Vad att köpa i Hong Kong?

Permalänk
Avstängd

Vad att köpa i Hong Kong?

Jag åker till Hong Kong om ett par veckor på semester. Som rubriken lyder, vill jag gärna ha lite tips på saker man borde passa på att köpa när man är där. Och framförallt: var ska man gå? Det vore kul ifall någon som själv varit där kunde dela med sin av sina erfarenheter.

Man har ju förstått att Hong Kong ska vara elektronikens "mekka". Är det verkligen så? Hur mycket billigare är det jämfört med sverige?

Jag är särskilt intresserad av Apple produkter. Kan man fynda dem i Hong Kong? På apples hong kong sajt ligger ju priserna idenstiskt mot den svenska. Jag menar, även om Apple har samma prissättning globalt, är ju elektroniken momsfri i Hong KOng. Eller?

På min önskelista finns:

PS3, digitalkamera (ngt inhemskt märke att rekommendera?), videokamera, diverse mac-tillbehör såsom RAM, extra batterier, iphone tillbehör, kanske tom en 30-tums apple HD-display?

Visa signatur

MacBook Pro 2,4 Ghz - Iphone 3G 8GB

Permalänk
Medlem

När du importerar till Sverige betalar du tull (ca 3%) + moms 25%

Du kommer inte komma undan billigare på märkesgrejer såsom apple och liknande i hong kong om du räknar till det stora hela. Möjligtvis så kan du göra klipp på kinesiska märken som inte är så vanliga i europa.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av X00L
När du importerar till Sverige betalar du tull (ca 3%) + moms 25%

Du kommer inte komma undan billigare på märkesgrejer såsom apple och liknande i hong kong om du räknar till det stora hela. Möjligtvis så kan du göra klipp på kinesiska märken som inte är så vanliga i europa.

Detta förutsätter att jag åker dit i tullen, vilket jag inte kommer att göra Vi är ett gäng på 30 pers, och många kommer inte köpa saker, så jag har redan blivit lovad lite väskutrymme. Dessutom kan man ju bara slänga alla förpackningar på kameror och liknande. 30 tums displayen blir nog däremot svår

Hursomhelst, kan man säga generellt hur mycket billigare märkesprylar är i hong kong? Hittar inga hong kong baserade nätbutiker på engelska. Tips någon?

Visa signatur

MacBook Pro 2,4 Ghz - Iphone 3G 8GB

Permalänk
Medlem

du har nog säkert 20-30% billigare iallafall. Det är väl bara att jämföra när du är där:)

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk
Avstängd

Du får ta in varor för 400euro (har jag för mig) momsfritt om du flyger.

Visa signatur

"Jo men det var exakt det jag menade med att den enda moddningen detta galleriet innehåller är Sanningsmodifikation och photoshoppande :)"

Permalänk
Medlem

Använd Google translate på nätbutikerna?

Permalänk
Medlem

hmm...köpa i hong kong...kinesiskt high end ljud så klart, finns grymma rörhäckar därborta. eller varför inte nån tung shanling rörbestyckad cd

Visa signatur

Gammal Imac||Något nyare HP z420 workstation

Permalänk
Visa signatur

e6600@3.2GHz@1.35v + P5B deluxe + corsair 2gb pc6400 + HD4350 m.m.

Permalänk
Avstängd

LOL. Tack, men nej tack

Krigsfetischism är nog inte riktigt min melodi.

Jag får väl helt enkelt vänta tills jag kommer dit för att se vad man kan tjacka för kul.

Förresten, är det någon här som har en piratkopierad iphone? Om de funkar hyffsat kan det ju kanske vara värt att lägga upp till en tusenlapp på en sådan.

Visa signatur

MacBook Pro 2,4 Ghz - Iphone 3G 8GB

Permalänk

Kanske en Meizu M8 hade varit något

Visa signatur

Bärbar:  Macbook Pro TB 13 - i5 2.9 GHz - 8 GB RAM - 256 GB SSD
NAS: Synology DS1819+ - 60 TB | NAS: Synology DS1815+ - 9 TB
ESXi-1: NUC D54250WYKH - i5 1.3 GHz- 16 GB RAM - 250 GB mSSD - 1 TB SSHD
ESXi-2: NUC D54250WYKH - i5 1.3 GHz- 16 GB RAM - 250 GB mSSD
RDP: NUC D54250WYKH - i5 1.3 GHz- 8 GB RAM - 120 GB mSSD - 250 GB SSD

Permalänk
Medlem

Ris ? en fru ? nämen kläder.

Visa signatur

Don´t do this, don´t do that. Do this and think that.
Serious, do you really think I give a shit?

Permalänk

Ett par tailor made suits är ju ett must i HK. Kan rekommendera Punjab House och Jim's Tailor Workshop. NY Times tycker väl att Sams är "the place to go" men med mindre du har mycket pengar blir man inte speciellt bra bemött.

Du kan också hitta endel reapriser när du åker dit, men egentligen är du en månad eller så för tidig (deras "julrea" kommer i februari, precis innan det Kinesiska nyåret).

Iallafall, mitt bästa tip är att göra en lista över vad du kan tänka dig att köpa, oberoende av pris. Kolla upp priserna i Sverige, jämför sedan med en större HK kedja - Fortress f.ex - då har du bra koll över vad du kan förvänta dig att spara några kronor på.
Ta med dig listan (med Svenska och HK priser) ned till de mindre affärerna, jämför priser och pruta oavsett om det redan är billigare än Fortress eller inte.

Till sist, när du har köpt - kolla och dubbelkolla förpackningen innan du går därifrån. Har kompisar som har köpt olika saker bara för att sedan komma tillbaka till kåken och upptäcka att de har fått med sig en kopia (utbytt av försäljaren medans de "packade" i påse) etc.

Visa signatur

[Geek, Dad, Programmer, RC enthusiast, Technology evangelist]

Permalänk
Medlem

svårare att göra klipp nu när dollarn gått upp så himla mycket under hösten. HKD är låst till USD. I augusti stod kursen i ca: 0,82SEK = 1HKD, nu är den närmare 1,10SEK=1HKD.

Kompaktkameror är i princip billigare i Sverige, iaf märken som Canon, Fuji etc, om man inte lyckas träffa någon reaförsäljning vid introduktion av nya modeller. Dock brukar de vara ganska duktiga på att slänga med minneskort, batterier, väskor etc om man tjatar lite.

Systemkameror och objektiv är fortfarande lite billigare och det finns ett gott utbud och säkert lite prutmöjligheter.

Ang. datorer. Apple ska vara något billigare här. Jag köpte en vaio Z1 för 13 500kr, motsvarande hemma hostar runt 20 000kr. så det finns lite pengar att tjäna men det är mest på dyrare modeller hemma som prisskillnaden blir motiverad.

Ram och iphone tillbehör kan du nog hitta en hel del av. Och även massa udda mobiler som försöker likna iphone. Tror Nokias nya lur(5800?) släpps här som en av de första marknaderna också om du är sugen på att ta hem en sån, kommer väl först till sverige/eu senare.

Bra/klassiska ställen att börja på är väl Computer Centre i Wan Chai, Hennessy Road tror jag den ligger på, precis vid MTR-stationen och Mong Kok Computer Centre, Nelson Road i Mong Kok.

De hade någon datormarknad utomhus här förra veckan med över 300 000 besökare och tydligen sanslösa priser, men den missade man ju såklart!

Som emigrating12 säger är Fortress-butikerna en bra start för att kolla prisläget innan man ger sig ut i djungeln bland de mindre butikerna.

Visa signatur

//anno

Permalänk
Avstängd

Tack för svaren. Ska bli mycket spännande att åka till Hong Kong. Ska definitivt ta mig till Fortress.

Har nu gjort en lista på saker som skall inhandlas, förutsatt att priset är lägre än hemma. Jag återkommer när jag kommit hem och berättar vad allt gick på

Inom parenets har jag angett vad detta skulle gå på här hemma, enligt pricerunner.'

Nikon D60 inkls 8gb minneskort (5,500kr)
Något guldsmycke till tjejen (1500 kr)
2x2GB RAM till MBP (700kr)
Trådlös mighty mouse + tgtbord (1500 kr)
Bra hörlurar till iphone (700 kr)
En enkel hdd videokamera. (3000 kr)
PS3 80GB (4500 KR)

Summa (ungefärligt i sverige: 17.400 kr.

Får se vad detta landar på i Hong Kong.

Visa signatur

MacBook Pro 2,4 Ghz - Iphone 3G 8GB

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Känner du dig plötsligt sugen efter lös hårdvara ska du ta tunnelbanan till Sham Shui Po. Väl framme finns det skyltat i tunnelbanan vart Golden Computer Center ligger. Största stället med lös hårdvara i hela Hong-Kong. Jo, att pruta i Hong-Kong är inte så hett skulle inte göra det om jag inte var i en riktig getto affär.

Permalänk
Medlem

Åker till Kina på torsdag. Ska dock till Peking. Aldrig varit där. Ska kolla runt om man kan fynda något att ta hem. Ska onekligen bli en intressant resa

Visa signatur

i5 4670K, 16GB ram, 1070GTX

Permalänk
Medlem

Kommer tyvärr med lite dåliga nyheter.

Jag va i Hong Kong i frebruari 2008. Då va fick man 100 Hong kong dollar för 110 svenska kronor. Så i stort sett va det 1:1 i valuta. Tror att den svenska kronan sjunkit sedan dess. Och det va inte direkt billigt i Hong Kong. Varken mat/transporter och inte heller elektronik

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Avstängd

Ber om ursäkt för att lyfta en ur-gammal tråd men är det inte så att på märkeselektronik är det fortfarande, nu 7 år senare, inte hejdlöst billigare i Hongkong än hemma? Kollade klipp med Linus när han huserade i Singapore efter elektronik och med lite snabb huvudräkning i dollarkurs blev man inte direkt sugen på att åka dit. Hans shoppingrunda börjar 1.50 in i klippet och handlandet 3.5 minuter in i klippet.

Visa signatur

Höghastighetsfiber är livet :)