AMD bantar bort ytterliggare tusen anställda

Permalänk
Melding Plague

AMD bantar bort ytterliggare tusen anställda

AMD sparkar över tusen anställda och sänker dessutom lönerna för hela arbetsstyrkan. Processortillverkaren hoppas att de drastiska åtgärderna ska vända det dystra ekonomiska läget.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Det går tungt för alla nu, men man måste ju klara sig. Verkar som att det tog tid för många hårdvaro företag som ligger långt ut på listan innan det slog till. Industri och råvaro först sen går det vidare.

Permalänk
Medlem

Tycker AMD ska ha en eloge för att de sänker chefernas löner i mer % än golv folket. Nu ska jag iväg till affären och köpa AMD prylar för att hjälpa de stackarna på rätt köl igen.

Permalänk

krisen går så att alla varslar. nästan ingen nyanställer.

men man kan ju fortfarande se det från andra sidan varför måste alla företag bli effektivare med mindre arbetsyrka när de före krisen gått med 'överbliven' personal?

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=FULLMOON=-
men man kan ju fortfarande se det från andra sidan varför måste alla företag bli effektivare med mindre arbetsyrka när de före krisen gått med 'överbliven' personal?

För att färre köper prylar och vinsterna minskar?

Permalänk

Bara dystra besked hela tiden, men det bör finnas förbaskat gott om bra och billig arbetskraft att få tag på nu. Företagen kan ju vraka och välja bland folk med långa arbetserfarenheter.

För Amds del, så vore det inget företag som jag skulle köpa aktier i, om jag nu hade pengar...

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jussi V.
Tycker AMD ska ha en eloge för att de sänker chefernas löner i mer % än golv folket. Nu ska jag iväg till affären och köpa AMD prylar för att hjälpa de stackarna på rätt köl igen.

mm. många andra bolagschefer hade typ höjt sin egen lön med motiveringen att dom förtjänade det när dom tagit det tuffa beslutet att sänka dom anställdas

Permalänk
Medlem

jistanes, får väl för amds skull hoppas att de har en lojal personalstyrka som finner sig i detta. För missnöjd personal tillsammans med alla andra problem de ruvar på är ju inte alltid lätt att bygga en framtid på. Risken finns att många med nyckelkompetenser väljer att försvinna. För även om det är kris finns alltid behov av kunnande och jag kan tänka mig att det finns många företag som är sugna att roffa åt sig lite av amds kompetens.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bud_bundy
För Amds del, så vore det inget företag som jag skulle köpa aktier i, om jag nu hade pengar...

Inte för långsiktigt sparande kanske, men då kursen svänger kraftigt kan man tjäna ganska bra på snabba affärer. I torsags kunde man till exempel köpa aktier för 2,06 dollar/styck (ett typiskt bra pris). Om man sedan sålde dem i fredags för 2,40 dollar/styck gjorde man en vinst på 20%. Inte så dumt.
http://finance.google.com/finance?q=NYSE:AMD

Permalänk
Medlem

Tycker det är starkt att även sänka chefernas löner. Man blir ju galen i dessa tider när det skärs ner på personal överallt för att cheferna ska få sina feta utdelningar.

Visa signatur

- AMD Phenom X4 9850BE - Gigabyte GA-MA790GP-DS4H - Radeon HD4850 512mb - 2x2gb Mushkin XP2-8500 @5-5-5-15 / 2,1V - Samsung Spinpoint F1 750gb -

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av cloned
jistanes, får väl för amds skull hoppas att de har en lojal personalstyrka som finner sig i detta. För missnöjd personal tillsammans med alla andra problem de ruvar på är ju inte alltid lätt att bygga en framtid på. Risken finns att många med nyckelkompetenser väljer att försvinna. För även om det är kris finns alltid behov av kunnande och jag kan tänka mig att det finns många företag som är sugna att roffa åt sig lite av amds kompetens.

Var ska personalen försvinna? Det finns ju inga andra företag som anställer så det är inte så mycket att gnälla för att de får en lägre lön. Jag väntar på att samma sak ska hända i Sverige.

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elgot
Inte för långsiktigt sparande kanske, men då kursen svänger kraftigt kan man tjäna ganska bra på snabba affärer. I torsags kunde man till exempel köpa aktier för 2,06 dollar/styck (ett typiskt bra pris). Om man sedan sålde dem i fredags för 2,40 dollar/styck gjorde man en vinst på 20%. Inte så dumt.
http://finance.google.com/finance?q=NYSE:AMD

Fast då köper man ju företaget för att det skulle vara undervärderat, vilket är något positivt för köpare då ett undervärderat företag generellt går upp till marknadsvärdet eller över igen.

Annars kan man ju kamma hem 20% på vilka små-företag som helst då priser ofta svänger både upp och ner, men då kan man ju spela tärning och tjäna mer än 20%.

Visa signatur

Cat funeral! Cat funeral!
>>> 112383 <<<

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av guran007
Tycker det är starkt att även sänka chefernas löner. Man blir ju galen i dessa tider när det skärs ner på personal överallt för att cheferna ska få sina feta utdelningar.

Se även till faktat att de sänker chefernas löner 10 procentenheter mer än en vanlig anställd.

Chef som tjänar säg 50 000kr/mån blir av med 20%
Vanlig anställd som tjänar säg 20 000kr/mån blir av med 10%

Chefens nya lön: 40 000kr/mån = en minsking med 10 000kr!
Vanliga anställdas lön: 18 000kr/mån = en minsking med 2 000kr.

Cheferna blir med andra ord av med 5ggr så mycket pengar. De har förmodligen gott om pengar och klarar sig nog galant på det de tjänar ändå, så jag tycker detta bara visar ett gott ansikte mot alla anställda.

EDIT: Menade bara att jag håller med dig, iallafall din första mening.

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av guran007
Tycker det är starkt att även sänka chefernas löner. Man blir ju galen i dessa tider när det skärs ner på personal överallt för att cheferna ska få sina feta utdelningar.

Med tanke på vad de högsta cheferna brukar tjänna så hade det förmodligen inte gått ngn nöd på dem om man sänkte deras lön med ca 80%. Kanske låter mycket men vill man verkligen visa från ledningens sida att man tänker reda ut stormen o ingjuta lite moral i de anställda ser jag inget konstigt i en sådan sänkning. Allt annat ser jag enbart som girighet som alla topchefer alltid uppvisar. undantaget var väl La coca( hur han nu stavar) hos Chrysler på början av 80-talet.

Permalänk
Medlem

Det kommer ordna sig det här

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pscs3
Annars kan man ju kamma hem 20% på vilka små-företag som helst då priser ofta svänger både upp och ner, men då kan man ju spela tärning och tjäna mer än 20%.

Många tror väl att amd egentligen är undervärderat, men dessa i princip dagliga 20%-svängningar har pågått i flera månader nu (med undantag för de två första veckorna i januari). Två dollar -> upp till 2,3-2,4 och sedan ned till 2 igen...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bingobelle
Med tanke på vad de högsta cheferna brukar tjänna så hade det förmodligen inte gått ngn nöd på dem om man sänkte deras lön med ca 80%. Kanske låter mycket men vill man verkligen visa från ledningens sida att man tänker reda ut stormen o ingjuta lite moral i de anställda ser jag inget konstigt i en sådan sänkning. Allt annat ser jag enbart som girighet som alla topchefer alltid uppvisar. undantaget var väl La coca( hur han nu stavar) hos Chrysler på början av 80-talet.

Du har ju dock uppenbarligen inte heller någon koll på arbetet som de utför, de ansvar de har både mot företag, kunder, anställda inom alla tänkbara områden.

Så enormt mycket dumma j*a svenssons som tror att: Chef det är slappt, det kan man bara va utan att arbeta och pengarna bara flödar in...

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pscs3
Fast då köper man ju företaget för att det skulle vara undervärderat, vilket är något positivt för köpare då ett undervärderat företag generellt går upp till marknadsvärdet eller över igen.

Annars kan man ju kamma hem 20% på vilka små-företag som helst då priser ofta svänger både upp och ner, men då kan man ju spela tärning och tjäna mer än 20%.

Det är riktigt att det inte är enkelt men han svarade på att någon skrev att han/hon inte skulle köpa aktier i AMD. Vilket antagligen inte var bokstavligt menat men det var det som var citerat.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ed76
Det är riktigt att det inte är enkelt men han svarade på att någon skrev att han/hon inte skulle köpa aktier i AMD. Vilket antagligen inte var bokstavligt menat men det var det som var citerat.

Och Elgot, som jag såg det, presenterade en anledning till att man kanske skulle köpa aktierna ändå. En anledning som jag ansåg för svag för att investera efter, därför skrev jag vad jag tyckte om det. Alltså att om man ser "många svängningar" som en anledning till att köpa så kan man jämföra det med att spela träning.
Eller missar jag poängen med ditt inlägg nu?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elgot
Många tror väl att amd egentligen är undervärderat, men dessa i princip dagliga 20%-svängningar har pågått i flera månader nu (med undantag för de två första veckorna i januari). Två dollar -> upp till 2,3-2,4 och sedan ned till 2 igen...

Ja, tror man att det är undervärderat vid $2 så borde man kunna se det som ett köptillfälle. Men ser man det inte som övervärderat vid $2,4 så borde man inte sälja då, utan vänta tills priset antingen faller tillbaka till $2 och köpa mer, eller köpa mer vid $2,4, eller vänta tills priset går upp och antingen hålla på företaget eller sälja det.

Sedan ska väl skatten betalas in när man säljer aktier, så att köpa vid $2 och sälja vid $2,4 får ännu en "negativ vinkel" jämfört med att hålla på aktien tills den går upp till sitt "riktiga värde".

Visa signatur

Cat funeral! Cat funeral!
>>> 112383 <<<

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pscs3
Ja, tror man att det är undervärderat vid $2 så borde man kunna se det som ett köptillfälle. Men ser man det inte som övervärderat vid $2,4 så borde man inte sälja då, utan vänta tills priset antingen faller tillbaka till $2 och köpa mer, eller köpa mer vid $2,4, eller vänta tills priset går upp och antingen hålla på företaget eller sälja det.

Investera 100 kronor när aktien kostar 2, sälj vid 2,4. Du har då 120 kronor.
Investera 120 kronor när aktien kostar 2, sälj vid 2,4. Du har då 144 kronor.
Upprepa.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pscs3
Och Elgot, som jag såg det, presenterade en anledning till att man kanske skulle köpa aktierna ändå. En anledning som jag ansåg för svag för att investera efter, därför skrev jag vad jag tyckte om det. Alltså att om man ser "många svängningar" som en anledning till att köpa så kan man jämföra det med att spela träning.
Eller missar jag poängen med ditt inlägg nu?

Nej du missade nog inte poängen i mitt inlägg även om poängen var ganska svag. Bättre uttryckt så var väl poängen att det är samma som med de flesta aktier vad gäller AMDs, kan möjligen vara extra intressanta för daytraders om de går upp och ner så mycket som Elgot skrev.
För övrigt går det ju egentligen inte att arugmentera runt om någon säger att det inte skulle vara ett företag som personen skulle köpa aktier i, personen skrev ju inte att de skulle bli en dålig affär eller dylikt, bara att personen inte skulle köpa.

Permalänk

Det är väl betydligt bättre att dom sänker lönerna istället för att sparka allihop. tror dom som fick sina löner sänkta är mycket tacksamma att dom ens fick behålla jobbet. Stöd AMD nu, att se dom gå in konkurs skulle vara ödesdigert för hela branschen.

Visa signatur

i7 2600K | XFX 6970 | 8GB DDR3 1600mhz Vengeance| 1TB HDD | DVD-RW Dual Layer

Permalänk
Medlem

Behövs väl göras, ingen kan undkomma den ekonomiska krisen i långa loppet. För AMD som dessutom har uppvisat dåliga siffror under ett längre tag så är detta ett måste för att överleva.

Det positiva man kan se med denna nyheten är att även ledningen tar sitt ansvar och sänker sina löner, detta ser man inte tillräckligt ofta.

Permalänk
Medlem

Det är ju alltid tråkigt med uppsägningar och lönesänkningar, men det var bra gjort av cheferna att sänka sina egna löner också, vilket tyvärr inte alltid är fallet.

Mvh Johan

Visa signatur

AMD Phenom II X4 955 3,2 GHz, Gigabyte GA-MA790FXT-UD5P, Sapphire Radeon HD7750 Ultimate 1 GB, Corsair Vengeance/Kingston HyperX Blu 16 GB, Crucial MX250 250 GB, Crucial m4 128 GB, 2 x Seagate 7200.14 1 TB, Lian Li PC-8FIB, Be Quiet Pure Power 10 CM 600W, Windows 10 64-bit

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ed76
Nej du missade nog inte poängen i mitt inlägg även om poängen var ganska svag. Bättre uttryckt så var väl poängen att det är samma som med de flesta aktier vad gäller AMDs, kan möjligen vara extra intressanta för daytraders om de går upp och ner så mycket som Elgot skrev.
För övrigt går det ju egentligen inte att arugmentera runt om någon säger att det inte skulle vara ett företag som personen skulle köpa aktier i, personen skrev ju inte att de skulle bli en dålig affär eller dylikt, bara att personen inte skulle köpa.

Jo,det första har du en poäng i och det sista håller jag med 100%!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elgot
Investera 100 kronor när aktien kostar 2, sälj vid 2,4. Du har då 120 kronor.
Investera 120 kronor när aktien kostar 2, sälj vid 2,4. Du har då 144 kronor.
Upprepa.

Men det bygger ju på att du anser att priset är dåligt vid 2,4 och bra vid 2. Då har du givetvis rätt.

Men det känns som om ni pratar daytrading och jag pratar långsiktig investering. Om så är fallet så tror jag inte att vi kommer komma så mycket längre mer än att konstatera att jag tycker olika..
//pscs3

Visa signatur

Cat funeral! Cat funeral!
>>> 112383 <<<

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonazz
Var ska personalen försvinna? Det finns ju inga andra företag som anställer så det är inte så mycket att gnälla för att de får en lägre lön. Jag väntar på att samma sak ska hända i Sverige.

Jaså du och du står först i kön för sänkningen då eller?

Personer med rätta kompetensen brukar vara rätt okänsliga för konjunkturer, och jag skulle inte tveka att ta mitt pick o pack o flytta på mig om jag fick en bättre deal eller jag tappade förtroendet för företaget. Jag säljer inte gärna min tid och mina uppoffringar billigare bara för att stället man jobbar på är ett sjunkande skepp.

Permalänk

Att dom sänker chefernas löner är ju bara för att inte tappa för mycket arbetsmoral bland de anställda. 100% taktik bara. Jag antar att de tänker tjäna in pengarna sen så de kan få en rejäl bonus.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Snacka om rejäla åtgärder, lite tråkigt att finanskrisen kom just när AMD började få fart på sin ekonomi. Det är tråkigt för dom anställda hur som helst.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pscs3
Om så är fallet så tror jag inte att vi kommer komma så mycket längre mer än att konstatera att jag tycker olika..

Så är fallet, och jag hävdar att AMD är ganska tacksam då den som sagt under lång tid dagligen har varierat mellan 2 och 2,4 dollar.

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻

Inte bara uppsägningar utan även lönesänkning. Ser inte bra ut för AMD

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner