!"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av wildcover
"Paketet, som innehåller ett par hundra miljoner dollar i pengar och ytterliggare hundra miljoner i sänkta skatteutgifter, är värt 1,2 miljarder dollar (ungefär 10 miljarder kronor). The Foundry Company får bidragen då en ny fabrik kommer att byggas i delstaten New York."

Jag tycker att det är ytters dååligt att de fattiga ska betala investeringen som de sedan inte får ta en minsat del av!!

Skatteavdrag.. Den skatten som egentligen ska gå till att hjälpa de sjuka! De pengarna ska egentligen gå till allmännyttan i USA som är så jävla dåååååååååålig. den år så jävla dålig för att de inte skjuter till några pnegar!!! men om folk klagar då säger dem bara ähh då lägger vi ner skiten dår är det ingen som klagar..., det Helt jävla otroligt säger jag bara!!!

Är väll på samma sätt som Sverige antagligen la ner 1 miljard för FRA som inte direkt gynnar sveriges befolkning på något sätt. För vi är inte direkt det land som terrorister riktar sig mot. Utan antagligen för att kunna "spionera" på andra länder som ryssland och "sälja" informationen, samt hjälpa företag

Tvivlar starkt på att anti-terrorism var deras enda tanke när dem kom på lagen.

Visa signatur

Vem orkar uppdatera den här signaturen egentligen? Kommer ju ny teknik hela tiden :(

Permalänk
Medlem

Jag tror New York är ganska glada att få ha den nya fabriken i deras stad. Därför är de också beredda att betala 1.2miljarder för att locka dit dem. Inte ofta ett multinationellt företag väljer att faktiskt bygga en ny fabrik i ett I-land. I det stora kommer denna fabriken ge massor av jobb och därmed även enorma skatteintäkter. Det är inte en liten fabrik som kommer att byggas.

Sen har USA inte samma regler när det gäller relationen mellan stad, stat, regering och företag som Sverige har. Deras system är mer inriktat på företagens behov för att på så sätt lyfta hela ekonomin. I Sverige är det förbjudet att direkt gynna ett företag utan att ge andra chansen. Detta för att främst förebygga korruption.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Smartidiot89
Visst att det är fel men USAs system är så mycket mer annorlunda än Sveriges "perfekta" välfärdssystem. Där räknar man inte blint med att "blir jag av med jobbet finns alltid försäkringskassan och socialen".

Annars tycker jag det är mycket bra att utvecklingen går framåt ^^

Jag vet mycket väl att de har ett annat system. Men om man ger de fattiga mer pengar från socialen och försäkringskassan, då kan de också köpa saker, och det leder till att det säljs mer som i sin tur leder till fler arbeten Hos AMD och TFC. Och ska man ha en socialtjänst och försäkringskassa ja då sysselsätter man ju ännufler folk! så går det bara uppåt i spiralen och fler folk mår bättre.

Jag kan säga som så att det är lågt ifrån alla som är misslyckade/obegåvade som lever på socialbidrag/försäkringskassa. jag känner en som utbildade sig till miljöingenjör av något slag för att det sas att det kommer saknas i framtiden. Men icke sa nicke! Så hon lever på socialbidrag...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av wildcover
Jag vet mycket väl att de har ett annat system. Men om man ger de fattiga mer pengar från socialen och försäkringskassan, då kan de också köpa saker

Låter som att du uppmuntrar arbetslösa att fortsätta vara arbetslösa, tror din spiral skulle få omvänd effekt.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av wildcover
"Paketet, som innehåller ett par hundra miljoner dollar i pengar och ytterliggare hundra miljoner i sänkta skatteutgifter, är värt 1,2 miljarder dollar (ungefär 10 miljarder kronor). The Foundry Company får bidragen då en ny fabrik kommer att byggas i delstaten New York."

Jag tycker att det är ytters dååligt att de fattiga ska betala investeringen som de sedan inte får ta en minsat del av!!

Skatteavdrag.. Den skatten som egentligen ska gå till att hjälpa de sjuka! De pengarna ska egentligen gå till allmännyttan i USA som är så jävla dåååååååååålig. den år så jävla dålig för att de inte skjuter till några pnegar!!! men om folk klagar då säger dem bara ähh då lägger vi ner skiten dår är det ingen som klagar..., det Helt jävla otroligt säger jag bara!!!

Att ge mer pengar till fattiga för att gynna ekonomin betyder inte att ekonomin går särskilt mycket bättre i New York. Det betyder kanske att någon Indisk klädtillverkare får mer pengar. Eller kanske någon spansk fiskare. På ett sätt också bra. Men inte riktigt vad staten New York ska syssla med.

Däremot så gynnar en fabrik direkt folk, anställer de 10000 personer så är det någonstans längre ner i trappan 10000 personer som får jobb, för att fylla ut de platser som blev lediga när folk hoppade upp i hierarkin. Det gynnar alltså direkt folk i staten New York. Dessutom blir det 10000 färre som behöver hjälp för att klara vardagen. Och utöver det ökar skatteintäkterna ganska ordentligt. Inte bara för att det blir fler som har jobb med fina löner. Utan för att TFC kommer betala skatt i staten Ney York.

Sen ovanpå allt det där, så har vi också den fördelen som din metod gav. För nu har vi 10000 som har välbetalda jobb som gynnar ekonomin på ditt sätt. Dessutom har vi 10000 som tagit deras gamla jobb, och det gynnar ekonomin det med. Och vi har mer skattepengar till fattiga.
Det alltså gynnar på samma sätt, fast mer med andra ord, och utöver det på flera andra sätt som din metod inte gynnar på.

Permalänk
Medlem

Men. Läste den nyheten om om nya fabriken i våras. Har det hänt något mera än ägarbytet?
http://www.sweclockers.com/nyhet/7716-amd_planerar_fortfarand...
AMD har fram till och med 2009 på sig att starta bygget på den mark som staten New York ställt till förfogande. Om så sker kommer AMD dessutom att få stora skatterabatter och andra bidrag för att motivera dem att bygga just på denna plats och på så sätt skapa ungefär 5500 nya jobbtillfällen. Totalt sett får AMD 650 miljoner dollar i bidrag och 250 miljoner i skattereduktion.

Den totala produktionskapaciteten skall enligt de själva öka med 50 procent från 2008 till 2010. Men då konstruktionen av den nya fabriken uppges ta ungefär ett år och installation av maskiner lika lång tid är det tveksamt om AMD kommer att nå upp till sitt uttalande mål.
Antar att Björn Edström inte har läst vad Niclas Alfinson skrev om samma fabrik.:)

§ 3.4 Flera trådar om samma ämne får inte skapas, varken i samma eller olika forumdelar (s.k. korspostning).
Är detta korspostning av nyheter?

Visa signatur

Min:ABIT NF7-S V2.0,Barton 2500+AQXEA XPMW@2,35Ghz,2x521Mb Adata Cas 2-3-3-6,Lt 6800LE 1,3v 16x1,6@440-930,SLK900A,Mustek A806 5:1 Dolby Digital Amp. Frugans:ESC K7-SEM,Duron1600,512Mb DDR. Antons:Aopen AK73(A)-V,512Mb Sdr,Xp1600+Parlomino AGOIA GREEN@1875Mhz@1.9v,Volcano7+Moddad@92mm,Gf 4200Ti@305-610 Zalman HP-80.