Permalänk
Medlem

3gb minne i en med max 2gb?

Prövade att peta i 3gb i min HP530, det står överallt att den enbart klarar 2gb men den startade iaf.

http://www.dustinhome.se/pd_5010152071.aspx

Jobbar enbart min ena sticka eller vad är det som händer?

Jag finner inga felmeddelanden el ngt i tex PC Wizard

Tror ni det fungerar som det ska och att den kör på 3gb?

Permalänk
Hedersmedlem

*tråd flyttad*

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem

ser du vad det står? då borde du fatta:P

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Quickzor
ser du vad det står? då borde du fatta:P

modul registered No = inte bra?

Edit

plockade ut ena stickan och det ser lika ut?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av rumpino
modul registered No = inte bra?

Det står ju att du ha 3072mb. Om den inte skulle hitta stickan skulle du inte få all den information som står där.

Visa signatur

Amd 2500+ AQXEA 0330 @ 2200mhz 220x10 | 2x256mb-1x512mb PC3200 | Powercolor x800Pro ViVo @ XT PE
Celeron 800 @ 920mhz 115x8 | 512mb PC 133 | Geforce 2 200MX

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Maskaren
Det står ju att du ha 3072mb. Om den inte skulle hitta stickan skulle du inte få all den information som står där.

Ah, med andra ord funkar det! Tackar för era svar!

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Maskaren
Det står ju att du ha 3072mb. Om den inte skulle hitta stickan skulle du inte få all den information som står där.

Det är inte allrådande. Program kan undersöka vad för minnesmoduler som är installerade fast den inte kan använda minnet. Exempelvis cpu-z som man ser vad man har installerat även om man inte får utnyttjande av alla 4 GiB (vid det klassiska problemet, men det gäller inte här).

Öppna aktivitetshanteraren, gå till prestandafliken och läs av vad som står under fysiskt minne: totalt.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av rumpino
modul registered No = inte bra?
[...]

Registrerat (buffrat) minne används främst i servrar. Inget att fästa vikt vid för dig i din bärbara dator. Det handlar om att minneskontrollern driver en krets på minneskortet som i sin tur driver alla DRAM-kretsar. Normalt så är det att alla DRAM-kretsar drivs direkt. Med buffrat minne så kan kontrollern ha hand om fler minnesstickor, därför som servermoderkort ofta kan ha 8 eller fler minnesplatser per minneskontroller (exempelvis AMD Opteron innehåller ju en per processor).

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aqualize
Det är inte allrådande. Program kan undersöka vad för minnesmoduler som är installerade fast den inte kan använda minnet. Exempelvis cpu-z som man ser vad man har installerat även om man inte får utnyttjande av alla 4 GiB (vid det klassiska problemet, men det gäller inte här).

Vad jag vet så är det inte mängden minne som moderkorten inte kan hantera utan själva modulerna.
Ett moderkort som bara klarar 2gb har antagligen 2 slots som bara klarar 1gb moduler. Så om bios hittar modulen betyder väl det att minnet går att användas förutsatt att OSet klarar det.

Jag kan ha fel

Visa signatur

Amd 2500+ AQXEA 0330 @ 2200mhz 220x10 | 2x256mb-1x512mb PC3200 | Powercolor x800Pro ViVo @ XT PE
Celeron 800 @ 920mhz 115x8 | 512mb PC 133 | Geforce 2 200MX

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Maskaren
Vad jag vet så är det inte mängden minne som moderkorten inte kan hantera utan själva modulerna.
Ett moderkort som bara klarar 2gb har antagligen 2 slots som bara klarar 1gb moduler. Så om bios hittar modulen betyder väl det att minnet går att användas förutsatt att OSet klarar det.

Jag kan ha fel

Missade att han inte skrev något om BIOS:et. Hittar det alla 3 GiB är det lugnt.

Läser man i Intels mobile 945 chipset family document står det maximalt 2x1 GiB minne också.
http://www.intel.com/Assets/PDF/datasheet/309219.pdf

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem

Ofan, visste inte att ett program kunde hitta modulen även om bios inte kunde.

Visa signatur

Amd 2500+ AQXEA 0330 @ 2200mhz 220x10 | 2x256mb-1x512mb PC3200 | Powercolor x800Pro ViVo @ XT PE
Celeron 800 @ 920mhz 115x8 | 512mb PC 133 | Geforce 2 200MX

Permalänk
Medlem

Nu har jag tappat tråden

Tror ni det fungerar eller inte?

mvh

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av rumpino
Nu har jag tappat tråden

Tror ni det fungerar eller inte?

mvh

Du får kolla själv som jag beskrev om aktivitetshanteraren längre upp.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG