Intel uppmuntras tillverka bilbatterier

Permalänk
Melding Plague

Intel uppmuntras tillverka bilbatterier

Intels förra ordförande försöker övertyga den nya ledningen att tillverka bilbatterier.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Problemen ligger fortfarande att batterier är tunga stora och tar ohyggligt lång tid att ladda upp.

Kan detta lösas så har elbilar en framtid

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk

Låter väl bra men det känns som ett väldigt stort hopp Grafikkort, processorer och olika kretsar -->Bilbatterier

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Quadspider
Låter väl bra men det känns som ett väldigt stort hopp Grafikkort, processorer och olika kretsar -->Bilbatterier

Inte så stor som du kanske tror. Vi snackar inte blybatterier nu utan laptop baterier i högsta divisionen.

Visa signatur

"Om man arbetar tillräckligt länge med att förbättra ett föremål går det sönder. "

Hjälp oss göra världen lite snällare! www.upphittat.nu

Permalänk
Medlem

Som jag förstått det så är det viktiga på ett laddningsbartbatteri kontrollern som sköter fördelningen till de olika Cellerna.
Detta borde ju vara en bra marknad för Intel.

Visa signatur

"Svaret på frågan är inte alltid en lösning till problemet"
# A64 3700+ @ 2.8GHz (280*10) # Corsair TwinX 2*1024 2.3.3.6 (187MHz) # PoW Geforce 7800GT @463/1200 # 8050p i 3dmark05

Permalänk
Medlem

Vadå random?

Visa signatur

Spelriggen: Intel i5 10400F - GTX 1070 - 16GB DDR4 - ASUS TUF GAMING B460M-PLUS - 500 GB SDD - be quiet! 730W - Define Mini C

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻

Intel håller på med en heldel runtomkring förutom CPUs, och tror att dom kan tillverka riktigt konkurrenskraftiga bilbatterier

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=FULLMOON=-
Problemen ligger fortfarande att batterier är tunga stora och tar ohyggligt lång tid att ladda upp.

Kan detta lösas så har elbilar en framtid

Med litiumjonbatterier så är blir vikten, och till viss del även laddtiden, inte längre de dominerande problemen utan det är främst kostnaden och den begränsade livslängden hos batterierna som är problemet.

Permalänk
Medlem

Elbilar är på väg, snabbare än vi tror. Laddningstiderna och, jämfört med förbränningsmotor, kort maxdistans går att lösa med ett system där batterierna byts ut. Nedan finns en länk till det projekt som nog kommit längst, de har redan skrivit avtal med Danmark, Israel och Hawaii om utbyggnad av infrastruktur. Deras tanke är att sälja bilar och åksträckor ungefär som man idag säljer mobiler och taltid. Därmed kan man dessutom minska inköpströskeln som idag är väldigt hög.

http://www.betterplace.com/

Permalänk
Medlem

Elbilar är framtiden. Dom är inte lägre långsama, klena och bara orkar till affären.

Många tänker blyackar, kolmotorer när dom tänker el.

Men en modärn Elbil har litiumjonbatterier av typ Li-pol eller li-ion fosfat celler.
dessa celler avsevärt mycket lättare än nåt blyack och lättare än vanliga Nimh eller nicd. Mobiltelefoner har dessa typer av batterier, laptops, sladdlösa datormusar med inbbygt batteri osv osv.
Sedan får vi inte glömma att celler ökar i kappasitet varge år och blir billigare och billigare.

Sedan kör man knappst med kolmotorer utan med bortlösa motorer och elektroniska fartreglag. mycket mer effektivt och bra vridmoment.

Bara kolla på Tesla en sportbil. Den har ca 370Nm vridmoment från 0rpm upp till ca 8000rpm och planer sedan av från 8000-14000rpm. Den levererar ca 250hp.

Läste nyligen att ett företag elkonverterat en Porsche med 200hp pch 600nm vridmoment.
Och som sagt 370 eller 600nm vrimoment från 0rpm det ger VRID. Bilar so mteslan accar lika bra som en corvet och det utan nån växelåda. Förbränigsmotorer bygger vridmoment med varvtalet, högre varv ger mer vrid därför har man en växelåda. Men självklart som i falet med teslan så planar även en förbränigmotor av på vridmomentet.

Men en elbils motor är både lätt, ca 20Kg för nåt i stil med tessla och man slipepr växelåda. SÅ visst batterierna väger 300Kg men bilen kan fortfarande köra 20mil minst vill jag minnas utan problem.
Och cellerna ökar i kappasitet varge år.

Jag själv pysslar lite med radiostyrada bilar och det är intresant å se där hur elbilarna med bortlösa motorer och elektroniska fartreglas och med lipol ackar eller A123 celler (li-ion fosfate) både väger mindre än en nitro bil och accar bättre och har högre topfart och desutom går lägre.
Satte in ett borstlöst system i min ena bil med samma prestanda som borstade jag hade. gav ca 2x körtiden pga högre värknigsgrad.

Själv gillar jag nitron pga ljudet och känslan men elbilarna är råstarka som satan.

Det är nog bara en tidsfråga innan elbilarna börjar utprestera bensin och disel drivna bilar i 1:1 skala med.
El är framtiden och jag tror tom vi kan se sportbilar som börjar prestera bra med elmotorer teslut.

EDIT: påminner mig om att en kilelr på rsb nyligen bygde en gocart med 3st fartreglag och 3st motorer för RC modeler. Testet gick den bara på 2st av motorerna pga en miss men dom uppskattade att den gjorde 70kmh. Och jag vill minans att dom körde med stilen 12st 3000-5000mAh ackar för RC modeler. Dom ligger däromkring lipol då vill jag minnas. Tog inte mycket mer plats än en big pack glass låda med andra ord. Så det är rätt ducktigt.

Permalänk
Medlem

Det stora problemet med elbilar är och har alltid varit det faktum att man måste ju faktiskt tillverka elen på ett vettigt sett. Vad som idag är vettigt, är att det ur ett miljöperspektiv ska vara renare att tillverka elen än att förbränna motsvarande bensin eller disel. För det är ju inte skäligt att börja producera elbilar i stor skala och så drivs dom på el producerade i exempelvis kolkraftverk....

Visa signatur

| Errare humanum est |

Permalänk
Vila i frid
Citat:

Ursprungligen inskrivet av heande
För det är ju inte skäligt att börja producera elbilar i stor skala och så drivs dom på el producerade i exempelvis kolkraftverk....

Jo det är det. Verkningsgraden i en bil överstiger ju inte ens 30% medans ett modernt kolverk kommer upp i över 80%.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hasenfrasen
Jo det är det. Verkningsgraden i en bil överstiger ju inte ens 30% medans ett modernt kolverk kommer upp i över 80%.

Skulle vilja se dessa kolverk på 80% för det kan ju inte vara 80% el av instoppade energin?
el + fjärvärme kanske?

mer typiskt för gammla kolverk är väl 35-40%. Modärna kan väl ge 40-45 och det planeras ju verk på 50% eller mer.

Problemet är ju att man kyler bort mycket av energin. Vatten kokar vid 100C vid ett bar och vist det avdunstar ju även vid lägre tempraturer om trycker är lägre. Ju varmare ångan kan vara och ju lägre tempratur man kan skapa i condensorn avgör ju verknigsgraden då tryckskillnaden är det som sätter turbinen i rörelse och alstrar energin. Så dessa högeffektiva kolkrafteverk arbetar ju med väldigt höga tempraturer på den överhettade ångan.

Men nåt man tex gör här där jag bor är som väröbruk som jag jobbat lite på är att man inte har så låga temperaturer i kondensorn utan man låter temperaturen vara ganska hög relativt sett och därför tappar verkningsgrad i på turbinerna och får mindre el ut men därimot så säljer man överskottsenergin i form av fjärrvärme då kylarvattnet från kondensatorerna håller vettiga temperaturer istället för som på ett kärknkraftverk där man eftersträvar så låg tempratur som möjligt så där sker kanske en ökning på max 10C på kylarvattnet och är det 4C i vattnet ute till havs så blir det ju inte specielt lätt å värma en villa med 14C kylvatten efter det passerat kondensorn. Så man kan ju se det som högre verknigsgrad då man kan sälja delar av energin som fjärvärme istället för el och låta folk värma husen med fjärvärme istället för el då det ändå går åt samma mängd energi oavset. På så vis får man ju ut mer av den energi man stoppar in istället för att kyla bort 2/3 som kärnkraftverk gör oc hdumpar till havs.

Kanske är sådan kol kraftverk du tänker på som levererar både el och fjärvärme? Klart mycket mer miljövänligt om man lägger ner pengar å tid på bra infrastruktur kring fjärvärme.

Så vist producera elen är ett problem. Man flyttar produktionen från bilen till kraftverken. Men det är i regel alltid mycket effektivare med storskalig produktion än småskalig. Hur mycket energi tex försvinner inte pga tomgångskörning? Elbilen förbrukar knappt nåt då motorn stängs av när den ej behövs. Plus att elbilar i regel vänder på systemet så fort motorn inte lastas så används den som motorbroms genom att göra den till en generator. SÅ energi man fick använda för att komma över kullen kan man få tillbaks en del av efter förlusterna gjort sitt på vägen ner tex.

Facktum är att endast 20% av soppan man stoppar i en bil i dag går till att ta bilen från A till B och mindre än 1% går till å flytta föraren från A till B.
Så alla ni som tankar 60 liter på macken så är det äntligen bara 0.6L som förflyttar föraren dit han ska.

Det arbetas på att tillverkar lättare bilar men ändå lika hållbara och säkra med nya material. Finns redan koncept och prototyper där du men en arm kan ta en dörr och bära iväg under armen. Och bilen är inte mindre än din vanliga familjebil.

Förluster kommer alltid uppstå vid produktionen av elen och överföringen över nätet och förluster i bilen men facktum är att ett borstlöst system rätt dimensionerat utan problem kan omsätta 90% eller mer till energi ut på motorns axel så förlusterna över hela systemet blir minimal.

Elbilar i sig löser inte alla våra problem men vi måste arbeta på alla punkter. Försöka utvinna så mycket energi som möjlig ur tex trä, kol eller gas. Gör man som väröbruk att man eldar trät som blir över vid pappers tillverkningen och producerar sin egna el och värme och sedan säljer överskottsenergin i form av el och fjärvärme till städer runtomkring så har man en bra början. Nya kraftverk borde utnyttja sådana lösningar maximalt och inte kyla bort 50-70% för att producera el maximalt. Bättre värma villor med fjärvärmen och ladda bilen med elen.

Personligen är jag dok inget för gas eller kol då det ej är förnyelsebart och bara exsisterar kortsicktigt. Trä och liknande som blir över från skogsindustrin är bra då det är förnyelsebart. Personligen är jag förespråkare för kärnkraft då det fins så mycket energi att utvinna där dock är folks och politikers rädsla största problemet. Dagens reaktorer nyttja bara 1-2% av uranet efter det är anrikat i en riacktor så det vi kallar för utbränt kärnbränsle är 98%+ möjligt att utnyttja med rätt teknik.
Men det finns reaktorer som kan nyttja allt. USA körde en i 30 år men lagt ner det. Kina bygger sådan kraftverk just nu vill jag minnas.
Men politiker är rädda då dessa reaktorer kan användas för att framställa plutonium. Dock finns det metoder för att förhindra detta redan i dag men som sagt många läder är konservativa och snett inställda. Enbart sveriges utbrända uran skulle kuna driva bread reaktorer i sverige så länge mänskligheten existerar på jorden typ.

Men facktum kvarstår att elbilar är effektiva just pga dess höga verkningsgrad och att dom kan ta med sig mycket energi och dom kan ladda batterierna genom att absorbera rörelseenergin igen istället för att alstra värme i bromsar för att bortföra den och därmed slösa bort på att värma luften runtomkring.
Dom drar igen när dom står vid rödljuset heller

Dessa jävla luftbilar som aftonbladet mm skriver om gämt är bra exempel på skit i min mening. Komprimera luft och sedan expandera den för å driva en bil. Aftonbladet hade nån udnersökning å massa foilk kunde tänka sig köpa denna makalösa bil so mgick på luft för det var så miljövänligt. Den drog inge bensin och igen el. Bara stanna på macken koppla in kompressorsalgen å vänta lite. Så var fan kommer luften i från då. Idioter. Där kan man snacka om inefektiv lösning om nåt. Komrpimera luft alstrar värme. Den värmen bortförs successivt till omgivningen. Expanderade luft svalnar så för att den ska expandera optimalt så behöver man tillföra värme energi. En del vet ju säkert hur bra gasoltuben fungerar på vintern om man förbrukar mycket gas snabbt på en liten tank. Ops trycket sjunk och igen gas kom. Kan inte se hur fan detta ska vara en praktisk lösning som sagt.

Oavset så gäller bara att ha en hållbar infrastruktur runtomkring oavset metoder man väljer att driva fordon på i framtiden. Biobränslen mm kommer nog existera också.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Smartidiot89
Intel håller på med en heldel runtomkring förutom CPUs, och tror att dom kan tillverka riktigt konkurrenskraftiga bilbatterier

då har man fler ben att stå på.. något som svenska företag verkar ha glömt fullständigt

Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!
Ryzen 7 5700X3D - 64Gb DDR4 - RTX2060 - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------

Permalänk
Medlem

Det låter ju vettigt, eftersom elbilar av dagens generation hämtar tekniken från laptopbatterierna...

Och det där med kolkraft, det är ju bara att dra upp ett vindkraftverk på tomten för oss ute på vischan, läste om ett i tidningen Land med en avbetalningstid på 11år med dagens elpriser och ännu kortare om priset går upp. Var inte så stort heller för den delen.

Sedan hur ni stadsbarn ska göra det vet jag inte, men ni har ju så nära till allt ändå att ni kan gå ffs.

Go jul!

Permalänk
Medlem

Fan va fräckt. Skulle kanske kunna köra en liten hippiewagon endå.

Visa signatur

{{P180, p5k, q6600, 4x1GB ddr2 Dominator, Asus 8800gts 640MB, Raptor 150GB + randomdiskar},
{mbp e2011 13"},
{Asus 1005p},
{e2100, p5gz-mx, 2x2GB ddr2, 250GB}}

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hasenfrasen
Jo det är det. Verkningsgraden i en bil överstiger ju inte ens 30% medans ett modernt kolverk kommer upp i över 80%.

dels så betvivlar jag verkningsgraden på kolkraftverk och dels så bränner man bort en del (typ 10%) i elledningarna.

Visa signatur

| Errare humanum est |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av heande
dels så betvivlar jag verkningsgraden på kolkraftverk och dels så bränner man bort en del (typ 10%) i elledningarna.

Man räknar itne förlsuter på ellendigarna. Vard kraftstationen ger ut på efter tranfsformatorn mäter man. Ett sätt å få ner förlsuterna på luftlednigarna är att transformera upp spännigen. har för mig vi kör med 800kV nu menh för kördes det på 400kV vill jag minnas men det var snack om att öka till 1600kV då högre spännig ger lägre ström vid samma effekt. Dom kör i staterna vad jag vet med 1600kV på en del ställen. Men det har itne slagt igenom isverige då det annsågs finnas hällsorisker. Man bör väl inte bo under en sådan luftledning men annars ser jag inget problem dircket. Att det kan var skadligt om man är väldigt näta kan jag kanske köpa om man befinner sig där länge men på avstånd så tror jag det är ganska harmlöst. Repratörer kryper ju på luftlednigar i speciela dräckter och föfluttar sig med hjäl pav helikopter mellan lednigarna och det med krämen på. Får gå in lite på fysik men det är ofarligt med dräckte just pga hur el elektronerna beter sig i förhållande till varan. Är sammap rincip som när sokan slår i en bil så färdas den utanpå bilen lägst ut på plåten. Samma sak med dessa dräckter så man kan facktiskt så länge man inte komemr i kontackt med nåt som ahr en annan laddning vara i direckt kotnackt med flera hundra kV och so msagt så utförs reprationsarbete på en del ställen i alla fall. Rätt fräckt.

Permalänk
Medlem

Jag har redan bestämt att bli "grön" i framtiden, när man har riktigt jobb och sådant efter utbildningen. Då lär nästa version av teslan vara ute

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pa1983
Man räknar itne förlsuter på ellendigarna. Vard kraftstationen ger ut på efter tranfsformatorn mäter man. Ett sätt å få ner förlsuterna på luftlednigarna är att transformera upp spännigen. har för mig vi kör med 800kV nu menh för kördes det på 400kV vill jag minnas men det var snack om att öka till 1600kV då högre spännig ger lägre ström vid samma effekt. Dom kör i staterna vad jag vet med 1600kV på en del ställen. Men det har itne slagt igenom isverige då det annsågs finnas hällsorisker. Man bör väl inte bo under en sådan luftledning men annars ser jag inget problem dircket. Att det kan var skadligt om man är väldigt näta kan jag kanske köpa om man befinner sig där länge men på avstånd så tror jag det är ganska harmlöst. Repratörer kryper ju på luftlednigar i speciela dräckter och föfluttar sig med hjäl pav helikopter mellan lednigarna och det med krämen på. Får gå in lite på fysik men det är ofarligt med dräckte just pga hur el elektronerna beter sig i förhållande till varan. Är sammap rincip som när sokan slår i en bil så färdas den utanpå bilen lägst ut på plåten. Samma sak med dessa dräckter så man kan facktiskt så länge man inte komemr i kontackt med nåt som ahr en annan laddning vara i direckt kotnackt med flera hundra kV och so msagt så utförs reprationsarbete på en del ställen i alla fall. Rätt fräckt.

Man kör fortfarande på 400KV vilket börjar bli ett problem, det har varit prat om 800KV men det är ingenting som finns än i Sverige trots att de flesta ledningsgator är förberedda för att kunna köra den spänningen.

Och som sagt effektiviteten på ett kolkraftverk är absolut INTE 80% till el utan ett el/värmekraftverk.

Det största problemet med elbilar är ju batterierna, inte bara storleken, tyngden och livslängden är ett problem utan också uppladdningstiden.

Moderna dieselbilar ligger väl runt 40% effektivitet har jag för mig, så inte alls mycket sämre än kolkraftverken-elbil då du har förluster i både kraftverket, elnätet och i elmotorerna.

Visa signatur

Citera för att vara säker på svar!

Permalänk
Medlem

Mja altså li-pol celler är inte så tunga och kan hålla väldigt mycket energi som sagt. Du glömer fortfarande att en diselbils motor går väldigt mycket i onödan. Elbilar har inte det problemt så mindre enrgi ödslas i onödan.

http://se.youtube.com/watch?v=-PRkpn2xmjc

Litet exempel på en elbil, en dragster fins fler klipp på tuben.

Men visst det blir ju som sagt några hundra kilo batterier för en vettig körtid i dagsläget men som sagt man sparar in lite på att motorn är välldigt kompackt och lätt och man slipper komplicerad transmiton i form av växelåda så överlagväger det mer men so msagt inte så jävla farligt ändå.

Sedan glömmer du som sagt också att kraftverk inte pumpar ut mer än vad det fins last. Alltså det överproduceras inte energi. Eftersom så mycket olika laster sker globalt över nätet så producvers bara det som behövs. Effekten regleras där efter i kraftverket så man matar ju inte in mer bränsle än man vill ha ut energi som det motsvarar.

Du måste ju komami håg att din 40% effektiva disel so msagt förburkar energi i onödan och desutom ska bränslet köras till amcken via tanker och det ska rafineras osv. Minimerar man sånt och tex drar piplines till kraftverk och sedan för över energin till bilarna i form av el så sparar det nog i slutändan energi flera gånger om. För mig jag hört några sifror om hur hur mågna andelar av tex olja som i slutändan når ut till konsumenternas fordon osv. Mins inga nummer nu tyvär.

Livslägden är ett problem i dagsläget jag det tro jag med men det sker ju hela tiden framsteg med varge ny teknik. Det snackas ju om tiotusentals laddnigar nuemra på dom bästa typerna av litiujon cellerna och då snackar jag inte skiten vi har i laptops utan li-pol eller dom nya fosfatcellerna men mycket beror ju på hur dom hanteras med.

Litiumjon celler kan vitt jag vet laddas med 1C alltså du kan ladda ett ack på 6000mAh med 6 A och då tar det exackt en timme. Så rent teoretiskt skulle du kunna ladda din elbil med sådana celler på en timme om du har kräm från utaget så det räcker. 3 fas borde göra susen med 3st 16A säkringar så tart no inte orimligt lång tid.
Vet att tesla säljer solpanelr och laddare som options för garaget för att minska eventuel förbrukning från nätet. Tycker personligen det vekrar vara en bar investering. Tänk å ladda bilen hemma även om du inte kan dra all kräm från panelerna så kan du ju sälja elen du inte förbrukar just nu på nätet till andra förbrukare, fugnerar redan så i dagsläget och när du behöver lada så nytjar du både paneler å nätet. När du åker till macken kan du ladda där för säg en vettig peng och dom i sig kan ju ha paneler med. Smidigt som sagt. Tror vi komemr se mer sånt i framtiden. Det är snarare ett krav än ett alternativ för eller senare.

Problemen är tekniken och främst investerigskostnaderna specielt när infrastruktuen saknas. Precis som med gärnvägen så tar det tid men det kommer när folk inser värdet av det.

Permalänk
Medlem

Ni som inte tror på detta kan ju läsa själva men det kommer att hända saker nästa år.

http://jalopnik.com/5058132/pininfarina-b0-electric-car-153-m...

Citat:

The battery does not require any maintenance and has a lifespan of around 200,000 km (125,000 miles). Another key benefit is its unmatched safety while in operation. Added to that, the B0 electric car does not emit any exhaust gases, nor any fine particles. The car’s LMP batteries thus help combat air pollution. The batteries of the B0 also contribute to reducing noise, another nuisance which affects people’s quality of life in urban environments.

Visa signatur

"Om man arbetar tillräckligt länge med att förbättra ett föremål går det sönder. "

Hjälp oss göra världen lite snällare! www.upphittat.nu

Permalänk
Medlem

En fördel, eller vad man brukade läsa för några år sedan, skulle vara att el är/var mycket billigare. För 10+ år sedan pratades det mest om batterikostnaden och jag antar att det fortfarande anses vara det största "problemet" så skadar väl inte om företag som intel ger sig in på området.

Pratade med någon som sett någon film där de försökte förklara mer praktiskt hur mycket energi 5 liter bensin är eller hur mycket det var. Examplet var typ så här, om man kommer säg 7 mil på 5 liter, hur mycket arbetskraft går det åt för att transportera bilen samma sträcka. Kommer inte ihåg exakt vad han sa men är egentligen skitsamma vad de exakta siffrorna var, tror de drog till med 2-300 arbetstimmar för att putta bilen, vilket jag antar betyder att 5 liter bensin enligt exemplet motsvarar 5-7 arbetsveckor fysiskt arbete.

Sånt är skoj men vad jag ville komma till är att det fick mig att tänka på ett problem som ligger mer i tiden.
Det bör ta 15-20 "arbetstimmar" att gå 7 mil men 2-300 för att flytta bilen, det illustrerar ett problem på ett tydligt sätt.

Vad är det viktigaste användningsområdet för bilar? Till viss del att transportera saker, som till exempel mat men jag skulle säga att det primära är att transportera människor.
Men det vi använder en förkrossande majoritet av enegin till är till att transportera själva fordonet. Inte ens 10% genomsnittsligt går förmodligen åt till det primära syftet att transportera människor.

Det där är inget nytt, konstigt etc men det är ett faktum som inte får speciellt mycket uppmärksammhet.
Hur lite skulle en bil som kan transportera 4 personer och lite bagage kunnna väga? Personligen tror jag inte det skulla vara några större problem att komma ner i 500 kilo, går förmidligen att komma rätt mycket lägre med högre press och dyrare matrial. Men det blir massa "men", sammanfattat kan man väl säga att nej det blir absolut ingen volvo V70 eller audi A6'a.

Det skulle antagligen gå att bygga något hyggligt nära normala personbilar med 5-600 kilo, till exampel 50tals bubblorna väger in på under 800 kilo om jag inte missminner mig och vi lär kunna förbättra det en hel del i dag, med här sätter en annan trend, krocksäkerhet, antagligen tvärstopp.

Jag tror det generellt är en rätt stor konflikt mellan säkerhet och miljövänlighet i den meningen att om man skiter helt och hållet i säkerhetstänkande så öppnar det upp för stora möjligheter vad gäller miljövänlighet.

För att återgå mer till ämnet så behöver väl inte elenegiproduktion rent tekniskt vara "miljöovänligt".

Permalänk

Om man gör el-miljö bilar som går långsammare, säg max 80 - så kan man ju satsa på säkerhet som gäller vid den hastigheten etc... det stora problemet är införandet - för under en lång övergångsperiod(säg 10år) så kommer de "nya klenare" bilarna vara ut i samma trafik som de tunga "farliga" bilarna.

Moderna bilar borde dessutom med mer automatik/övervakning kunna förhindra en massa olyckor(så som singel olyckor där man somnar, kö-olyckor etc)

// Lazze

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pa1983
Mja altså li-pol celler är inte så tunga och kan hålla väldigt mycket energi som sagt. Du glömer fortfarande att en diselbils motor går väldigt mycket i onödan. Elbilar har inte det problemt så mindre enrgi ödslas i onödan.

http://se.youtube.com/watch?v=-PRkpn2xmjc

Litet exempel på en elbil, en dragster fins fler klipp på tuben.

Men visst det blir ju som sagt några hundra kilo batterier för en vettig körtid i dagsläget men som sagt man sparar in lite på att motorn är välldigt kompackt och lätt och man slipper komplicerad transmiton i form av växelåda så överlagväger det mer men so msagt inte så jävla farligt ändå.

Sedan glömmer du som sagt också att kraftverk inte pumpar ut mer än vad det fins last. Alltså det överproduceras inte energi. Eftersom så mycket olika laster sker globalt över nätet så producvers bara det som behövs. Effekten regleras där efter i kraftverket så man matar ju inte in mer bränsle än man vill ha ut energi som det motsvarar.

Du måste ju komami håg att din 40% effektiva disel so msagt förburkar energi i onödan och desutom ska bränslet köras till amcken via tanker och det ska rafineras osv. Minimerar man sånt och tex drar piplines till kraftverk och sedan för över energin till bilarna i form av el så sparar det nog i slutändan energi flera gånger om. För mig jag hört några sifror om hur hur mågna andelar av tex olja som i slutändan når ut till konsumenternas fordon osv. Mins inga nummer nu tyvär.

Livslägden är ett problem i dagsläget jag det tro jag med men det sker ju hela tiden framsteg med varge ny teknik. Det snackas ju om tiotusentals laddnigar nuemra på dom bästa typerna av litiujon cellerna och då snackar jag inte skiten vi har i laptops utan li-pol eller dom nya fosfatcellerna men mycket beror ju på hur dom hanteras med.

Litiumjon celler kan vitt jag vet laddas med 1C alltså du kan ladda ett ack på 6000mAh med 6 A och då tar det exackt en timme. Så rent teoretiskt skulle du kunna ladda din elbil med sådana celler på en timme om du har kräm från utaget så det räcker. 3 fas borde göra susen med 3st 16A säkringar så tart no inte orimligt lång tid.
Vet att tesla säljer solpanelr och laddare som options för garaget för att minska eventuel förbrukning från nätet. Tycker personligen det vekrar vara en bar investering. Tänk å ladda bilen hemma även om du inte kan dra all kräm från panelerna så kan du ju sälja elen du inte förbrukar just nu på nätet till andra förbrukare, fugnerar redan så i dagsläget och när du behöver lada så nytjar du både paneler å nätet. När du åker till macken kan du ladda där för säg en vettig peng och dom i sig kan ju ha paneler med. Smidigt som sagt. Tror vi komemr se mer sånt i framtiden. Det är snarare ett krav än ett alternativ för eller senare.

Problemen är tekniken och främst investerigskostnaderna specielt när infrastruktuen saknas. Precis som med gärnvägen så tar det tid men det kommer när folk inser värdet av det.

Altså kraftverk kör visst mer energi än som precis behövs, det krävs för att inte nätet ska kollapsa även om det inte är så förskräckligt mycket. Dessutom kan INTE kolkraftverk justera sin effekt såpass snabbt som behövs utan i sverige är det Vattenkraftens uppgift.
Sen har många moderna dieselbilar automatisk stop/start vid t.ex. rödljus altså när du står still så körs ej motorn, extra förbrukning blir därmed minimal. Dessutom måste elbilar använda sin el för uppvärning av bilen på vintern vilket diesel/bensin bilar använder sina förluster(går kanske till viss del med elbil också men det är nog lite för lite).

Elbilar är mest bättre för att du kan köra stora kraftverk med ordenlig rening istället för många små "kraftverk" med medioker rening samt att utsläppen inte sker inne i en stad t.ex. När det gäller Sverige så är elbil miljömässigt bra då våran el kommer från kärnkraft eller vattenkraft.

När det gäller batterier, du må säga vad du vill om framsteg innom tekniken men batterier kan INTE mäta sig med flytande bränsle när det gäller "laddtid" för längre resor men självklart blir det bättre och de allra flesta klarar sig på den räckvidd som en modern elbil har.

Visa signatur

Citera för att vara säker på svar!

Permalänk
Medlem

Förstår inte hur du ens kan resonera att kraftverk skulle var innefektivare?

Hur många har en bil som stänger av sig så fort du släpper gasen? Jag har då aldrig åkt med en och jag har åkt med ganska många modärna bilar.

jag vet hur ett jävla kraftverk fungerar. har studerat energi i 4 år och utbildad på ringhals så du behöver itne ens försöka. Tro fan det fins förlsuter och ajg vet hur elnätet fungerar. Men du verkar inte fatta ett endast en procent av din disel du stoppar i din bil går till å ta dig till jobbet. Det går garanterat å göra det effektivare med elbilar.

Som jag redan resonerat så fins det el värme kraftverk villket är en bra kompromis. Energi kan exitera i många former. Det fins lågsicktigt igen anledning att förbränna soppa i vanliga bilar. Men det kommer alltid behövas bränsle till flygplan mm om vi inte hittar en lösning där. Då är det väl bättre och se till att sätta resucherna där dom gör mäst nytta.

Och vad spelar det för roll om kolkraften eller vattenkraften skysterar elförbruknigen? Vi har ju bara så mycket vatten i reserverna med så än det är ju en tillgång som ej är onändlig .jag är mycket medveten om att vattenkraften utgör vårat backbone i elnätet. Poägen var och är att det är mycket mer effektivt att skystera energiutaget på stora effektiva kraftverk än att alla puttrar omkring i sina jävla bilar som slukar soppa som bara den.

och det är ju tydligen igen som läser nåt i tråden helelr innan ni tsäger saker som redan är motbevisade. Elbilar i dag är snabbare än dom flesta medelmåtliga sportbillar. 370-600nm vridmoemnt från 0rpm och 200-250hp och 20mil+ körsträcka. Går in på teslas hemmsida (google) och kolla. Kan garantera att dom felsta här har igen bil som teslan inte rår på. Ni lär itne ha en suck när den drar ifrån er vid ett rödljus. Så dessan gammla stora bilar är ganska slöa och lågssam i gämförelse. Teslan gör lätt 200kmh+.
Som jag redan sagt så kan du ladda ett jävla ack på en timma redan i dag. batterierna är inte problem i det fallet om det går eller ej. En timma är inte specielt mycket och man fårväl lära sig å planera lite.

Du kan aldrig med en disel utan att ha en hybridvariant ta tillvara på energi vid inbromsning. Du förbrukar energi vid start också då det drar på batteriet som sedan ska laddas. Sedan är start å stop ganska kasst för en förbrännigsmotor ur lågsicktig driftsynpugt. Elmotorer med betydligt mindre rörliga delar som inte alls är lika beroende av kontinuerlig smörjning lider ju inte alls av samma problem.

Anlednigen till att din disel bara når 40% är för att största förlusterna ligger i kolvringarna som reducerar effekten med 50% i en förbränigsmotor.

Som sagt batterier ökar i kappasitet dagligen. syns om man kollar på hobbymarknaden då det är precis samma celler dom går upp varge år hela tiden och blir bara bättre.

20mil på en laddning räcker nog till 90% av allas dagliga behov. Dom få som måste köra lägre för åkomma till jobbet får väl tills dess köra hybrid eller nåt. Framtiden kommer ha många lösningar.

Men så länge folk inte förstår att man inte bara kan ändra en sak utan måste ändra mycket för att optimera energi resucherna på dena planeten så kommer igen lösning fugnera optimalt. Men elbilarna är soppas kraftiga nu att det bara lär ta några år innan folk börjar köpa dom i störe utsträckning och det i sin tur kommer skynnda på utveckligen av bättre infrastrucktur för dom.

Och körtid och laddtider lär bli nåt folk kollar på precis som hästkrafter eller brensleekonomi i dag så det lär no öka utväckligen på batterier ännu mer.

Facktum är att när bilen kom så var dom första eldrivna. Eldrivan bilarna utpresterade tom bensinbilarna eller ågdrivan i början. Men när man helt plötsligt hade god tillgång på billig bensin så tog det över även om elbilarna ur prestanda var överlägsna dom första bensinbilarna. HAde oljan itne vart så billig så har det facktiskt speckulerats i att bensinbilarna kunat dö ut till förmån för elbilarna redan för ca 100 år sedan.

Fans även eldrivna tåg som gick på batterier på den tiden. Så konceptet är tom äldre än bensinbilen eller disel.

http://se.youtube.com/watch?v=jMUuEEd2jws&feature=related

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pa1983
Elbilar i dag är snabbare än dom flesta medelmåtliga sportbillar. 370-600nm vridmoemnt från 0rpm och 200-250hp och 20mil+ körsträcka. Går in på teslas hemmsida (google) och kolla. Kan garantera att dom felsta här har igen bil som teslan inte rår på. Ni lär itne ha en suck när den drar ifrån er vid ett rödljus. Så dessan gammla stora bilar är ganska slöa och lågssam i gämförelse. Teslan gör lätt 200kmh+.
Som jag redan sagt så kan du ladda ett jävla ack på en timma redan i dag. batterierna är inte problem i det fallet om det går eller ej. En timma är inte specielt mycket och man fårväl lära sig å planera lite.

Teslan kostar vad? 1.1 mille, för 1.1 mille får du garanterat en likvärdig bil om du väljer bensin. Teslan tar även 3.5 timmar att ladda via "industri-uttag" som kan leverera 70A. Via ett vanligt tar det 15 timmar.

Jag själv tycker Teslan är grymm, lär helt klart va nått man satsar på i framtiden när man har jobbet färdigt och så. Men du drar ju helt klart felaktiga slutsatser, klart som fan att Teslan är snabbare än en gammal Volvo V70, sen kostar den ju bara flera gånger så mycket...

Läste inte resten av texten för du skriver som en jävla kratta. Vill du argumentera så försök iaf...

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pa1983
Förstår inte hur du ens kan resonera att kraftverk skulle var innefektivare?

Hur många har en bil som stänger av sig så fort du släpper gasen? Jag har då aldrig åkt med en och jag har åkt med ganska många modärna bilar.

jag vet hur ett jävla kraftverk fungerar. har studerat energi i 4 år och utbildad på ringhals så du behöver itne ens försöka. Tro fan det fins förlsuter och ajg vet hur elnätet fungerar. Men du verkar inte fatta ett endast en procent av din disel du stoppar i din bil går till å ta dig till jobbet. Det går garanterat å göra det effektivare med elbilar.

Och vad spelar det för roll om kolkraften eller vattenkraften skysterar elförbruknigen? Vi har ju bara så mycket vatten i reserverna med så än det är ju en tillgång som ej är onändlig .jag är mycket medveten om att vattenkraften utgör vårat backbone i elnätet. Poägen var och är att det är mycket mer effektivt att skystera energiutaget på stora effektiva kraftverk än att alla puttrar omkring i sina jävla bilar som slukar soppa som bara den.

För att ha pluggat energi i 4 år verkar du inte kunna så mycket eller så är det bara jag som missuppfattar.

För det första kolkraftverk kan INTE justera effekten på nätet utan det är ett basnivåkraftverk och finns det inga kraftverk som t.ex. vatten på nätet kommer du att få köra massa effekt till kråkorna när elförbrukningen är i sitt lägre värde.

För det andra, det är INTE en procents effektivitet totalt sett på en dieselbil förutom möjligtvis folk som sitter i 2 timmar kö varje dag. Sen att det nästan inte finns någon med auto stopp/start betyder ingenting för det finns inte direkt många elbilar heller Det är ju teknikens möjligheter man får se på vilket du också gör med elbilarna.
Elbilar är en del av lösningen men är INTE "The holy grail" på transportsidan.

För det tredje, det går ofta att öka effektiviteten på stora kraftverk ja, dock så pratade vi först om kolkraftverk vilket inte är speciellt mycket bättre än en vanlig modern dieselmotor.
Man kan inte bara säga att stora kraftverk är mer effektiva utan det beror ju helt på vad man jämför.

Sen som derox säger så är Teslan en kul bil men den har fortfarande stora problem ändå. Den är dessutom inte snabbare än motsvarande sportbil som t.ex. en lotus exige S vilken är klart billigare.

Visa signatur

Citera för att vara säker på svar!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pa1983
Men det finns reaktorer som kan nyttja allt. USA körde en i 30 år men lagt ner det. Kina bygger sådan kraftverk just nu vill jag minnas. Men politiker är rädda då dessa reaktorer kan användas för att framställa plutonium. Dock finns det metoder för att förhindra detta redan i dag men som sagt många läder är konservativa och snett inställda. Enbart sveriges utbrända uran skulle kuna driva bread reaktorer i sverige så länge mänskligheten existerar på jorden typ.

Källa? Jag tror dig helt enkelt inte. Jag har för mig att bara 20% av uranet omvandlas till energi. Resten blir radioaktiva avfall, och ett 100% effektivt kärnkraftverk ger ju inga radioaktiva avfall...

Visa signatur

🖥️ IQUNIX ZX-1 - i5-10600K - Z490I Unify - GTX 1070 - 16 GB 3600 MHz - SF750 - ASUS PG279QZ
🚗 Fanatec CSL DD - CSL Pedals LC - HP Reverb G2
📺 LG B1 55 - Dali Concept 6 - Pioneer VSX-923
🎮 AYN Odin Lite
📞 Asus Zenfone 10

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av eas@tetris
Källa? Jag tror dig helt enkelt inte. Jag har för mig att bara 20% av uranet omvandlas till energi. Resten blir radioaktiva avfall, och ett 100% effektivt kärnkraftverk ger ju inga radioaktiva avfall...

Det går att upparbeta bränslet och då kan man använda en mycket stor del av bränslet igen då utbränningen igentligen är ganska låg, dock har det ingenting med typen av reaktor man har så jag vet inte vad pa1983 pratar om för reaktor typ.

Visa signatur

Citera för att vara säker på svar!