Permalänk
Medlem

Phenom II vs Q6600 (bland annat)

Snubblade över denna jämförelse när jag slösurfade lite:
Test

Jag har precis bestället en ny dator med Q6600 bland annat, och börjar nu på allvar tvivla i mitt beslut. Man får Phenom II 920 för ungefär samma peng, och enligt länken ovan så presterar den överlag lite bättre.
Överklocknings egenskaperna sägs också vara mycket goda.
Vad skulle ni göra i min sits? Avbeställa och satsa på ett phenom II system?

Iåfall, vilket moderkort bör man satsa på som har goda överklocknings egenskaper?

Visa signatur

i7 920 @ 4.4 Ghz - HT On | HD5870 | Vertex SSD | Thermochill 120.4 - Heatkiller 3.0 - EK5870 | Silverstone TJ07
TJ07 WeeMaan Edition :D

Permalänk
Medlem

Om jag inte har fel ska den kommande phenom ha 4 fysiska kärnor som vi ser i corei7, där dessa två processorer är jämförbara. q6600 har bara 2fysiska och spelar på dess logiska 4st, jag tror att phenom 2 är en hel del snabbare i framtiden.

Visa signatur

Pentium 3.6 |8800gs | E2400hd | modded X-fi extreme music |Marantz sr 4010|Dynavoice m-85 ||~*

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ZaXx
Om jag inte har fel ska den kommande phenom ha 4 fysiska kärnor som vi ser i corei7, där dessa två processorer är jämförbara. q6600 har bara 2fysiska och spelar på dess logiska 4st, jag tror att phenom 2 är en hel del snabbare i framtiden.

Ja, och den är ju även lite snabbare nu som du ser enligt testerna ovan.
Jag bor i Finland och där jag handlar från har dom den på lager nu, men isåfall skulle jag behöva avbeställa min Q6600. Men har inte riktigt bestämt mig ennu, vill höra lite andras åsikter.

Visa signatur

i7 920 @ 4.4 Ghz - HT On | HD5870 | Vertex SSD | Thermochill 120.4 - Heatkiller 3.0 - EK5870 | Silverstone TJ07
TJ07 WeeMaan Edition :D

Permalänk
Medlem

Det är klart du ska byta.

Det är ju mycket roligare att köpa en processor som precis har kommit ut än en som är 2 år gammal.

Sedan presterar ju PII mycket bättre också

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av abbe_93
Det är klart du ska byta.

Det är ju mycket roligare att köpa en processor som precis har kommit ut än en som är 2 år gammal.

Sedan presterar ju PII mycket bättre också

Vilket moderkort bör man satsa på då?
Är GIGABYTE GA-MA790X-DS4 ett bra val?
Vill ha goda överklockningsmöjligheter samt bra prestanda i övrigt men den får inte vara alltför dyr.
Vad jag förstått ska väl Phenom II klocka ungefär lika bra som Q6600?

Visa signatur

i7 920 @ 4.4 Ghz - HT On | HD5870 | Vertex SSD | Thermochill 120.4 - Heatkiller 3.0 - EK5870 | Silverstone TJ07
TJ07 WeeMaan Edition :D

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WeeMaan
Vilket moderkort bör man satsa på då?
Är GIGABYTE GA-MA790X-DS4 ett bra val?
Vill ha goda överklockningsmöjligheter samt bra prestanda i övrigt men den får inte vara alltför dyr.
Vad jag förstått ska väl Phenom II klocka ungefär lika bra som Q6600?

Antar att du köper från multitronic. http://www.multitronic.se/index.php?prod=HDZ940XCGIBOX är nog ett bra val.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av abbe_93
Antar att du köper från multitronic. http://www.multitronic.se/index.php?prod=HDZ940XCGIBOX är nog ett bra val.

Varför är den bättre förutom den något högre klockfrekvensen?
Om det är bara den som skiljer tycker jag inte det motiverar prisskillnaden.

Visa signatur

i7 920 @ 4.4 Ghz - HT On | HD5870 | Vertex SSD | Thermochill 120.4 - Heatkiller 3.0 - EK5870 | Silverstone TJ07
TJ07 WeeMaan Edition :D

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ZaXx
Om jag inte har fel ska den kommande phenom ha 4 fysiska kärnor som vi ser i corei7, där dessa två processorer är jämförbara. q6600 har bara 2fysiska och spelar på dess logiska 4st, jag tror att phenom 2 är en hel del snabbare i framtiden.

Q6600 har 4 fysiska kärnor. Arkitekturmässigt är den uppbyggd som 2 stycken dual core processorer ihopkopplade med en buss. Men det gör inte kärnorna mindre fysiska.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WeeMaan
Varför är den bättre förutom den något högre klockfrekvensen?
Om det är bara den som skiljer tycker jag inte det motiverar prisskillnaden.

Du ville ha "goda överklocknings möjligheter" och Sydbryggan 750 är att föredra om man ska överklocka.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av abbe_93
Du ville ha "goda överklocknings möjligheter" och Sydbryggan 750 är att föredra om man ska överklocka.

Alltså jaha, menar du att sydbryggan sitter på processorn då eller?

Visa signatur

i7 920 @ 4.4 Ghz - HT On | HD5870 | Vertex SSD | Thermochill 120.4 - Heatkiller 3.0 - EK5870 | Silverstone TJ07
TJ07 WeeMaan Edition :D

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WeeMaan
Alltså jaha, menar du att sydbryggan sitter på processorn då eller?

Nej, sydbryggan sitter på moderkortet. Gigabyte moderkortet har Sydbryggan 600 om jag inte minns fel. Det är en ganska gammal sydbrygga. SB750 gör en del skillnad hur högt man kan klocka prollen, på gamla phenom kunde det göra ca 200Mhz vilket är rätt mycket om man tänker på att de klockade väldigt dåligt.

Jag tycker i alla fall att det motiverar prisskillnaden och jag tror att de flesta håller med mig.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av abbe_93
Nej, sydbryggan sitter på moderkortet. Gigabyte moderkortet har Sydbryggan 600 om jag inte minns fel. Det är en ganska gammal sydbrygga. SB750 gör en del skillnad hur högt man kan klocka prollen, på gamla phenom kunde det göra ca 200Mhz vilket är rätt mycket om man tänker på att de klockade väldigt dåligt.

Jag tycker i alla fall att det motiverar prisskillnaden och jag tror att de flesta håller med mig.

Men alltså pratar vi moderkort eller processor nu?
Du länkade till en Phenom II 940 istället för en 920 som jag tänkt mig för att den skulle överklocka bättre pga 750 sydbryggan?
Förlåt men jag är ganska förvirrad nu.

Visa signatur

i7 920 @ 4.4 Ghz - HT On | HD5870 | Vertex SSD | Thermochill 120.4 - Heatkiller 3.0 - EK5870 | Silverstone TJ07
TJ07 WeeMaan Edition :D

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ZaXx
Om jag inte har fel ska den kommande phenom ha 4 fysiska kärnor som vi ser i corei7, där dessa två processorer är jämförbara. q6600 har bara 2fysiska och spelar på dess logiska 4st, jag tror att phenom 2 är en hel del snabbare i framtiden.

Kan knappt bli mer fel

Weeman, den han länkade till är en Black Edition vilket betyder att den har upplåst multiplier. Det underlättar överklockningen men Phenom II ska FSB-klocka ganska bra så kör på 920.

Ta ett moderkrt med sydbryggan SB750 som vanligtvis endast finns i moderkort baserade på 790GX.

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Medlem

eller skaffa en q6700

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ZaXx
Om jag inte har fel ska den kommande phenom ha 4 fysiska kärnor som vi ser i corei7, där dessa två processorer är jämförbara. q6600 har bara 2fysiska och spelar på dess logiska 4st, jag tror att phenom 2 är en hel del snabbare i framtiden.

Varför tror du att den kallas för Q?
Quad som i två? Logiska 4? =/
Har ni inte Google i Aneby?
Eller det anar du inte

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fire_Ice
Kan knappt bli mer fel

Weeman, den han länkade till är en Black Edition vilket betyder att den har upplåst multiplier. Det underlättar överklockningen men Phenom II ska FSB-klocka ganska bra så kör på 920.

Ta ett moderkrt med sydbryggan SB750 som vanligtvis endast finns i moderkort baserade på 790GX.

Okej, då hänger jag med.
Är Msi KA790GX PLATINUM ett bra val för överklockning?
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=346881

Eller AsusM3A79-T Deluxe?
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?rec=336783

Vilken av dom är bäst när det kommer till överklockning och prestanda?
Tillsammans med en Phenom 920 och Corsair dominator 1066 minnen.

Visa signatur

i7 920 @ 4.4 Ghz - HT On | HD5870 | Vertex SSD | Thermochill 120.4 - Heatkiller 3.0 - EK5870 | Silverstone TJ07
TJ07 WeeMaan Edition :D

Permalänk
Medlem

oj, måste länkat fel, så j*vla dumt av mig XD. Borde kollat länken innan. Hade nog båda sidorna framme och så tog jag kopierade jag bara en. Inte konstigt att du inte fattade

Den här var den jag menade http://www.multitronic.se/index.php?prod=HDZ940XCGIBOX

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av abbe_93
oj, måste länkat fel, så j*vla dumt av mig XD. Borde kollat länken innan. Hade nog båda sidorna framme och så tog jag kopierade jag bara en. Inte konstigt att du inte fattade

Den här var den jag menade http://www.multitronic.se/index.php?prod=HDZ940XCGIBOX

Samma länk igen..

Det lutar nog åt ASUS M3A79-T Deluxe då jag läste att den klarar PCI-Express 16/16, stämmer det?
Kommer min kylare en thermalrigt ultra-120 extreme få plats på det kortet?
På deras hemsida finns det inte med i listan över moderkort som var kompitabla.

Visa signatur

i7 920 @ 4.4 Ghz - HT On | HD5870 | Vertex SSD | Thermochill 120.4 - Heatkiller 3.0 - EK5870 | Silverstone TJ07
TJ07 WeeMaan Edition :D

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WeeMaan
Samma länk igen..

Det lutar nog åt ASUS M3A79-T Deluxe då jag läste att den klarar PCI-Express 16/16, stämmer det?
Kommer min kylare en thermalrigt ultra-120 extreme få plats på det kortet?
På deras hemsida finns det inte med i listan över moderkort som var kompitabla.

Aha, då gjorde jag alltså inte fel. Länken ändras inte när jag går in på en annan produkt.

Det var denna jag menade, tänkte om du vill ha det billigt.
http://prisjakt.nu/produkt.php?e=340430

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av abbe_93
Aha, då gjorde jag alltså inte fel. Länken ändras inte när jag går in på en annan produkt.

Det var denna jag menade, tänkte om du vill ha det billigt.
http://prisjakt.nu/produkt.php?e=340430

Överklockar den bra då? Har den Pci-E 16x/16x support?
Jag tror nog jag lägger lite extra cash och köper Asus M3A79-T Deluxe, den verkar vara bra eftersom jag ska köra 2st 4850 kort och vill överklocka så långt det går.

Men kan man lungt säga att en Phenom 920 klockad till max (stabilt) presterar bättre än en Q6600 klockad till max (stabilt här med)?
Så jag gör ett bra val när jag avbeställer Q6600an i förmån för Phenom 920?

Visa signatur

i7 920 @ 4.4 Ghz - HT On | HD5870 | Vertex SSD | Thermochill 120.4 - Heatkiller 3.0 - EK5870 | Silverstone TJ07
TJ07 WeeMaan Edition :D

Permalänk
Medlem

Om du har pengarna ska du absolut köpa ASUS M3A79-T Deluxe.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av abbe_93
Om du har pengarna ska du absolut köpa ASUS M3A79-T Deluxe.

Jo, det blir nog den om den nu blir ett phenom system.
Blev lite osäker igen nu efter att ha läst på lite mera och förstått att den inte klockar sådär värst bra. Med en Q6600 vet man ju nästan att man kommer upp i 3,4-3,6 stabilt och vid dom frekvenserna får nog phenom 920an klockad till max svårt att hänga med.

Visa signatur

i7 920 @ 4.4 Ghz - HT On | HD5870 | Vertex SSD | Thermochill 120.4 - Heatkiller 3.0 - EK5870 | Silverstone TJ07
TJ07 WeeMaan Edition :D

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WeeMaan
Jo, det blir nog den om den nu blir ett phenom system.
Blev lite osäker igen nu efter att ha läst på lite mera och förstått att den inte klockar sådär värst bra. Med en Q6600 vet man ju nästan att man kommer upp i 3,4-3,6 stabilt och vid dom frekvenserna får nog phenom 920an klockad till max svårt att hänga med.

Not!

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ZaXx
Om jag inte har fel ska den kommande phenom ha 4 fysiska kärnor som vi ser i corei7, där dessa två processorer är jämförbara. q6600 har bara 2fysiska och spelar på dess logiska 4st, jag tror att phenom 2 är en hel del snabbare i framtiden.

Du menade nog åt andra hållet.
Phenom (I och II) har "1" kärna. q6600 har "2".

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ZaXx
Om jag inte har fel ska den kommande phenom ha 4 fysiska kärnor som vi ser i corei7, där dessa två processorer är jämförbara. q6600 har bara 2fysiska och spelar på dess logiska 4st, jag tror att phenom 2 är en hel del snabbare i framtiden.

Core i7 och Q6600 är båda quad.
Core i7 har HT vilket gör att den har 8 logiska kärnor.
Q6600 har inte HT och den har 4 fysiska kärnor.
Om en Q6600 är en äkta quad kan däremot diskuteras, då den i princip består av 2 st ihopsatta duos.

Ville bara rätta till lite ;P

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WeeMaan
Jo, det blir nog den om den nu blir ett phenom system.
Blev lite osäker igen nu efter att ha läst på lite mera och förstått att den inte klockar sådär värst bra. Med en Q6600 vet man ju nästan att man kommer upp i 3,4-3,6 stabilt och vid dom frekvenserna får nog phenom 920an klockad till max svårt att hänga med.

Phenom II klockar väl ca 4,5 ghz på luft?! eller är jag helt ute och cyklar?!

Visa signatur

i7 2600K | XFX 6970 | 8GB DDR3 1600mhz Vengeance| 1TB HDD | DVD-RW Dual Layer

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mrSvamp
Du menade nog åt andra hållet.
Phenom (I och II) har "1" kärna. q6600 har "2".

What? Båda har 4 _fysiska_ kärnor. Inget 1, 2, 3, eller 8, de hör inte hemma här

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fire_Ice
Not!

Du får gärna vara snäll och utveckla!

Visa signatur

i7 920 @ 4.4 Ghz - HT On | HD5870 | Vertex SSD | Thermochill 120.4 - Heatkiller 3.0 - EK5870 | Silverstone TJ07
TJ07 WeeMaan Edition :D

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fire_Ice
Kan knappt bli mer fel

Weeman, den han länkade till är en Black Edition vilket betyder att den har upplåst multiplier. Det underlättar överklockningen men Phenom II ska FSB-klocka ganska bra så kör på 920.

Ta ett moderkrt med sydbryggan SB750 som vanligtvis endast finns i moderkort baserade på 790GX.

Och hur kommer det säg, att den processorn är så billig och funnits i 2år? när core i7 är så dyr och ny...

Visa signatur

Pentium 3.6 |8800gs | E2400hd | modded X-fi extreme music |Marantz sr 4010|Dynavoice m-85 ||~*

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fire_Ice
What? Båda har 4 _fysiska_ kärnor. Inget 1, 2, 3, eller 8, de hör inte hemma här

såg du ens att jag hade "" runt siffrorna?

Barcelona är gjorda av 4 processorer på 1 kretskort (4x1), alla kan tala direkt med varandra.
Core2 quad är 4 processorer på 2 kretskort (2x2), talar med varandra via FSB'n)

Om någon tyckte att det var dåligt förklarat får ni googla er fram och kolla närmare på arkitekturen/arkitekturerna