Permalänk

Köp aldrig en brother skrivare

Är grymt förbannad på brother och vill utfärda en varning!

Köpte en brother skrivare (MFC-440NC) som har färgpatroner (1 svart och 3 för färg). Nu är det så att en av färgpatronerna har tagit slut (vilket är ganska konsigt i sig med tanke på att jag knapp använd färg), då går det inte längre att skriva ut svartvitt!

Så man gick i väg till media markt och skulle köpa patroner...och de gick enbart att köpa i fyr-pack a ca500kr. (vilket är typ halva priset på skrivaren).

Tänkte då att det måste ju finnas en inställning för att stänga av färg och bara köra med svarvitt. ICKE DÅ! Nedan är klippt i från FAQ från brothers hemsida:

"Kan jag skriva ut med bara den svarta bläckpatronen om färgpatronerna har tagit slut?
Beskrivning:
Nej, Brother-maskinen är konstruerad så att den stoppar ALLA utskriftsoperationer när någon av bläckpatronerna har tagit slut. Anledningen är att säkerställa skrivarhuvudets livslängd samt att garantera bästa möjliga utskriftskvalitet. "

Då säger en del att om man är snål och köper en skrivare för 1000 spänn får man skylla sig själv. Notera dock listan nedan (som är taget i från samma FAQ) vilka modeller detta gäller så inser man att brother har satt detta i system.

"Relaterade modeller
DCP-110C, DCP-115C, DCP-117C, DCP-130C, DCP-135C, DCP-150C, DCP-315CN, DCP-330C, DCP-340CW, DCP-350C, DCP-357C, DCP-4020C, DCP-540CN, DCP-560CN, DCP-750CW, DCP-770CW, FAX-1820C, FAX-1840C, MFC-210C, MFC-215C, MFC-240C, MFC-260C, MFC-3220C, MFC-3240C, MFC-3420C, MFC-3820CN, MFC-410CN, MFC-425CN, MFC-440CN, MFC-465CN, MFC-4820C, MFC-580, MFC-5840CN, MFC-5860CN, MFC-590, MFC-620CN, MFC-820CW, MFC-845CW, MFC-885CW, MFC-890"

Permalänk
Medlem

Låter som om dom tänkt smart men ändå inte när dom gjorde sina skrivare.
Finns det inget annat ställe i närheten med bläckpatroner som säljs styckevis? Alternativt kanske någon internetbutik som inkclub.com eller inet.se

Visa signatur

breathe, smile and be happy

Permalänk
Hedersmedlem

Självklart kan man köpa styckvis: http://www.inkclub.com/ProductList.aspx?CtryNo=752&LangNo=46&...

Antingen orginal för 129 kr eller pirat för 85 kr. Helt okey pris. Passa även på att ta en svart för 1 kr om du är ny kund.

Visa signatur

Är du lycklig nu?

Frågor och funderingar angående modereringen tas med mail, inte genom forumet. dennizpop@sweclockers.com

Permalänk

"Anledningen är att säkerställa skrivarhuvudets livslängd"

Väldigt svagt argument då skrivarhuvudet sitter på bläckpartronen...

Det är ju inte så att det är ett visst skrivarhuvud som sprutar ut alla färger utan färgen sprutas ut ifrån sjävla patronen. (iaf på alla bläcksrivare jag har sett hittills)

Sen så är det ju så att det inte är skrivarna dom tjänar pengar på utan på bläcket så det är ganska vanligt att patronerna som skickas med är bara är halvfulla.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dragan_at
Sen så är det ju så att det inte är skrivarna dom tjänar pengar på utan på bläcket så det är ganska vanligt att patronerna som skickas med är bara är halvfulla.

Trodde det bara gällde de patronerna som ingår när man köper skrivaren?
Fast det är väl inte omöjligt att du har rätt, då bläckstråleskrivare får slut på bläck väldigt fort...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dragan_at
"Anledningen är att säkerställa skrivarhuvudets livslängd"

Väldigt svagt argument då skrivarhuvudet sitter på bläckpartronen...

Det är ju inte så att det är ett visst skrivarhuvud som sprutar ut alla färger utan färgen sprutas ut ifrån sjävla patronen. (iaf på alla bläcksrivare jag har sett hittills)

Sen så är det ju så att det inte är skrivarna dom tjänar pengar på utan på bläcket så det är ganska vanligt att patronerna som skickas med är bara är halvfulla.

Stämmer inte på alla skrivare.

på tex HP Officejet Pro har du 2st separata skrivarhuvuden, ett för cyan och magenta, ett för gul och svart.
sedan har du 4st separata patroner.

jag har inte testat slut någon patron än på min skrivare så vet inte om det är samma sak på hp, men det låter konstigt att inte kunna skriva ut svartvitt, inte speciellt smart tänkt.

patronerna man får med skrivare är ofta "test patroner" som ovan skrev, dom är alltså inte fulla.
smartast när man köper skrivare om man är ute efter så billigt som möjligt är att kolla hur många utskrifter man får för en patron och priset på den för att sedan väga det mot priset på skrivaren.

piratpatroner skulle jag inte våga köpa då det sabbar garantin, inte värt att förstöra en 3årig garanti pga billiga patroner tycker jag.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Denniz PoP
Självklart kan man köpa styckvis: http://www.inkclub.com/ProductList.aspx?CtryNo=752&LangNo=46&...

Antingen orginal för 129 kr eller pirat för 85 kr. Helt okey pris. Passa även på att ta en svart för 1 kr om du är ny kund.

Ok, känns lite bättre. Men principen är ändå helt åt h-vete.
I mitt fall är det gul som har tagit slut. Varför ska jag då behöva gå och köpa en ny när det är svart som jag vill skriva ut? Och varför är då svart dubbelt så stor som gul när gul ändå tar slut direkt och det inte går att skriva ut i alla fall. Som jag skrev tidigare så har jag knappt använd färg. Det jag har gjort är att skriva ut max 2-3 foton för att testa hur kvaliteten blev.

Jag ämnar att lämna tillbaks skiten i kassan på Siba även fast jag inte får några pengar tillbaks. Dom får väl stämma mig för nedskräpning eller nått...

Permalänk
Medlem

Kan du inte nämna en NY skrivare med tankar som går att skriva ut på när 1 färg är slut?

Mig veterligen gäller detta för samtliga tillverkare som använder sig utav tankar, och därav ett separat skrivarhuvud. Så du bör nog inte köpa någon ny skrivare. Försök hitta någon beg. på blocket eller liknande.

Klaga inte på brother när det är media markt som inte har deras patroner i lager!

Tycker du ska ändra din rubrik. Kanske till "Köp aldrig en skrivare".

Har aldrig haft en kund som klagat för att han/hon inte kan skriva ut när en patron är slut när man förklarat anledningen till varför det inte går.

Permalänk
Medlem

Skippa användandet av färg och köp en billig laserskrivare.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Twe@kBoY

Har aldrig haft en kund som klagat för att han/hon inte kan skriva ut när en patron är slut när man förklarat anledningen till varför det inte går.

Mmm jag kanske tar i lite, men har svårt att tro att det skulle vara en stor teknisk utmating att göra en skrivare där det går att skriva i enbart svart om någon av de andra patronerna är tomma. Låter det inte mer rimligt att man inte VILL ta fram en sådan skrivare för att i stället få sälja mer färgpatroner? Jag menar mänskligheten har ju lyckats skicka rakter till månen...

Dessutom, är det verkligen så att alla bläcktstråleskrivare fungerar på samma sätt?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dragan_at
"Anledningen är att säkerställa skrivarhuvudets livslängd"

Väldigt svagt argument då skrivarhuvudet sitter på bläckpartronen...

Det gör det inte på denna skrivaren.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bluemorpho
Mmm jag kanske tar i lite, men har svårt att tro att det skulle vara en stor teknisk utmating att göra en skrivare där det går att skriva i enbart svart om någon av de andra patronerna är tomma. Låter det inte mer rimligt att man inte VILL ta fram en sådan skrivare för att i stället få sälja mer färgpatroner? Jag menar mänskligheten har ju lyckats skicka rakter till månen...

Dessutom, är det verkligen så att alla bläcktstråleskrivare fungerar på samma sätt?

Ja, självklart vill dom sälja bläck.
Och det går faktiskt att skriva ut i svart om en färg är slut. Men, som dom säger. Du förstör skrivarhuvudet. Iaf gäller detta canons skrivare. Inte testat på någon brother.

Ja, alla som endast har behållare och separat skrivarhuvud. Men har för mig att även HP har så på sina nya skrivare.

Dom får ju egentligen inte sälja mer patroner.
Om du bara ska skriva svart så välj att skriva med bara svart från de att du köpt den. Så har du färg kvar länge. Visserligen så kör den nog rengöring någon gång så det försvinner lite. Men men, som sagt. Ska du skriva svart så köp en billig laser!

Permalänk
Medlem

Värre än så

Jag är övertygad att brother har satt in tidsspärr på patronerna.

Först när jag köpte min brother skrivare blev jag förvånad när helt plötsligt efter kanske 20 kopior under 6 månader (ja, det är sällan jag skriver ut) såg patronerna var slut! Modstulet köpte jag nya, alla patronerna.. 500 spänn.

Nu har jag skrivit ut mindre än 50 sidor svartvitt under de nästa 6 månaderna och skrivaren indikerar att patronerna håller på att ta slut.

Detta är lurendrejeri.

Det finns ett litet program som känner av när mina patroner satts in och hur länge de borde räcka. Sorry, får räcka..

Öppen fråga, har någon haft brother skrivare vars patroner räckt längre än 6 månader/ett år?

Permalänk
Medlem

Har en Brother jag med, från Media Markt. Färgen kostar lika mycket som en ny skrivare, så jag köpte en skrivare till, sålde den på Blocket och behöll färgen.
På så vis kostade färgen bara 150:- för ett 4 pack