Nvidia vill ta datorspel till netbooks

Permalänk
Melding Plague

Nvidia vill ta datorspel till netbooks

Grafikkortstillverkaren Nvidia tror att netbooks kan bli bättre på spel och multimedia än vad de är idag. Möjligtvis betyder detta att Geforce är på väg till de små och billiga bärbara datorerna.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Väldigt positivt...

Permalänk
Medlem

"Har netbooks för dålig spel/multimediaprestanda?"
- Är det ens en fråga?

Den klarar visserligen små primitiva 3d-applikationer utan större problem, men det är i moderna mått dålig spelprestanda hur man än vill se på det.

Permalänk

De har ju som uppgift att bara klara surf och word mer behövs inte! ska man köra tyngre grejor ska man ha en riktig laptop eller i bästa fall en Stationär!

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem

Varför byter inte Intel ut sin 945 mot en modernare typ klass P41? Eller åtminståne bantad P41? Eller motsvarande G-modell (ev. G35 eller så) Lär ju minska energiåtgången märkbart, OCH öka prestandan.

Permalänk
Medlem

"Geforce är på väg till de små och billiga" - Fail...
Vem kläckte den helt mirakulöst kassa tanken att man ska ta små, billiga, väldigt portabla datorer med tveksam prestanda utöver surfning och ordbehandling och klämma i kort vars primära uppgift är att bli varma, äta batteritid och kosta mycket?

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem

Asus N10 finns ju redan med 10" skärm, Intel Atom och Nvidia 9300M GS.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av belga
"Geforce är på väg till de små och billiga" - Fail...
Vem kläckte den helt mirakulöst kassa tanken att man ska ta små, billiga, väldigt portabla datorer med tveksam prestanda utöver surfning och ordbehandling och klämma i kort vars primära uppgift är att bli varma, äta batteritid och kosta mycket?

WORD, de skulle ju tappa hela grejen med netbooks om man slänger i extrerna grafik kort och gör de kraftfullare, för de skulle ju bli dyrare, varmare och tyngre och mindre batteritid..vilket är just av dom tre anledningarna som man inte köper en dyr och kraftfull dator... Vad tänker dem med??

Visa signatur

| NZXT H1 | Ryzen 5600X | ASUS RTX 3070 TUF GAMING OC | Kingston 32GB @ 3600MHz CL18 | A2000 1TB NVME |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av belga
"Geforce är på väg till de små och billiga" - Fail...
Vem kläckte den helt mirakulöst kassa tanken att man ska ta små, billiga, väldigt portabla datorer med tveksam prestanda utöver surfning och ordbehandling och klämma i kort vars primära uppgift är att bli varma, äta batteritid och kosta mycket?

Så du menar att de diskreta grafikkortens primära uppgift är att agera värmeelement?
Då har du fått något om bakfoten, får jag använda det som ett citat i min signatur?

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Avstängd

Dyrare kretsar => högre pris på netbooks = mindre attraktiva.

Visa signatur

"Jo men det var exakt det jag menade med att den enda moddningen detta galleriet innehåller är Sanningsmodifikation och photoshoppande :)"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av P1nGviN
Dyrare kretsar => högre pris på netbooks = mindre attraktiva.

Det behöver ju inte bli standard, bara det finns några så räcker det ju

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Egd
Varför byter inte Intel ut sin 945 mot en modernare typ klass P41? Eller åtminståne bantad P41? Eller motsvarande G-modell (ev. G35 eller så) Lär ju minska energiåtgången märkbart, OCH öka prestandan.

De har nog många 945 som de vill bli av me så nu har dom ett läge o kränga bort dem.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Uhm, och varför är inte netbooks riktiga laptops?

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem

det borde väll finnas en marknad för dyrare netbooks också väll? Samma prestanda som vanlig vanilla laptop men i netbook 10" och mindre?
Jag känner så att de nuvarande netbooks har för lite prestanda och därför inte haft något riktigt intresse i dem. Vist det räcker för surf och word och dvd. Men går det titta på valfri vilken som helst vald full-hd 1080p film i .mkv? samt möjlighet koppla till tv-skärm för att kolla på den? Fasiken. skulle vara ganska ljuv maskin som man skulle kunna ta med sig var som helst utan stora problem och koppla till större skärmar etc om det finns tillgängligt.
Om jag bara väntar några år så kommer jag nog ha denna prestanda med marginal i smått format men så långt har det dock inte hunnit just nu verkar det som.

Permalänk
Medlem

till rätt pris så visst, vore inte så dumt med en speldator man kan bära med på lan i princip överallt, fast den får max bli ca 500 kr dyrare, har aldrig förstått vitsen med att portabla grafikkretsar ska vara så mkt dyrare än stationära.

EDIT: inte 2-3k dyrare som asus n10...

Visa signatur

i5 10400f | asus b460-f | 2x8gb kingston 2666 | zotac 3060ti | corsair mp510 960gb (OS) + samsung 860 evo 1tb + 2x kingston a400 480gb | corsair vx450 | tr true black | fractal r3 | asus mg279q + lg w2363d | dt 880 | win 10 x64 | deathadder chroma | glorious 3xl | tb impact 600 | oculus quest 2

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Egd
Varför byter inte Intel ut sin 945 mot en modernare typ klass P41? Eller åtminståne bantad P41? Eller motsvarande G-modell (ev. G35 eller så) Lär ju minska energiåtgången märkbart, OCH öka prestandan.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av jOnÄTÄn
De har nog många 945 som de vill bli av me så nu har dom ett läge o kränga bort dem.

Atom är designad för att fungera med 945.. det går liksom inte pussla ihop vad som helst.

Visa signatur

Knowledge is not achieved until shared.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fire_Ice
Så du menar att de diskreta grafikkortens primära uppgift är att agera värmeelement?
Då har du fått något om bakfoten, får jag använda det som ett citat i min signatur?

I en netbook, ja.
I en hi-end laptop eller ännu hellre en stationär, nej.

En netbook har knappast matchande prestanda, så spelande lär ju bli lidande i alla fall, och deras primära fördeler går även de förlorade då just enkelheten, den låga prestandan om man så vill, är vad som gör netbooks attraktiva. Det är hela poängen med dem.

Men visst får du ha det som sign

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Avstängd

Så nu ska netbook bli dyrare och SÄMRE... oj oj, snart får vi se "Netbooks har problem med grafiken" jadla jadla.

Att dom jävlarna inte går och begraver sig på soptippen direkt, så blir vi av med problemen en gång för alla.

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Medlem

Jag vill se den dagen Nvidia lyckas få sin effektförbrukning och prestandakvot så otroligt förbättrad att de lyckas bygga en sådan lösning som lämpar sig för en netbook.

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av belga
I en netbook, ja.
I en hi-end laptop eller ännu hellre en stationär, nej.

En netbook har knappast matchande prestanda, så spelande lär ju bli lidande i alla fall, och deras primära fördeler går även de förlorade då just enkelheten, den låga prestandan om man så vill, är vad som gör netbooks attraktiva. Det är hela poängen med dem.

Men visst får du ha det som sign

N10J är lyckad med sitt 9300m... och jag tror inte de sätter i grafikkort i netbooks med den primära uppgiften att värma
Du kanske tycker att det är så men det är inte realistiskt, haha

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk

låt tusen blommor blomma

Jag vill ha en extremt liten och kraftfull och kan stå ut med högre pris och sämre batteritid.... andra vill ha annat

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sando
Uhm, och varför är inte netbooks riktiga laptops?

För de klarar inte av samma uppgifter som en riktig laptop? De är gjorda för att hantera lättare uppgifter och inte typ lite mer krävande spel eller mer krävande applikationer. En netbooks främsta uppgift är att kunna surfa på nätet och skriva i word typ.

Visa signatur

W10 - Fractal Design Define S - Asus ROG x570f
3700x @ 4.25GHz - 2x16GB Corsair Dominator @ 3733c16 - Asus VG279QM
Asus RTX 2070 Super Dual EVO - RM750x - G305 - G533 - DuckyOne2Mini

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻

Låter bra att göra sig av med Intels föråldrade chipset som drar flera gånger mer än processorn -.- Sen lite spelprestanda är väl aldrig fel, så länge det är strömsnålt!

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem

Tror knappast dom tänkt sig en GeFroce GTX280 variant för ultraportabla. Bara att få prestandan av säg ett 9400GT eller nåt om ett år eller två borde ju räcka att köra enklare 3D spel och applikationer. med tex 45nm och bra strömsparfuktioner h.264 acceleration så borde den väl klara spel i klass med quake 4 i upplösnigar om 1024x600 tex eller vad skäremn nu kan tänkas ligga på. Med en dualcore atom och en GPU med 64 eller 128Mb ram och 9400GT prestanda eller liknande så bode det duga utmärkt. Och med modärn teknik så kan man nog få ner förbruknigen under 10W full load. GÄller bara att dom sattsar på å göra ett grafikchip som värkligen har bra prestanda pär watt så kan nog bantade titlar fungera. Självklart kommer ju inte high end titlar utan specielt bantat stöd fugnera men sattsar speltillverkarna på att göra spelet flexibelt så man kan välja ett läge som passar dessa maskiner då så som enklare fysik, mindre polygoner, lägre textures osv så det helt eneklt kräver mindre så kan det nog fungera. Menar ett spel som quake 3 bara det skulle ju se helt hyggligt ut och flyta satan även med ett gammal chip med prestandan av ett GeFroce 3 kort och det är väl knappst ouppnåligt. Men so msagt mjukvaran måste ju finnas där med för att stödja det.

Jag vill defenitivt se bättre GPu:er och dualcore processorer i ultraportabla. Främst för jag gilalr HD och tycker det saknas nåt som klarar 720p. Sedan är det självklart väldigt vicktigt att framtida processorer och gpu:er och i övrigt alla chip i en ultraportabel är extremt energisnåla med smarta strömsparfuktioner so mstäger ner en inacktiv del i varge chip när det ej nyttjas. På så vis kan man radikalt minska strömförbruknigen över en given tidsperiod.

Permalänk
Medlem

Hade hellre sett att speltillverkare hade börjat fokusera lite på netbooksen med att göra mindre krävande spel (som jag först trodde det handlade om).

Permalänk
Medlem

Om de rör sig om bara nån hundring i prishöjning så ser ja de som en bra grej, men skjuter priserna i skyarna så failar de, då kan man lika gärna skaffa laptop eller stationär om man vill spela.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem

Måste man ha tillgång till krävande spel även när man lämnar dörren? Jag vill hellre se netbooks med bättre batteri och mer SSD-minne

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Paer86
Måste man ha tillgång till krävande spel även när man lämnar dörren? Jag vill hellre se netbooks med bättre batteri och mer SSD-minne

Svär inte.
Självklart att man vill ha tillgång till så många och balla spel som det bara är tänkbart, så ofta man kan
Gamers unite!

Permalänk
Medlem

Våga inte höja priset på dom bara. Eller åtminståne se till att det går att välja mellan netbooks med olika prestanda, så att inte alla styrkretsar blir nvidias.

Eller det blir kanske inte så mycket dyrare?

Permalänk
Medlem

Fel tänkt. Netbooks ska dra så lite el som möjligt.