Tolv terabyte per kvadrattum med nanorör

Permalänk
Melding Plague

Tolv terabyte per kvadrattum med nanorör

Forskare har upptäckt en metod för att detektera magnetfält med nanorör. Tekniken kan leda till hårddiskar med flerfaldigt högre lagringstäthet.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Discokungen

Soft. Synd bara att det är så långt borta från att implementeras i hårddiskar. Men det kommer väl. Så småningom och om tekniken är kostnadseffektiv.

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem

Detta gäller väl främst magnetiska diskar? Hade hellre velat se framsteg för SSD.

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk
Avstängd

Mjoo, håller med tyyphonos. Skulle hellre se ngt som gör att vi får extremt mycket mindre diskar, samt oväsende. Skulle vara rätt fräckt att i framtiden sätta in små SD kort i datorn och skryta om att det är 20 Terabytes diskar;P

Permalänk
Medlem

jaha ssd?:P jag tar hellre en högljudd hdd med fet lagringskapacitet än en tyst liten snabb ssd

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jag tror faktiskt att det kommer dröja otroligt länge innan mekaniska diskar helt försvinner.

Dom kommer länge vara dom bästa lagringsdiskarna, då det varken är fysiskt eller ekonomiskt möjligt att pumpa in ssd diskar i en server och ändå ha lika mycket lagringsutrymme som med mekaniska.

Permalänk
Medlem

jag tror att det dröjer en 20-30 år innan detta finns i butik för oss...
Tidsskriften Illustreradvetenskap skrev en artikel om detta för någon månads sedan: http://www.illvet.se/polopoly.jsp?d=147&a=5377

Visa signatur

🖥️ IQUNIX ZX-1 - i5-10600K - Z490I Unify - GTX 1070 - 16 GB 3600 MHz - SF750 - ASUS PG279QZ
🚗 Fanatec CSL DD - CSL Pedals LC - HP Reverb G2
📺 LG B1 55 - Dali Concept 6 - Pioneer VSX-923
🎮 AYN Odin Lite
📞 Asus Zenfone 10

Permalänk

Kommer ta väääldigt lång tid innan detta ens kommer till oss.

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av eas@tetris
jag tror att det dröjer en 20-30 år innan detta finns i butik för oss...
Tidsskriften Illustreradvetenskap skrev en artikel om detta för någon månads sedan: http://www.illvet.se/polopoly.jsp?d=147&a=5377

Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=FULLMOON=-
Kommer ta väääldigt lång tid innan detta ens kommer till oss.

Jo, ni kan ha rätt. Men betänkt hur kort tid det tog för jättemagnetoresistans och vinkelrät lagring att nå till konsumentledet av hårddiskar. Om bara praktiskt möjlighet finns kan det går fort.

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MBY
Jo, ni kan ha rätt. Men betänkt hur kort tid det tog för jättemagnetoresistans och vinkelrät lagring att nå till konsumentledet av hårddiskar. Om bara praktiskt möjlighet finns kan det går fort.

Det har tagit 20-30 år för den "mekanisk"-magnetiska hårddisken att utvecklas tills nu, när den (verkar) ha nått sin topp.

Men förhoppningsvis behöver inte nanorörslagringen ta lika lång tid att utveckla

Visa signatur

🖥️ IQUNIX ZX-1 - i5-10600K - Z490I Unify - GTX 1070 - 16 GB 3600 MHz - SF750 - ASUS PG279QZ
🚗 Fanatec CSL DD - CSL Pedals LC - HP Reverb G2
📺 LG B1 55 - Dali Concept 6 - Pioneer VSX-923
🎮 AYN Odin Lite
📞 Asus Zenfone 10

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Typhonos
Detta gäller väl främst magnetiska diskar? Hade hellre velat se framsteg för SSD.

Varför inte både och?
Det ena utesluter inte det andra, tvärtom!

Permalänk
Medlem

Vem sa att den magnetiska disken var död

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk

Awesome!
Snart kan man få plats med all världens pr0n i sin PC

Visa signatur

|| Gigabyte GA-MA790X-UD3P || AMD Phenom II X4 955 @ 3,8 GHz || 2*2 GB Kingston HyperX PC8500 || Asus Radeon HD 5850|| Zalman ZM600-HP600W || Windows 7 64-bit ||

Permalänk
Medlem

Det fanns väl en regel för hårddiskars storlek... dubbel storlek per 18 månader?

1.5Tb har väl funnits att köpa i ungefär 6 mån? så, om 1 år har vi 3 Tb.

Våren 2012 har vi 6Tb.
Hösten 2013 har vi 12Tb.
Våren 2015 har vi 24Tb..

Tja, allt högst teoretiskt utifrån den ovan nämnda teorin..

EDIT:
Inlägget efter detta var det som jag tänkte på. Jag blandade ihop det hela med processor-regeln. Då tar jag tillbaka inlägget.. fast jag ser gärna att den stämmer i vilket fall som helst.

Visa signatur

WS: Asus P8Z77-I Deluxe mITX | Intel 3770K@4.6 | NH-U12P | Asus 780 GTX | Corsair 2x8GB 1600Mhz CL9 | Samsung 840 512GB | Ubuntu 16.04.3 x86_64 | Corsair AX750 | 2x Dell U2412M | Puppe.se | NAS: i7 860, 16GB DDR3, GA-P55M-UD4, FD Define R3, 8x2TB Samsung F4EG, Serveraid M1015, EVGA 750W G2 PSU, FreeBSD x64

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Schrimp
Det fanns väl en regel för hårddiskars storlek... dubbel storlek per 18 månader?

Är väll endå Moores lag som du tänker på? Den gäller processorer
http://sv.wikipedia.org/wiki/Moores_lag

Visa signatur

🖥️ IQUNIX ZX-1 - i5-10600K - Z490I Unify - GTX 1070 - 16 GB 3600 MHz - SF750 - ASUS PG279QZ
🚗 Fanatec CSL DD - CSL Pedals LC - HP Reverb G2
📺 LG B1 55 - Dali Concept 6 - Pioneer VSX-923
🎮 AYN Odin Lite
📞 Asus Zenfone 10

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av eas@tetris
Det har tagit 20-30 år för den "mekanisk"-magnetiska hårddisken att utvecklas tills nu, när den (verkar) ha nått sin topp.

Men förhoppningsvis behöver inte nanorörslagringen ta lika lång tid att utveckla

Ehh va? Han sa väl ändå inte att det va tills idag som det gick fort? Han syftade nog på att från upptäckten av MOR tills det satt i en konsumenthårddisk så det gick det endast en kort tid.

Visa signatur

ASUS P6T | Intel i7@4ghz | MSI 680GTX | 3x4gb+3x2gb DDR3 BCLK 195 |Intel X25M 160GB G2 x2 | WD Raptor X Gamer 150gb | SpinPoint F1 1TB | WD Green 1TB |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dricksprit
Ehh va? Han sa väl ändå inte att det va tills idag som det gick fort? Han syftade nog på att från upptäckten av MOR tills det satt i en konsumenthårddisk så det gick det endast en kort tid.

Mm, kom på det.

Visa signatur

🖥️ IQUNIX ZX-1 - i5-10600K - Z490I Unify - GTX 1070 - 16 GB 3600 MHz - SF750 - ASUS PG279QZ
🚗 Fanatec CSL DD - CSL Pedals LC - HP Reverb G2
📺 LG B1 55 - Dali Concept 6 - Pioneer VSX-923
🎮 AYN Odin Lite
📞 Asus Zenfone 10

Permalänk
Medlem

Trötta idag?

Permalänk
Medlem

Roligt om man skulle behöva defragmentera en sån disk =P

Permalänk
Hedersmedlem

Tar nog bra med tid att kryptera en sån med truecrypt också

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av eas@tetris
Det har tagit 20-30 år för den "mekanisk"-magnetiska hårddisken att utvecklas tills nu, när den (verkar) ha nått sin topp.

Men förhoppningsvis behöver inte nanorörslagringen ta lika lång tid att utveckla

Vad menar du? Hårddisken är över 50 år gammal men de tekniker jag nämner tog ett fåtal år att nå marknaden. Jättemagnetoresistans, GMR, upptäcktes 1988 och fanns i hårddiskar på 90-talet och vinkelrät, perpendikulär lagring, PMR upptäcktes förvisso redan på 70-talet men var först inget alternativ på grund av att billigare metoder fanns. När PMR började bli intressant i början på 2000-talet dröjde det bara ett fåtal år innan de första diskarna lanserades.

På vilket sätt menar du att hårddisken "verkar vara på sin topp"? Det låter som en banal truism; 1968 var hårddisken givetvis på topp enligt dåtidens synsätt. Likaså 1978, 1988, 1998 och nu, 2008. Tvärt om; det förefaller som hårddisken är långt från toppen eftersom storleken accelererar med tid. "På topp" indikerar att någon sorts "peak HDD" nåtts där utvecklingen börjar gå långsammare. Så är inte fallet.

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk

Det jag tycker är mest förvånande är precisionen i den mekaniska läsarmen fast kraftiga störningar kan förekomma. Ju tätare datan lagras ju högre krav ställs det. Läsarmens vikt skapar ju en integralverkan, så att dens vikt är liten är ju viktig. Men överallt jag läser så nämner de bara problem med att lagra datan tillräckligt tätt, men inga problem med läsarmen. Så jag får läsa på bättre om hur hårddiskar fungerar.

Nå som sagt jag tror det döjer, behov finns dock redan idag för mycket större hårddiskar. Hade jag idag haft 100TB så hade jag inte haft några som helst problem att fylla det med intressant data.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Can0n
Roligt om man skulle behöva defragmentera en sån disk =P

Defragmentering är ett windowsproblem.. När dessa diskar kommer så lär marknaden se annorlunda ut

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kilroy
Varför inte både och?
Det ena utesluter inte det andra, tvärtom!

Jag bryr mig inte om mekaniska diskar, kapaciteten kunde gärna stanna vid 500 GB om SSD gick ned till rimliga prisnivåer. Så länge mekaniska diskar finns kommer SSD utvecklingen gå på sparlåga.

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Typhonos
Jag bryr mig inte om mekaniska diskar, kapaciteten kunde gärna stanna vid 500 GB om SSD gick ned till rimliga prisnivåer. Så länge mekaniska diskar finns kommer SSD utvecklingen gå på sparlåga.

Nej, det är inget nollsummespel. Snarare tvärt om; konkurrens på alla plan är oftast mycket bra, och bättre SSD ger eld under baken för HDD-utvecklare och vice versa.

Att kapaciteten skulle stanna vid 500 GB för vare sig HDD eller SSD är helt orimligt och tyvärr är det fler som vill ha mer utrymme än de som inte vill. Så ingen kommer lyssna på "dig".

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk

Med tanke på att man fortfarande inte kan konstruera kol-nanorör i någon kontrollerad och storskalig form så är detta, liksom allting annat det står "kol-nanorör" framför, någonting som tar minst 10 år innan det ens blir möjligt att producera för den stora marknaden.
Om 10 år så finns förmodligen fler alternativ än Flash till SSD. Bl.a PRAM (fasskiftes minne), MRAM (magnetiska minnen) och kanske även IBM's RaceTrack, vilka har potential att bli flera gånger snabbare än dagens HDD.

Visa signatur

iBook 12" G4 1,2 GHz 60 GB HDD 768 MB RAM Mac OS X 10.3

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Typhonos
Jag bryr mig inte om mekaniska diskar, kapaciteten kunde gärna stanna vid 500 GB om SSD gick ned till rimliga prisnivåer. Så länge mekaniska diskar finns kommer SSD utvecklingen gå på sparlåga.

Varför skulle det gå på sparlåga? Du har en del nya aktörer när det gäller lagring på SSD-sidan. Intel, OCZ tex.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tempel
Vem sa att den magnetiska disken var död

Han som lekte med magneten?

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Medlem

fantastiskt vilket perspektiv detta ger ändå, jag som aldrig trodde att rör skulle bli stort inom elektroniken igen.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Schrimp
Det fanns väl en regel för hårddiskars storlek... dubbel storlek per 18 månader?

1.5Tb har väl funnits att köpa i ungefär 6 mån? så, om 1 år har vi 3 Tb.

Våren 2012 har vi 6Tb.
Hösten 2013 har vi 12Tb.
Våren 2015 har vi 24Tb..

Tja, allt högst teoretiskt utifrån den ovan nämnda teorin..

EDIT:
Inlägget efter detta var det som jag tänkte på. Jag blandade ihop det hela med processor-regeln. Då tar jag tillbaka inlägget.. fast jag ser gärna att den stämmer i vilket fall som helst.

Du har faktiskt rätt ändå.. Det finns faktiskt en mindre känd lag som heter xxx - Lag (nåt engelskt? namn) som förutsäger ökningen av hårddiskars storlek.

Jag läste om det för inte så länge sen och kan inte hitta var! Sjukt frustrerande. Har letat ett tag nu.. Hjälp mig om ni kan.