Google Chrome i skarp version

Permalänk
Melding Plague

Google Chrome i skarp version

Efter ett antal månader i betastadiet har nu Googles omtalade webbläsare Chrome nått version 1.0.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Jippi...... Grattis google.....

Permalänk

Installerat och avinstallerat...

Visa signatur

6700K @ 4,8GHz | 32GB | 3070

Permalänk
Medlem

Sidan scrollar uppåt när jag scrollar neråt här på Sweclockers. Någon som har märkt av det?

Permalänk
Medlem

. . . och smooth scrolling då? När kommer det?
Som det är nu så är det skitjobbigt att scrolla på en sida, man tappar
focus direkt

Visa signatur

Intel Core i5-6600 Skylake, ASUS B150M-A Socket-1151, MSI GeForce GTX 960 2GB TIGER 2X, HyperX Fury DDR4 2133MHz 8GB kit, In Win 503 Midi Tower, Corsair CX 500W PSU, Samsung 850 EVO 500GB SSD , G402, Win10 64-bitHome, Creative T5900 5.1 , Logitech G15 , Sony DVD/RW , bredband , Netgear N300

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Chrester
. . . och smooth scrolling då? När kommer det?
Som det är nu så är det skitjobbigt att scrolla på en sida, man tappar
focus direkt

Word, detta är skitviktigt imo. Kan inte vara en stor grej att lägga in heller.

Permalänk

Gränssnittet på Googles webbläsare ser katastrof ut.

Kommer aldrig lämna detta:)

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Chrester
. . . och smooth scrolling då? När kommer det?
Som det är nu så är det skitjobbigt att scrolla på en sida, man tappar
focus direkt

Bör komma till nästa version
Fler funktioner finns att vänta i framtiden. Närmast ligger en RSS-läsare och stöd för tillägg (likt Mozilla Firefox).

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Googolplex
Kommer aldrig lämna detta:)

Det där var väl inte heller optimalt? Hur ofta trycker du egentligen på bakåtknappen, och varför? Musgester och möss med extraknappar är upp till fyra gånger roligare, och varför stå ut med ett länkfält om man bara har fyra länkar?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elgot
[B]Det där var väl inte heller optimalt? Hur ofta trycker du egentligen på bakåtknappen, och varför? Musgester och möss med extraknappar är upp till fyra gånger roligare, och varför stå ut med ett länkfält om man bara har fyra länkar?

finns ju musgester som tillägg om man vill ha sånt. länk fältet är till lika rss feeds fältet. och även om man bara skulle ha två rss feeds har jag dom hellre så lättillgängliga som möjligt än undangömda i nån undermeny eller nått.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Wishie
Word, detta är skitviktigt imo. Kan inte vara en stor grej att lägga in heller.

Kanske inte är "skitviktigt" för dig men för min del så kör jag med mouse scroll hela tiden när jag läser på sidor.
Därför får chrome vänta med att annvändas.

Visa signatur

Intel Core i5-6600 Skylake, ASUS B150M-A Socket-1151, MSI GeForce GTX 960 2GB TIGER 2X, HyperX Fury DDR4 2133MHz 8GB kit, In Win 503 Midi Tower, Corsair CX 500W PSU, Samsung 850 EVO 500GB SSD , G402, Win10 64-bitHome, Creative T5900 5.1 , Logitech G15 , Sony DVD/RW , bredband , Netgear N300

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elgot
Det där var väl inte heller optimalt? Hur ofta trycker du egentligen på bakåtknappen, och varför? Musgester och möss med extraknappar är upp till fyra gånger roligare, och varför stå ut med ett länkfält om man bara har fyra länkar?

http://img257.imageshack.us/img257/5648/55161315xk7.png

I så fall är det väl lika bra att även ta bort scrollisten, statusraden, adressraden samt flikraden så får man mycket plats kvar till att visa sidorna?

Visa signatur

Sverige är ett så litet land att det bara får plats en åsikt i taget där.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Daniel
I så fall är det väl lika bra att även ta bort scrollisten, statusraden, adressraden samt flikraden så får man mycket plats kvar till att visa sidorna?

Nej. Man skulle kunna tänka sig att adressfältet och flikarna skulle kunna vara på samma rad, men det verkar inte gå att åstadkomma.

Permalänk
Medlem

Det enda som IE gör bättre än både FF och (tydligen) Chrome är RSS-feedsen. Lättåtkomliga med Ctrl-J och enkla, bra inställningar, lätt att se när de uppdaterats osv.

Det är faktiskt enda anledningen till att jag använder IE istället för eldräven... FF's RSS-läsare är ju värdelös!

Själv anävnder jag aldrig genvägar längre, alla sidor jag besöker överhuvudtaget har feeds. Prenumererar för närvarande på 26 stycken, varav ett dryg tiotal uppdateras regelbundet.

/joar.

Visa signatur

Lyssna till vad jag menar, inte vad jag säger!
|| Win11 x64 -- AMD Ryzen 7 3700x @ 3.6GHz -- Noctua NH-U14S -- Asus ROG Strix B450-F Gaming -- Zotac GeForce RTX 3070 Twin Edge OC -- Kingston HyperX Fury Black DDR4 2x16GB @3600MHz -- Samsung 970 EVO Plus 1TB M.2 SSD -- Corsair RM750x 2021 ||

Permalänk
Medlem

När fan ska folk fatta att Opera har varit som chrome sen det kom i princip? + Att de var först med flikar.

Visa signatur

What evah! i'll do what i want! | Det stavas väl inte väll...såvida du inte ska skriva välling.
"Det var väl bra"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Chrester
Kanske inte är "skitviktigt" för dig men för min del så kör jag med mouse scroll hela tiden när jag läser på sidor.
Därför får chrome vänta med att annvändas.

Japp, använder det också relativt frekvent. Får bara hoppas att det kommer, tillsammans med addons.

Permalänk
Medlem
Citat:

Vidare har programmet nu en ordentlig bokmärkeshanterare med möjlighet att importera bokmärken från andra webbläsare.

Det fanns i tidigare versioner också... I alla fall att man importerade från IE och FX, men de kanske har lagt till fler webbläsare i listan

Men tycker att ni tagit en litet orättvis screenshot av Chrome, ni använder ju "Klassiskt Windows" tema och ni har inte ändrat temat på Chrome
Finns ju Safari, IE, FX teman med mera till Google Chrome.

Visa signatur

🖥️ IQUNIX ZX-1 - i5-10600K - Z490I Unify - GTX 1070 - 16 GB 3600 MHz - SF750 - ASUS PG279QZ
🚗 Fanatec CSL DD - CSL Pedals LC - HP Reverb G2
📺 LG B1 55 - Dali Concept 6 - Pioneer VSX-923
🎮 AYN Odin Lite
📞 Asus Zenfone 10

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ceogar
När fan ska folk fatta att Opera har varit som chrome sen det kom i princip? + Att de var först med flikar.

Först betyder inte bäst.

Visa signatur

Lyssna till vad jag menar, inte vad jag säger!
|| Win11 x64 -- AMD Ryzen 7 3700x @ 3.6GHz -- Noctua NH-U14S -- Asus ROG Strix B450-F Gaming -- Zotac GeForce RTX 3070 Twin Edge OC -- Kingston HyperX Fury Black DDR4 2x16GB @3600MHz -- Samsung 970 EVO Plus 1TB M.2 SSD -- Corsair RM750x 2021 ||

Permalänk

Håller mig nog till FF

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Avstängd

för att motverka googles strävan mot världsdominans stanna jag kver hos firefox

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av joar
Först betyder inte bäst.

Nej, men det kan vara så ändå... Opera FTW!

EDIT:
Om man nu ska diskutera gränssnitt så tycker jag att Opera 9.62 med klassiskt tema fungerar riktigt bra.

Mvh Johan

Visa signatur

AMD Phenom II X4 955 3,2 GHz, Gigabyte GA-MA790FXT-UD5P, Sapphire Radeon HD7750 Ultimate 1 GB, Corsair Vengeance/Kingston HyperX Blu 16 GB, Crucial MX250 250 GB, Crucial m4 128 GB, 2 x Seagate 7200.14 1 TB, Lian Li PC-8FIB, Be Quiet Pure Power 10 CM 600W, Windows 10 64-bit

Permalänk
Medlem

Jag tycker chrome's bookmark manager kan vara bättre.
Varför inte öppna den i en tab precis som downloads tabben?
Sen så saknar jag bookmarks sidebar.
Tycker inte att Chrome är ute ur betan förens linux version och extensions kommer, men jag antar att de gör det för att få mer användare.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elgot
Det där var väl inte heller optimalt? Hur ofta trycker du egentligen på bakåtknappen, och varför? Musgester och möss med extraknappar är upp till fyra gånger roligare, och varför stå ut med ett länkfält om man bara har fyra länkar?

http://img257.imageshack.us/img257/5648/55161315xk7.png

Nej, använder inte bakåtknappen utan använder musens knappar, men jag tycker att Googles lösning är mycket fulare. Det ser så tråkigt ut, en rad där man skriver in en länk. Sen att självaste Googles webbläsare inte har "searchbar" uppe till höger är ju nästan pinsamt, jag har nästan helt gett upp google.com, använder alltid "searchbar".

Länkfältet använder jag riktigt ofta, jag tycker att den är nödvändig, men om man vill så kan man enkelt ta bort den. Detsamma gäller bakåtknapparna, finns säkert tillägg som förminskar/tar bort dem helt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Googolplex

Sen att självaste Googles webbläsare inte har "searchbar" uppe till höger är ju nästan pinsamt, jag har nästan helt gett upp google.com, använder alltid "searchbar".

Skriv in något i länkfältet och tryck enter, så ska du se att den söker på google åt dig. Sen om man vill söka på wikipedia så skriver man wiki (trycker TAB) och skriver det man vill söka på. Sen är det riktigt tufft att den lägger till sökmotorer själv. Jag var inne på Tversitys wiki och sen hade jag alternativet att söka på den genom att skriva tversity och trycka tab.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Googolplex

Det enda som IE gör bättre än både FF och (tydligen) Chrome är RSS-feedsen. Lättåtkomliga med Ctrl-J och enkla, bra inställningar, lätt att se när de uppdaterats osv.

Det är faktiskt enda anledningen till att jag använder IE istället för eldräven... FF's RSS-läsare är ju värdelös!

Själv anävnder jag aldrig genvägar längre, alla sidor jag besöker överhuvudtaget har feeds. Prenumererar för närvarande på 26 stycken, varav ett dryg tiotal uppdateras regelbundet.

/joar.

Har du provat Feed Sidebar? Jag körde den extenstionen när jag hade Firefox och den var väldigt lik hur RSS feeds fungerar i IE.

Har kört Chrome sedan första releasen och skulle aldrig få för mig att gå tillbaka till sunkiga och slöa Firefox. Det enda jag har saknat är extenstions och rss feeds, så denna nyheten gör mig glad.

Permalänk
Medlem

Ja asså, hur många browsers ska' man ha?

Kör alla, tycker Opera är underskattad och IE7 överskattad och FF mittemellan.

Tyvärr är "industrin" som vanligt hjärntvättade av M$ och på vissa sajter funkar IE7 bäst.

FF är ju kul med alla extensions - så den ska' man ha.
IE7 för man är "tvungen" vilket är meningen enligt BillyBoy.
Opera för att den är snabb och har den bästa nedladdningen med resume.

Varför behövs fler - kan ingen genmanipulera allihopa och göra en drömbrowser, gärna en som tar bort all onödig reklam man aldrig bett om, som bara stjäl bandbredd helt i onödan, bort med kommersialismen från webben - BASTA?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lasershock
Skriv in något i länkfältet och tryck enter, så ska du se att den söker på google åt dig. Sen om man vill söka på wikipedia så skriver man wiki (trycker TAB) och skriver det man vill söka på. Sen är det riktigt tufft att den lägger till sökmotorer själv. Jag var inne på Tversitys wiki och sen hade jag alternativet att söka på den genom att skriva tversity och trycka tab.

Okej det var ju bra, men jag föredrar en egen den för sökvertyget. Men om man är som jag och skriver "swec" utan www eller något för att komma in i sweclockers.com vad gör man då?

Två bra webbläsare:)

Det var inte jag som skrev det med rss.

Permalänk
Medlem

Funderade på att byta till Opera när jag blev missnöjd med hur FF3 presterade, det var inte mycket bättre det. Med Chrome kan jag ha sådär överdrivet många flikar öppna, utan att datorn laggar ihop.

(Firefox hade en tendens att dra sjukt mycket processorkraft när den hade stått på ett tag, hela natten = 50% tills man startade om det)

EDIT: Searchbar är ute, jag använder bara adressfältet för googling. Alla sidor jag är inne på ofta räcker med två bokstäver+enter för att komma in på (för det mesta).

Visa signatur
Permalänk
Inaktiv

Finns inget som slår Firefox med Vimperator. Bästa addonet nånsin imo, man kan ju strippa Fx helt. Tabbar och en liten list längst ner.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ceogar
När fan ska folk fatta att Opera har varit som chrome sen det kom i princip? + Att de var först med flikar.

Jag hatar Norge. Då går det inte att använda

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
Medlem

Håller mig nog till Safari och IE7..

Visa signatur

Define XL R2 || CM Silent Pro M1000 || Asus Z490-F || Intel i9 10900k || Noctua NH-D15 || RTX 2080 || 64GB DDR4 || 1TB 970 Evo Plus M.2 + 1.5TB SSD + 2TB HDD || Win10 Pro

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Extreat
Sidan scrollar uppåt när jag scrollar neråt här på Sweclockers. Någon som har märkt av det?

Det är samma problem här, det upphör inte förräns sidan är fullständigt nerladdat. Det måste vara något på sweclockers sida som spökar för inte en annan sida har det problemet =/

Visa signatur

Dator: AMD64 3600+ 65nm - Geforce 6800NU - 4x1024 Corsair 5400 - 1.5TB Hårddisk - Biostar TA690G m-atx - Antec Sonata ::
Sony Playstation 3 :: Sony KDL-40D3000 -