Permalänk

En kort guide till en bra isolering.

Hallå, tänkte att jag skulle skriva en kort guide om hur man kan isolera ett moderkort för att skydda det från kondens. Det finns en bra guide på xtremesystems som jag lärde mig detta från, den guiden är dock lite seriösare. http://www.xtremesystems.org/forums/showthread.php?t=201916

Alla typer av kylning som innebär att man når temperaturer under rumstemperatur innebär att det finns en risk för kondens som kan komma på komponenter. Beroende på hur kalt det blir behövs olika mycket isolering. Ska du köra med flytande kväve kan mer armaflex vara på sin plats.

Det jag använde för att isolera när jag använder SS är följande.
Eltejp, knådgummi, armaflex samt massor med tålamod.

Knådgummi kan köpas på nätet billig, bara att googla. Armaflex köps i valfri VVS butik.
Börja med att skära ut passande bitar för att sätta mellan små komponenter nära socketen, även platser i sokeln där det finns mycket luft kan vara bra att fylla med armaflex. Ett tips kan vara att använda topps eller tändstickor för att peta fast det.

Använd sedan eltejp (eller annan ej ledande tejp) för att förhindra knådgummit att fastna under till exempel kondensatorerna.

När det är hyfsat täckt är det dags att börja med knådgummit, det är bara att bryta i bitar och trycka fast, se till så att det inte bildas luftbubblor. Jag använder tre små paket, antagligen kan man använda två om man inte slösar som jag gör.

När du har täckt så mycket av socketen som du känner att du behöver trycker du igenom fästena, se till så att du täcker hålen som bildas.

Nu behöver du en bit armaflex, ett tips kan vara att göra hålen med en bottenplatta eller liknande som mall. Då kan du göra hål med en spik eller liknande. Sedan skär du ut en bit som är lika stor som botten på din kylare. Här kan man förbättra min metod genom att vara noggrannare med hålet samt använda ett tunt lager papper under armaflexen med bara ett hål för cpun.

Nu är det bara att montera på valfri kylning, notera dock att man bör använda mer armaflex vid ln2, gärna den tjocka varianten.

Notera att det finns massor med sätt att isolera på, detta är ett sätt som fungerar bra för mig. Det som syns i guiden är ganska overkill grundisolering dock utan så mycket armaflex. Jag lägger gärna mer tid på isoleringen så jag slipper förstöra kortet.

Ett bra tips kan även vara att ha något svalkande att dricka mellan alla BSOD.

(Sista bilden skickade Jesper/Stalked)

Visa signatur

"If you are really extreme, you never let informed facts or the scientific method hold you back from your journey to the wrong answer." (jayhall0315)
Celeron 352 @ 7822.8mhz 50k Vantage 40k 3Dmark06

Permalänk
Quizmaster Karlstad 2022

Bra guide! detta är det bästa sättet att isolera på tycker jag. inget kladd med vaselin:)

Permalänk
Medlem

Bra guide, nu behöver ja bara hitta en SS...

Visa signatur

Win 10: Ryzen 5800X | Ek Supreme, EK SE 240,Corsair XR5 360, Laing DDc2 m. Petras tech top | ASROCK RX 6900 XT Phantom Gaming OC @2710/2100 | HyperX Fury Black 3600MHz 32Gb | Gigabyte X570 Aorus Elite
Win 98: Celeron 533MHz@800MHz | ASUS CUSL-2 | Voodoo 3 3000@186MHz | 384Mb PC100 | Creative CT4810
DOS: Compaq Presario 433: Intel DX2 66MHz | 4Mb ram | Sound Blaster 16 | 200 Mb HDD

Permalänk

Verkligen proper guide

Visa signatur

Wasserkühlung::5900X::ASSrock X570 TB3::2x8 Ballistix 3000@3800::6800Nitro+

Vilken leksak>> CH341-biosprogrammerare

Permalänk

Kul att ni tyckte det.
Det är grymt gött att inte behöva köra moderkort i ugnen osv för att få bort vaselin, detta är bara att pilla loss.

Från denna sidan köpte jag knådgummit om någon inte hittar det.
http://www.lilon.se/knaadgummi-18pack-p-1227.html

Visa signatur

"If you are really extreme, you never let informed facts or the scientific method hold you back from your journey to the wrong answer." (jayhall0315)
Celeron 352 @ 7822.8mhz 50k Vantage 40k 3Dmark06

Permalänk

En lite uppdatering. Jag insåg att efter att legat mot knådgummit länge får koppar en trist färg, går att slipa bort såklart men det finns en bra lösning.

Genom att tejpa runt cpun innan man lägger på armaflex förhindrar man att det blir tråkiga färger.

Eftersom det blir lite konstigt i ordningen la jag denna bilden separat då det kanske blir lättare att förstå.

Bilden är ganska dålig då jag självklart skulle lösa problemet i ett mörkt rum mitt i natten.

Visa signatur

"If you are really extreme, you never let informed facts or the scientific method hold you back from your journey to the wrong answer." (jayhall0315)
Celeron 352 @ 7822.8mhz 50k Vantage 40k 3Dmark06

Permalänk

har du laggt vaseline under cpun?

Visa signatur

PC: i7 980X @ 4ghz | EVGA X58 Classified | 12 GB Corsair Dominator GT 2Ghz CL8 | GTX580 3-WAY SLI | 2,5tb Hdd | Corsair Obsidian 800D| Corsair AX 1200| Dell U3011 30" + 2st Dell 2007| Vantage P55000p+| VattenKylning | The Classified-X V2.5! |
Lek: 2600K ES (X54) och några olika 1155 brädor
Foto:Nikon D3s, 85/1.4, 50/1.4, 35/1.4, 24-70/2.8, SB-900

Permalänk

Nej inget vasselin eller nagellack, bara tejp, knådgummi och armaflex.

Inget i socketen under cpun heller, tänker lägga en bit armaflex där när jag ska köra ln2.

Som längst har jag kört en hel kväll med kompressorn igång utan någon kondens. Jag skulle våga köra detta 24/7 på min vanliga dator.

Visa signatur

"If you are really extreme, you never let informed facts or the scientific method hold you back from your journey to the wrong answer." (jayhall0315)
Celeron 352 @ 7822.8mhz 50k Vantage 40k 3Dmark06

Permalänk
Medlem

Evil_AnAnAs

bra tråd

P.s ! fick du mitt PM om det du frågade om ?

Visa signatur

[Intel Core i9@13900KF Raptor Lake@5,5Ghz Oc][Asus ROG Z790 HERO[G-Skill RGB 32GB 6600Mhz cL34][WD Back 2TB NvMe][2TB Samsung 970 Evo + 2x8Tb Samsung 870 Qvo spel disk][Msi RTX 4090 Gaming Trio-X][ASUS ROG Swift OLED PG48UQ][Windows 11][1000/1000Mbits Telia fiber][Razer Ornata Tangentbord.

Permalänk

Tack

Fick ditt PM, låter mycket trevligt. Har dock inte hunnit fixa mer med det, ska göra det snart.

Visa signatur

"If you are really extreme, you never let informed facts or the scientific method hold you back from your journey to the wrong answer." (jayhall0315)
Celeron 352 @ 7822.8mhz 50k Vantage 40k 3Dmark06

Permalänk

Riktigt fin guide.

Hur många förpackningar knådgummi går det åt varje gång man ska isolera?

Visa signatur

håll klafen jag är dyslektiker
- egva 780i sli - q6600 + TRUE @ 3,5GHZ(Max 4.4GHZ med SS) - 2x8800gt SLI - OCZ SLI PC6400 4096MB - Fractal Design Newton 650W - Lian LI PC-A05B -
HP 2020 tablet pc

Permalänk

Jag använde tre paket om jag minns rätt, sedan när jag tog bort eltejpen kring cpun bättrade jag på med 1/3 paket då en del följde med tejpen. Knådgummit går att återanvända efter borttagning om du inte kladdar för mycket med det.

Jag isolerade mitt maximus II formula med denna isolering och har kört SS på det sjukt många timmar utan problem, när jag körde torr is la jag bara på ett litet extra lager armaflex runt cpun på typ 0,5cm tjocklek. Så grundisoleringen som syns i denna guide har jag aldrig bytt på alla de månader mitt kort varit isolerat. Antar att det tyder på att det funkar bra.

Det går förövrigt självklart bra att isolera grafikkort på detta sätt också. Lämna dock minnena fria.

Visa signatur

"If you are really extreme, you never let informed facts or the scientific method hold you back from your journey to the wrong answer." (jayhall0315)
Celeron 352 @ 7822.8mhz 50k Vantage 40k 3Dmark06

Permalänk

Nu kommer en liten uppdatering:

Kan inleda med att tipsa om att tejpen runt cpun dvs ovanpå knådgummit bör vara liknande maskeringstejp då eltejp drar med sig för mycket knådgummi när du byter cpu.

Här kommer några bilder/tips för isolering av pot för torr is/flytande kväve.

En bit armaflex på ca 1cm för ytterligare skydd för kondens. Använd till exempel rakblad och sax för att få ut hålet. Tänk på att det är viktigt att det är lufttätt, så skär noggrant och små bitar i taget. Det gör inte så mycket om det är ojämnt i höjdled då allt ändå kommer pressas ner av fästanordningen.

Testa många gånger så att poten får bra kontakt med cpun, såhär såg det ut för mig många gånger efter att ha tryckt för kung och fosterland på poten.

Det visade sig att det understa tunna lagret armafex var ivägen, efter att ha skärt bort lita av det så ordnade sig allt. Så för att du inte ska behöva montera om allt när du hällt i kväve och inser att temperaturen är på väg åt fel håll, kolla så att du får ett bra tunt lager när du trycker ner poten. Det kan även vara värt att starta datorn utan något i poten, om du känner att poten snabbt blir varm samt att temperaturen i bios inte når 80 på 20sec har du antagligen duglig kontakt.

Sedan är det bara att montera fast allt och som sista förberedelse kan det vara bra att dra några varv med toapapper som du fäster med gummiband kring allt.
Det suger upp all potentiell kondens.

Nu är du redo att krossa tidigare resultat på hwbot.

Tänk på att om du stänger av datorn för att till exempel äta kommer det bildas kondens på moderkortet då det inte längre producerar värme. Så antingen äter du under Spi 32/wprime 1024 eller så stänger du av allt och fortsätter nästa dag. Självklart kan man torka bort is osv men ska det vara 100% säkert är det inte bra.

Angående kylpasta: Jag vet inte om jag skrivit det tidigare men silikon baserade kylpastor är enligt många inklusive mig själv bäst för låga temperaturer.

Visa signatur

"If you are really extreme, you never let informed facts or the scientific method hold you back from your journey to the wrong answer." (jayhall0315)
Celeron 352 @ 7822.8mhz 50k Vantage 40k 3Dmark06

Permalänk

Bra jobbat med isoleringen.

Visa signatur

håll klafen jag är dyslektiker
- egva 780i sli - q6600 + TRUE @ 3,5GHZ(Max 4.4GHZ med SS) - 2x8800gt SLI - OCZ SLI PC6400 4096MB - Fractal Design Newton 650W - Lian LI PC-A05B -
HP 2020 tablet pc

Permalänk
Tangentbordskonnässör

Mycket fin guide!

Måste bara fråga för säkerhetsskull, du skulle alltså rekommendera denna isolering för att köra med vatten som är runt 6-10 grader 24/7?

Permalänk

All isolering behövs inte men lite knådgummi kring cpun och en liten bit armaflex skadar nog inte.

Ni som har hittat sidor som säljer armaflex får gärna skriva det, jag använder fortfarande bitar jag fick från Crotale... Alla jag hittat är galet dyra så tips uppskattas.

Visa signatur

"If you are really extreme, you never let informed facts or the scientific method hold you back from your journey to the wrong answer." (jayhall0315)
Celeron 352 @ 7822.8mhz 50k Vantage 40k 3Dmark06

Permalänk

kolla vad en lokal vvs firma tar för armaflex kan bli billigare.

Visa signatur

håll klafen jag är dyslektiker
- egva 780i sli - q6600 + TRUE @ 3,5GHZ(Max 4.4GHZ med SS) - 2x8800gt SLI - OCZ SLI PC6400 4096MB - Fractal Design Newton 650W - Lian LI PC-A05B -
HP 2020 tablet pc

Permalänk

Liten kort uppdatering:

Nu efter några månader med isolering tog jag idag bort allt för att köra luft för några tester med celeron cpuer.

För att ta bort det är det bara att dra med fingrarna för att sedan gå över till att peta med tändsticka/tandpetare och sist använda en bit använd knådgummi och trycka om små bitar som blivit kvar för att de ska följa med. Efter två minuter (jag orkade inte vara noggrann då jag ännu inte har dödat kortet;)) blev detta resultatet.

Så ni som är osäkra på denna metod kan i alla fall se att det inte blir några spår.

Mycket bättre än nagellack och vaselin.

Mycket riktigt gick det kortet inte att skicka tillbaka på RMA...

Visa signatur

"If you are really extreme, you never let informed facts or the scientific method hold you back from your journey to the wrong answer." (jayhall0315)
Celeron 352 @ 7822.8mhz 50k Vantage 40k 3Dmark06

Permalänk

har du någon isolering i soklen? man kanske borde ha en liten bit armaflex där eller vad tror du?

Visa signatur

håll klafen jag är dyslektiker
- egva 780i sli - q6600 + TRUE @ 3,5GHZ(Max 4.4GHZ med SS) - 2x8800gt SLI - OCZ SLI PC6400 4096MB - Fractal Design Newton 650W - Lian LI PC-A05B -
HP 2020 tablet pc

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Evil_AnAnAs
Nej inget vasselin eller nagellack, bara tejp, knådgummi och armaflex.

Inget i socketen under cpun heller, tänker lägga en bit armaflex där när jag ska köra ln2.

Som längst har jag kört en hel kväll med kompressorn igång utan någon kondens. Jag skulle våga köra detta 24/7 på min vanliga dator.

Visa signatur

Win 10: Ryzen 5800X | Ek Supreme, EK SE 240,Corsair XR5 360, Laing DDc2 m. Petras tech top | ASROCK RX 6900 XT Phantom Gaming OC @2710/2100 | HyperX Fury Black 3600MHz 32Gb | Gigabyte X570 Aorus Elite
Win 98: Celeron 533MHz@800MHz | ASUS CUSL-2 | Voodoo 3 3000@186MHz | 384Mb PC100 | Creative CT4810
DOS: Compaq Presario 433: Intel DX2 66MHz | 4Mb ram | Sound Blaster 16 | 200 Mb HDD

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av adde_2000
har du någon isolering i soklen? man kanske borde ha en liten bit armaflex där eller vad tror du?

Det är så lite luft där så jag tror att om allt blir vatten kondenserar kommer det ändå inte kunna kortsluta något. Istället för att peta ner en liten bit armaflex kan du ju bara mata med mer spänning så blir det inte kallt under cpun.

Värt att nämna kan vara att is inte leder ström, får du is/snö på moderkortet är det lugnt så länge det inte smälter.

Visa signatur

"If you are really extreme, you never let informed facts or the scientific method hold you back from your journey to the wrong answer." (jayhall0315)
Celeron 352 @ 7822.8mhz 50k Vantage 40k 3Dmark06

Permalänk

missade att du skrev tidigare om isolering i sokeln. blir nog att köra denna isolering på ett 24/7 system sen

Visa signatur

håll klafen jag är dyslektiker
- egva 780i sli - q6600 + TRUE @ 3,5GHZ(Max 4.4GHZ med SS) - 2x8800gt SLI - OCZ SLI PC6400 4096MB - Fractal Design Newton 650W - Lian LI PC-A05B -
HP 2020 tablet pc

Permalänk
Entusiast

Ananas, vad tror du om häftmassa? Funkar det istället för knådgummi? Behöver få tag på knådgummi till 9-10:e juni. Blir nog inget armaflex heller, får se vad jag kommer över. Antar att jag skulle kunna mäta resistansen i vanlig häftmassa, men vet inte om värdena skulle säga mig så mycket.. såvida det inte leder ström alls förstås.

Permalänk

Jag tänkte använda häftmassa, har ett paket hemma som jag pillade lite med men insåg snabbt att det inte kommer funka bra. Om jag bara ska välja en isolering för hela mitt benchande blir det knådgummi. Antagligen kan man köra med bara det och kanske lite papper.

Vad ska du köra? Gissar dice?

Visa signatur

"If you are really extreme, you never let informed facts or the scientific method hold you back from your journey to the wrong answer." (jayhall0315)
Celeron 352 @ 7822.8mhz 50k Vantage 40k 3Dmark06

Permalänk
Entusiast

Jupp, jag och en till snubbe ska dela på 10 kg torris :). Polaren har dock kört utan isolering förut och det har funkat. Men jag skulle gärna vilja ha isolering på min bräda... Synd att jag tänkte på det så sent, nu hinner jag inte beställa knådgummi. Och jag vill verkligen inte slabba med vaselin.

Permalänk

Kul. 10kg kommer ge er en jävligt skoj kväll.

Armaflex borde ni kunna köpa från någon rörfirma eller från några som sysslar med typ AC anläggningar. Knådgummit kan köpas från butiker som säljer målar grejer, samma butik som säljer tavlor osv om du förstår vad jag menar. Om ni inte har tid att beställa från nätet då...

Vem ska du bencha med? Någon man känner till?

Visa signatur

"If you are really extreme, you never let informed facts or the scientific method hold you back from your journey to the wrong answer." (jayhall0315)
Celeron 352 @ 7822.8mhz 50k Vantage 40k 3Dmark06

Permalänk
Entusiast

Nåja, får se hur jag gör med isolering. Lite sent att beställa knådgummi nu, även om det iofs kan vara bra att ha till nästa gång. Jag kommer bencha med snowman89 från NH.

Permalänk

Du kan använda nagellack om du vill få en skyddande hinna över komponenter. Det är dock inte lika lätt att få bort men det är jävligt mycket trevligare att jobba med än vaselin.

Kom ihåg att lägga upp resultaten här sedan.

Visa signatur

"If you are really extreme, you never let informed facts or the scientific method hold you back from your journey to the wrong answer." (jayhall0315)
Celeron 352 @ 7822.8mhz 50k Vantage 40k 3Dmark06

Permalänk

Här kommer två sidor där man kan köpa pots från:
En billigare variant som säkert funkar bra för nybörjare som inte ska bencha 3D med quads. http://www.koolance.com/water-cooling/product_info.php?curren...

För er som är insatta i extrem överklockning behöver jag nog inte presentera Kingpin...
Här är hans nya sida: http://kingpincooling.com/

Självklart finns det fler som säljer, kolla på Xtremesystems.org och skicka PM till någon som gör bra grejer.

Visa signatur

"If you are really extreme, you never let informed facts or the scientific method hold you back from your journey to the wrong answer." (jayhall0315)
Celeron 352 @ 7822.8mhz 50k Vantage 40k 3Dmark06

Permalänk

Knådgummi
Det var ett nytt namn på klet ^^

Visa signatur

Node 304: MSI Z87-I - Core i5 4670K - 8GB DDR3 1600Mhz Kingston HYPERX - Sapphire RX480 8GB - Crucial MX100 256GB
HTPC: ASRock H67M-GE - Core i3 2130 - 8GB DDR3 1600Mhz Corsair Vengeance - Intel X25-M G2 80GB
Laptop: Xiaomi Mi Notebook Air 13.3″