Anställd på Seagate kommenterar felande hårddiskar

Permalänk
Melding Plague

Anställd på Seagate kommenterar felande hårddiskar

En anonym anställd på Seagate har publicerat information om problemet med Barracuda 7200.11, inklusive händelserna som ledde till att en felaktig uppdatering av firmware släpptes till allmänheten.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Surt för de drabbade. Får hoppas att de lyckas fixa problemet, så man vågar köpa en Seagate disk igen.

Permalänk
Medlem

Katastrof för Seagate, men sen har ju alla tillverkare någon gång haft liknande bekymmer;

IBM\Hitachi: Deathstar diskarna
Samsung: stora tillförlitlighets problem med flera modeller (ca. p80 eran?)
Seagate: nuvarande fiasko
Western Digital: tillförlitlighets problem med bla. WD 1200JB SE 120 GB 8 MB PATA som dog på löpande band
Maxtor: Förstörd data med kombinationen nForce4 + DiamondMax9/10 diskar.

Permalänk
Geeks
SweClockers
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SuiQue
Katastrof för Seagate, men sen har ju alla tilverkare någon gång haft liknande bekymmer;

IBM\Hitachi: Deathstar diskarna
Samsung: stora tillförlitlighets problem i början (ca. p80 eran?)
Seagate: nuvarande fiasko
Wester Digital: (kommer inte på något, någon som minns något hojta till så editar jag in de)
Maxtor: Alla deras diskar, ever. ^^

WD 1200JB SE 120 GB 8 MB PATA har avlidit på löpande band för mig.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SuiQue
Maxtor: Alla deras diskar, ever. ^^

Har en Maxtor-disk som systemdisk, funkar ypperligt och varit helt felfri i snart fyra år.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Andreas D
WD 1200JB SE 120 GB 8 MB PATA har avlidit på löpande band för mig.

Samma här... 2st med två dagars mellanrum t o m

Permalänk
Medlem

Synd om seagate, inte bra för ryktet :/

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 3080 12GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB | Seagate IronWolf 10TB HDD intern HDD
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto
: Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Andreas D
WD 1200JB SE 120 GB 8 MB PATA har avlidit på löpande band för mig.

Googlade lite snabbt och det verkar vara ett utbrett fenomen, *in i listan*.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mazda
Har en Maxtor-disk som systemdisk, funkar ypperligt och varit helt felfri i snart fyra år.

Mjo men jag hade en uppsjö av Maxtor diskar som dog så jag kanske var mycket mer subjektiv än objektiv där. sorry =P

Permalänk
Medlem

Appropå alla som klagar på Maxtor ...
Vilken/vilka serier är kassa hos dem?
Jag har själv tre gamla 160GB-are varav två av dem är IDE-diskar medan en är S-ATA. Jag litar fan mer på dessa två diskar än nyköpta diskar (eller ja, Seagates diskar har jag ju haft nu.. två stycken 500GB som rasat..).. Jag kollade SMART-statusen på maxtor-disken med S-ATA-interface.. Den har alltså snurrat i 42963 timmar senast jag kollade... Om man räknar om det till år betyder det att den snurrat konstant i 4,9 år.. Det tycker jag är helt okej
(men okej, den kanske borde pensioneras snart..)

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SuiQue
Katastrof för Seagate, men sen har ju alla tillverkare någon gång haft liknande bekymmer;

IBM\Hitachi: Deathstar diskarna
Samsung: stora tillförlitlighets problem med flera modeller (ca. p80 eran?)
Seagate: nuvarande fiasko
Wester Digital: tillförlitlighets problem med bla. WD 1200JB SE 120 GB 8 MB PATA som dog på löpande band
Maxtor: Alla deras diskar, ever. ^^

Har haft flera Maxtor diskar och nog bara haft missöden med några få. Har några st som än idag snurrar på som vanligt och har gjort så sen.. 3-4år.

Permalänk
Medlem

Sen när kan man av juridiska skäl inte säga: "Sorry, vår pryl är defekt. Det är ett tillverkningsfel och det skall fixas/ersättas"?

Löjligt...

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SuiQue
Katastrof för Seagate, men sen har ju alla tillverkare någon gång haft liknande bekymmer;

IBM\Hitachi: Deathstar diskarna

Maxtor: Alla deras diskar, ever. ^^

IBM:
Har 3 i garderoben, ville man få ut nåt fick man slå dom mot chassigolvet vid uppstart så snurrade dom igång
Snabba diskar med skönt ljud, synd bara på problemen.

Maxtor:
Deras 5400 varvare som var slimside tyckte jag funkade bra, installerade säkert några hundra såna och vi fick inte tillbaka några, däremot fick vi nog tillbaka de flesta IBM-diskar som vi levererade med nya datorer.

Visa signatur

thank you, come again

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av belga
Sen när kan man av juridiska skäl inte säga: "Sorry, vår pryl är defekt. Det är ett tillverkningsfel och det skall fixas/ersättas"?

Löjligt...

Förmodligen sen man kom på att alla kunder kommer lämna tillbaka ALLA hårddiskar av de sålda serierna och kräva pengarna tillbaka.
Vem vill ha en defekt hårddisk.

Visa signatur

Min stationära: Core 2 Duo E6400, Asus P5B dlx/WiFi, 2Gb Corsair 800Mhz, Connect3d X800GTO @ 16p, Corsair Powersupply 520W
Min bärbara: Compaq Evo n600c

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Carmis
Förmodligen sen man kom på att alla kunder kommer lämna tillbaka ALLA hårddiskar av de sålda serierna och kräva pengarna tillbaka.
Vem vill ha en defekt hårddisk.

De har ju identifierat vilken serie och vilken firmware som är drabbad. Det borde blir rätt specifikt bara de drabbade diskarna, vilket då inte är mer än rätt. Vad tror de konsekvenserna blir när de blir stämda? Det värsta som händer är att de får stå för konsekvenserna av att de sålt defekta diskar.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk

Kan ni sluta säga att ni ska rata Seagate och att ni alltid kört X och det funkar bra. Ska fortsätta med det. Det är fan inte det tråden handlar om. Utan att får klarhet i vad som verkligen har hänt!

Jag tycker det är bra att en person är villig att offra sitt arbete för att faktiskt mildra kaoset som många här på Swec och även andra siter har.
Dock kunde man tyckt att Seagate skulle gått ut med 'nyheten' de själva.
Jag tycker inte det var någon farlig info utan det är bara de grundläggande principerna som han förklarat och varför det inträffat.

Alla företag kan göra fel. Har man ett enmansföretag eller ett mindre företag så är det lätt att hålla reda på vad folk gör och även titta på pappret.

Har man ett större så kan det finnas sektioner/personer som bara glider på företag och det är just det som har hänt. Kommunikationen mellan företagets avdelningar har fallerat och sen när det fick reda på de har de så fort som möjligt försökt få ut en fungerande uppdatering.
Den 'Nya' uppdateringen som låg ute en kort tid. Kan faktiskt ha kommit ut av misstag. arbetarna har gått hem för dagen och en itsnubbe har hittat en fil med ' ny uppdatering' och trott att den var fullständigt klar.

Det är faktiskt inte mer än mänskligt att fela. Varför annars går vi i skolan? Hade du haft rätt på alla prov du gjort? Någonsin glömt något hemma eller kommit några minuter för sen. Nej du är inte perfekt, ingen är. Och ingen kommer häller någonsin att bli det.

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Avstängd

Det bara råkade dyka upp en en anonym källa som räddar situationen genom att förklara hur allt gått till medan företaget kan tänka ut en offentligt bra ursäkt. Det börjar likna "Interna tester har läckt ifrån Nvidia/ATI":P

Nu säger jag inte att det är så, bara att saker har en tendens att läcka ut vid rätt tillfälle.

Permalänk
Medlem

Man tycker synd om dem, men vi får väl trösta oss med att det faktiskt fullt ut verkar vara ett mjukvarufel, inte som med deathstar-diskarna.

Visa signatur

| Gentoo & Win XP | AMD Athlon xp 2,5k+ | 2x 256 ddr sdram, 333 mhz Twinmos standard | epox 8rda+ | club 3d 9600pro | 80 maxtor + 2*250GB samsung | Antec Sonata | Macbook alu

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av NaWi
Har haft flera Maxtor diskar och nog bara haft missöden med några få. Har några st som än idag snurrar på som vanligt och har gjort så sen.. 3-4år.

Vilka påtryckningar från Maxtor-folket, får nog återkalla mitt påstående (Som Maxtor får återkalla diskar! ^^).

Eller skriva något mer objektivt.

Edit: Maxtor delen i mitt första inlägg uppdaterat;

"Maxtor: Förstörd data med kombinationen nForce4 + DiamondMax9/10 diskar."

Objektiv, alla glada.

Permalänk
Medlem

Förstår itne vad folk har i mot maxtor. Var ett av mina favoritmärken ända till dom köptes upp. Men kan berot på att jag ägt maxtor diskar i många år i alla storlekar. 160,200,320Gb. Tror teom det ligger nen 8Gb i kälalren som fugnerar än sisst jag testade och den har nog används i ca 8 års drift.

har nog haft ett tiotal maxtor i servrar mm under kontinuerlig drift mer eller mindre utan problem.

Permalänk

Har själv kvar 2st 200Gb SATA 150 maxtor's (Diamond Max 9+10) och dom går dag som natt och använts och kört riktigt hårt. Införskaffades 2004 Diskarna har även legat som raid 0 sen 2004 fram till 2008 och då även rakt över NF4 så inga problem där inte.

Men tidigare var dom ju inte att leka med.

Visa signatur

Wasserkühlung::5900X::ASSrock X570 TB3::2x8 Ballistix 3000@3800::6800Nitro+

Vilken leksak>> CH341-biosprogrammerare

Permalänk
Citat:

Eftersom Seagate säljer väldigt många hårddiskar tog det ett tag innan kundtjänsten såg ett mönster bland felen som rapporterades in.

Man kunde tro att ett enormt antal defekta diskar vore lättare att upptäcka än ett fåtal...

Permalänk
Medlem

Läser man hans inlägg får man intrycket att han jobbar på kundtjänst snarare än som ingenjör.

http://it.slashdot.org/comments.pl?sid=1098793&cid=26542735

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=FULLMOON=-
Kan ni sluta säga att ni ska rata Seagate och att ni alltid kört X och det funkar bra. Ska fortsätta med det. Det är fan inte det tråden handlar om. Utan att får klarhet i vad som verkligen har hänt!

Jag tycker det är bra att en person är villig att offra sitt arbete för att faktiskt mildra kaoset som många här på Swec och även andra siter har.
Dock kunde man tyckt att Seagate skulle gått ut med 'nyheten' de själva.
Jag tycker inte det var någon farlig info utan det är bara de grundläggande principerna som han förklarat och varför det inträffat.

Alla företag kan göra fel. Har man ett enmansföretag eller ett mindre företag så är det lätt att hålla reda på vad folk gör och även titta på pappret.

Har man ett större så kan det finnas sektioner/personer som bara glider på företag och det är just det som har hänt. Kommunikationen mellan företagets avdelningar har fallerat och sen när det fick reda på de har de så fort som möjligt försökt få ut en fungerande uppdatering.
Den 'Nya' uppdateringen som låg ute en kort tid. Kan faktiskt ha kommit ut av misstag. arbetarna har gått hem för dagen och en itsnubbe har hittat en fil med ' ny uppdatering' och trott att den var fullständigt klar.

Det är faktiskt inte mer än mänskligt att fela. Varför annars går vi i skolan? Hade du haft rätt på alla prov du gjort? Någonsin glömt något hemma eller kommit några minuter för sen. Nej du är inte perfekt, ingen är. Och ingen kommer häller någonsin att bli det.

Problemet är inte att hårddiskar i sig går sönder för det kan drabba alla märken utan att dom har mörkat problemet...

pga mörkning kommer jag absolut inte rekommendera seagate till någon om jag inte nu ogillar den personen

Permalänk
Medlem

Det egentliga problemet är inte att en hårddisksserie drabbats av en bugg, det är Seagates attityd som lämnar mycket att önska. Man visar, genom arrogans eller klantighet, att man inte bryr sig om kundens data trots att det är just den som är Seagates business.

Jasså nu skrev någon ovanför mig exakt samma sak. Kaka på kaka

Permalänk
Medlem

Lite off topic men:

Citat:

Western Digital: tillförlitlighets problem med bla. WD 1200JB SE 120 GB 8 MB PATA som dog på löpande band

Skoja inte, jag monterade ut en sån ur en burk så sent som i måndags på ett ställe, lade den i en hög med 13 andra.
(varför man sparar en massa gamla defekta diskar är väl en annan fråga, hehe....)

On topic:
Vore bättre om Seagate hade officiella kommentarer och en åtgärdsplan de pratade om, istället för nån enskild anonym anställd.

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Lekburk#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB DDR4 >-< MSI RTX 3070 >-< 970 EVO 1TB SSD>--
--< Arctic Freezer 34 >-< FD Define R4 >-< Seasonic F.+ 650W >-< Acer XF270HUA >-< AOC Q2778VQE >--
#Servering#: Ryzen 1700@3,6GHz >-< Prime X470 Pro >-< 16GB DDR4 >-< GTX 1030 >-< 970 EVO 500GB SSD >--
--< Stockkylare >-< Antec P182 >-< Silver Power 600W >-< Samsung 245T |[●▪▪●]|

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SuiQue
Katastrof för Seagate, men sen har ju alla tillverkare någon gång haft liknande bekymmer;

IBM\Hitachi: Deathstar diskarna
Samsung: stora tillförlitlighets problem med flera modeller (ca. p80 eran?)
Seagate: nuvarande fiasko
Western Digital: tillförlitlighets problem med bla. WD 1200JB SE 120 GB 8 MB PATA som dog på löpande band
Maxtor: Förstörd data med kombinationen nForce4 + DiamondMax9/10 diskar.

Glöm inte bort hårddiskproblem anno 1996-1997 då i princip alla tillverkare fick problem med varannan disk förutom IBM som "bara" hade problem med var tredje

Visa signatur

Workstation :: Windows 10 :: [ASUS Prime B350-Plus]|[Ryzen 7 1700]|[Corsair Vengeance DDR4 2400MHz 32GB CL14]|[ASUS Radeon R9 280 3GB]||[Fractal Design Define]
Server :: Debian Wheezy [Intel Core i5-3450]|[Gigabyte GA-Z77X-D3H]|[2 x Corsair PC10600 DDR3 4GB]|[Fractal Design Define Case]|[4x Western Digital RED 3TB]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=FULLMOON=-
text

Bra skrivet. Själv är jag drabbad av problemet och jag äger dessutom fem stycken 7200.11 GB diskar i RAID5. Jag hatar inte Seagate, men jag förväntar mig att de fixar detta problem och tar sitt ansvar. De gör fortfarande bra hårdiskar som både är snabba och svala.

Visa signatur

Ryzen 1700 | ASRock X370 Gaming K4 | 16 GB G.Skill Flare X | Corsair AX 750W | Noctua NH-D15 | Samsung EVO 960 | Fractal Design Define C

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av eonic
Glöm inte bort hårddiskproblem anno 1996-1997 då i princip alla tillverkare fick problem med varannan disk förutom IBM som "bara" hade problem med var tredje

Då svor jag nästan på att ge upp allt va dator hette och gå över helt till konsoll...
minns att jag hade en riktigt gammal IBM på 10 gig med Win 98 och div prog som napster på som backup så jag kunde använda skiten till de nödvändigaste ICQ och lunar typ. (va ju bara 13-14 då)

Visa signatur

[Phanteks Enthoo Pro TG] [ASUS ROG Strix 850W Vit] [Delidad i7 7700K] [Corsair iCUE Hydro H150i ELITE CAPELLIX Vit] [Corsair Vengeance RGB PRO SL DDR4 16GB 3200MHz/CL16 Vit] [ASUS Z270-F] [Gigabyte RTX 2070 Super 8GB GAMING OC Vit] [C:WD Black SSD 256GB M.2, E:Seagate Firecuda 1TB, F:Samsung 860 EVO 1TB, G:Seagate IronWolf 4TB & H:Seagate Momentus XT 7200.1 500]

Permalänk
Medlem

Har själv en 1TB modell i servern men den kommer jag inte boota/stänga av förens det har kommit en lösning som verkligen fungerar

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ton
Det bara råkade dyka upp en en anonym källa som räddar situationen genom att förklara hur allt gått till medan företaget kan tänka ut en offentligt bra ursäkt. Det börjar likna "Interna tester har läckt ifrån Nvidia/ATI":P

Nu säger jag inte att det är så, bara att saker har en tendens att läcka ut vid rätt tillfälle.

Var precis min tanke.

Känns lite väl lägligt och en lite för smidig ursäkt.

Visa signatur

Flest teknikprylar när man dör vinner.