Lära sig programmering, vilket språk?

Permalänk
Medlem

Lära sig programmering, vilket språk?

Hej!

Är väldigt intresserad av att lära mig programmering ordentligt, men jag vet inte riktigt vilket språk jag ska börja med. Vilket språk är det som kommer att vara användbart att kunna i framtiden för jobb?
Har en gymnasieutbildning som nätverkstekniker, men känner att jag inte kan programmeringsdelen ordentligt även fast vi hade det i skolan

Söker jobb inom IT och känner nu nästan att det är ett måste att även lära mig programmeringsdelen.

Tack för svar!

Mvh Daniel

Visa signatur

Speldator: Antec Sonata II| AMD64 4000+| 2 GB RAM| GeForce 7800GT | ASUS A8N-E|WD Raptor 74 GB 10k RPM | Syncmaster 19N 19" TFT
Server: Chieftech Matrix Fulltower| 1.2 Ghz AMD T-Bird | GeForce2 GTS| 768 MB RAM| 2.1 TB HD

Permalänk
Medlem

Vilket språk som du bör börja med är det lite spridda tankar om, jag skulle rekommendera C# då det är ganska enkelt att få det att fungera.
O.b.s. man lär sig inte programmera genom att plugga eller att nöta böcker. Du måste sätta dig ner och koda "länge" för att verkligen ta in den kunskap som du fått genom pluggandet.(Detta visste du säkert redan, men det skadar inte att påpeka det)

Permalänk

Re: Lära sig programmering, vilket språk?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av RaeFon
Hej!

Är väldigt intresserad av att lära mig programmering ordentligt, men jag vet inte riktigt vilket språk jag ska börja med. Vilket språk är det som kommer att vara användbart att kunna i framtiden för jobb?
Har en gymnasieutbildning som nätverkstekniker, men känner att jag inte kan programmeringsdelen ordentligt även fast vi hade det i skolan

Söker jobb inom IT och känner nu nästan att det är ett måste att även lära mig programmeringsdelen.

Tack för svar!

Mvh Daniel

Det finns en himla massa språk man kan ha nytta av, beroende på bransch och tillämpning.
Där jag jobbar används: C, C++, Ada, Pascal, Fortran, Matlab
På många ställen är det Java och .Net som gäller.

Men om du ska lära dig programmering så tycker jag istället att du ska börja med ett språk som heter Python, det är ett mycket bra nybörjarspråk.
Sen kan du enkelt lära dig något annat, övergången till t.ex. Java eller C# är väldigt smidig.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RaeFon
Hej!

Är väldigt intresserad av att lära mig programmering ordentligt, men jag vet inte riktigt vilket språk jag ska börja med. Vilket språk är det som kommer att vara användbart att kunna i framtiden för jobb?
Har en gymnasieutbildning som nätverkstekniker, men känner att jag inte kan programmeringsdelen ordentligt även fast vi hade det i skolan

Söker jobb inom IT och känner nu nästan att det är ett måste att även lära mig programmeringsdelen.

Tack för svar!

Mvh Daniel

Vilket objektorienterat språk som helst egentligen. Jag rekommenderar Java eller C#. Det fina med objektorientering är att principen är densamma för alla objektorienterade språk. Det går otroligt snabbt att lära sig Java om man kan C# exempelvis.

För att lära sig själv effektivt så kan det ju vara kul att komma på något som man vill göra. Jag började själv med webbprogramering i form av PHP. På den vägen lärde jag mig principen för programmering. Sedan började jag med Java i högskolan och nu avslutar jag med C#.

Under inlärningsperioden har jag hittat mycket jag har velat bygga och då lär man sig otroligt snabbt.

Visa signatur

ηλί, ηλί, λαμά σαβαχθανί!?

Permalänk
Medlem

tack för svaren
Har hört mycket om C# och .NET, verkar intressant! Har hållt på lite med webprogrammering men hade varit kul att prova något annat. Några bra tips på hur man kan lära sig att programmera hemma själv på bästa sätt? Några tutorials eller något sådant online som ni kan rekomendera?

Mvh Daniel

Visa signatur

Speldator: Antec Sonata II| AMD64 4000+| 2 GB RAM| GeForce 7800GT | ASUS A8N-E|WD Raptor 74 GB 10k RPM | Syncmaster 19N 19" TFT
Server: Chieftech Matrix Fulltower| 1.2 Ghz AMD T-Bird | GeForce2 GTS| 768 MB RAM| 2.1 TB HD

Permalänk
Medlem

Ladda hem Visual Studio C# Express från Microsofts webbplats, och för tutorials finns det precis hur mycket som helst på nätet, av varierande kvalitet och svårighetsgrad. Jag rekommenderar att du köper en bok, och antingen en C#-bok från MS Press som tar upp allt, eller en liten komma-igång-bok som tar upp principerna och grunderna. Vilket av dem du väljer beror på hur kreativ du är Om man är väldigt kreativ och otålig vill man inte läsa en bok på 500 sidor utan bara sätta igång. Är man osäker och vill ha mycket kött på benen innan man känner att kreativiteten kommer igång, är den tjockare boken bättre.

http://www.bokia.se/results.html?all_search=c%23&search_category=&search_order=d_d&search_language=all&search_media=all&search_availability=b

Permalänk
Medlem

Nu har jag inte programmerat python, är inte det ett skriptspråk? Kollade lite snabbt på kodexempel och det förekommer en del "skrift-språk", typ "for each x "do this or that blabla"". Ungefär som Visual Basic, ännu ett språk som jag inte programmerat.
Vad jag däremot har programmerat är c/c++,java,c#(.NET) (i den ordningen) och jag tror att det kan bli jobbigt för trådskaparen att börja med ett alltför högnivå språk (typ c#.net), där man inte bryr sig om detaljer. Om han sedan vill prova på c++ så kommer han märka att det är mycket som sköttes automatiskt i c# som han får göra helt själv i c++ (sortera arrayer, länkade listor, destruktorer osv).
Jag tror att det är bra att lära sig grunderna från början och sedan efter hand "vidga sina vyer".

Mitt tips är: ladda hem Visual Studio c++ Express 2008 och börja sedan med den här guiden ända från början: http://www.cplusplus.com/doc/tutorial/

För c# kan detta vara bra: http://www.techotopia.com/index.php/C_Sharp_Essentials

Jag har ett par programmeringsböcker själv och det ångrar jag nästan. Du hittar ändå allt du behöver på nätet.
Grannen köpte nyligen en bok i Java. En bok som verkligen tar allt från början och gör jämförelser med verkliga livet osv. Den är säkert riktigt bra för inlärningen i början och om du är intresserad av Java så kan jag ta reda på vad den heter (den var billig också, till skillnad mot många andra programmeringsböcker).

Visa signatur

AMD 5700X@Vatten | asus prime x370pro | Asus 2080 Strix | 2x16GB Kingston Fury Renegade RGB DDR4 3.6GHZ | Lian Li O11d EVO + 2x240 EKWB RAD + 6 Lian Li AL120 | CoolerMaster V850 | NVME 2TB Seagate Firecuda 510 + NVME 1TB WD BLACK + 3 SSD | Samsung Odyssey 49" G9| DELL 2713HM | Varmilo VA69 Clear/brown | Logitech G502 2016.

Phenom X6 1045T | Corsair TWIN2X PC6400C4DHX 2x2GB + Crucial Ballistix Sport 2x2GB | Gigabyte ma785gmt-us2h | Silverstone Temjin 08 | Corsair VX450

Permalänk
Medlem

Nja, python används iof ofta som ett scriptspråk men det används också som ett "vanligt" programmeringsspråk. Däremot har det som filosofi att fokusera på programmerarens produktivitet och att koden ska vara lättläst. Det gör bl.a. att koden i stort sett ser ut som pseudo-kod, dvs den är både kort och lättläst även för programmerare som inte är så insatta i Python.

En annan fördel för rena nybörjare är att man måste indentera koden rätt i python. Det gör att ens program automatiskt blir mer strukturerat och därför mer lättöverskådligt mm. Visst, man bör indentera rätt oavsett vilket språk man använder, men om det inte krävs kommer man fuska. Se bara på alla inlägg här från nybörjare som saknar eller har fel indentering.

Permalänk
Medlem

Visual Studio ger automatisk indentering iofs. CTRL + K + D

Det är allmänt vedertaget att Python är ett bra nybörjarspråk. Med "bra" syftas på mjuk inlärningskurva. Är man driftig och har bra logisk förmåga kan man dra på med C++ direkt kanske, men jag tycker det låter som ett bra sätt att döda en nybörjares kreativitet och det roliga i programmering.

Permalänk
Medlem

Okej, så C# är inte värt att börja programmera med? Om jag nu lär mig Python, kan jag använda det jag lär mig där när jag börjar med C-programmeringen?

Visa signatur

Speldator: Antec Sonata II| AMD64 4000+| 2 GB RAM| GeForce 7800GT | ASUS A8N-E|WD Raptor 74 GB 10k RPM | Syncmaster 19N 19" TFT
Server: Chieftech Matrix Fulltower| 1.2 Ghz AMD T-Bird | GeForce2 GTS| 768 MB RAM| 2.1 TB HD

Permalänk
Medlem

Nej jag svarade mest på DeluxXxe och vb. Jag tycker att du ska börja med C#. Det har en enorm fördel gentemot Python; när du kan C# kan du också syntax och tankesätt för Java och C++

Permalänk
Medlem

Om du inte kan någon programmering så är Python perfekt för dig, framför allt som introduktion till vad som menas med programmering. Det ger ett simpelt sätt att testa sig fram och ger förstålig kod.

Men om du vill ha förståelse över vad som egentligen händer så rekommenderar jag c++, så fort man får häng om hur pekare egentligen fungerar så går det smidigt

Permalänk
Medlem

Mycket programmering fuljer samma tankesätt, och eftersom alla språk som diskuterats här i tråden är imperativa objektorienterade kan du lyfta med dig i princip allt tänk mellan språken. Det du inte får med dig är saker som exakt vilka effekter det du gör har (allokering och pekare i C++ medans de andra språken har en GC som sköter sånt åt dig). Python är dock lite avvikande här eftersom det är dynamiskt typat. Alltså att typen på variabler avgörs när programmet körs och inte när det kompileras, vilket C++/Java/C# kör med.

Oavsett vilket av dem du lär dig kan du hufsat enkelt byta till de andra om du lär dig rätt

Visa signatur

void@qnet
teeworlds, stålverk80, evil schemer, c, c++
Languages shape the way we think, or don't.

Permalänk
Medlem

hm okej, jag vill framförallt lära mig ett språk som har högt värde att kunna på arbetsmarknaden och som är eftertraktat.. sedan är det ju alltid bra om det är kul att lära sig
Några som har länkar till bra sidor för mer information, typ step-by-step start till de olika programmeringsspråken?

Vilket språk är värt att lära sig inom webprogrammering?
Tänkte ta det senare

Mvh,
Daniel

Visa signatur

Speldator: Antec Sonata II| AMD64 4000+| 2 GB RAM| GeForce 7800GT | ASUS A8N-E|WD Raptor 74 GB 10k RPM | Syncmaster 19N 19" TFT
Server: Chieftech Matrix Fulltower| 1.2 Ghz AMD T-Bird | GeForce2 GTS| 768 MB RAM| 2.1 TB HD

Permalänk
Medlem

När det gäller arbetsmarknad så får du nog specificera dig lite. Finns många olika marknader där olika språk är vanliga. Om det gäller programmering av webbsystem sker de nog rätt ofta i Java eller .NET-språk (C#/ASP), men många siter kodas i t.ex. Python+Django. Är man en bra programmerare kan man ta till sig olika tekniker och använda den där den är mest lämpad.

PHP är vanligt när det gäller hemmahackade sajter (och även större), men det avråder jag ifrån främst för att speåket och dess bibliotek underhålls så fruktansvärt dåligt och är rätt illa designade från början.

Visa signatur

void@qnet
teeworlds, stålverk80, evil schemer, c, c++
Languages shape the way we think, or don't.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RaeFon
Vilket språk är värt att lära sig inom webprogrammering?

De två stora lägren på webbutvecklingssidan är .NET och Java. Vi bråkade en hel del i nån annan tråd om vilket av dem som är mest eftertraktat. Inga definitiva bevis kunde fastslås, det verkar t.ex. finnas ungefär lika många jobbannonser för de båda.

PHP rekommenderas inte om du vill jobba med webbutveckling i större sammanhang än tvåmans webbyrå. Det är alltid bra att kunna, naturligtvis, men du får inte jobb på det mer än HTML+CSS-kunskaper. HTML+CSS är kärnan i webbutveckling, så jag föreslår att du börjar där. Gå sedan vidare till PHP så du förstår server/klient, men inte längre än så. Typ 3 månader, PHP är ett enkelt koncept. Sen väljer du antingen JSP med Serv-/Facelets eller ASP.NET i C#.

Av detta följer att dina val av programmeringsspråk som du nu ska börja med borde uppnå 2 st; C# eller Java. Det finns, som jdv säger, webbutveckling inom Ruby (Rails) och Python (Django) också, dessa är ramverk som tvingar fram en fin MVC-struktur och fungerar bra i ganska stora sammanhang. Men det är inte speciellt utbredda tekniker i svensk webbutveckling.

Permalänk
Medlem

Lär dig ett objektorienterat språk. Som Java eller C# de är rätt lätta att sätta sig in i. Sedan kommer det bli rätt lätt att göra saker som ASP, JSP och PHP.

Permalänk
Medlem

Okej, C# verkar intressant då Vad är det för program osv jag behöver för att starta?

Visa signatur

Speldator: Antec Sonata II| AMD64 4000+| 2 GB RAM| GeForce 7800GT | ASUS A8N-E|WD Raptor 74 GB 10k RPM | Syncmaster 19N 19" TFT
Server: Chieftech Matrix Fulltower| 1.2 Ghz AMD T-Bird | GeForce2 GTS| 768 MB RAM| 2.1 TB HD

Permalänk
Medlem

Visual studio express från Microsoft. Alt. någon av deras varianter som kostar pengar.

Visa signatur

void@qnet
teeworlds, stålverk80, evil schemer, c, c++
Languages shape the way we think, or don't.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jdv
Visual studio express från Microsoft. Alt. någon av deras varianter som kostar pengar.

oki, tack för hjälpen

Visa signatur

Speldator: Antec Sonata II| AMD64 4000+| 2 GB RAM| GeForce 7800GT | ASUS A8N-E|WD Raptor 74 GB 10k RPM | Syncmaster 19N 19" TFT
Server: Chieftech Matrix Fulltower| 1.2 Ghz AMD T-Bird | GeForce2 GTS| 768 MB RAM| 2.1 TB HD

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av azoapes
PHP rekommenderas inte om du vill jobba med webbutveckling i större sammanhang än tvåmans webbyrå. Det är alltid bra att kunna, naturligtvis, men du får inte jobb på det mer än HTML+CSS-kunskaper. HTML+CSS är kärnan i webbutveckling, så jag föreslår att du börjar där. Gå sedan vidare till PHP så du förstår server/klient, men inte längre än så. Typ 3 månader, PHP är ett enkelt koncept. Sen väljer du antingen JSP med Serv-/Facelets eller ASP.NET i C#.

Jag tycker att du generaliserar väldigt mycket i dina inlägg (överlag, inte enbart i den här tråden), och gör påståenden som du saknar belägg för. Jag försöker faktiskt för tillfället bli rekryterad till ett PHP-uppdrag (på konsultbasis f.ö.) på en av Sveriges grymmaste IT-företag (och ett av de erkänt bästa att jobba på, topp 10 - mer säger jag inte ). Uppdraget gäller ett världsomspännande system som kommer att användas av miljoner människor. Så att kalla PHP ett enkelt koncept och ett språk för tvåmans-byråer håller inte. Däremot håller påståendet att det inte är ett första-språk. Jag håller med om att ett imperativt språk som Java eller C# är ett bättre alternativ, så att man lär sig objektorientering från grunden.

För övrigt börjar arbetsmarknaden söka mer och mer personal till tjänster för funktionell programmering, så om man gillar ett annorlunda tänk än mainstream-massan kan man antagligen göra ganska bra pengar på att gå en lite annorlunda väg.

Permalänk
Hedersmedlem

Du talar om arbetsmarknad. Innan det är att tänka på att anställa dig som professionell programmerare behöver du ha lärt dig programmera (tänkandet) att byta språk (bland imperativt objektorienterade) inte är allt för svårt.

C++ är jag inget stort fan av. Det lät så coolt när man inte kunde så mycket men nu ser jag det som något man försökte stoppa för mycket olika saker i.
C är trevligt på sitt sätt när uppgifterna kräver det, men att lägga till objektorientering etc. till språket förstör på ett sätt mer än hjälper.
Har man inte bra disciplin så använder man bara en del objektorientering men i övrigt C och på så vis förlorar fördelar med objektorientering för stora projekt. Eller så kan det vara att man programmerar rätt bra hyfsat C++ aktigt men bitvis bara fuskar runt då man lätt har direkt tillgång till minnet.

Så för att börja med programmering i objektorienterade spåret så ser jag inte C++ som något trevligt. Java eller C# gör det bättre. Bara man inte använder eclipse... Jag har ett horn i sidan med den IDE:n.

Linus Torvalds, linux-skaparen/initiativtagaren, brukar ha åsikter som han inte uttrycker ödmjukt...
http://article.gmane.org/gmane.comp.version-control.git/57918

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bjornie
Jag tycker att du generaliserar väldigt mycket i dina inlägg (överlag, inte enbart i den här tråden), och gör påståenden som du saknar belägg för. Jag försöker faktiskt för tillfället bli rekryterad till ett PHP-uppdrag (på konsultbasis f.ö.) på en av Sveriges grymmaste IT-företag (och ett av de erkänt bästa att jobba på, topp 10 - mer säger jag inte ). Uppdraget gäller ett världsomspännande system som kommer att användas av miljoner människor. Så att kalla PHP ett enkelt koncept och ett språk för tvåmans-byråer håller inte.

Det är väl ingen som har sagt att det inte finns någon marknad för PHP programmerare, saken är den att marknaden för Java och .Net är mycket större. Till och med ColdFusion är "större" än PHP om man ska räkna det i pengar.

Visst finns det stora PHP siter därute, men chansen att landa ett jobb baserat på ens PHP kunnskap är svimlande liten. Sista intervjurundan jag genomförde var just för web developers (ospecificerat språk eftersom jag ser programmering som som många andra här - kan du "tänka" programmering, kan du relativt fort byta språk) och antalet PHP sökare var mycket större än f.ex .Net - något som, på mig, verkar som om det finns ett stort överskott på PHP knappare för tiden.

Back on topic; @TC: Innan du väljer språk, sätt dig ned med en programmeringsbok som förklarar programmering iställetför C#, C++, Fortran eller liknande. Altså, en bok (eller online "kurs"/seminar) som "lär" dig att tänka som en programmerare - när du då har grunderna kan du välja inriktning utifrån arbetsmarknaden samt andra program inom samma område som du har tänkt börja med - f.ex. om du tänker starta programmera för Media Center är det liten eller ingen ide att lära dig C++, Java eller VB. Visst, det kan fungera fint det också, men SDK'n för VMC är helt klart riktad mot C# vilket då är ett självklart val.

Visa signatur

[Geek, Dad, Programmer, RC enthusiast, Technology evangelist]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bjornie
Jag tycker att du generaliserar väldigt mycket i dina inlägg (överlag, inte enbart i den här tråden), och gör påståenden som du saknar belägg för. Jag försöker faktiskt för tillfället bli rekryterad till ett PHP-uppdrag (på konsultbasis f.ö.) på en av Sveriges grymmaste IT-företag (och ett av de erkänt bästa att jobba på, topp 10 - mer säger jag inte ). Uppdraget gäller ett världsomspännande system som kommer att användas av miljoner människor. Så att kalla PHP ett enkelt koncept och ett språk för tvåmans-byråer håller inte.

Jag har också varit med ett tag, kört olika ramverk, kört MVC, kört OOP, använt det vanliga funktionella köret, använt och skrivit plugins till CMS såsom Drupal, implementerat säkerhet i befintliga PHP-system, skapat webbshop (det var inte roligt i PHP), etcetera etcetera. Jag har aldrig funnit PHP vara ett svårfångat koncept jämfört med både andra paradigmer och andra scriptspråk såsom Ruby, eller för när du nämner funktionell programmering så tar det långt längre tid att greppa exempelvis LISP än PHP. Det påståendet bygger på att det tog längre tid för mig att lära mig LISP. Om du tolkade mig som att jag sa "en 10-åring kan bli PHP-guru på två dagar" så tolkade du fel, det jag sa var att PHP är ett enkelt koncept. Och då jämför jag naturligtvis med andra språk.

Angående användandet av PHP så är det tyvärr inte möjligt att ge belägg för mitt påstående. Netcraft visar att IIS och Apache har 10-15 % mellanrum, med Apache i ledning, men det går att köra allt på Apache och allt på IIS, så det ger ingen bild av webbtekniker. Jag skulle ju dock vilja påstå att en PHP-andel lika stor som denna mellanskillnad (10-15 %) är småföretagare och privatanvändare, som inte vill betala för en IIS-server och väljer webbteknik utefter detta. Rent allmänt är ju det man skriver på ett forum subjektivt, liksom de flesta källhänvisningar och "fakta" man kan skaka fram. Hur ska jag kunna ha koll på att Netcraft speglar verkligheten, t.ex.? Omöjligt. Räknas mina erfarenheter bara om tillräckligt många bloggare håller med mig? Även om jag har fel?

Permalänk
Medlem

Re: Lära sig programmering, vilket språk?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av RaeFon
Har en gymnasieutbildning som nätverkstekniker, men känner att jag inte kan programmeringsdelen ordentligt även fast vi hade det i skolan

Verkar som att ett språk som C++ kommer få dig att tröttna igen. Börja med Python för att lära dig tänket!

Jag sitter själv i C++ nu, jag får spendera sjukt mycket tid på att hålla rätt på iteratorer, pekare och typkonverteringar. Inte det roligaste... Om det är nyttigt får vi se om 10 år

Visa signatur

MBP: 13" - M1
Stationär: Win11 - Ryzen 5900X - 128GB - GTX 4080
Server: Ubuntu - i5 4670k - 32GB - 4x5TB Raid-Z
Server: Rpi4 8GB, 1TB USB SSD

Permalänk
Medlem

Det jobbiga med C++ är att det är väldigt svårt att hålla reda på allt som kan gå fel. Ofta är det enklare att börja med att lära sig pekararitmetik och minneshantering, det kan man göra fint i C-subsettet av C++. Därefter kan man utförska STL och klasser och templates. Tar ett himla tag innan man hittar ett subset av språket som fungerar bra och som inte ger mer krångel än fördelar, men när man väl gör det föredrar jag alla gånger C++ (eller kanske C med klasser, virtual och templates framför vanlig ren C.

Största skilnaden mellan C/C++ och de andra språken nämnda i den här tråden är att du faktiskt måste fundera på vad för kod kompilatorn faktiskt kommer generera åt dig, och kanske även titta på den så att du ser vad den gör.

Och ja, C++ kommer nog (tyvärr) hålla länge, men all lågnivåkunskap är sånt du kan lyfta med dig över till andra lågnivå-språk sedan.

Visa signatur

void@qnet
teeworlds, stålverk80, evil schemer, c, c++
Languages shape the way we think, or don't.

Permalänk
Avstängd

Jag tycker Python eller Java. Python för att det är enkelt och snällt språk. Java för att det är öppen kod och börjar bli större och större. Med öppen kod finns det ofta mycket böcker och bra verktyg på nätet och en stor community man kan ställa frågor till. Många server system är skrivna i Java. T.ex. är hela Nasdaqs aktiesystem skrivet i Java. Det som duger åt NASDAQs aktebörs, duger åt mina hemmasnickrade program.

Med C# (som för övrigt var kopierat rakt av från Java) så blir det ofta stängd kod eftersom själva Microsoft har stängd kod för alla sina större mjukvaror. Själva C# kompilatorn är stängd kod oxå. Nåt jag inte gillar med Microsoft är att de omvandlar själva språket, så det blir någon egen variant som ingen annan förstår. Typ, C++: Microsoft har omvandlat det, lagt till olika saker och sånt, så att det inte längre är vanliga C++. Det är någon annan variant, kallas Whidbey eller nåt sånt. Detta innebär att om du kan MS C++ så är det lite annorlunda än vad alla andra företagen är vana vid. Och om du tittar på MFC och Win32 API, så är de oxå lite konstiga till sin uppbyggnad. MFC liknar inte vanlig C (eller var det C++? länge sen jag höll på med skiten) programmering. Det är någon konstig MS specifik struktur på alla MS programmeringen. Du vet, MS ska alltid ändra och greja med vanliga standarder. Samma med programspråken. Först kopierade MS Java rakt av och ändrade en liten grej, och kallade det för J++. Sen blev de stämda av SUN och MS förlorade. Efter några års tystnad kom MS tillbaka med ett "nytt och revolutionerande programspråk" som kallades för C#, som egentligen var en Java kopia rakt av, med ändringar.

Vill du prova Java, så ladda ned "Eclipse" som är utvecklingsverktyget. Java och C# är ganska lika, så kan du det ena så kan du snabbt lära dig det andra. Typ som svenska och norska. Det spelar egentligen inte så stor roll vilket du lär dig. Båda är hyfsat lika.

Man brukar säga att Java är för stora servrar och C# för vanliga program och GUI tjafs.

Här är en graf som visar hur populära olika språk är på arbetsmarknaden:
http://www.tiobe.com/index.php/content/paperinfo/tpci/index.h...
Grafen säger inte allt, men det är bara en grov mätare genom åren. Vi ser att Python ökar kraftigt, på bekostnad av Perl. Vi ser också att Java verkar lite populärare än C#.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av saddam
snack...

Vill inte vara elak eller göra detta till mer språkkrig än vad det redan är... men vad jag vet så öppnade microsoft C# och .Net tidigare än vad sun öppnade Java. Att C#program oftare skulle bli slutna p.g.a. att microsoft skriver slutna program... nä jag ska inte kommentera det. Men du kan ju ta en titt på: http://www.codeplex.com/ http://www.codeproject.com/ eller varför inte: http://sourceforge.net/

Till TS, lyssna ALDRIG på en som påstår att ett språk är bättre än ett annat. Alla språk har sitt användningsområde, sen att det ska vara så svårt att förstå är helt otroligt.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av saddam

Med C# (som för övrigt var kopierat rakt av från Java) så blir det ofta stängd kod eftersom själva Microsoft har stängd kod för alla sina större mjukvaror. Själva C# kompilatorn är stängd kod oxå.

Varför är "stängd kod" ett argument i diskussionen vilket språk man ska börja med för att lära sig programmera?

Att säga att C# var kopierat "rakt av" Java är ett ganska lustigt påstående. Att kolla syntaxen och därmed säga att C# är ett plagiat av Java, eftersom C# kom efter, är väl ändå ganska idiotiskt sagt.

Tror du t.ex. Java uppstod ur tomma intet, utan influenser från t.ex. C++? Som med allt annat i världen förbättrar man saker och ibland förbättrar och ändrar man så mycket att det inte räcker att ändra versionsnummern. Alternativt att man som tredje part helt enkelt utvecklat något som passar ens ändamål och övertygelse bättre och saluför detta som en användbar produkt.

Är Saab kopierat rakt av Ford, bara för att båda två utvecklar fordon med fyra hjul och en ratt, något som Ford gjorde först?

Visa signatur

"Mies saa kaatua mutta ei karata." -- Adolf Ehrnrooth IR 7, Äyräpää 1944.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Peo_Bond
Vill inte vara elak eller göra detta till mer språkkrig än vad det redan är... men vad jag vet så öppnade microsoft C# och .Net tidigare än vad sun öppnade Java. Att C#program oftare skulle bli slutna p.g.a. att microsoft skriver slutna program... nä jag ska inte kommentera det. Men du kan ju ta en titt på: http://www.codeplex.com/ http://www.codeproject.com/ eller varför inte: http://sourceforge.net/

Till TS, lyssna ALDRIG på en som påstår att ett språk är bättre än ett annat. Alla språk har sitt användningsområde, sen att det ska vara så svårt att förstå är helt otroligt.

Jag kanske formulerade mig fel. Nästan alla på MS som jobbar där, är för stängd kod. OM MS öppnar all sin kod, så förlorar MS alla sina intäkter. Jag har pratat med många MS utvecklare, och alla är för stängd kod och dyra licenspengar. Och de hatar piratkopierare. Det är bara några få som är open source kodare i MS världen. Amatörer oftast. Alla MS proffs är för dyra licenspengar och stängd kod. Hela MS affärside bygger på stängd kod. Och flera tror nu att MS haft sin storhetsperiod. MS kommer att förlora i betydelse, med Vista floppen. Win7 kanske också floppar? Ja, alla MS intäkter kommer från stängd kod.

Java folk, Linux folk, etc är inte så där. Har du träffat någon linux människa som är för stängd kod och dyra licenspengar? Nej. Enligt en studie så kommer öppen kod bara bli större och större. I framtiden är det nästan bara öppen kod som gäller.
http://www.idg.se/2.1085/1.199039/nara-halften-av-it-jobben-r...

Och visst, MS öppnade C# tidigare än SUN. Men SUN var tvungen att städa i java koden och bevisa att SUN ägde varje rad kod. Det tog lång tid, flera år. Ett annat skäl till att SUN var senare än MS på att öppna upp Java, var att SUN försökte ISO standardisera Java under lång tid. Men det gick inte. Varför det? Jo, MS hindrade det. MS påstod att det inte är bra om ett företag får för mycket makt över en ISO standard. Erhm. Är det någon som kommer ihåg att MS nyligen tvingade igenom OOXML som ISO standard, och har nu exakt den positionen som MS anklagade SUN för?

MS hindrar SUNs försök att standardisera Java:
http://www.openmalaysiablog.com/2007/09/microsoft-conde.html

Seriöst, MS gillar inte öppen kod. De är starkt emot det. Den som tror annat, är naiv. MS bidrog med pengar till SCO attacken mot Linux företag. Det finns flera tecken på det, även om MS aldrig skulle erkänna det offentligt.
http://www.groklaw.net/articlebasic.php?story=200610091527066...

TURBO_TAIL,
C# var i början jättelikt Java. Nu har C# ändrats lite grand. Men i början var C# en ren kopia. I alla fall tycker alla jag pratat med, det. Seriöst, tycker du verkligen MS är så originella? De kopierar allting. C# var en ren kopia av Java.