Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Delight
Visst borde det vara storleken på djuret som avgör hur ok det är att döda det?

Ingen bryr sig om att ta död på fästingar. Dom flesta tycker nog att silverfiskar i källaren är ok att ta död på oxå. Att ta död på en fisk är ju inte en så stor grej. Många klarar av att ta död på möss, men större än så börjar det kanske bli svårt. Hönor måste slaktas men är nog lite jobbigt för många. Kattungar dödas i mängder på gårdar, det är inte så lätt, dom ser ju så söta ut. Hamstrar, kaniner, hundar är ännu svårare. I slutändan har nog alla en storleksgräns för vad som är ok att döda utan skuldkänslor. Djurvänner kanske sätter ribban kring fiskar medan ormägare kanske skulle kunna döda en o annan katt, men ha svårare för en hund.

I slutändan är det inte så stor skillnad mellan djurvänner och ormägare, båda har gladeligen ihjäl mygg på sommaren och ingen av dom skulle få för sig att döda en ko. Var man läger gränsen där i mellan är ju skit samma egentligen.

Jag tycker dock att det är lite annorlunda när det är som i det här fallet, då TS medvetet har tagit på sig att ta hand om hamstrar som sedan visade sig vara en svårare uppgift än vad han/hon hade trott. Att alternativet då per automatik skulle vara att döda dem på lämpligt sätt tycker jag är fel, även om jag vet att inte alla kom med det förslaget.

Det handlar i det här fallet inte i första hand om hur man lägger värderingar i vad som är okej att döda eller inte enligt mig, utan snarare att man ska ta död på djuren bara för att man inte klarar av att ta hand om dem.

Visa signatur

Fåglarna flyger i gryningen!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bulbin
Det är inget speciellt bra alternativ att han har kvar en massa hamstrar han inte klarar av att sköta, nej. Något han kanske borde ha funderat på i första hand kan man tycka, men jag inser också att problemet måste lösas.

Du kanske borde läsa om första inlägget igen, hans syster sa att alla var pojkar men tydligen var inte fallet så och därav har han 20st oönskade små gulliga krabater hemma.

Alltså har han ett stort problem framför sig, 20st som behöver stort utrymme, mat och omsorg. TS har inget val än att göra sig av med dem, om ingen ens vill ha dem gratis, vad ska han göra då? Ska han bygga om sin ev. lägenhet till en stor bur för hamstrar?
Tyvärr finns det ibland bara en lösning ifall inget annat fungerar...

Han har även kontaktat en djuraffär och erbjudit butiken och få dessa hamstrar gratis men de ville inte ha dem.

Visa signatur

"Wise men say, 'Forgiveness is divine, but never pay full price for a late pizza'."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pato
Du kanske borde läsa om första inlägget igen, hans syster sa att alla var pojkar men tydligen var inte fallet så och därav har han 20st oönskade små gulliga krabater hemma.

Alltså har han ett stort problem framför sig, 20st som behöver stort utrymme, mat och omsorg. TS har inget val än att göra sig av med dem, om ingen ens vill ha dem gratis, vad ska han göra då? Ska han bygga om sin ev. lägenhet till en stor bur för hamstrar?
Tyvärr finns det ibland bara en lösning ifall inget annat fungerar...

Han har även kontaktat en djuraffär och erbjudit butiken och få dessa hamstrar gratis men de ville inte ha dem.

Läser man lite om hamstrar får man ganska snart reda på att det kan vara knepigt att bestämma kön på dem. Jag inser att han/hon inte kunde veta att det inte var enbart hanar, men det är inte direkt ovanligt att det blir förväxlingar och det är något man nästan får ha i bakhuvudet när man skaffar fler än en hamster. Det kanske var dumt att lägga all skuld på honom/henne, så det kan jag be om ursäkt för. Hans/hennes syster borde varit medveten om detta.

Jag inser att situationen är problematisk. Klarar personen i fråga inte av att ta hand om djuren så måste det lösas på något sätt. Jag kan dock tycka, att om man väljer att bli djurägare så bör tänka över det ordentligt och räkna med att saker i stil med denna kan hända. Jag vet inte hur mycket TS har arbetat på att lösa detta, men avlivning ser jag som en sista utväg. Det blir lite konstigt om man avlivar djuren för "att bli av med problemet".

Men jag inser också att det finns en gräns och går det inte att lösa på något som helst annat sätt så finns det kanske bara en utväg, men då ska det ske på ett värdigt sätt och inget annat.

Edit:
Vad säger systern om detta? Hon verkar ju nästan ha samma problem som TS eftersom hon gav bort sina på grund av att de var för många.

Visa signatur

Fåglarna flyger i gryningen!

Permalänk
Avstängd

Bulbin: Vad tycker du TS ska göra då? Han har ju tagit i kontakt med djuraffärer och suttit ut annons. Finns det ens något mer att göra?

Bättre att avliva än att dom får lida.

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Crippa90
Bulbin: Vad tycker du TS ska göra då? Han har ju tagit i kontakt med djuraffärer och suttit ut annons. Finns det ens något mer att göra?

Bättre att avliva än att dom får lida.

Som jag skrev inser jag också att problemet inte är lätt att lösa. TS kan ju fråga sin syster om råd, eftersom hon uppenbarligen (förhoppningsvis?) vet lite mer om hamstrar eftersom hon kunde bestämma kön på dem osv. Att sära på de hamstrar som är gamla nog för det kan också vara ett alternativ. Man måste inte köpa dyra burar och liknande i det här läget, utan det kan fungera med lite större plastbackar eller liknande. Exakt hur man kan lösa den biten kan jag inte svara precist på, eftersom jag inte varit den sitsen själv.

TS kan också ringa till ett djursjukhus eller liknande och fråga om allmänna råd. Det finns en del man kan göra innan avlivning blir aktuellt.

Visa signatur

Fåglarna flyger i gryningen!

Permalänk

Vilken tråd det har blivit.

En fråga som ingen har tänkt på eller iaf inte ställt var om dessa 4 hamstrarna var släkt med varandra, typ syskon? Isåfall har det blivit lite inavel, nu vet jag inte hur känslig hamstrar är för detta. -Ring en husdjursveterinär och fråga, det kostar inte mer än ett samtal. Det problem jag misstänker kan uppstå är "snea/utstående tänder", vilket inavelskaniner kan få.

Mitt tips är att efter ha pratat med en sakkunnig (om de nu var syskon) att sätta ut lappar i butiker, folk reser ofta inte långväga för en hamster och de vill ofta se dem innan de bestämmer sig.

Om avlivning tyvärr måste ske(sista valet) så finns veterinär, annars tror jag att en hagelbössa är det minst plågsamma sättet. Man lägger dem tätt i en platspåse och drar av ett par skott, de är döda innan de ens har känt smärta.

Svenska tamormar tycker jag plågar ihjäl sina byten, inget jag skulle göra med djur som jag har fött upp.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Avstängd

Bulbin: Nu hade varken TS plats eller råd med fler burar så det spelar ingen roll om dom är billiga.

bud_bundy: Hagelgevär för hamstrar? Även om man ska göra saker ordentligt så är det lite väl.

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Crippa90
Bulbin: Nu hade varken TS plats eller råd med fler burar så det spelar ingen roll om dom är billiga.

bud_bundy: Hagelgevär för hamstrar? Även om man ska göra saker ordentligt så är det lite väl.

Men det är billigt(ungefär 3kr/skott) om man eller någon man känner har tillgång till bössa.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bud_bundy
Men det är billigt(ungefär 3kr/skott) om man eller någon man känner har tillgång.

Och framförallt värdigt. Eller inte.

Visa signatur

Fåglarna flyger i gryningen!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bulbin
Och framförallt värdigt. Eller inte.

Ja inte värdigt att avliva, men om man inte har något annat val(försökt med allt det andra ) så är det ingen fel med hagel som dödar direkt utan lidande. På samma sätt som folk avlivar vildkatter och sjuka katter.
Att plåga ihjäl djur är det som jag är starkt emot, att det blir lite kladd är en problem för en själv att fixa till. (djuret dog iaf snabbt utan smärta)
*edit*
Vid närmare eftertanke är de lite små, så man måste kontrollera efteråt att verkligen alla är döda(det finns alltid en risk), varvid veterinär är bättre om man har råd. Att tro sig ha avlivat ett djur och gå därifrån skall man absolut inte göra! (vilket iofs alla jägare om)

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bud_bundy
Men det är billigt(ungefär 3kr/skott) om man eller någon man känner har tillgång till bössa.

Skeet-ammunition går att få för 1kr styck, eller gick förr iaf. Grövre hagel behövs inte för hamstrar.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bulbin
Och framförallt värdigt. Eller inte.

Klart det är värdigt. Snabbt och enkelt (om man har tillgång till bössa så att säga).

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk

Var finns hamstrarna? Jag har en kompis vars pappa är en grym kock, har ätit bäver och liknande där. Bor du nära GBG kan jag kanske ta dem alla. De kommer dock bli gulasch då...

Visa signatur

"If you are really extreme, you never let informed facts or the scientific method hold you back from your journey to the wrong answer." (jayhall0315)
Celeron 352 @ 7822.8mhz 50k Vantage 40k 3Dmark06

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Delight
Visst borde det vara storleken på djuret som avgör hur ok det är att döda det?

Ingen bryr sig om att ta död på fästingar. Dom flesta tycker nog att silverfiskar i källaren är ok att ta död på oxå. Att ta död på en fisk är ju inte en så stor grej. Många klarar av att ta död på möss, men större än så börjar det kanske bli svårt. Hönor måste slaktas men är nog lite jobbigt för många. Kattungar dödas i mängder på gårdar, det är inte så lätt, dom ser ju så söta ut. Hamstrar, kaniner, hundar är ännu svårare. I slutändan har nog alla en storleksgräns för vad som är ok att döda utan skuldkänslor. Djurvänner kanske sätter ribban kring fiskar medan ormägare kanske skulle kunna döda en o annan katt, men ha svårare för en hund.

I slutändan är det inte så stor skillnad mellan djurvänner och ormägare, båda har gladeligen ihjäl mygg på sommaren och ingen av dom skulle få för sig att döda en ko. Var man läger gränsen där i mellan är ju skit samma egentligen.

Man blir van skulle jag nog påstå, prova jobba som slaktare några år å se sen om du ens blinkar när du sätter bultpistolen mot pannan på en kossa och trycker av.

Visa signatur
Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Arius
Man blir van skulle jag nog påstå, prova jobba som slaktare några år å se sen om du ens blinkar när du sätter bultpistolen mot pannan på en kossa och trycker av.

+1.

Man tänker bara inte. Funkar för mig.

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Arius
Man blir van skulle jag nog påstå, prova jobba som slaktare några år å se sen om du ens blinkar när du sätter bultpistolen mot pannan på en kossa och trycker av.

Samma tankegång som i Tyskland på 40-talet, eller varför inte Rwanda, Kambodia eller Jugoslavien...

Visa signatur

Navigare necesse est, vivere non est necesse.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MarcusS
Samma tankegång som i Tyskland på 40-talet, eller varför inte Rwanda, Kambodia eller Jugoslavien...

att de övade på kossor innan människor, lr vad?

Visa signatur

AMD x2 5000+ 4gb DDR2 500GB WD ASUS 8800GTS ECS KA3 MVP

Permalänk

Hörrni!
Lägg ner allt snack nu om avlivning, tror TS fått tillräckligt med alternativ nu, så låt det ligga i hans händer nu.

Förstör inte hans tråd mer nu är ni söta ^^

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MarcusS
Samma tankegång som i Tyskland på 40-talet, eller varför inte Rwanda, Kambodia eller Jugoslavien...

Du jämför slaktare med krigsförbrytare?

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Medlem

Injicera lite schangdobel vodka i dem. 35cl lär ju räcka för att ta kål på dem. Skulle rekommendera Grey Goose eller Stoli Elit. Myspys...

Oj, man fick ju inte rekommendera några fler sätt...

Visa signatur

Dekadens

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MooDHooDs
Du menar att man inte kan låta djuret gå den naturliga vägen? Är väl inget fel som helst att låta den snabbt och smidigt bli ormmat. Ormar sprutar väl in gift i bytena så att det ska gå ganskasmärtlöst? Ingen ormexpert men så jag har lärt mig.
Tänk vad många djur som blir dödade av andra djur varje dag, sjukt hemskt

Att lämna en katt är en annan sak då man har påverkat dennes miljö och den har därför inte lärt sig att överleva ute i naturen själv. Därför utsätts katten för ganska stor plåga. Den förlorar sin trygghet. Den känner sig övergiven. Den bör känna sig ganska illa psykologiskt (om nu katter kan det dvs).

Jag tycker personligen att djuret lider onaturligt mkt på grund av den stress som uppkommer när det blir uppätet levande. Men det är förvisso mkt bättre än andra idiotiska förslag som getts. Det jag menar är att det är ens eget ansvar att ta hand om hamstrarna. Och att plåga dom eller på annat hemskt sätt avliva dom tycker jag är fel. Och även lagen, för det är djurplågeri.

Oavsett hur dyrt det blir måste han sköta om dom på ett korrekt sätt. Det är ingen mänsklig rättighet att få plåga djur. Klarar han inte av sådana här "missöden" (dvs massa hamsterungar) skulle han inte tagit hand om djuren från början.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Evil_AnAnAs
Var finns hamstrarna? Jag har en kompis vars pappa är en grym kock, har ätit bäver och liknande där. Bor du nära GBG kan jag kanske ta dem alla. De kommer dock bli gulasch då...

Jaså, man kan käka dem också!

Visa signatur

- Q6600 - 3870 Crossfire - 4GB 6400 - 300GB *2 Raid0 - Windows Vista Bussines 32Bit - 24" 1920 x 1200 -

"The Journey Is The Destination"

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ElDiablo
Jag tycker personligen att djuret lider onaturligt mkt på grund av den stress som uppkommer när det blir uppätet levande. Men det är förvisso mkt bättre än andra idiotiska förslag som getts. Det jag menar är att det är ens eget ansvar att ta hand om hamstrarna. Och att plåga dom eller på annat hemskt sätt avliva dom tycker jag är fel. Och även lagen, för det är djurplågeri.

Varför i hela friden skulle det vara bättre att låta en orm strypa ihjäl dem än att låt oss säga dränka dem?
När jag dränkte möss så dog dem betydligt mycket snabbare än vad den där kaninen gjorde, och de slapp få vassa tänder genom huden och enormt tryck kring kroppen.

Jämfört med att dränka dem är det oerhört brutalt att låta en orm döda dem.
Att det är "naturligt" är ett oerhört svagt argument, om man nu ens kan kalla det ett argument. Vem är det ni förväntar er mår bättre av att man "låter naturen få ha sin gång?". Moder natur? Bytet?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av ElDiablo
Oavsett hur dyrt det blir måste han sköta om dom på ett korrekt sätt. Det är ingen mänsklig rättighet att få plåga djur. Klarar han inte av sådana här "missöden" (dvs massa hamsterungar) skulle han inte tagit hand om djuren från början.

Man klarar ju av situationen om man tar kål på dem smärtfritt.
Men något TS borde fundera över är hur han ska lösa grundorsaken till problemet, de kommer ju att fortsätta att få ungar.
Nu är jag inte expert på hamstrar, men är det så att de bör ha en kamrat så kanske du skulle kunna välja att behålla en av ungarna som är av samma kön (en hona kanske?) som en av dem och göra dig av med den andra?

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ElDiablo
Och att plåga dom eller på annat hemskt sätt avliva dom tycker jag är fel. Och även lagen, för det är djurplågeri.

På vilket sätt är det djurplågeri och olagligt att ta till yxan? Förklara gärna.

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Crippa90
På vilket sätt är det djurplågeri och olagligt att ta till yxan? Förklara gärna.

Ja, såvitt jag vet är det bara veterinärer och jägare som får avliva och kanske poliser eller liknande. Gemene man får inte avliva husdjur.

Läs här bland annat:

http://www.hundhem.eu/Default.asp?pageid=19947

Att det skulle vara djurplågeri är ju rätt uppenbart.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Haricots
Varför i hela friden skulle det vara bättre att låta en orm strypa ihjäl dem än att låt oss säga dränka dem?
När jag dränkte möss så dog dem betydligt mycket snabbare än vad den där kaninen gjorde, och de slapp få vassa tänder genom huden och enormt tryck kring kroppen.

Det är ju bättre ur den synpunkt att när du mördar djuren genom att dränka dem så lär de ju knappast vara till någon nytta för någon. Men ormen överlever iaf när den får mat.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Haricots

Jämfört med att dränka dem är det oerhört brutalt att låta en orm döda dem.
Att det är "naturligt" är ett oerhört svagt argument, om man nu ens kan kalla det ett argument. Vem är det ni förväntar er mår bättre av att man "låter naturen få ha sin gång?". Moder natur? Bytet?

Den som förväntas att få det bättre är ormen, som annars hade dött om den inte får mat. Att dränka är knappast obrutalt. Förmodligen ungefär lika hemskt för dom som att bli ihjälkramade även om det nog är värre med ormen. Tror du själv att dränka djur är tillåtet enligt jordbruksverket som en form av avlivning för hamstrar?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Haricots

Man klarar ju av situationen om man tar kål på dem smärtfritt.
Men något TS borde fundera över är hur han ska lösa grundorsaken till problemet, de kommer ju att fortsätta att få ungar.
Nu är jag inte expert på hamstrar, men är det så att de bör ha en kamrat så kanske du skulle kunna välja att behålla en av ungarna som är av samma kön (en hona kanske?) som en av dem och göra dig av med den andra?

Det är inte smärtfritt att dränkas. Det optimala borde ju vara någon typ av lustgas kombinerat med en överdos av någon narkosgas.

Permalänk
Medlem

Såg på "the F word" om hur dom slaktade grisar.
Dom körde iaf ström genom skallen på dom vilket gjorde att dom vart bedövade, sedan skar dom halsen på dom.
såg ganska brutalt ut men tydligen känner dom ingenting.

vi hade ett marsvin en gång i tiden som vetrinären fick avliva.

en fundering, borde inte råttgift funka bra? de får man ju döda vanliga möss och råttor med, och en hamster är väll en råtta/mus (gnagare)

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av plope
Såg på "the F word" om hur dom slaktade grisar.
Dom körde iaf ström genom skallen på dom vilket gjorde att dom vart bedövade, sedan skar dom halsen på dom.
såg ganska brutalt ut men tydligen känner dom ingenting.

vi hade ett marsvin en gång i tiden som vetrinären fick avliva.

en fundering, borde inte råttgift funka bra? de får man ju döda vanliga möss och råttor med, och en hamster är väll en råtta/mus (gnagare)

Råttgift innehåller ofta ett antikoagulerande ämne. Warfarin ger upphov till inre blödningar. Djuret blir törstigt och söker sig till vatten och dör slutligen av blodförlust.
http://sv.wikipedia.org/wiki/R%C3%A5ttgift
Inget som jag rekommenderar, då det är så utdraget.

Angående dränkning så blev en som dränkte en katt blev friad (Falu tingsrät dec 2007, sedan hovrätten), detta innebär dock inte att det är något lämpligt. Bara för att man får göra något för rättsväsendet, så innebär det inte att man bör göra det. -Det finns ofta en gråzon, där det inte är lämpligt, men att fälla någon kräver mer bevis på att det är fel..
http://www.dt.se/brottsplats/article366223.ece

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ElDiablo
Det är ju bättre ur den synpunkt att när du mördar djuren genom att dränka dem så lär de ju knappast vara till någon nytta för någon. Men ormen överlever iaf när den får mat.

"Mördar".
De kan ju äta död mat, förövrigt så är ormar mycket dummare än gnagare. Så det är inte på något sätt etiskt att döda gnagare för ormars skull... om man nu ska bry sig.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av ElDiablo
Tror du själv att dränka djur är tillåtet enligt jordbruksverket som en form av avlivning för hamstrar?

Nix pix, har jag gett intrycket av att jag bryr mig?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av ElDiablo
Det är inte smärtfritt att dränkas. Det optimala borde ju vara någon typ av lustgas kombinerat med en överdos av någon narkosgas.

Kvävgas eller annan inert gas är det optimala.
http://www.bbc.co.uk/sn/tvradio/programmes/horizon/broadband/...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Haricots
De kan ju äta död mat, förövrigt så är ormar mycket dummare än gnagare. Så det är inte på något sätt etiskt att döda gnagare för ormars skull... om man nu ska bry sig.

Tråden handlar inte om 25 ormar.
Ormar är högre upp i näringskedjan.
Precis, ormen äter ett djur som behöver slaktas hellre än ett framodlat djur gjort för att bli slaktat. Efterfrågan sjunker på framodlade djur, hurra djur slipper trängas på någon millimeter i någon byggnad om man kan ta djur som ändå ska avlivas men bara brännas upp. Långtänkt kanske och en droppe i havet. But still kanske det är bättre att använda engergin som finns i djuret till något vettigare..?

Permalänk
Medlem

Duh!!

Släpp en hamster i varje brevlåda problem solved.

Visa signatur

Motherboard:Asrock Z370 Extreme4
Cpu:Intel I5 8600K@Stock
Memory: Corsair Vengeance LPX 16Gig 3200Mhz
Gpu:PNY GTX 1080 8GB

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ElDiablo
Ja, såvitt jag vet är det bara veterinärer och jägare som får avliva och kanske poliser eller liknande. Gemene man får inte avliva husdjur.

Läs här bland annat:

http://www.hundhem.eu/Default.asp?pageid=19947

Att det skulle vara djurplågeri är ju rätt uppenbart.

Nu är det inte hundar vi pratar om utan små hamstrar. Dom får du lätt banka ihjäl utan problem. T.o.m kattungar får du ta till yxan, sålänge dom är under 7 dagar gammal.

Avlivning med yxa är varken djurplågeri eller olagligt. Snabbt och smidigt, så ska en avlivning gå till!

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W