Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
yo momma
Registrerad
Apr 2008

2,60gb ram vs 2gb DC

Tja.

Jag köpte nyligen 2 st 1gb ram-minnen till min dator och när jag skulle ta bort mina gamla minnen (2x256+512) så märkte jag att 512an var av samma typ som mina nya dvs. ddr-400 pc 3200. Så nu undrar jag om det är bättre att köra med mer minne och utan Dual Channel eller mindre minne med Dual channel.

Jag tänker främst på vilket som är bäst för spel. Tack på förhand.

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Solen
Registrerad
Apr 2002

Nej Dualchannel är bättre då du annars skapar en liten flaskhals. Mer minne kan påverka en dels spels laddningstider mellan banorna men i själva spelet vinner man nästan inget på mer minne.

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Linköping
Registrerad
Aug 2004

Dual channel gör väl ingen jätteskillnad?
Kanske märktes mer på DDR än vad det gör på DDR2 iofs.

Har du tre eller fyra minnesslots?
Har du tre så tror jag inte minnena körs i dual channel iaf, och då ska du verkligen köra tre minnen

Har du fyra slots så skulle jag sätta i 2x1GB, 1x512MB och 1x256MB (såvida 256MB-stickorna inte är långsammare än PC3200).

Senast redigerad av Loxus, 2004-08-02 klockan 13:13

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Maj 2005

Jag skulle kört enbart 2x1GB (eventuellt köpt till en 512MB sticka till och kört 2x512MB också)

Fördelen med 2x1GB jämfört med 2x1GB + 512MB är att du kör dual channel med 2x1GB. Fördelen med 2x1GB över 2x1GB + 2x512MB är att minnet inte kan köras i 1T med alla minnesslotsen fulla (minneskontrollern belastas hårdare).

Om du kör XP, så skulle jag enbart kört 2x1GB, då det inte är troligt att du använder mer än 2GB minne (om du inte redigerar stora bilder eller liknande)

~Pelle~