DDR3 billigare till vintern

Permalänk
Melding Plague

DDR3 billigare till vintern

I januari började flera stora minnestillverkare massproducera kretsar med 50 nanometers tillverkningsteknik. Nu rapporterar den koreanska halvledarjätten Samsung att företaget är på väg till 40 nanometer.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Vilken vinter? Denna eller nästa?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tSp
Vilken vinter? Denna eller nästa?

Läs nyheten!

Citat:

[B]Denna teknik ska användas till DDR3 i slutet av 2009, vilket kan sänka tillverkningskostnaderna ytterligare.

[/B]

Visa signatur

HTPC Lian Li PC-A05FNB | Intel Core i5-13400 | 32GB DDR5-6000 | 4,5TB SSD | RTX 4070 12GB
Laptop Razer Blade 15 Base 2021 | Intel Core i7-10750H | 16GB DDR4-2933 | 1,5TB SSD | RTX 3070 8GB
Laptop Lenovo ThinkPad E585 | AMD Ryzen 5 2500U | 24GB DDR4-2400 | 756GB SSD | Radeon Vega 8

Klocka GTX 460 med NiBiTor 5.8

Permalänk

Fint, hoppas DDR2 också blir än billigare, så kan man bygga en billig HTPC och även en billig ny filserver.

Permalänk
Medlem

Tror inte DDR2 kommer bli billigare än det är nu. Snarare dyrare då DDR3 är framtiden.
Samma hände när prissättningen på DDR1 nådde botten.

Visa signatur

System:\Dator\Spel>2600k¤5ghz_-_32Gb_-_MSI_3070.exe
System:\Dator\Lab>RaspberryPi_4_-_8Gb.com

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Citat:

Ursprungligen inskrivet av andnewman
Fint, hoppas DDR2 också blir än billigare, så kan man bygga en billig HTPC och även en billig ny filserver.

Är inte 4GB PC6400 för 500kr billigt....`?

Välkommen nyhet, ser fram emot vad 40nm minnen kan klocka

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem

är mindre bättre?

Visa signatur

Är inte linux en billig kopia av ms-dos?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av akn3
är mindre bättre?

När det gäller storleken på transistorer, ja.

Visa signatur

Assembly är ett högnivåspråk.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tSp
Vilken vinter? Denna eller nästa?

Om du inte är läskunnig, varför ställer du då en fråga på ett forum som kommer besvaras i text?

Blir med andra ord ett år till med DDR2, innan man går över till DDR3. Känns rätt bra faktiskt, då hinner i7 och Phenom II mogna lite mer

Visa signatur

Sometimes autocorrect makes me say things I don't Nintendo.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Smartidiot89
Är inte 4GB PC6400 för 500kr billigt....`?

Välkommen nyhet, ser fram emot vad 40nm minnen kan klocka

Tackar inte nej till än billigare.

Permalänk
Medlem

Om man tycker att det är dyrt med DDR2 i dagens läge, är man inget annat än en snåljåp. Men till huvudnyheten, skönt att framför allt DDR3 är på god väg att bli billigare, även om jag personligen inte tycker ca. 1600:- är så oerhört dyrt för ett 6GB-kit i dagens läge.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

låter ju nästan för bra för att vara sant, men blir nog en phenom II am3 om ett år då och kanske ett nytt nu gammalt då grafikkort eller gtx 350

Visa signatur

[Tiger MP. 2xAMD Athlon MP 1.4GHz , 2x512MB ddr, ?350w PSU, 80GB HDD, Geforce4 ti 4600]
[i7 950, ASUS p6t, xfx 650w, 30GB SSD a-data, 3x2GB corsair xms3, 8800GT, ][i7 920, 3x4GB Vengeance, gtx 260] [i5 3570k, MSI twin frozr PE GTX 570, Corsair 4x2GB xms3]
[3930k, GA-X79-UD3, EVGA GTX 780SC ACX, Corsair Force 3 120GB, XFX 850w, Corsair Air 540, Corsair h100i, Corsair 4x4GB Vengeance]

Permalänk
Avstängd

Ser inte helt dåligt ut, kan behövas för i5 och i7. Framförallt i5 där priserna är viktiga. Vi får se om AMD får till sin DDR3 prestanda också. Då kan det bli viktigt för dem med.

Permalänk

Men vad i... vad ska vi som tänkt köra i7 de närmsta veckorna känna!? ^^

"Blir med andra ord ett år till med DDR2, innan man går över till DDR3. Känns rätt bra faktiskt, då hinner i7 och Phenom II mogna lite mer"

Ja priserna lär sjunka drastiskt. Vad rekommenderar ni till en som sitter på en AMD-K6 3D processor(!), 350mhz cpu speed(!), 127MB ram(!), Windows 98(!!) och totalt 7GB utrymme(!!!) och som har en budget på ca 8-10k? Ta i7:an nu eller vänta? Ni skulle bara veta hur det är att sitta med en ca 11 år gammal dator!

Visa signatur

We're such an abominable, sick society, that we wont make the history books, they will just say that large nations took land from smaller nations, used force and violence.
- Jaque Fresco

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Insatiable
Men vad i... vad ska vi som tänkt köra i7 de närmsta veckorna känna!? ^^

"Blir med andra ord ett år till med DDR2, innan man går över till DDR3. Känns rätt bra faktiskt, då hinner i7 och Phenom II mogna lite mer"

Ja priserna lär sjunka drastiskt. Vad rekommenderar ni till en som sitter på en AMD-K6 3D processor(!), 350mhz cpu speed(!), 127MB ram(!), Windows 98(!!) och totalt 7GB utrymme(!!!) och som har en budget på ca 8-10k? Ta i7:an nu eller vänta? Ni skulle bara veta hur det är att sitta med en ca 11 år gammal dator!

oj. OJ. 0J. Gjord i furu?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Insatiable
Men vad i... vad ska vi som tänkt köra i7 de närmsta veckorna känna!? ^^

"Blir med andra ord ett år till med DDR2, innan man går över till DDR3. Känns rätt bra faktiskt, då hinner i7 och Phenom II mogna lite mer"

Ja priserna lär sjunka drastiskt. Vad rekommenderar ni till en som sitter på en AMD-K6 3D processor(!), 350mhz cpu speed(!), 127MB ram(!), Windows 98(!!) och totalt 7GB utrymme(!!!) och som har en budget på ca 8-10k? Ta i7:an nu eller vänta? Ni skulle bara veta hur det är att sitta med en ca 11 år gammal dator!

Hehe, du borde kunna vänta lite till då eller? Hehe. Nä men ärligt talat så är det väl snudd på i7-budget då? Om du köper lite billigare grafikkort nu och väntar lite till hösten med att skaffa något lite bättre än dagens (eller kanske till de första 40nm-korten kommer).

Men ska du ha skärm för de pengarna också så är väl C2Q eller PhII mer realistiskt inom den budgetramen.

Sen är det ju så att allt blir alltid billigare ett halvår längre framåt. (Förutsätter stabil dollarkurs.)

Men jag hade nog väntat om jag inte skulle ha datorn till något särskilt just nu (ngt särskilt spel osv).

Visa signatur

System:
2500K - EVGA 780 SC

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sergeant44
Om man tycker att det är dyrt med DDR2 i dagens läge, är man inget annat än en snåljåp. Men till huvudnyheten, skönt att framför allt DDR3 är på god väg att bli billigare, även om jag personligen inte tycker ca. 1600:- är så oerhört dyrt för ett 6GB-kit i dagens läge.

Sa aldrig att DDR2 är dyrt.
Dock är ju prestanda-DDR2 fortfarande inte BILLIGA.

Måste dock hålla med om att det blir bra med billiga DDR3 lagom till AMD får till sin DDR3-prestanda, så man kan uppgradera då.

Permalänk

Gott med att ddr3 kommer sjunka. väntar nog med de flesta hårdvaruköp innan priserna gått ner lite för i7an och DDR3 minnerna.

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Insatiable
Men vad i... vad ska vi som tänkt köra i7 de närmsta veckorna känna!? ^^

"Blir med andra ord ett år till med DDR2, innan man går över till DDR3. Känns rätt bra faktiskt, då hinner i7 och Phenom II mogna lite mer"

Ja priserna lär sjunka drastiskt. Vad rekommenderar ni till en som sitter på en AMD-K6 3D processor(!), 350mhz cpu speed(!), 127MB ram(!), Windows 98(!!) och totalt 7GB utrymme(!!!) och som har en budget på ca 8-10k? Ta i7:an nu eller vänta? Ni skulle bara veta hur det är att sitta med en ca 11 år gammal dator!

Nja 128Mb ram har du. Kan vara en 1Mb delat med grafik också iofs.
Shit vad SweClockers måste vara slött på den datorn. Men köp inte någon i7 med den budgeten, men en sån budget får du mest för pengarna med en Phenom II X3 eller X4.

Permalänk

Sen tar det väl ett litet tag innan vi andra märker prisskillnaden?
Det är väl först och främst tillverkarna som känner av att det blir billigare och de måste ta igen investeringskostnaden till de nya maskinerna.

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk
Medlem

Alltid bra med bättre priser. Kommer dessvärre inte ta nytta av sänkningen, då jag köper snart.

Visa signatur

| Antec p183 | Intel i7 920 |Asus P6T Deluxe v2 | Corsair 750w | PowerColor 4890 Plus | Corsair XMS3 DDR3 1600MHz 6GB CL9 | Western Digital Caviar Black 640GB |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av andnewman
Sa aldrig att DDR2 är dyrt.
Dock är ju prestanda-DDR2 fortfarande inte BILLIGA.

Måste dock hålla med om att det blir bra med billiga DDR3 lagom till AMD får till sin DDR3-prestanda, så man kan uppgradera då.

Ser fram emot Phenom X4 940, verkar vara en riktig värsting.
Ska bli intressant att se hur den presterar i samband med AM3, om den visar sig vara snabbare/bättre än intels Quad serie så blir det nog en sån.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Insatiable
Ja priserna lär sjunka drastiskt. Vad rekommenderar ni till en som sitter på en AMD-K6 3D processor(!), 350mhz cpu speed(!), 127MB ram(!), Windows 98(!!) och totalt 7GB utrymme(!!!) och som har en budget på ca 8-10k? Ta i7:an nu eller vänta? Ni skulle bara veta hur det är att sitta med en ca 11 år gammal dator! [/B]

I ärlighetens namn lär allt kännas som rallyfart som är modernt. Vilket ju är positivt. Jag skulle nog köpt en nyare dator vid det här laget, men det finns givetvis skäl att vänta. Men jag kan nog lova att det kommer att finnas bra skäl att vänta även när ddr3 blir billigare. Det kommer alltid finnas något bättre väntandes bakom hörnet. Det vilar en evig förbannelse över vissa av oss datorköpare, iom att det alltid finns något lite bättre man suktar efter .

Visa signatur

Musik @ Mig:
suecae.com

Permalänk

finns alltid anledning att vänta, till slut så är man gammal och död och sitter med en gammal 486 i dödsboet bara för att man kunde vänta på nått bättre!

Visa signatur

I am the Leech King!

Permalänk

Bra dock inget oförväntat.

Angående pris på ddr2 så kan det som sagt stiga en period, jag minns själv då jag fick köpa ddr minne för runt det dubbla ddr2 priset. Men idag är ddr minne billigt igen.

Sedan ddr2 minne dyrt idag, hur många sitter med så mycket ramminne som de egentligen skulle behöva? Nu produceras det mest små minneskretsar(i GB) så man inte har plats för det som man skulle behöva. 4GB som prislistades räcker knappt till en kontorsdator idag, så fort lite virtualisering blir inblandad så bör man minst ha det dubbla.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Insatiable
Men vad i... vad ska vi som tänkt köra i7 de närmsta veckorna känna!? ^^

"Blir med andra ord ett år till med DDR2, innan man går över till DDR3. Känns rätt bra faktiskt, då hinner i7 och Phenom II mogna lite mer"

Ja priserna lär sjunka drastiskt. Vad rekommenderar ni till en som sitter på en AMD-K6 3D processor(!), 350mhz cpu speed(!), 127MB ram(!), Windows 98(!!) och totalt 7GB utrymme(!!!) och som har en budget på ca 8-10k? Ta i7:an nu eller vänta? Ni skulle bara veta hur det är att sitta med en ca 11 år gammal dator!

Har en nästan likadan dator (som jag fortfarande använder ibland (!)), så jag vet hur det känns Men jag gillar den faktiskt.

Vänta till imorgon i alla fall. Då kommer AMD:s nya Phenom II ut för sockel AM3 med DDR3-stöd.

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jioop
[B]Om du inte är läskunnig, varför ställer du då en fråga på ett forum som kommer besvaras i text?

Käften på dig. Jag syftade på rubriken som var något missvisande. Eftersom vi är mitt uppe i en pågående vinter bör man skriva "nästa vinter" istället för "i vinter". För "i vinter" syftar på den vintern som ligger närmast, alltså den vinter vi sitter i nu.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tSp
Käften på dig. Jag syftade på rubriken som var något missvisande. Eftersom vi är mitt uppe i en pågående vinter bör man skriva "nästa vinter" istället för "i vinter". För "i vinter" syftar på den vintern som ligger närmast, alltså den vinter vi sitter i nu.

Lägg av med det där språket tack. Och var det den lilla detaljen med läskunnighet igen.

Det står "till vintern" inte "i vinter".
"I vinter" är missvisande och förvirrande, men "till vintern" som det faktiskt står är solklart. Och det har det stått hela tiden.

Permalänk
Medlem

Jag hoppas i7 prollens kan oxå ramla i priset liten gran "till vintern"

Visa signatur

My Rig https://classic.prisjakt.nu/list.php?ftg_check=on&exclude_ftg...
Fel av mig! Men sjutton vad snabba ni är på att kommentera vad andra gör och inte gör rätt och fel... :/

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻

Såg 3x2GB DDR3 1600mhz för 1200kr från komplett och trodde priserna hade rasat över en natt.... Så kom jag på att jag var inne på ett danskt hårdvaruforum

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner