Permalänk
Medlem

Erfarenhet av @BIOS? (Flashning)

Jag har lite funderingar på; om en uppdatering av mitt BIOS kan göra systemet lite stabilare. Därför undrar jag om ni har några kommentarer till programmet @BIOS, är det ett program som har tendens att misslyckas? Bör jag göra en DOS-Flash istället, för högre säkerhet? Alternativt kan jag kanske köra ett program via CD eller från USB-sticka (med Q-Flash).

Systemet ses i Sign, BIOS versionen är F4 för tillfället (F13 är den nyaste), programmet jag nämnt är gjort för Gigabyte-kort.

Permalänk

Rent generellt är det lite av ett vågspel att använda windowsbaserade flashningsverktyg. DOS-baserade är säkrare. Har dock använt @BIOS på mitt P965-DS3 med gott resultat. Men som sagt risken för misslyckande är större än med ett DOS-baserat flashningsverktyg.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem

Bara att formatera ett usb-minne med fat-system och lägga in filen där och sen flasha i bios, mycket säkrare och lättare, gjorde detta i morse på ett gigabyte-kort.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Sötast
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Brallor
Bara att formatera ett usb-minne med fat-system och lägga in filen där och sen flasha i bios, mycket säkrare och lättare, gjorde detta i morse på ett gigabyte-kort.

Lättare kan nog diskuteras

Ladda ner - *Klicka update*
Ladda ner - köpa minne - formatera - lägga in - boota - klicka update

Säkrare sägs det jo, men mitt system har inte krashat änsålänge, så jag tar mina chanser.

Permalänk
Medlem

Man slipper installera programmet som man troligtvis bara kommer använda 1 gång, ladda ner biosen till ett usb-minne och bota om datorn och välja flash. Klart

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Har använt @BIOS och andra windowsbaserade flash många gånger. Aldrig varit något problem. Kan du först ladda ner bios-filen till hårddisken innan du flashar gör det.
Kom ihåg att aldrig flasha bios när datorn är klockad.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem

Jag har använt @BIOS 2 gånger första gången på en gammal dator ( runt 10 år gammal) då funka det prima den körde desutom Windows Me

Andra gången på min vanliga dator ( den i signaturen fast med ett gigabyte p31 moderkort) men då gick det och helvete så jag var tvungen och köpa nytt moderkort! Så det är en chansning jag hade väll otur.

Permalänk
Medlem

Om du vill vara säker på att inget skall skita sig flasha från Biosen med filen på ett USB minne. Om någon säger att det är krångligt slå dem på käften.

Att flasha från Windows är ett vågspel jag aldrig tänker spela igen.

Visa signatur

Nikken: Dont waste ze brain cellzzzzz
Tigimon: But I need to lower myself to walkers level.

Permalänk
Medlem

Har aldrig varit några problem för mig. Ditt moderkort har ju Dual BIOS också så ifall något skulle gå fel så startar moderkortet ändå.

Visa signatur

Q9400@3.6ghz - 8gb Corsair dominator 1066mhz - EP45-DS3 - 4870x2- 2 x Patriot Warp V2 RAID 0 - Dell PERC 5/i

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nikken
Om du vill vara säker på att inget skall skita sig flasha från Biosen med filen på ett USB minne. Om någon säger att det är krångligt slå dem på käften.

Att flasha från Windows är ett vågspel jag aldrig tänker spela igen.

men snälla. om man har en backup bios, som nu flesta nya moderkort har, va e riskerna? att få på käften?

Visa signatur

Asus UX32VD-R4002V

Permalänk
Medlem

Tänkte flasha här med, har gigabyte. Kan man inte flasha me CD skiva? verkar som det bara går med usb sticka och floppy...vilket jag inte har. har slösat 1timma på att formatera och bränna en cd skiva men verkar inte gå...skitbräda