Wii Sports det mest sålda spelet i världshistorien

Permalänk
Melding Plague

Wii Sports det mest sålda spelet i världshistorien

Enligt statistik från Vgchartz.com är Wii Sports det mest sålda spelet någonsin.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Jo fast jag tycker det är si och så med "sålda" spel då det egentligen följer med Wii.
Ingen har ju egentligen köpt det utan fick det gratis med konsollen.
Isf borde ju MS Röjj å Harpan toppa listorna med överlägsna siffror.

Permalänk

jo det lär ju vara så

Permalänk
Medlem

Man kan diskutera huruvida dessa spel blev sålda eller "sålda" men människor har i slutändan betalat pengarna för det!

Wii Sports kan säkert kamma hem ytterligare en utmärkelse:

Det mest köpta spelet som pselas minst!

Alla jag känner fick spelet med konsolen men den hamnade direkt på hyllan eller tradera. Ingen jag känner spelar det spelet.

Permalänk
Medlem

Men å andra sidan är det en oschysst jämnförelse. "förr i tiden" hade folk knappt råd med en spelkonsoll, idag sitter gemene man med flera konsoller/ datorer i hemmet. Sen är det ju också mer folk på jorden nu än för 20 år sedan :D.

Så tar man hänsyn till dessa aspekter tror jag det blir svårt att klå Super mario bros.

Visa signatur

R.I.P Robert 2004-01-29 (klasskompis) Läs: Artikel Nr 1. | Artikel Nr 2. | Artikel Nr 3.

Permalänk
Medlem

Kan faktiskt inte klaga på wii sports.
Visst egentligen når det inte upp till SMB storheten.
Men de är de ändå spelet jag över julhelgen sett mormor spela mot farfar

Permalänk
Medlem

Varför klagar alla på att det följer med wii, kolla på det här, från länken i nyheten:

Citat:

Super Mario Bros ., released between 1985 and 1987 across the USA, Japan, and Europe and came bundled with most NES consoles.

Visa signatur

Asus Prime X470-pro | AMD Ryzen 7 2700X | Corsair H115i | MSI GTX 1070 Gaming X | G.Skill Ripjaws 32 GB 3200 MHz | Samsung 970 EVO 1TB | Corsair RM750x v2 | Fractal Design Define S

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av borz

Wii Sports kan säkert kamma hem ytterligare en utmärkelse:

Det mest köpta spelet som pselas minst!

Er jo det beste spillet til Wii jo!

Visa signatur

Main: Acer X32FP Fortress II Ryzen 5900X ROG Strix B550-F Wifi II RTX 3080 Ducky Shine 6 SH HD650 O2 amp + DAC Audioengine 2+ Samsung 970 Evo Plus 1TB + Kingston FURY Renegade 2TB
Server: Lian Li PC-V354B X11SCH Xeon E-2176G 64GB ECC RAM LSI 9207-8i
Media: Sony KD-65XF9005 Sony HT-ZF9 nVidia Shield TV pro 2019
nVidia Shield TV pro 2015 SSD Yamaha HS-5

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonathan82
Jo fast jag tycker det är si och så med "sålda" spel då det egentligen följer med Wii.
Ingen har ju egentligen köpt det utan fick det gratis med konsollen.
Isf borde ju MS Röjj å Harpan toppa listorna med överlägsna siffror.

mm och sen så köper ju wowknarkare en premuration varige månad så det genererar nog mest pengar
känns som om det är nitendos egna uppgifter

Permalänk
Medlem

Trodde att the sims 2 var det mest sålda spelet i världen... Var inte länge sedan jag läste det.. Om man skulle placera alla skivor på varandra, skulle det bilda en stapel på 6km eller nått...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Michaelo
Varför klagar alla på att det följer med wii, kolla på det här, från länken i nyheten:

Det är felaktigt i Sverige i alla fall, när det begav sig kom NES-konsollerna med Ice Climber och folk köpte SMB i butik. Möjligt att det kom med konsollerna men det var långt senare, och just för att det sålde så bra.

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk

wii är ju så bra säljande för att det är ett anniorlunda konsept. grafiken är ju lidande men ändå lyckas de sälja mängder med spel och plattformar.

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Avstängd

Wii är innovation. Xbox 360 och PS3 är snart helt vanliga desktops.

Visa signatur

[Asus Rampage II Gene /w NB Mod Noctua NC-U6] [Intel Core i7 920 @ 4.0GHz] [Gigabyte Geforce GTX 480 @ Stock] [Corsair Dominator GT 1600MHz 3x3GB - 7-7-7-20] [Corsair HX620W] [Antec Mini P180 Black]

Permalänk
Medlem

Man kan ju inte räkna ett spel som mot sin vilja medföljer som ett sälj, i så fall är väl typ MS röj och Harpan dom mest sålda spelen på PC då dom varit med sen Windows 3.1, och då enbart Vista sålt över 100miljoner exemplar så kan man ju bara tänka vad många exemplar dom spelen har sålt.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk

WoW har 11,5 miljoner abonnenter, det innebär att det är så många som spelar just nu. Jag gissar att det totala antalet sålda spel är betydligt högre, säkert i närheten av Sims.
Finns det inga siffror på det?

Visa signatur

Antec P182 | i54670K | Noctua NH-U12 | A-Data DDR3 8GB | MSI GeForce GTX 760 2048MB TwinFrozr | Corsair TX 650W

Permalänk
Medlem

Harpan och ms röj är ju dom mest sålda spelen om man ska räkna som dom räknat i nyheten. Spel som medföljer ska inte räknas på det sättet. Tetris lär iofs också ligga bra till på den listan.

Visa signatur

PC1: Ryzen 7 2700X / Noctua NH-D15 / GTX 1080 / 16GB 3200MHz DDR4 / Win 10 / Asus Rog Strix X470-F / 500GB SSD / Define C
PC2: i7 7700k / Cryorig C7 / GTX 1060 6GB / 32GB 3200MHz DDR4 / Win 10 / Asus Strix Z270F / 500GB SSD / In-Win 904
PC3: i5 3570k / Be Quiet pure rock / GTX 960 / 8GB 1600MHz DDR3 / Win 10 / ASRock P67 Extreme4 / 80GB SSD / AeroCool Shard TG

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gender Bender
Man kan ju inte räkna ett spel som mot sin vilja medföljer som ett sälj, i så fall är väl typ MS röj och Harpan dom mest sålda spelen på PC då dom varit med sen Windows 3.1, och då enbart Vista sålt över 100miljoner exemplar så kan man ju bara tänka vad många exemplar dom spelen har sålt.

Tänkte PRECIS samma sak... wtf??

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Quicksand
WoW har 11,5 miljoner abonnenter, det innebär att det är så många som spelar just nu. Jag gissar att det totala antalet sålda spel är betydligt högre, säkert i närheten av Sims.
Finns det inga siffror på det?

sen är frågan om man räknar med icke retail spel.
Endel köper wow online, eller bara en key och ladda ner spelet.

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Medlem

Sen får man väl ändå tänka på att de flesta som köper windows inte har det främst till spel (lite knasigt att säga att ms röj är ett sålt spel).
Köper man en konsol som Wii så är det ju bara tänkt att lira på.
Dessutom är ju Wii Sports jäkligt populärt partyspel. Så även om inte alla spelar det så är det bra många.
Med priset för Wiin idag så tycker jag att man faktiskt köper Wii Sport, om än inte helt frivilligt.

Visa signatur

Laptop: Lenovo Legion 5 (Ryzen 5 5600H, 16GB, RTX 3060) OS: Windows 11 Pro

TV: LG C1 65" ✪ Konsol: PS5 (+2TB SSD & 4TB HDD), PS3 Fat (960GB SSD), PS3 Slim (500GB SSD), PS Vita

Reciever: Onkyo TX-NR676E ✪ UHD Blu-ray: Panasonic DP-UB820 ✪ CD-spelare: Onkyo C-7030

Högtalare: Focal Chorus 726, XTZ 10.16 ✪ Hörlurar: beyerdynamic DT 700 PRO X ✪ DAC/AMP: Fosi Audio Q4

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Toivo83
sen är frågan om man räknar med icke retail spel.
Endel köper wow online, eller bara en key och ladda ner spelet.

klart, är inte abonnenter hur många konton det finns Dem räknar ju att "alla" köpt burning och lich king hahahha

jag vet inte bara en gissning

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Nej. Abonennter är såna som betalar per månad just nu.

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kroolz
Wii är innovation. Xbox 360 och PS3 är snart helt vanliga desktops.

Det kan jag inte hålla med om. Nintendo Wii är en bra idé, men Nintendo har verkligen snurrat iväg med hela sin policy. Kontrollerna funkade aldrig som tänkt, och de lanserar nu en expansionsmodul till de redan otroligt dyra kontrollerna som får dem att funka ungefär som de lovade 2006 och mjukvaran till systemet är primitiv, gammal och otroligt dåligt prissatt. Men jag skall inte ens nämna onlinetjänsterna, priset på konsollen eller bristen på kommunikationsmedel.

Visst, Nintendo gjorde en grej av rörelsemekaniken, men Microsoft byggde helt om infrastruktur- och mjukvarustandarden på ett sätt som sätter Nintendo på hyllan bland folk som spelar annat än dyra pastellspel.

Jag har alltid gillat Nintendo fram tills nu. Det känns som de har ännu värre policy än Sony nu för tiden.

Men till ämnet-

Jag ser inte Wii Sports som ett eget spel - det är ju bara en liten teknisk demo som följer med systemet. Isåfall bör man, som många andra insisterar, se Minröj och Harpan som egna spel också då det är spel distruberade på samma sätt. .

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bobbo90
klart, är inte abonnenter hur många konton det finns Dem räknar ju att "alla" köpt burning och lich king hahahha

jag vet inte bara en gissning

Då kan vi ju bara tänka på alla expansioner till Sims 2.

Permalänk
Medlem

Det som är mycket intressant är dock att även fast Wii säljer hur bra som helst så spelar de som har den faktiskt väldigt lite på den.
Detta om man skall tro på den undersökning som Nielsen Company gjort bland amerikanska spelkonsoll användare.

Den konsoll som spelare lägger överlägset mest tid på är faktiskt den gamla PS2'an efter den är det faktiskt Xbox 360, därefter Wii, Xbox och först som femma återfinner vi PS3.
Vilket alltså betyder att amerikaner lägger alltså mer tid på sin gamla xbox än ps3.

Konsoll Användar minuter i %
Playstation 2 31.7
Xbox 360 17.2
Wii 13.4
Xbox 9.7
Playstation 3 7.3

http://gizmodo.com/5122098/america-still-plays-more-ps2-than-...

Visa signatur

/havoc

Permalänk
Medlem

Havoc: Siffrorna visar ju, om jag förstått det hela rätt, hur mycket av den totala konsoll-speltiden som varje konsoll står för. Så om du vill veta vilka konsoller som används mest tid så måste du dela med antalet sålda konsoller för varje burk.

Till exempel har wii sålt ca 20M maskiner i usa och xbox360 15M, och PS2 50M (enligt vgchartz). Något slags relativ användning per såld konsoll kan då bli:

PS2: 31.7/50 = 0,63
360: 17.2/15 = 1.15
Wii: 13.4/20 = 0.67

Den siffran blir väl typ "procent användartid per miljon konsoller". Då ser man ägarna till Xbox 360 lägger betydligt mer tid på den än både Wii och PS2. PS2 är minst använd, men med tanke på att den funnits länge och många sålda ex säkert är utslitna eller samlar damm i garderober hos folk som har nyare konsoller så är det väl knappast förvånande.

Men jag håller med om Wii... den är ju samma generation som 360 och borde ju ligga närmare den än PS2. Men det hänger nog ihop med vilken typ av spel/spelare som de konsollerna lockar. Wii är mer en sällskapsspelmaskin som man tar fram någon timme då och då, medan 360 har sådana spel man sitter timtal i sträck med.