Nya Antec Sonata – större och bättre

Permalänk
Melding Plague

Nya Antec Sonata – större och bättre

En ny generation Sonata är på väg till butikerna. Den senaste modellen heter Elite och har förbättras på flera områden.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

mycket fint, blir kul att kolla hur detta blev eller om det bara vart skit...

Visa signatur

Intel i5 "3.30ghz @ 1.184 v-core" Gigabyte UD2 A-DATA 1333mhz 640gig WD black
550W - Corsair

Permalänk

äh vad dåligt om det inte följer med nätaggregat det var ju det som var fördelen med den äldre sonatan.... antec förstör lite av konceptet tycker jag.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av donic1989
äh vad dåligt om det inte följer med nätaggregat det var ju det som var fördelen med den äldre sonatan.... antec förstör lite av konceptet tycker jag.

Jo jag håller med :/ när kommer denna att komma till sverige ?

Visa signatur

AMD Athlon 64 x2 6400+ | Gigabyte GeForce 9600GT Dual-DVI 512MB | Asus M2N-SLI | Corsair XMS2 Xtreme DDR2 PC6400/800MHz CL5 1GB 2x | Corsair 550w | Zalman CNPS9700 NT | antec p182b + 5 nexusfläktar| hårddiskar 750 + 140 + 10 (interna) 500 + 500 + 400 (externa)

Permalänk
Medlem

Den ser byggvänlig ut inuti men ser förjäklig ut på utsidan. liknar en 495kr burk.

Visa signatur

Japp jag har dyslexi, så häng inte mig pga min grammatik.
CPU: Ryzen 7 5800X || GPU: ASUS ROG Strix RTX3070Ti OC || Moderkort: ASUS ROG Strix X570-F Gaming || RAM: 64GB 3200MHz || CPU kylare: Fractal Design Celsius S24 || Primär HDD: Samsung 980 PRO M.2 1TB

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Slagt
Den ser byggvänlig ut inuti men ser förjäklig ut på utsidan. liknar en 495kr burk.

hehe aa den ser billig ut. då kan man ju nästan ta ett nätaggregat och ett cooler master elite...

Permalänk

hela 4 cm ldjupare än P180/182 vilket gör att alla grafikkort får plats utan modifiering. På P180/182 måst eman tyvärr ta bor en hårddiskbur för ändamålet.

Visa signatur

Bärbara [ Nada ]
Jobbets [HP Elitebook]
Stationära [ kaputt ]
Övrigt [LG OLED65C2] [PS5] [Xbox One X] [Xbox One Series X]

Permalänk
Medlem

... verkar som Antec ska konkurera ut sin egen Three Hundred!?

Visa signatur

The burk: FD Define Nano S, 1 FD 140 & 1 Corsair 120 i fronten, 1st FD 120 bak || FD Ion SFX-L 500W || AMD Ryzen 3 3300x m. Wraith || Asrock Fatal1ty B450 gaming-ITX/ac || PowerColor Red Devil 5600XT || Toshiba OCZ RC500 500GB NVMe M.2 || 2*8GB Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3200MHz || Asus VE247H LED TN || Ducky Shine II MX-red green LED || Steelseries Sensei mus

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lacrits
... verkar som Antec ska konkurera ut sin egen Three Hundred!?

japps eller så slutar dom kasnke sälja three hundreden <-- jag vet knäpp böjning av ordet...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lacrits
... verkar som Antec ska konkurera ut sin egen Three Hundred!?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av donic1989
japps eller så slutar dom kasnke sälja three hundreden <-- jag vet knäpp böjning av ordet...

Knappast, antec 300 riktar sig till gamers som prioriterar god kylning framför ljudnivå. Sedan så väntas den nya sonata kosta ca 1000 kr alltså nästan dubbelt så dyr som 300.

Visa signatur

Spelriggen: Intel i5 10400F - GTX 1070 - 16GB DDR4 - ASUS TUF GAMING B460M-PLUS - 500 GB SDD - be quiet! 730W - Define Mini C

Permalänk
Medlem

Känns rätt fail med nästan samma låda och pris som tidigare fast utan nätagg..

Permalänk

Skönt att sidodörren både förhindrar oljudsalstrande vibrationer och fungerar som ljudisolering
Mitt konditori har bakelser till salu och säljer bakelser.

Precis som andra skriver tycker jag att själva tanken med Sonata förstörs; för mig har det varit ett relativt billigt chassi med ett bra medföljande nätaggregat och en låg ljudnivå (och få vibrationer ).

Visa signatur

Citera, tack!
Har du läst tråden om strandhögtalare och andra musiklådor?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av donic1989
äh vad dåligt om det inte följer med nätaggregat det var ju det som var fördelen med den äldre sonatan.... antec förstör lite av konceptet tycker jag.

Exakt, nu tappade dom den enda fördelen som fanns med Sonatan, att det var paketerat med ett bra nätagg och bra pris.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av donic1989
äh vad dåligt om det inte följer med nätaggregat det var ju det som var fördelen med den äldre sonatan.... antec förstör lite av konceptet tycker jag.

Håller med dig.

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Medlem

Med tanke på att P182 kostar bara ~200kr mer om ens det så känns detta om ett onödigt tillskott. Samt att P182 är mkt snyggare.

Visa signatur

Save us from fate, save us from hate. Save ourselves before it's too late

Permalänk
Medlem

Deras nätagg var väl inget å hurra över ? bättre lägga en tusing och köpa ett corsair eller nåt så har man det bästa som finns.. jag hatar såna nätagg som medfölljer chassin oftast är dom inte så bra som man tror.

Permalänk

fult! nästan värre än chassin med fönster och lysrör...

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av HazZarD
Deras nätagg var väl inget å hurra över ? bättre lägga en tusing och köpa ett corsair eller nåt så har man det bästa som finns.. jag hatar såna nätagg som medfölljer chassin oftast är dom inte så bra som man tror.

Nätagget som följde med sonata III var ett earthwatts 500 tillverkat av Seasonic. Tror det kostar 6-700kr att köpa löst så det var inget skitagg precis. Håller med om att konceptet med sonata försvinner lite, särskilt prismässigt.

Permalänk
Medlem

Verkar som Swec fått måtten lite om bakfoten och blandat ihop unit och package dimensions?

Sonata 3:
Unit dimensions:
- 16.7" (H) x 8.1" (W) x 18.2" (D)
- 42.5cm (H) x 20.6cm (W) x 46.3cm (D)

Sonata Elite:
Unit Dimensions:
- 18.9" (H) x 8.1" (W) x 17.3" (D)
- 48.1cm (H) x 20.5cm (W) x 44cm (D)

Bredden är alltså en millimeter tunnare, och djupet bara 2cm djupare.
Höjden ska det diffa nästan 6cm enligt Antec:s specs, men jag tycker inte riktigt det verkar så mycket baserat på bilderna.
Kollar man hålen för moderkortsdistansen och jämför med avståndet till hårddiskburen verkar det väl inte skett någon avgörande förbättring?
Lite väl stort hål precis vid hårddiskarna oxå för den delen.

Dessutom nämner Swec en insugsfläkt placerad rakt ovanför grafikkorten, men om man nu ska vara kinkig är den en utblåsfläkt enligt Antec.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

fortfarande lika fult chassi . Enligt mig

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Vill ha ett tyst och dämpade chassi, tror ni detta kan vara bra, eller rekommenderar ni något annat?

Visa signatur

Dator: Fractal Design 650w modulär - Piledriver FX8350 + Arctic Cooling Freezer Xtreme Rev 2 - 4x2 gb Corsair Dominator 1866 mhz 9-9-9-24 - 1x 500 gb sataII, 1x640 Western Black Caviar, 1x Crucial m4 128 GB SSD - Fireface UCX (ljudkort) - SAPPHIRE Radeon HD7870GHZ (överclockat) - ASUS någonting lite över medelklass, 3 st 120mm chassifläktar Windows 8.1 x64

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hwasser
Vill ha ett tyst och dämpade chassi, tror ni detta kan vara bra, eller rekommenderar ni något annat?

du kan köpa vilket antec/cooler master chassie som helst för under 500 och sätta in lite dämpmatta från biltema samt hänga upp hårddiskarna med resårband eller liknande.

Visa signatur

i5 10400f | asus b460-f | 2x8gb kingston 2666 | zotac 3060ti | corsair mp510 960gb (OS) + samsung 860 evo 1tb + 2x kingston a400 480gb | corsair vx450 | tr true black | fractal r3 | asus mg279q + lg w2363d | dt 880 | win 10 x64 | deathadder chroma | glorious 3xl | tb impact 600 | oculus quest 2

Permalänk
Medlem

Tror inte att detta kommer vara lika tyst som gamla sonata, de har ju perforerat sidoplåten. Bra att det blivit större men det är ingen konkurrent med Solo när det gäller ljudnivå. Kylningen tror jag inte heller brilljerar.

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk
Medlem

Är det inte meningen att datorlådor ska bli mindre. Vem är det som fått för sejj att folk vill ha kylskåp på sina skrivbord egentligen? Jag vill se mindre lådor, med stil och smarta lösningar.

Permalänk
Medlem

Två stora fina platser för diskar och så får det bara plats 4st, det känns väldigt snålt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av em3
Är det inte meningen att datorlådor ska bli mindre. Vem är det som fått för sejj att folk vill ha kylskåp på sina skrivbord egentligen? Jag vill se mindre lådor, med stil och smarta lösningar.

Smaken är som baken. Hemma vill jag ha en stor, tyst och lättarbetad låda. Och nej den är inte gjord för att kånka runt på LAN, men jag säger inte nej till stil och smarta lösningar.

Visa signatur

SweClockers Dark Pearl tema: http://www.sweclockers.com/forum/trad/1484891
(Rek. Stylus)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Roger W

Dessutom nämner Swec en insugsfläkt placerad rakt ovanför grafikkorten, men om man nu ska vara kinkig är den en utblåsfläkt enligt Antec.

Det förklarar ju en hel del.
Satt och funderade på luftvägarna som jag tyckte verkade udda och delvis innefektiva.
Det är alltså 2 st utblås som primärt tar insug ifrån hålet vid diskarna.

Visa signatur

Don´t do this, don´t do that. Do this and think that.
Serious, do you really think I give a shit?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bogey
Det förklarar ju en hel del.
Satt och funderade på luftvägarna som jag tyckte verkade udda och delvis innefektiva.
Det är alltså 2 st utblås som primärt tar insug ifrån hålet vid diskarna.

Jepp!
Kanske blir vettigt flöde, men håller med Typhonos att det ju känns bakvänt att öppna upp ett stort hål direkt vid hårddiskarna
Funkar väl hyfsat för de som har datorn till höger om sig antar jag

Undrar när nån ska vara finurlig nog att göra en låda med insug/utblås på båda sidorna av lådan, och även inkludera väldämpade luckor, så man kan stänga för hålen på den sidan man sitter närmast? ...

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Inaktiv

Större men sämre?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Roger W
Jepp!
Kanske blir vettigt flöde, men håller med Typhonos att det ju känns bakvänt att öppna upp ett stort hål direkt vid hårddiskarna
Funkar väl hyfsat för de som har datorn till höger om sig antar jag

Undrar när nån ska vara finurlig nog att göra en låda med insug/utblås på båda sidorna av lådan, och även inkludera väldämpade luckor, så man kan stänga för hålen på den sidan man sitter närmast? ...

Jadu, ibland kan man fundera på om tillverkarna verkligen VILL bygga tysta chassin..

Titta på Antec och deras samarbete med Spcr och P18*, där de lyckats skapligt, och likförbannat bestyckar det med sina värdelösa Tricoolfläktar.

Man kan ju även fundera på denna sidofläkten i detta chassit, vad är vitsen att isolera en sidoplåt samtidigt som de sätter dit ett hål med fläkt ?

Tycker Antec har tagit både ett och två steg tillbaka när det gäller att bygga tysta chassin, titta på 300/900/1200 och detta lär vara svårt att få riktigt tyst.

Vet att du liksom jag har varit med ett tag och är luttrade, men man behöver inte fundera speciellt mycket för att frågan huruvida företag som Antec ingår i en koncern där företag som tillverkar tysta fläktar/dämpmattor osv även ingår.

Luckor....jo principen finns ju redan på en del chassin där man lucka framför 5,25 facken, smartast är väl de man drar upp/ner, funkar hyffsat för att dämpa en brännare något.

Visa signatur

Don´t do this, don´t do that. Do this and think that.
Serious, do you really think I give a shit?