OCZ lanserar ny serie SSD

Permalänk
Melding Plague

OCZ lanserar ny serie SSD

OCZ Apex är en ny serie SSD-enheter som visats upp på CES.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

fortfarande lite fantasi priser men det kommer nog som sagt om ett halvår börjar det nog bli bättre priser.

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem

Mmm, men 1640kr för en 60GB som skulle va precis lagom till en systemdisk för Vista64. Det börjar bli intressant.

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Medlem

Trevliga priser, men är det SLC eller MLC?

Skulle vara nice att ha två 60 GB i RAID0 för system och HD-krävande spel, men det får bli till nästa dator isf.

Visa signatur

Asus Prime X470-pro | AMD Ryzen 7 2700X | Corsair H115i | MSI GTX 1070 Gaming X | G.Skill Ripjaws 32 GB 3200 MHz | Samsung 970 EVO 1TB | Corsair RM750x v2 | Fractal Design Define S

Permalänk
Medlem
Citat:

Mmm, men 1640kr för en 60GB som skulle va precis lagom till en systemdisk för Vista64. Det börjar bli intressant.

Jag tycker också det börjar likna nåt. Typ mellan 1000 och 1500 känns som lämpliga priser, alltså rent allmänt, för en prestandaprodukt med alla finesser dessa "diskar" har. Snabbare, kallare, tystare, snålare...

Kolla på nätagg, chassie, och vanliga hårddiskar - det är vid det prisomfånget de flesta entusiastgrejor ligger. Men inte värstinggrejorna förstås :). Dyrare får det inte vara tycker jag.*

Nog om det, blir nog en del kommentarer på det där.

Men jag har en fråga också - Varken XP eller Vista hade filsystem som var riktigt optierade för SSD, eller hur var det? Är det NTFS vi pratar om då alltså, eller något i OS:et?

Jag undrar om Windows 7 är bättre förberett för SSD i så fall, nån som vet?

Har förresten för mig att jag läst nåt om det här på SweC...

* --> Undantaget är förstås processor och grafikkort.

Visa signatur

Spel: Intel i5 9600K@4,8GHz | Hydro H100i Pro | 32GB Vengeance RGB Pro 3000MHz | Z390 Gaming X | HX750 | GTX1060 6GB | MSI Optix G273QF | Corsair Obsidian 500D RGB | EVO 970 Pro 500GB + EVO 980 1TB
Barnens: Intel i7 920 | 16GB Corsair | GA-X58A-UD7 | HX520 | GTX460 SLI | P182 | EVO 840 256GB

Permalänk
Medlem

Kollade på prisjakt, där står det att det är MLC. Dessutom kostar de nästan dubbelt så mycket som det står i nyheten. http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=s33653637#rparams=ss=ap...

Visa signatur

Asus Prime X470-pro | AMD Ryzen 7 2700X | Corsair H115i | MSI GTX 1070 Gaming X | G.Skill Ripjaws 32 GB 3200 MHz | Samsung 970 EVO 1TB | Corsair RM750x v2 | Fractal Design Define S

Permalänk

Varför är det bara OCZ som är framme på denna fronten? Någon som vet vad Intel håller på med?

Visa signatur

"Tvångsmata dig med nitroglycerinkabbare"

Permalänk
Medlem

Jävlar vad OCZ skiter ut ssd diskar, ny serie varje vecka känns det som.

Synd att inte typ western digital, samsung och seagate(hrm.) hakar på o skottar ut lite fler ssd diskar till marknaden.

Visa signatur

Spelriggen: Intel i5 10400F - GTX 1070 - 16GB DDR4 - ASUS TUF GAMING B460M-PLUS - 500 GB SDD - be quiet! 730W - Define Mini C

Permalänk
Medlem

Hur bra är dessa på att läsa/skriva små filer?

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gunvald Larsson
Varför är det bara OCZ som är framme på denna fronten? Någon som vet vad Intel håller på med?

Intel har väl fortfarande de bästa SSDerna på marknaden?

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem

Fortfarande den berömda JMicron controlern som används.
http://www.cpu3d.com/news/6999-1/ocz-brings-new-apex-series-m...
Skulle inte köpa någon SSD med den controlern vad än tillverkaren säger om att dom lyckats komma runt problemen med denna innan jag sett flera oberoende tester som visar att problemen ej kvarstår.

Visa signatur

| Core i7 3930K | ASRock x79 Extreme4 | 4*2GB GeiL PC3-17000 2133MHz DDR3 Ultra | EVGA GTX580 Classified | Point of View GTX470 | 1TB Samsung 850PRO | 2TB Samsung 850EVO | 4TB Samsung 860QVO | 1TB WD Raptor | 2TB WD Black | Cooler Master Real Power M850 | Corsair H80i | Cooler Master Cavalier 3 | + | Core i7 6700K | ASRock Fatal1ty z170 Gaming-ITX/ac | 2*4GB TeamGroup Xtreem DDR4 PC4-31200C18 3866MHz | EVGA GTX1080ti SC | 160GB Intel X25-M G2 | 1TB Samsung 840EVO | 2x10TB WD RED | Seasonic G-series 550W | Thermalright Ultra-120 eXtreme | Fractal Design Node 304 | + | 24" HP LP2475w | + | Surface Pro |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av epatnor
Jag tycker också det börjar likna nåt. Typ mellan 1000 och 1500 känns som lämpliga priser, alltså rent allmänt, för en prestandaprodukt med alla finesser dessa "diskar" har. Snabbare, kallare, tystare, snålare...

Kolla på nätagg, chassie, och vanliga hårddiskar - det är vid det prisomfånget de flesta entusiastgrejor ligger. Men inte värstinggrejorna förstås :). Dyrare får det inte vara tycker jag.*

Nog om det, blir nog en del kommentarer på det där.

Men jag har en fråga också - Varken XP eller Vista hade filsystem som var riktigt optierade för SSD, eller hur var det? Är det NTFS vi pratar om då alltså, eller något i OS:et?

Jag undrar om Windows 7 är bättre förberett för SSD i så fall, nån som vet?

Har förresten för mig att jag läst nåt om det här på SweC...

* --> Undantaget är förstås processor och grafikkort.

Här är den länk som finns på Swec forumet under lagring

Alla bör läsa denna artikel!

Ask an Intel Solid State Drive Engineer

http://enthusiast.hardocp.com/artic...W50aHVzaWFzdA==

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Medlem

Vad är MTBF på en vanlig hårddisk som jämförelse?
Hur mycket effekt drar en sådan SSD?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nautilus011
http://enthusiast.hardocp.com/artic...W50aHVzaWFzdA==

du får nog ta och fixa url:en

Visa signatur

| Errare humanum est |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SAAB340
Fortfarande den berömda JMicron controlern som används.
http://www.cpu3d.com/news/6999-1/ocz-brings-new-apex-series-m...
Skulle inte köpa någon SSD med den controlern vad än tillverkaren säger om att dom lyckats komma runt problemen med denna innan jag sett flera oberoende tester som visar att problemen ej kvarstår.

Som sagt, inga problem om du använder en vettig dator

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Thomas
Intel har väl fortfarande de bästa SSDerna på marknaden?

Vet inte om de haft de bästa SSDerna men de har antagligen haft de bästa MLC-diskarna, eller åtminstone väldigt bra MLC-SSDs. Om man har pengar(vilker iofs även gäller för Intel MLC) så finns det ju SLCer och där finns det väl en del att välja på.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av SAAB340
Fortfarande den berömda JMicron controlern som används.
http://www.cpu3d.com/news/6999-1/ocz-brings-new-apex-series-m...
Skulle inte köpa någon SSD med den controlern vad än tillverkaren säger om att dom lyckats komma runt problemen med denna innan jag sett flera oberoende tester som visar att problemen ej kvarstår.

Håller helt med och det gäller alla nya SSDs, vänta tills det finns lite tester att läsa.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Michaelo
Kollade på prisjakt, där står det att det är MLC. Dessutom kostar de nästan dubbelt så mycket som det står i nyheten. http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=s33653637#rparams=ss=ap...

Du kollade inte att det bara var två butiker som hade de i sitt sortiment än så länge?

Visa signatur

Dator1: Chassi Silverstone Fortress II : Cpu AMD Ryzen 7 1700 @ 3.85 GHz : GPU Sapphire R9 390 Nitro (backplate) : MB ASUS Crosshair VI Hero : Ram G.Skill 3200CL14 2x16 @ 1.35V 2933 MHz CL14 : SSD totalt ~2.5 TB : HDD totalt 6 TB
http://hwbot.org/user/oggy_dz2/

Permalänk
Medlem

Bara jag som har följande problem?
http://img262.imageshack.us/img262/3783/swecih9.png
Denna nyhet saknas i den normala listan och syns bara i den rullande texten under "Sweclockers.com". Detta har även hänt förr.

Citat:

du får nog ta och fixa url:en

http://enthusiast.hardocp.com/article.html?art=MTYxMSwxLCxoZW...

Permalänk

inte så värst farligt med 60gb tycker jag men ska dom inte börja sälja 3,5 tums ssd?

Permalänk

Fel priser va? 30-gigaren verkar kosta ca 1600 kr.

Visa signatur

Dator.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Oggyoc
Du kollade inte att det bara var två butiker som hade de i sitt sortiment än så länge?

Jo, det såg jag, men ändå, nästan dubbla priset...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av ajp_anton
Bara jag som har följande problem?
http://img262.imageshack.us/img262/3783/swecih9.png
Denna nyhet saknas i den normala listan och syns bara i den rullande texten under "Sweclockers.com". Detta har även hänt förr.http://enthusiast.hardocp.com/article.html?art=MTYxMSwxLCxoZW...

Om du bläddrar ner lite ser du en mörkgrå ruta där det står "senaste nytt", där finns den här nyheten. Det har funnits ett tag nu.

Visa signatur

Asus Prime X470-pro | AMD Ryzen 7 2700X | Corsair H115i | MSI GTX 1070 Gaming X | G.Skill Ripjaws 32 GB 3200 MHz | Samsung 970 EVO 1TB | Corsair RM750x v2 | Fractal Design Define S

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Citat:

Priserna är 1 640 kr för 60 GB, 3 030 kr för 120 GB samt 6 800 kr för 250 GB.

1640kr / 60GB = 27,33kr/GB
3030kr / 120GB = 25,25kr/GB
6800kr / 250GB = 27,20kr/GB

Böjar allt närma sig Mitt intresse kommer nog när det är nere på 10kr/GB

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av davidolw
inte så värst farligt med 60gb tycker jag men ska dom inte börja sälja 3,5 tums ssd?

med tanke på att det går 4 st 2,5" på en 3,5" så kommer vi inte att få se SSD-diskar i 3,5"

Kapaciteten blir enorm, samtidigt som priset blir det...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Schn3ider
med tanke på att det går 4 st 2,5" på en 3,5" så kommer vi inte att få se SSD-diskar i 3,5"

Kapaciteten blir enorm, samtidigt som priset blir det...

okej men hur ska man då koppla in en ssd till en stationär dator??

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av davidolw
okej men hur ska man då koppla in en ssd till en stationär dator??

med adapter från 2,5" till 3,5" kanske?

Visa signatur

| Errare humanum est |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SAAB340
Fortfarande den berömda JMicron controlern som används.
http://www.cpu3d.com/news/6999-1/ocz-brings-new-apex-series-m...
Skulle inte köpa någon SSD med den controlern vad än tillverkaren säger om att dom lyckats komma runt problemen med denna innan jag sett flera oberoende tester som visar att problemen ej kvarstår.

Usch vad hemskt, skulle inte ens ta i den med tång >__<

Visa signatur

Legitimerad stofil

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av davidolw
okej men hur ska man då koppla in en ssd till en stationär dator??

Bara skruva fast. Behövs ingen adapter, SSD är så lätta att de räcker med att det skruvas fast med 2 skruv på sidan bara. Kablarna passar ju redan rakt av.

Visa signatur

W10 - Fractal Design Define S - Asus ROG x570f
3700x @ 4.25GHz - 2x16GB Corsair Dominator @ 3733c16 - Asus VG279QM
Asus RTX 2070 Super Dual EVO - RM750x - G305 - G533 - DuckyOne2Mini

Permalänk

För tillfället tycker jag det mest prisvärda verkar vara att köpa 2 st http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=361895#rparams= ocz solid series 30gb och köra i raid 0. I teorin får man då 310 Mb/s läs och 180Mb/s skriv. Dessutom tar diskarna ingen plats så 1 eller 2 st kvittar. Är man orolig för hur man ska montera skiten så kan man alltid bygga ett eget fäste

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Skillz
Bara skruva fast. Behövs ingen adapter, SSD är så lätta att de räcker med att det skruvas fast med 2 skruv på sidan bara. Kablarna passar ju redan rakt av.

1) menar du att avståndet mellan skruvhålen för 2,5" och 3,5" är samma? Jag vet inte, jag bara undrar
2) det låter ganska riskabelt att bara skruva fast SSDn på ena sidan (vilket ju i sådana fall blir fallet om man inte har jättelånga skruvar.

Nej, skaffa en adapter mellan 2,5" och 3,5" som jag skrev ovan.

Visa signatur

| Errare humanum est |

Permalänk
Medlem

De väger inget så det skulle nog räcka med en skruv... Bara man drar åt så den inte snurrar runt. Liksom - vad skulle kunna hända? De är ju helt inkapslade, de skulle väl typ behöva ramla ner i en skål med vatten för att nåt elakt skulle hända.

MEN som jag sagt innan också - skulle inte kosta tillverkaren många ören att skicka med en smäckig plastram som man trycker fast disken i och sen kan skruva i en vanlig 3,5"-plats.

Visa signatur

O11D Evo | Aorus Z790 Elite AX | 13600K | Kingston 5200 CL40 32GB DDR5 | Galahad 360 | 7900 XTX Nitro+ | Kingston Fury Renegade 1TB & 2TB NVMe | 2 x 860 EVO 1TB @ RAID0 | Ironwolf 8TB | Asus PB278QR & VG27WQ1B

HP Microserver Gen8 1610 | Samsung 840 120GB | 2x WD RED 1TB RAID 1 | 1x WD RED 2TB | 1x WD Green 1TB