Intel förbereder processor med åtta kärnor

Permalänk
Melding Plague

Intel förbereder processor med åtta kärnor

Fyrkärniga processorer finns i nästan alla prisklasser, men fler kärnor än så har länge varit sällsynt på x86-marknaden. Nu visar Intel upp en åttakärnig modell som bygger på Nehalem.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Dags att uppgradera från 2 kärnor kanske ? xD

Permalänk
Medlem

Jag som just har gått över till två kärnor iochmed köpet av min bärbara... :´(

Permalänk
Medlem

Hm, en investering i vattenkylning kanske inte va en så dum ide trots allt
Ne, jag kommer köra vidare med "endast" 4-kärnor ett tag till.

Permalänk
Avstängd

jag som drömde om en 8 core processor inatt:O plus lite zombies >.<

Visa signatur

[antec nine hundred] [corsair 650w][asus p5q-e][q6600 oc 3ghz vcore 1.3] [4gb corsair dominator 8500 2x2gb] [powercolor 4870x2]

Permalänk
Medlem

högst ointressant om det inte är för socket 1366 o det är bara Xeon som det gäller för xeon moderkort har dåligt med urval när det gäller överklocka... nej blir väll sikta på intel 32nm, 6 Cores & 12 Threads + 12Mb cache codename Westmere under 2010

Visa signatur

[Intel Core i9@13900KF Raptor Lake@5,5Ghz Oc][Asus ROG Z790 HERO[G-Skill RGB 32GB 6600Mhz cL34][WD Back 2TB NvMe][2TB Samsung 970 Evo + 2x8Tb Samsung 870 Qvo spel disk][Msi RTX 4090 Gaming Trio-X][ASUS ROG Swift OLED PG48UQ][Windows 11][1000/1000Mbits Telia fiber][Razer Ornata Tangentbord.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av svart_smurf
jag som drömde om en 8 core processor inatt:O plus lite zombies >.<

Du vet, det finns något annat än SWEC och Cod WaW's nazi zombies här i världen ?

Permalänk

Blir nog nästa investering. Då CoreI7 kommer med 8 kärnor.
Blir nog att gå över till vattenkylning i samma veva..

Permalänk
Medlem

Det kändes ju nödvändigt när de flesta program inte ens kan använda fyra. Nåja, det kanske öppnar ögonen på mjukvaruutvecklarna.

Visa signatur

Det man inte vet, det lider man inte av.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av olafett
Det kändes ju nödvändigt när de flesta program inte ens kan använda fyra. Nåja, det kanske öppnar ögonen på mjukvaruutvecklarna.

Öppnar ögonen? Programmerat för multicore/SMP har man gjort sedan 80-talet, det är inget nytt. Det är helt enkelt så att alla program tjänar inte på att delas upp i flera trådar.

Sedan så är de väl inte tanken att ett program skall snabbas upp 4 gånger (raytracing skalar så) utan att man skall kunna köra 4 program lika snabbt som ett, eller flera program samtidigt. Personligen tycker jag 4GB RAM är absolut minimum, Intel-SSD är ett krav, 2.4GHz DC är minimum det också. Hårddiskar borde förbjudas! Sker snart

Permalänk
Medlem

Bara för saken skull hade det varit kul att lägga ut typ 10 000 på 4 st såna här cpu om möjligt, fast det är säkert styckpriset.
Men varför kan inte hårdvaruutvecklarna börja mer med moderkort för dubbla cpu-platser eller sockets och betydligt fler ramkanaler istället för bara ramplatser.
Det hade varit liksom kul att köpa en hightower för att man behöver det och inte bara för man inte villa slippa att pill

Visa signatur

[Tiger MP. 2xAMD Athlon MP 1.4GHz , 2x512MB ddr, ?350w PSU, 80GB HDD, Geforce4 ti 4600]
[i7 950, ASUS p6t, xfx 650w, 30GB SSD a-data, 3x2GB corsair xms3, 8800GT, ][i7 920, 3x4GB Vengeance, gtx 260] [i5 3570k, MSI twin frozr PE GTX 570, Corsair 4x2GB xms3]
[3930k, GA-X79-UD3, EVGA GTX 780SC ACX, Corsair Force 3 120GB, XFX 850w, Corsair Air 540, Corsair h100i, Corsair 4x4GB Vengeance]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonathan82
Blir nog nästa investering. Då CoreI7 kommer med 8 kärnor.
Blir nog att gå över till vattenkylning i samma veva..

finns inge tal på core i7 kommer med 8 cores va har du drömt om det ?

Visa signatur

[Intel Core i9@13900KF Raptor Lake@5,5Ghz Oc][Asus ROG Z790 HERO[G-Skill RGB 32GB 6600Mhz cL34][WD Back 2TB NvMe][2TB Samsung 970 Evo + 2x8Tb Samsung 870 Qvo spel disk][Msi RTX 4090 Gaming Trio-X][ASUS ROG Swift OLED PG48UQ][Windows 11][1000/1000Mbits Telia fiber][Razer Ornata Tangentbord.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pytonOrm
finns inge tal på core i7 kommer med 8 cores va har du drömt om det ?

Om du lär dig läsa så skriver jag, DÅ coreI7 kommer med 8 kärnor.
Jag antar att det borde dyka upp någon gång. Har inte påstått att det finns.

Permalänk
Avstängd

Wow, vilken nyhet.

Att dom ritat en arkitektur med 8 kärnor är ju inte speciellt mycket plus då det var ett bra tag sedan deras 6-kärniga kom ut. Skulle gärna vilja veta vilken die size denna prollen kommer ha. Lär vara riktigt massiv.

Visa signatur

Knowledge is not achieved until shared.

Permalänk

Gött att det börja hända något synd bara att det bara är för Xeon än så länge. Men servrarna behöver ha fler kärnor före persondatorerna.

Behov av fler kärnor behövs verkligen, speciellt i tider då virtualisering har blivit så populärt. Jag själv kör oftare med dubbla os igång samtidigt än bara en nu, det är dessutom jävla smidigt att kunna arbeta med ett os där man låter programmen heja fritt. (man ger bara den virtuella oset inte tillgång till internet, annars skall man öppna brandväggen så programmen får kommunicera i mellan med inte ut(t.ex. till databasen), jobbigt..)
Så mer kärnor åt folket och så mängder med ram, hade jag en 16GB ram så vore de slut på ett ögonblick.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av olafett
Det kändes ju nödvändigt när de flesta program inte ens kan använda fyra. Nåja, det kanske öppnar ögonen på mjukvaruutvecklarna.

Tror du missuppfattat vad denna processor är tänkt till i första hand.

Nej, kåntårstraijk är fel svar

Permalänk
Medlem

Kodnamn Beckton. Den kommer inte börja säljas i mars utan först i slutet på året. Den närmaste kommande Xeon baserad på Nehalem heter Gainestown och kommer att dyka upp snart, men den är för 2 sockets bara.. Det är kanske den ni syftar på?

Det blir för övrigt ingen processor för vanliga konsumenter eftersom den ersätter Dunnington (6-core baserad på Penryn som kostar MYCKET) i Xeon MP segmentet.

Permalänk

Har läst att nya MAC PRO kommer ha den är processorn. När den släppts är dock oklart vissa rykten säger innan mars... Möjligt att Apple gjort någon deal med Intel...

Permalänk
Avstängd

Är det dubbel-die eller native? Måste väl ändå vara två dies?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av olafett
Det kändes ju nödvändigt när de flesta program inte ens kan använda fyra. Nåja, det kanske öppnar ögonen på mjukvaruutvecklarna.

Den är ju knappast till för att köra Crysis eller lyssna på MP3. Den är till för serverapplikationer och superdatorer där man aldrig kan få nog av flertrådskapacitet.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jones377
Kodnamn Beckton. Den kommer inte börja säljas i mars utan först i slutet på året. Den närmaste kommande Xeon baserad på Nehalem heter Gainestown och kommer att dyka upp snart, men den är för 2 sockets bara.. Det är kanske den ni syftar på?

Det blir för övrigt ingen processor för vanliga konsumenter eftersom den ersätter Dunnington (6-core baserad på Penryn som kostar MYCKET) i Xeon MP segmentet.

Den 6-coren kostar väl inte mycket?
Köpte 2 nyss och jag tyckte inte att det stack i ögonen.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hamilton83
Den 6-coren kostar väl inte mycket?
Köpte 2 nyss och jag tyckte inte att det stack i ögonen.

Sen kan man skryta om vem som har råd med finast bil eller har störst penis också.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Boris-
Sen kan man skryta om vem som har råd med finast bil eller har störst penis också.

Det första brukar oftast vara en kompesation för en mindre variant av det andra..
Men swec är väll "da place" för oss svenskar att skryta om våra e-penisar antar jag.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Boris-
Är det dubbel-die eller native? Måste väl ändå vara två dies?

Verkar vara native.
"# Native (monolithic, i.e. all processor cores on a single die) quad- and octo-core processors[6]"
http://en.wikipedia.org/wiki/Nehalem_(microarchitecture)

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem

fyra minneskanaler vill jag gärna se på konsument datorer !

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Medlem

Har en normal användare ens nytta av 8 kärnor? Jag använder maximalt 2 hörprestandaprogram eller 1 höprestanda och 3 lågprestandaprogram samtidigt. T.ex. spel och fraps eller spel, musik, internet och chat. Alla andra processer som ligger i bakgrunden belastar inte ens 1% av en kärna. Så något större behov än 2 kärnor, möjligtvis 3 eller 4 har jag inte.

Hur ska man ens utnyttja processorkraften ifrån 8 kärnor på låt oss säga 3ghz? Sitta och packa 50gb filer i winrar medan man lyssnar på musik och spelar Crysis som är inspelat av fraps?

Permalänk

Perfekt då kan man köpa en 8 prolle efter lumpen 2010 i maj

Visa signatur

Desktop: AMD Ryzen 9 7950X, ASUS 4090 ROG Strix, 32GB RAM DDR5 6000MHz CL36 FURY,
ASUS TUF Gaming X670E-Plus / Monitor/Tv: LG C2 42Tum/ Playstation 5 // Xbox Series X // iPhone 14 Pro// iPad Pro Air m1 // TV Vardagsrummet LG Oled 77CX Sovrummet LG OLED B7 55TUM. Övervåningen LG C1 65

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av thomas_skane
Har en normal användare ens nytta av 8 kärnor? Jag använder maximalt 2 hörprestandaprogram eller 1 höprestanda och 3 lågprestandaprogram samtidigt. T.ex. spel och fraps eller spel, musik, internet och chat. Alla andra processer som ligger i bakgrunden belastar inte ens 1% av en kärna. Så något större behov än 2 kärnor, möjligtvis 3 eller 4 har jag inte.

Hur ska man ens utnyttja processorkraften ifrån 8 kärnor på låt oss säga 3ghz? Sitta och packa 50gb filer i winrar medan man lyssnar på musik och spelar Crysis som är inspelat av fraps?

Hur många "normala användare" hittar du här på swec?
Förhoppningsvis så blir programmerarna bättre på att koda i fler trådar.
Vilket innebär bättre och bättre prestanda för allt mer krävande applikationer som dyker upp.
Speciellt spel som är bättre optimerade för fler kärnor är jag nyfiken på.

Men det är sant det du säger, oftast går processorn på tomgång då man bara tex surfar.
Men det gör den å andra hand med en c2d oxå. Vilket gör även den overkill isf.

Förövrigt är det en Xeon processor de snackar om. Och i en server gör sig nog denna processor alldeles utmärkt.

Permalänk
Medlem

Varför skulle man behöva 8 kärnor när det är ytters sällsynt att ens fyra kärnor används till fullo? CPU-kärnorna börjar påminna om Megapixel-hysterin bland kameror..

Visa signatur

Define XL R2 || CM Silent Pro M1000 || Asus Z490-F || Intel i9 10900k || Noctua NH-D15 || RTX 2080 || 64GB DDR4 || 1TB 970 Evo Plus M.2 + 1.5TB SSD + 2TB HDD || Win10 Pro

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RaZman
Varför skulle man behöva 8 kärnor när det är ytters sällsynt att ens fyra kärnor används till fullo? CPU-kärnorna börjar påminna om Megapixel-hysterin bland kameror..

Som många redan poängterat så är det en xeon processor, alltså gjord för servrar.

Permalänk
Medlem

Nu tänker jag inte försöka låta som att jag är expert på sånt här, för det är jag inte, men jag undrar om det fortfarande är så att applikationer optimeras för ett specifikt antal processorkärnor eller kan dagens program skala och lastbalansera automatiskt efter hur många kärnor som finns tillgängliga i ett givet system? Är ju lite intressant med tanke på att man annars kan sitta med x antal relativt värdelösa kärnor.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D CO + 2133 MHz FCLK GPU: Sapphire RX 7900 XT Pulse OC
RAM: Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 (Hynix) BZ subtimings
MB: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI SSD: Kingston KC3000 2TB PSU: Corsair RM850x