Windows 98 bäst på SSD

Permalänk
Melding Plague

Windows 98 bäst på SSD

Windows 98 ger bättre prestanda med solid state-enheter än alla andra testade operativsystem, enligt tillverkaren Patriot.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

haha, att de ens kom på tanken att testa så gamla operativsystem medans SSD är framtiden är det här lite tvärt om

Permalänk
Medlem

Eller så gör man vissa optimeringar så får man mycket god prestanda under vista:

http://www.ocztechnologyforum.com/forum/showthread.php?t=4721...

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Medlem

Kan man ens installera win98 på en modern dator?

Visa signatur

| Errare humanum est |

Permalänk
Medlem

Haha, det här är ju underbart.

Permalänk

Bra för dom som tycker att Xp,Win2000 och vista är skit:D

Visa signatur

[ASUS Formula Gene] [i53770K] [G-Skill trident 2400mhz 2x4gb] [Radeon HD5870 1GB] [Corsair 550D] [Corsair 650w] [Corsair H100] [Windows 8 x64] [Totalt 3TB HD] [Boxee box] [New iPad] [Xbox 360 Slim JTAG]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Postaldude
Bra för dom som tycker att Xp,Win2000 och vista är skit:D

Nu fattade inte jag riktigt.. Win 2k var ju vinnaren i testet? Så vitt jag förstår så blir ju även tux-kramarna slagna på fingrarna av två M$-produkter, vilket ju verkligen inte hör till det normala.. Själv ser jag det mest som kul PR..

Permalänk
Medlem

Mycket märkligt.

Intressant tråd moire.

Visa signatur

Don´t do this, don´t do that. Do this and think that.
Serious, do you really think I give a shit?

Permalänk
Hedersmedlem

Den presterar bättre ju mindre man belastar den, alltså borde den prestera bäst om man inte använder den alls! De borde skriva det i manualen: "* För bäst prestanda, koppla inte ens in disken".

Visa signatur

Nämen hej!

Permalänk
Medlem

Jaha en SSD skulle sitta finfin i min gamle burk med pentium I 166Mhz 32mb Ram

Visa signatur

iMac "27" Late 2013

Permalänk

Haha, Detta är verkligen en sax i ögat för samtliga "nyare" releaser

Visa signatur

Core 2 Duo E6850 | 4GB Corsair XMS2-6400 | XFX nForce 680i LT SLI | Gainward 8800GT 512 *GS* | Aspire 520W | 22" LCD | 2TB HDD
Znote 6625WD

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Donan Fear
Den presterar bättre ju mindre man belastar den, alltså borde den prestera bäst om man inte använder den alls! De borde skriva det i manualen: "* För bäst prestanda, koppla inte ens in disken".

Nej, det handlade om att hur mycket man kan utnyttja prestandan som finns i SSD-disken. Fast win98 skulle jag nog aldrig installera igen. Win2000 vore dock inte helt fel. Undra hur snabbt NT4 är med en SSD förresten? Har hört att NT4 flyter på mycket snabbt på nya system.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | 4x8GiB 18-20-16-36-52-2T DDR4-3400 | MSI B450-A Pro Max AGESA 1.2.0.7 | Sapphire RX 480 Nitro+ OC 8GiB | Crucial MX500 500GB | PNY CS900 2TB | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung PM961 512GB | Scythe Kamariki 4 450W

Permalänk
Medlem

Att sprida ut sig över hela disken är väl inte en uppgift för OS utan för controllern i SSDn.

Visa signatur

"Om man arbetar tillräckligt länge med att förbättra ett föremål går det sönder. "

Hjälp oss göra världen lite snällare! www.upphittat.nu

Permalänk
Medlem

Tycker sånt här rent allmänt borde få mycket mer uppmärksamhet för att sätta lite press på operativsystemstillverkarna i stället som det är nu att det mer eller mindre ignoreras om opersativsystemen är otroligt väloptimerade eller trötta som sengångare.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av m3tr0
Nej, det handlade om att hur mycket man kan utnyttja prestandan som finns i SSD-disken. Fast win98 skulle jag nog aldrig installera igen. Win2000 vore dock inte helt fel. Undra hur snabbt NT4 är med en SSD förresten? Har hört att NT4 flyter på mycket snabbt på nya system.

Det var mycket siffror men inte ett ord om hur eller ens vad de testade. Problemet med dåliga SSD vet man sedan tidigare är att de storknar om man försöker göra många saker samtidigt.

Det där om att Win98 inte sprider ut skrivningarna gör mig lite orolig. Som ZecretW säger borde den funktionen finnas i kontrollern i SSDn. Antigen vet Patriot-killen inte vad han pratar om (troligast, tror inte Patriot tillverkar sina egna SSD utan köper bara in från Samsung precis som OCZ mfl) eller så är deras SSD mycket sämre än vad jag trodde.

Visa signatur

Nämen hej!

Permalänk

3,11?

lite förvirrat test iaf

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ed76
Tycker sånt här rent allmänt borde få mycket mer uppmärksamhet för att sätta lite press på operativsystemstillverkarna i stället som det är nu att det mer eller mindre ignoreras om opersativsystemen är otroligt väloptimerade eller trötta som sengångare.

Det är ju jusst MS ambition att optimera för hårddisken som gör Vista olämpligt, men du hade alltså föredragit att man struntade i det?

SSDns framgångar har gått fort och för de flesta mjukvarutvecklare antagligen lite 'för fort'. Var så säker på att framtida versioner hanterar dem bättre. Oavsett om artiklar som denna får mer uppmärksamhet.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av echo
Det är ju jusst MS ambition att optimera för hårddisken som gör Vista olämpligt, men du hade alltså föredragit att man struntade i det?

SSDns framgångar har gått fort och för de flesta mjukvarutvecklare antagligen lite 'för fort'. Var så säker på att framtida versioner hanterar dem bättre. Oavsett om artiklar som denna får mer uppmärksamhet.

Läste min egen post och hittar inte var jag skrev att jag föredragit att man struntat i prefetch eller ens var jag skrev ordet vista.

En del kanske tycker att mjukvarprestanda får mycket uppmärksamhet vad gäller operativsystem för hemmanvändare med det tycker inte jag, snarare skulle jag vilja påstå att de flesta inte har någon som helst aning, det folk i allmänhet möjligen vet är om någon viss detalj marknadsförts.
Det hjälper inte alls såna som mig som tycker mjukvaruprestanda är nästan lika intressant som hårsvaruprestanda. Personligen är det nästan att jag önskar att hårdvaruutvecklingen tog en paus i några år så mjukvaran får mer uppmärksamhet.
Sen är det upp till var och en vad man tycker är viktigt, jag vet mycket väl att många skiter i om det tar 5 minuter att starta datorn eller om något spel med halvassig grafik går segt så länge sakerna fungerar.

Permalänk
Medlem

Får mig att minnas när jag för ca 10 år sedan startade igång min nya 600mhz med win98 installerat. Tog väl kanske några sekunder innan jag var inne i windows och när jag sen stängde av datorn han jag knappt reagera förrän skärmen var svart :O. Det var tider det! Idag tar det ibland evigheter innan hdd slutat ladda och alla program laddat klart, + alla dessa uppdateringar, antivirus, antispam etc etc etc men men.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ed76
Tycker sånt här rent allmänt borde få mycket mer uppmärksamhet för att sätta lite press på operativsystemstillverkarna i stället som det är nu att det mer eller mindre ignoreras om opersativsystemen är otroligt väloptimerade eller trötta som sengångare.

Tror du medelsvennson skulle köpa ny dator ifall hans windows var skitsnabbt och aldrig fick virus? Det kanske inte är inkompetens som är boven...
girighet

Visa signatur

All datorprestanda kan jämföras i kronor och ören (kr/poäng). Exempel: Prestanda/krona på grafikkort | www.intrnet.se

Permalänk
Medlem

Win 2K var grejer det. inte massa lull lull som i dagens läge. Men man kan nog inte sitta med 2k i dagens läge, lär vara mycket som inte fungerar där längre för att inte tala om Win98.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem

hej hå, det har inte ett dugg att göra vilket filsystemman har?

windows 2000 är fin fint system

Permalänk
Medlem

och Amiga OS funkar garanterat ännu bättre på SSDs än Win98...

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

föga förvånande, både xp och vista har haft rejäla problem vid ny hårdvara men 98 har alltid varit snabbt och stabilt.

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Typhonos
föga förvånande, både xp och vista har haft rejäla problem vid ny hårdvara men 98 har alltid varit snabbt och stabilt.

Ööööhh... Jag har haft både xp och vista-burkar som aldrig har kraschat, endast startats om för säkerhetsfixar.

Betan av win2k var gudomligt stabil jämfört med win98. Samma med NT. 2k, xp och vista är alla lika stabila om man inte köper skräp eller byter innan det finns stabila drivrutiner.

Har själv en Intel 80gb SSD, är enormt nöjd, till och med i vista! Burken tar ungefär 15 sekunder att starta, kartor i supcom laddar på några sekunder, sökningen i startmenyn är omedelbar trots att jag har indexering avstängd, den är tyst! etc. Så även om vista inte är optimerat för SSD så äger SSD!

För de som är intresserade av att fatta lite mer om VARFÖR de får dessa resultaten så kan jag rekommendera Computer Science 162 - Operating Systems and System Programming
Det som är relaterat till detta startar i slutet på lektionen från den 27 oktober men om man inte kan lite så bör man lyssna igenom hela.

Permalänk

Kul med tester där de säger att prestanda var si och så många procent bättre utan att gå in på vad de egentligen testade.

Permalänk
Medlem

Roligt att de testar med så gamla operativsystem. Windows 98 håller jag mig helst borta från, men Windows 2000 skulle jag faktiskt kunna tänka mig att använda som desktop-OS. Nu börjar jag i och för sig gilla Vista mer och mer, men jag har ju ingen SSD heller...

Mvh Johan

Visa signatur

AMD Phenom II X4 955 3,2 GHz, Gigabyte GA-MA790FXT-UD5P, Sapphire Radeon HD7750 Ultimate 1 GB, Corsair Vengeance/Kingston HyperX Blu 16 GB, Crucial MX250 250 GB, Crucial m4 128 GB, 2 x Seagate 7200.14 1 TB, Lian Li PC-8FIB, Be Quiet Pure Power 10 CM 600W, Windows 10 64-bit

Permalänk
Avstängd

Jag tror nog att Linux är snabbare, om man använder den som MTD.
De använde nog den som en vanlig hårddisk med block-layer emulation.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dagas
Win 2K var grejer det. inte massa lull lull som i dagens läge. Men man kan nog inte sitta med 2k i dagens läge, lär vara mycket som inte fungerar där längre för att inte tala om Win98.

2k är väl mer eller mindre helt kompatibel med all XP mjukvara...

Visa signatur

Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Intel Core i7-8700K | AMD Radeon RX 6950 XT | Corsair Vengeance LPX 3500 MHz 2x16 GB 16-18-18-38 | Diverse lagring | Fractal Design - Define R5 | Corsair RM1000x

C64 | C64C | NES | Amiga 500 | Mega Drive | Game Gear | SNES | N64 (RGB) | GCN | DS Lite | Xbox 360 | Wii | 3DS XL | Wii U | New 3DS XL | PS4 Pro | Switch

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Barak
2k är väl mer eller mindre helt kompatibel med all XP mjukvara...

Japp har då aldrig stött på något problem jo föresten i c och c tiberium vars men det fans en patch å tanka så det fungerade i win 2000

Visa signatur

assrock!! hehe