Permalänk
Medlem

Nu har jag tagit kål på min beslutsångest och ändrat min beställning från Q6600 till Phenom 920.
Tror nog jag gjort ett bra beslut, kommer iallafall få bättre prestanda än min nuvarande core2duo 2ghz laptop.

Visa signatur

i7 920 @ 4.4 Ghz - HT On | HD5870 | Vertex SSD | Thermochill 120.4 - Heatkiller 3.0 - EK5870 | Silverstone TJ07
TJ07 WeeMaan Edition :D

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mrSvamp
såg du ens att jag hade "" runt siffrorna?

Barcelona är gjorda av 4 processorer på 1 kretskort (4x1), alla kan tala direkt med varandra.
Core2 quad är 4 processorer på 2 kretskort (2x2), talar med varandra via FSB'n)

Om någon tyckte att det var dåligt förklarat får ni googla er fram och kolla närmare på arkitekturen/arkitekturerna

Nog var kärna fel ord att använda men nu bör de flesta förstå

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Corsair 2TB m.2 / 4TB, Samsung 57" G9

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ZaXx
Om jag inte har fel ska den kommande phenom ha 4 fysiska kärnor som vi ser i corei7, där dessa två processorer är jämförbara. q6600 har bara 2fysiska och spelar på dess logiska 4st, jag tror att phenom 2 är en hel del snabbare i framtiden.

Vad är det för trams att Q6600 bara skulle ha 2 fysiska kärnor och 4 "logiska"? Den heter Quad till skillad från Core duo.

Visa signatur

I distrust governments because I’ve studied history. Ask Joe this question: who does most of the killing? Who does most of the theft? Even the body-count of the worst criminals and terrorists pales in comparison to the death toll the average government inflicts on its own people. And it is not criminals who tax away 5/12ths of my income. - Eric S Raymond
http://www.css3.se

Permalänk
Avstängd

En Quad processor har 4 kärnor. De spelar alltså ingen roll om de är två Duo ihopslagna, 4 separata eller liknande. De som är mer relevant är hur pass bra processorn är och presterar.
Phenom II kommer kunna konkurera mot dagen Core 2 Quad. Den största frågan är om den kommer kunna mäta sig mot kommande Core i5.

Jag har själv inte bestämt mig för om jag skall byta system nu, eller om jag skall vänta. Byter jag nu så blir de en Phenom II. Men blir de senare i år så lär de bli Core i5.

Visa signatur

Fractal Design Arc Mini. Fractal Design Newton R2 650W. Intel Core i5-2500. Intel Liquid Cooling Solution RTS2011LC. ASUS P8H77-M Pro. 8GB Samsung PC3-10600. ASUS GTX 560 Ti 448-cores DirectCU II 1280MB. 1 St Samsung 830 Series 128GB. 1 st Samsung SpinPoint F1 500GB. 1 st Samsung EcoGreen F4 2TB. Samsung SH-123. ASUS VH238T. SteelSeries Ikari Optical. SteelSeries QcK Mini. SteelSeries G6v2. SteelSeries 4H. Edifier E3300.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ZaXx
Och hur kommer det säg, att den processorn är så billig och funnits i 2år? när core i7 är så dyr och ny...

Det var det med att Core 2 Quad som du sa hade 2 fysiska kärnonr och 4
logiska som var helt tokigt.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av mrSvamp
såg du ens att jag hade "" runt siffrorna?

Barcelona är gjorda av 4 processorer på 1 kretskort (4x1), alla kan tala direkt med varandra.
Core2 quad är 4 processorer på 2 kretskort (2x2), talar med varandra via FSB'n)

Om någon tyckte att det var dåligt förklarat får ni googla er fram och kolla närmare på arkitekturen/arkitekturerna

Nu blev det lite tydligare, kladda inte till det, ingen vill veta att Core 2 Quad är "två duos" och att Phenom är 1 processor med 4 kärnor.
Båda är Quads, alltså 4 kärnor, för att göra det enklast för nybörjarna. Men jag förstår dig

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Medlem

Är själv i samma tankar sedan min amd 3700 visar tecken på att bryta ihop.

Tänkte först på 8400, sedan q6600 pga q, sneglade lite på i7 men satan vad dyr moderkorten är till den och phenom ii är ju snarlikt 9550 enligt sweclockers test

Men hur pass stor skillnad är det mella 920 och 940 i sig?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ozeroun
Är själv i samma tankar sedan min amd 3700 visar tecken på att bryta ihop.

Tänkte först på 8400, sedan q6600 pga q, sneglade lite på i7 men satan vad dyr moderkorten är till den och phenom ii är ju snarlikt 9550 enligt sweclockers test

Men hur pass stor skillnad är det mella 920 och 940 i sig?

Lättheten att klocka är största skillnaden mellan dem, förutom 200mhz orginalfrekvens.

Visa signatur

Vincent Gustafsson

Än en dag går solen upp.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ozeroun
Är själv i samma tankar sedan min amd 3700 visar tecken på att bryta ihop.

Tänkte först på 8400, sedan q6600 pga q, sneglade lite på i7 men satan vad dyr moderkorten är till den och phenom ii är ju snarlikt 9550 enligt sweclockers test

Men hur pass stor skillnad är det mella 920 och 940 i sig?

Jag har först beställt E8400, sedan ändrade jag till Q6600, sedan till Phenom 940 och nu efter mycket funderande igen så har jag gått tillbaka till E8400an. Jag har studerat varende recension som finns ute på nätet samt hört andras funderinger och till slut bildat mig en egen uppfattning.
Och jag är övertygad om att jag gjort rätt val.

Köp en e8400 nu och uppgradera sedan till i7 (eller följande efter det) när den blir billigare. Det är mitt råd.

Visa signatur

i7 920 @ 4.4 Ghz - HT On | HD5870 | Vertex SSD | Thermochill 120.4 - Heatkiller 3.0 - EK5870 | Silverstone TJ07
TJ07 WeeMaan Edition :D

Permalänk
Inaktiv

NEeeiiiIIIJ !!! Nu ligger det en kall liten frusen bortglömd Phenom II och fryser på en ensam lagerhylla någonstanns.
Den behöver en fadder! , måste kolla mitt konto imorgon och se vad jag kan dölja för sambon och inte.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WeeMaan
Jag har först beställt E8400, sedan ändrade jag till Q6600, sedan till Phenom 940 och nu efter mycket funderande igen så har jag gått tillbaka till E8400an. Jag har studerat varende recension som finns ute på nätet samt hört andras funderinger och till slut bildat mig en egen uppfattning.
Och jag är övertygad om att jag gjort rätt val.

Köp en e8400 nu och uppgradera sedan till i7 (eller följande efter det) när den blir billigare. Det är mitt råd.

Med tanke på att en Phenom II 920 presterar bättre än Q9550 i olika applikationer(exkluderat superpi) så är ju den trots allt ett ganska bra val. Den utpresterar förmodligen iaf Q66. Synd bara att den inte är lika kraftfull i spel...

Visa signatur

Vincent Gustafsson

Än en dag går solen upp.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Virre39
Med tanke på att en Phenom II 920 presterar bättre än Q9550 i olika applikationer(exkluderat superpi) så är ju den trots allt ett ganska bra val. Den utpresterar förmodligen iaf Q66. Synd bara att den inte är lika kraftfull i spel...

Jag bytte till en E8400 istället.
Håller på installerar vista på den as we speak.
Kommer endå byta om något år (max) igen och en e8400 är nog ett billigt och bra val idag.

Visa signatur

i7 920 @ 4.4 Ghz - HT On | HD5870 | Vertex SSD | Thermochill 120.4 - Heatkiller 3.0 - EK5870 | Silverstone TJ07
TJ07 WeeMaan Edition :D

Permalänk
Avstängd

Känns ju lite Konstigt att alla snackar om att Den utpresterar en Q6600, hur gammal teknik har inte en Q6600? den är ju lixom till åren nu så det känns lite konstigt att man jämnför dom på något sätt, kan vara jag som tänker helt fel oxå men så är det som jag tycker varför jämnföra en ny CPU med en gammal? det är ju nästan som att jämnföra en C2D med en P4a vilken vinner? jo den nyaste enligt mig, inte i allaMatcher men oftast så är det nog så?

Eller är jag väldigt mycket ute och Cyklar? AMDn har 45NM, Q66 kör med 65NM

MVH

Visa signatur

Gigabyte: EP45T-EXTREME, Intel: E7400, Kingston: HyperX 1600MHz, MSI: R4830 OC Edition... :P

[img]url=http://valid.canardpc.com/show_oc.php?id=654346][img]http://valid.canardpc.com/cache/banner/654346.png[/img][/url][/img]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Raghor
En Quad processor har 4 kärnor. De spelar alltså ingen roll om de är två Duo ihopslagna, 4 separata eller liknande. De som är mer relevant är hur pass bra processorn är och presterar.

Det verkar visst spela roll ifall processorn är en såkallad "native" quadcore som Phenom I, II och Core i7 är. Hur stor roll det spelar verkar skilja sig ganska mycket mellan olika tester/implementationer, i vissa är skillnaden noll och i vissa ganska stor, men att säga att det inte spelar någon roll är faktiskt fel. Hänvisar till det här inlägget: http://sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&postid=8864453...

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WeeMaan
Jag har först beställt E8400, sedan ändrade jag till Q6600, sedan till Phenom 940 och nu efter mycket funderande igen så har jag gått tillbaka till E8400an. Jag har studerat varende recension som finns ute på nätet samt hört andras funderinger och till slut bildat mig en egen uppfattning.
Och jag är övertygad om att jag gjort rätt val.

Det har du inte, det blir bättre flyt med fyra kärnor. När du läser tester så testar de ett program. Alla quads kör ett program i princip lika snabbt som en tvåkärnig, du märker aldrig någon skillnad där. En tvåkärnig går och klocka lite högre och det är en enklare processor (mer komplicerat att hantera 4 kärnor jämfört med två). Så fort du drar igång mer än ett program så drar däremot en fyrkärnig ifrån och du får bättre flyt. En del av de värsta spelen använder mer än två kärnor och då får du bättre prestanda med en fyrkärnig. De spel som inte använder mer än en eller kanske två kärnor kan du utan vidare köra på en fyrkärnig ändå, däremot kan en tvåkärnig inte köra ett spel som är anpassat för fler än två kärnor (GTA IV, kommer säkert en del till under året)

Citat:

Ursprungligen inskrivet av WeeMaan
Köp en e8400 nu och uppgradera sedan till i7 (eller följande efter det) när den blir billigare. Det är mitt råd.

Du kan inte uppgradera till en i7, du måste köpa ny dator

Visa signatur

Programmerare med C++ som huvudspråk.

Permalänk
Citat:

Du kan inte uppgradera till en i7, du måste köpa ny dator

Om du med ny dator menar processor, moderkort och ramminne, så ja. Annars är det vad jag skulle kalla en vanlig uppgradering.

Visa signatur

Speldator: i7 4790K, 16 GB RAM@2133MHz, EVGA GTX 980 SC, SSD 1200 GB FD Define R6, Win 10 Pro
HTPC/NAS: AMD A10 6700@2,4 GHz (1.0 volt), 8 GB RAM, 60 GB SSD, 4 TB lagring, Blu-Ray-brännare, Chieftec HM-03B-OP, Win 10 Pro
Bärbart: Lenovo Yoga 3 Pro, Lenovoplatta x3, Xiaomi Mi Note 10 Pro

Permalänk
Medlem

Efter att i en månads tid kollat pą processorer och gud veet vad hur många benchmarks så tror jag att jag slår till på en Q6600 sedan min AMD 3700. Det blir en rejäl uppgradering för mig inom bla multitasking där även 3700 ändå klarade sig hyffsat.

Tanken med inköpet är att dels är jag i behov av dator nu då den andra dog. Och nu vet jag mer om kommande Phenom II jag ska avvakta under året.

Med Q6600 hade jag då tänkt att insaffa resten av datorn som då ska klara av phenom. Att det enda jag ska byta är då moderkort, processor och minne.

Och då blir Q6600 en andra burk med eventuellt delar från den döda datorn med de delar som funkar. Och moderkortet till Q6600 ska även den klara av uppgraderingar senare, som Q9950 intel hade jag tänkt mig

Känns för osäkert med phenom nu

Permalänk
Medlem

Är det inte lika bra att köpa den processor du vill ha direkt? Om du nu inte får Q6600 gratis, normalpriset är ganska högt och den säljs knappt längre. Tror inte skillnaden på nuvarande Phenom II och kommande modeller är värd att köpa om allt för.

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Medlem

Man får inga klara besked om vilka x2 moderkort som stödjer Phenom.

Har inte tiillgång till en x2, om man måste uppdatera bios, installera, dra ner drivrutiner för att flasha moderkortet.

Köper jag Q66 nu skiljer det sig uppemot 2000kr, värt skaffa phenom 920 då det är väl rätt jämt 2 i benchmark?

Skillnaden i ghz på phenom 920 och 990 är 2.8 och 3.5 tydligen.

Det är många som skaffat phenom här på swec, men väldigt lite information om man måste uppgradera bios på m2+

Permalänk
Medlem

Vilka moderkort som stödjer Phenom II är ju inget problem att veta, det finns ju listor från alla moderkortstillverkare. Sen om det är tillräckligt nytt BIOS som följer med kan du ju fråga försäljaren om.

Det kan ju inte vara så svårt att få svar i forumet heller, bra fråga om någon har köpt XXX nyligen och det moderkortet fungerade med Phenom II utan att flasha BIOS?

Skulle köpt Phenom II 940 och DDR2-minne nu och sen uppgraderat om 1-2 år när det finns mycket bättre och snabbare saker och DDR3 inte är så dyrt.

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Medlem

Har bla ringt komplett på ett kort och de visste inte

Man vill ju inte få hem kakan för att det sedan inte fungera och måste skicka ner till göteborg så de fixar det.

Å andra sidan säljer komplett ett uppgraderingspaket med 920.

Men MSI som jag är intresserad av och deras cpu support stödjer samtliga 790 som jag kollade på. Men ingen tydlig information om man måste flasha.

Att flasha är det för atr det inte ska stå unknown eller om den inte startar alls?