Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Källaren
Registrerad
Mar 2005

NIC trasigt på moderkortet?!

Har nyss vart med om den underligaste datorsituationen i mitt liv. Igår installerade jag en Accelero S1 rev2 kylare på mitt sunkiga grafikkort i sign. Kom att tänka på att den faktiskt är rätt tung. Det såg iaf så ut när jag kollade på kortet genom mitt lilla chassifönster. Så jag stängde av datorn och plockade bort sidopanelen. Tog bort grafikkortet och mätte lite. Kapade av en penna och satte dit 2st rundade gummiskydd på vardera sida, iaf blyerts skulle vara ledande av någon dum anledning. Tillbaka med kortet. Sätter dit pennan på ytterkanten av kylaren som stöd så att det inte ska bli så tungt för moderkortet. Allt ser bra ut och jag monterar tillbaka sidopanelen för att sedan starta. Medans datorn startar upp så passar jag på att göra lite annat i 10-15 min.

När jag kommer tillbaka och ska ut på nätet, msn, ventrilo etc så märker jag att internet inte fungerar. Efter några minuters felsökning så visar det sig att det intregerade nätverkskortet är borta från datorn. Helt sjukt! Har gjort systemåterställningar. Installerat ett flertal olika verisioner av drivrutiner. Ominstallerat chipset etc, reparerat. Lagt till ny maskinvara etc. Ingenting fungerar. Kommer inte ens åt mig egna router. Installerade ett 3com 905 TX PCI vid sidan om. Men det verkar inte heller fungera. Finns inga vista drivrutiner för 3com kortet och Realtek RTL8111B kortet som sitter i moderkortet är helt totalt borta.
När man ska installera det igen så får man felmedelandet:
"No network interface card exist in the machine
Please plug in the adapter to the extension slot or
connect a cable to ethernet network device if this computer enables 'Deep Slumber Mode'
Press "Yes" to try again or "No" to stop installer."

Vid "Yes" så kommer samma ruta upp igen oändligt antal gånger. Vid "No" så avbryts allt.

Hittade några äldre drivrutiner för 3com kortet som sägs ska fungera med vista. Men när jag startar installationen får jag medelandet "Please turn off your computer, install the NIC, then start your computer". VAFAN är det för svar?! Kan ju inte få som tips att jag ska installera mitt NIC när jag startar ett installationsprogram för ett NIC. Dessutom kan jag ju definitivt inte installera någon om datorn är avstängd. 3com NIC'en sitter redan i datorn.

Vad ska jag göra?! Enligt mig så verkar det som att moderkorts NIC'et är trasigt. Kom gärna med tips medans datorn fortfarande är hel, finns risk att den åker ut genom fönstret av illska snart!

NIC'et på moderkortet är ett "Realtek RTL8111B" och sitter på ett Gigabyte GA-MA770-DS3 rev1.

Phenom2 X3 720 . DFI LanParty JR 790GX-M2RS . PowerColor Radeon HD 4850 "PCS" 1GB . Corsair 4GB (2x2GB) XMS-2 . Antec P180 Mini .

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Scania-Earth-Milky way
Registrerad
Nov 2001

Syns det inte ens i enhetshanteraren?

Pröva biosuppdatering för att se om det får fram nätverkskortet. Kommer det fram finns realteks senaste drivers här http://www.realtek.com.tw/downloads/downloadsView.aspx?Langid...

Hittas inte kortet efter biosuppdatering reklamera moderkortet eller skaffa ett modernt nätverkskort. 905 TX är väl från förra seklet

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Källaren
Registrerad
Mar 2005
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hardware guy
Syns det inte ens i enhetshanteraren?

Pröva biosuppdatering för att se om det får fram nätverkskortet. Kommer det fram finns realteks senaste drivers här http://www.realtek.com.tw/downloads/downloadsView.aspx?Langid...

Hittas inte kortet efter biosuppdatering reklamera moderkortet eller skaffa ett modernt nätverkskort. 905 TX är väl från förra seklet

Det hittas inte efter bios uppdatering. Testat senaste bios + tidigare verisioner. Formaterat datorn. 905 TX är riktigt old ja, men det var det jag hade liggandes. Skitsamma, har köpt ett nytt nu. DFI's JR historia. Lär prestera en hel del bättre i vilket fall. Det syns inte i enhetshanterarn.

Phenom2 X3 720 . DFI LanParty JR 790GX-M2RS . PowerColor Radeon HD 4850 "PCS" 1GB . Corsair 4GB (2x2GB) XMS-2 . Antec P180 Mini .