Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Naboo
Registrerad
Okt 2003

ECS Moderkort?

Hej!

Är det någon av er här som har någon som helst erfarenhet av ECS moderkort? Är det någon som har köpt ett ECS moderkort?

Jag undrar bara hur dessa förhåller sig till de populära märkena som Gigabyte, Asus och MSI?

Sedan lång tid tillbaka känner jag till fabrikat som Microstar (MSI), Albatron, och till och med mer ovanliga fabrikat som GVC (något ryskt företag tror jag, men de har blivit uppköpta i slutet på 90 talet tror jag). Men jag har nog aldrig hört talas om ECS. Efter en Google sökning hittade jag ett PF3 Extreme som vi kan se här nedan.

Av alla andra webbplatser så finns bilden på Tom's Hardware Guide Ryssland (www.thg.ru). Då måste det väl ändå vara ett bra moderkort för att ha hamnat där?

Jag tycker att jag känner igen de här färgerna. Jag tror att jag har sett ett dussin såna här färgglada moderkort i början på 90-talet. Just det här är nog tillverkat i början på 2000-talet, eftersom det uppenbarligen är avsett för Pentium 4, S478.

Nu har jag varit inne på deras webbsida och kollat lite på deras moderkort. Jag hittade bl.a. ett för S775 med X48T-A chipset. Det ser verkligen bra ut.

Inte sant?

Jag tycker om att den har huvudström-kontakten vid sidan (har sett en del rätt dumma placeringar), samtidigt som SATA kontakterna ligger när varandra och pekar uppåt och inte från sidan som på vissa moderkort, lika så PATA kontakten. Extra strömmatningen till processor och grafikkort är också bra placerade.

Jag undrar just hur mycket ett sånt här kort skulle kosta i Sverige. Finns det någon butik i Sverige som säljer ECS moderkort?

Framför allt så undrar jag hur ECS moderkort förhåller sig till Gigabyte, Asus och MSI? Det är de fabrikat som jag ser som de främsta när det gäller moderkort.

"Good teaching is one-fourth preparation and three-fourths pure theatre."—Gail Godwin
Sweclockers BB kod
0101001101000111

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Höga Kusten
Registrerad
Feb 2008

Själv har jag haft problem med ECS, oerhört knepiga inställningar på moderkortet som inte alls gjorde det man konfigurerade den för, det är bara en av sakerna som gjorde att ECS kortet blev HTPC istället.

ECS kan mycket väl duga till någon som inte är dator entusiast, för att göra de grundläggande saker så duger de nog bra.

Men som sann datorentusiast så rekommenderar jag inte att du tar dej ann all den huvudbry ett ECS möjligen kan frambringa för någon som vill ha maximalt av sin hårdvara.

Men min erfarenhet stäcker sej till ett moderkort och en massa mailande med värdelös ECS support, sedan har man väl hjälpt någon här och där att komma överens med de värdelösa inställningarna. Sist men inte minst ser man de som mot allt bättre vetande försöker på sej en OC på ECS budjet kort. :/

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sundsvall
Registrerad
Jul 2001

Har köpt 4 st ECS kort av Ittebutikken.dk ägs numera av SHG.
http://www.ocworkbench.com/ har mycket info om ECS kort "Elite computer systems" eller Elitegroup
Ett kort voltmoddade jag sönder, ett var DOA. Dom andra funkar ännu efter 4-5 år.
Här har du försäljningen av moderkort för respektive tillverkare
ECS 21 Miljoner
Asus 21 M
Gigabyte 19 M
MSI 16 M

http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?threadid=8286...

Min:ABIT NF7-S V2.0,Barton 2500+AQXEA XPMW@2,35Ghz,2x521Mb Adata Cas 2-3-3-6,Lt 6800LE 1,3v 16x1,6@440-930,SLK900A,Mustek A806 5:1 Dolby Digital Amp. Frugans:ESC K7-SEM,Duron1600,512Mb DDR. Antons:Aopen AK73(A)-V,512Mb Sdr,Xp1600+Parlomino AGOIA GREEN@1875Mhz@1.9v,Volcano7+Moddad@92mm,Gf 4200Ti@305-610 Zalman HP-80.