Ser inte min Seagate Barracuda 7200.11 i BIOS

Permalänk
Medlem

NATP: Det vet vi om några månader. Från början tog det 3-4 månader innan felet uppstod så du får återkomma.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av panpo98
NATP: Det vet vi om några månader. Från början tog det 3-4 månader innan felet uppstod så du får återkomma.

Riktigt surt, vet inte om jag kommer våga använda min hårdisk nu.

Förstår inte att Seagate teg och förnekade problemen i början, jäkligt dålig stil med tanke på hur mycket problem och arbete det ställer till med för den drabbade.

Permalänk
Medlem

Är det nån som bor i Stockholm, har utrustningen som behövs för att fixa BIOS problemet och har gjort det tidigare?

Min Seagate Barracuda har nämligen pajjat och jag skulle kunna tänka mig att betala en femhundring för att få det fixat...

Permalänk
Medlem

Jag har idag köpt en Nokia CA-42 USB-kabel som jag ska modda för att koppla in i RX/TX portarna på disken.
Enligt MSFN-forumet så ska det gå att använda vissa mobil-kablar istället för en RS-232 - TTL converter och jag har sett minst en som lyckats med just denna kabel. Köpte den på Kjell & Co här i sthlm.
Jag återkommer med eventuellt resultat när jag kommit hem och försökt frankensteina in lite liv i disken.

Visa signatur

AMD Ryzen 9 3950X | Asus Crosshair VIII Hero | 64 GB DDR4 3200MHz | MSI GeForce RTX 3090 Suprim X 24GB

Permalänk
Medlem

Uppdatering: Kabeln verkade fungera att kommunicera med, dock saknade jag en torx-mejsel och får helt enkelt ta mig in till Clas Ohlson för att införskaffa. Återupplivnings-försöket skjuts därför upp tills ikväll.

Visa signatur

AMD Ryzen 9 3950X | Asus Crosshair VIII Hero | 64 GB DDR4 3200MHz | MSI GeForce RTX 3090 Suprim X 24GB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sir_Manfred
Uppdatering: Kabeln verkade fungera att kommunicera med, dock saknade jag en torx-mejsel och får helt enkelt ta mig in till Clas Ohlson för att införskaffa. Återupplivnings-försöket skjuts därför upp tills ikväll.

Kan du inte göra en liten guide om hur du gjorde med kabeln, vilka kablar du använde dig av osv...
Jag har en maxtor som jag vill få liv i igen nämligen...

//T

Permalänk
Medlem

Success!

Efter mycket pill och testande fram och tillbaka så fick jag till slut liv i min Seagate Barracuda 7200.11 ES.2.
Det här är kabeln jag körde med: http://www.kjell.com/content/templates/shop_main_details.aspx...

Och jag följde denna guide:
http://www.msfn.org/board/index.php?showtopic=128807&st=0

Fast för min egen del så fick jag inte kontakt med hårddisken via Hyperterminal i första taget. Jag var tvungen att göra proceduren lite annorlunda jämfört med den som står skriven i guiden. I guiden står det att man ska koppla in usb-sladdens TTL ände i hårddisken samt lägga pappret mellan under PCB'n och sen koppla in power-kabeln.
Men jag kunde inte kommunicera på det viset alls.
Men däremot när jag struntade i att ha pappret under pcb'n så fick jag genast en errorkod som repeterades i Hyperterminal-konsollen.
Så undertiden som jag fick det meddelandet så la jag försiktigt pappret mellan PCB och hårddiskens motor. Meddelandena slutade och jag fick äntligen respons från hårddisken när jag tryckte Ctrl-Z.

Den kabel jag köpte hade tre sladdar i. En är Rx, en Tx och den tredje är antagligen Ground. Men färgerna kan ju vara olika så för att ta reda på vilka som kunde kommunicera så var det bara att loopa. Koppla en med andra, testa hyperterminal. Går det att skriva överhuvudtaget så har man en signal. Att sedan ta reda på vilken som är Rx var ganska lätt. Ta ground kabeln och gnugga den mot en av de andra. Får du flummiga tecken i hyperterminal-consolen så har du hittat Rx. Reciever kabeln.

Det står i guiden att vissa Seagates har inverterade Rx/Tx pluggar. Så funkar det inte ena vägen får man prova att byta plats på kablarna.

Visa signatur

AMD Ryzen 9 3950X | Asus Crosshair VIII Hero | 64 GB DDR4 3200MHz | MSI GeForce RTX 3090 Suprim X 24GB

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Frim
Vewt du någon address eller så man kan skicka den till? För jag har mailat Seagate suport två gånger men inte fåttsvar på två veckor nu.

En länk jag dick i samband med min reklamation:

Citat:

here is a web link where you can replace the drive provided the drive is still under warranty:
http://www.seagate.com/www/en-us/support/warranty_&_returns_a...
Please log on as a guest user from here if you are not already a registered user.

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA

Permalänk
Medlem

Samma hände mig som trådskaparen skrev. Min 1TB disk vägrade helt plötsligt bara, bios hittar den inte heller. RMAde disken nu 2dagar senare får jag besked om att den är utbytt så en ny ligger och väntar på mig.

Skall dock försöka få igenom att byta disk. Vågar inte mig på en ny Seagate disk nu igen...

Visa signatur

Mvh Anders

Permalänk
Medlem

YEAH!!!
Jag fick igång min maxtor diamondmax 22 500gb!!!
Jag använde mig av en sådan här kabel TTL-232R-3V3 & jag använde mig av denna guiden www.msfn.org/board/index.php?showtopic=128807&st=0.
Det gick som smort, inga problem alls... Jäklar vad nöjd jag är nu.
All data fanns kvar på hd:n också, os och allt...

Men nu kommer nästa problem... Jag fattar inte hur jag flashar om den. Gör jag det med Seatools eller vad?

YES!!! Nu är det ny firmware i den också. MX1A istället för MX15...

//T

Permalänk
Medlem

Grattis rubby - nu är du en äkta swecare - labbar/meckar/forskar/testar/vågar/delar med dig.

Långtifrån alla swecare är äkta.

Permalänk

Min disk krashade i fredags och jag har under helgen lärt mig en hel del om detta problem som legat och lurat i mörkret. Total skandal.

I vilket fall,
jag har undersökt och forskat i hur jag bäst skulle kunna återställa min disk som tycks vara i BSY-läget.

Jag är inget vidare på det elektroniska och undrar därför om någon i Malmö-trakten skulle kunna ge en hjälpande hand eller om någon inte behöver sin rigg längre som kan sälja den till mig?
Allt vore uppskattat, hör av er.

Sir_Manfred: Var fick du tag i alla delar? Jag har inte lyckats hitta något vettigt ställe att köpa alla komponenter.

Dessutom känner jag mig förvirrad över hur jag ansluter batteriet.

Permalänk

Update

Jag köpte nokia-kabeln och fick igång min disk. Jag hittar den i Biosen etc men kan inte välja att boota på den. Det känns skitskumt.

Jag har även försökt hitta vart jag tankar firmwareupdaten från seagate men utan lycka.
ISOn som går att tanka från dem har endast en exe samt en readme-fil i sig.

Min hårddisk heter ST3500320AS och har firmware sd15.

Känns som om att jag börjat stirra mig blind på deras sida.

EDIT: Nu gick det att boota på den. Men jag har fortfarande inte lyckats lokalisera någon ny firmware..

Permalänk

Yes, nu fungerar allt som det ska!

Jag måste tacka Sir_Manfred, bra tips.

Nåja, om någon behöver en kabel som är fixad och klar med drivisar så är det bara att PM.a. 8)

Permalänk
Medlem

Då var de min tur, en av mina ST3500320AS 500gb (har tyvärr 2st) har dött, syns inte i bios eller något.. Ska åka och fixa en http://www.kjell.com/?item=35641&path=589500000,591500000,602... imorgon och sedan följa denna guide http://www.msfn.org/board/index.php?showtopic=128807&st=0 och hoppas på de bästa! Men sak de inte va några bilder i guiden, såg ut som de fattades men kanske är så?
Ni som nu har gjort de och fått den att fungera har ni några tips eller så innan man sätter igång ?

Visa signatur

Ny sign på G

Permalänk

Ja, det ska finnas bilder. Jag märkte också att bilderna försvan dagen efter att jag fixade min hdd.
Det viktigaste som du skulle kunna få ut ur bilderna är hur du isolerar HDD-motorn från kretskortet.

Jag skulle kunna rita dig lite bilder när jag kommer hem från jobbet.

Tips: Det du måste göra först är att identifiera vilken typ av felen som din HDD råka ut för.

Min hade hamnat i BSY-läget.
Det är ytterst viktigt att du klurar ut detta då alla fel kräver olika kommandon.

Nokia-kabeln från Kjell & Co kräver ingen ström vilket är skönt.
Jag anslöt aldrig jorden till något. Jag tror inte att det är nödvändigt.

Permalänk
Medlem

Okej hoppas att dom kan reposta bilderna, annars vore de väldigt tacksamt om du kunde göra en liten skiss på de hela!

"BSY error: it happens when your HDD enter on a halt state, or BuSY state. In this condition, your HDD will not be recognized by BIOS at POST moment."
De här låter som mitt fel, stängde av datorn igår somvanligt och starta den imorse och saknade en hdd och den finns inte med i bios så antar att de är det?

Okej åker ner och inhandlar en sådan kabel imorgon då jag inte hinner få de med posten, inget mer jag kan tänkas behöva från kjell? Har 10-12mil dit så vill slippa åka igen inom de närmaste

Tack för att du orkar ta dig tid!

Edit: Om jag nu lyckas rädda datan som ligger på hdd'n, kommer den att fungera somvanligt efter de eller är de bara att skicka in och få en ny (vilket inte var något problem hos komplett). Syns de att jag har varit o pillat på hårddisken så de blir något strul med garantin? Bra att veta bara, de viktigaste är att jag kan rädda allt från hårddisken iaf. Sen blir de att byta ut seagate diskarna så man känner sig lite säkrare..

Visa signatur

Ny sign på G

Permalänk

Jag ska skissa lite bilder åt dig snarast.

Jupp, det låter BSY-error.

Nope, jag använde mig inte av något annat. Det kan iofs vara ganska trixigt att fästa kablarna på de pins som sticker ut ur HDDn. Det finns flera alternativ, jag kan visa hur jag gjorde. Måste dock ta en bild först.

Datan är helt oskadd. Det du gör efter att du räddad din HDD är att flasha den med ett nytt firmware som hindrar felet från att uppstå igen. Detta borde du även göra med din andra HDD innan det händer den. Jag kan posta länken till siten där du tankar sen. Måste dra o handla lite käka först.

Permalänk
Medlem

Okej shysst! Men du behöver inte stressa, tidigast imorgonkväll eller i helgen som jag sätter igång..
Japp bäst jag gör de med den andra med, och då ska inte de här felen uppstå sedan eller? Fan va synd att man missa den här nyheten förut..

Sedan när jag ordnat upp allt de här då ska jag ta och kika på vilka bra alternativ för backup de finns, inte kul när sådant här händer..

Visa signatur

Ny sign på G

Permalänk

Jag kommer inte ihåg vilken av kablarna som var TX eller RX, men om du följer föregående tips så klurar du ut det på nolltid.

Jag snodde lite gamla grejor från en äldre burk. Dessa ändar satte jag fast på kablarna från datakabeln och kunde på så sätt enkelt fästa ändarna på de små stiften på hårddisken.

Det trixigaste är att föra in pappret för att bryta kontakten med motorn. Du får skruva loss de närliggande skruvarna för att sedan skjuta under en bit papper.

Här kan du tanka firmware för uppgradering. http://seagate.custkb.com/seagate/crm/selfservice/search.jsp?...
Som du säkert redan är medveten om är det viktigt att välja rätt firmware för dina diskar.

Just det ja, när du bränner ison kommer skivan se tom ut förutom en exefil samt en readme.
Skivan är ok ändå, bara att boota från skivan.

Permalänk
Medlem

Jo de verka inte va nåra problem att klura ut.. Rx / Tx kontakterna de är de 4 stiften som sitter i mitten på hdd'n och brevid sata kontakten? Sedan är de bara att testa sig fram vilket stift man ska använda? Såg även att de sitter en jumper där inne den ska sitta kvar eller? Ska se om man kan få fram stift som du använt vore smidigt!

Är dock fortf fundersam på de här papperstricket och vad jag ska skruva upp men när man väl börjar greja med den så syns de kanske

Men jag hör av mig ifall jag har någon fråga Tack än en gång!

Visa signatur

Ny sign på G

Permalänk

utav de fyra stiften så är det de paret till höger som är RX och TX.
Jumpern borde inte spela någon roll. Den sitter på paret till vänster om jag inte minns fel?

Papperstrixet är inte så svårt som det låter.

Permalänk
Medlem

okej ser man hdd uppifrån alltså med all info som står uppe på hårddisken om serienr osv så är sitter jumpern på paret till höger på båda mina diskar, alltså längst bort från ström och sata kontakterna..

Okej har inte gett mig på att börja öppna disken än, kanske syns bättre då hur man gör

Sen när ja väl har fått disken snurrandes äre bara att kopiera över allt man vill ha och sen testa om man kan uppdatera firmware och hoppas att den ska fungera sen då ?

Visa signatur

Ny sign på G

Permalänk

Du ska inte öppna disken!
Det du ska göra är att vända på den så att du ser kretskortet.

där ska du skruva ut en eller två skruvar som sitter närmst motorn. Du ska alltså inte ta bort något förutom en eller två skruvar.

syftet med att skruva ut dem är för att du ska skapa plats som du kan trycka in pappret i.

Du har rätt med jumperpositionen, jag förställde mig disken upp och ner.

Permalänk
Medlem

Jaha okej tur du sa de! Men då är jag med igen då förstår ja hur man gör

Ja jag vet inte vilket man räknar som upp o ner men men Får se om jag hinner testa imorgonkväll, återkommer med hur de gick

Visa signatur

Ny sign på G

Permalänk
Medlem

Har nu tagit tag i de här problemet och fixat kabeln så den är redo att anslutas, dock vill inte mitt vista hitta åt drivrutiner för den och de som följde med är ju för 2k och 98..

Sedan laddade jag ner HyperTerminal private edit 7, men vad jag kan se så vill den bara anluta till TCP/IP ? Körde ni med detta program eller?

Sedan när de är dags att starta disken antar jag att som bilden visar strömmen ska va i men hur är de med sata kontakten?

Visa signatur

Ny sign på G

Permalänk

sata-kontakten ska du inte ansluta något till.

Jag hade det där tcp/ip-problemet innan jag installerade drivisarna.
Drirutinerna isntallerar nämligen en ny com-port som du kan välja i den listan sen.

Permalänk
Medlem

Okej, förstod nästan de men du kör inte vista då eller tog du drivrutinerna någon annanstans ? Googlade men hittade inte något tyvärr...

Visa signatur

Ny sign på G

Permalänk

Det var min main drive som dog. Fick använda min aspire one för att få igång disken. Men andra ord körde jag med XP.

Tänkte inte på att detta skulle bli ett problem för dig, lite sunkigt må jag säga. Finns det ingen chans att en närliggande polare kan hjälpa dig?

Permalänk
Medlem

Jo de ska nog lösa sig blev lite omständigare bara men de är de värt om man får igång den

Visa signatur

Ny sign på G