Snabbare trådlöst kan ge sladdfria skärmar

Permalänk
Melding Plague

Snabbare trådlöst kan ge sladdfria skärmar

Intel utvecklar en ny teknik som gör det möjligt att sända upp till tre gigabit per sekund genom luften.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Tekniken <3

Visa signatur

Acer Aspire 5930 G

Permalänk

Snart slipper vi alla sladdar! Wohooo!!! Min sladd mellan Datorn och TVn hänger spänd ½m över golvet när den är ikopplad ^^

Permalänk

3 Gbit/s är väll lagom ;D

Permalänk

Sjukt coolt om det blir sanning. Frågan är bara vet någon hur det är med strålning när man gör allt trådlöst? Hur påverkar det oss att leva en hel livstid med allt omkring oss trådlöst. Lär ju inte ta lång tid innan var varannan kamera, mobil,etc kommer laddas trådlöst.

Visa signatur

[i7 2600k @ 5GHz| NH-D14, fläktar utbyta mot ljudlösa 120mm SySS 800| Asus P8P67| HD6870 DirectCU| Corsair 4x8GB (32GB) 1600MHz DDR3| Moddat Corsair 550VX | Mac Pro / G5 Chassi| 2x120GB raid0 Intel 520 sys+ 2x3TB slask & home (riktig lagring på 12TB ZRAID NAS som även home backuppas/rsyncas till) ] - Helt ljudlös om man inte lägger örat intill chassit
[ MacBook Pro Retina 13 | 16GB ram | 256GB PCIe SSD | OS X(main), Arch ]

Permalänk
Hedersmedlem

Undras hur lång räckvidden blir. Ytterliga något att hacka. Tänk dig alla som kommer slarva med krypteringen. Kanske inte så kul för alla att grannen fångar in deras skärm.

Tekniken är bra, men jag undrar om det verkligen blir så plug-and-play, i alla fall om vi inte ska få ett smärre säkerhetskaos.

Permalänk
Medlem

Ganska coolt att man kommer upp 3Gbit/s men igentligen hur många kollar på en film på flygplatsen?

Visa signatur

Phenom X6 1100T @ 4Ghz, Gigabyte 280X 3Gb, 8GB Corsair DDR3, Be Quiet 700w, Crucial 64gb, Samsung 850 Evo 500gb

Permalänk

Det enda "läskiga" trådlösa jag ser är elektrisitet

tänk att veta att man korsar ett rum fullt med elektriska strålar överallt, de e ju lite läskigt xD

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MarcusDazE
Det enda "läskiga" trådlösa jag ser är elektrisitet

tänk att veta att man korsar ett rum fullt med elektriska strålar överallt, de e ju lite läskigt xD

Inte så de menar;) utan bara själva överförings kabeln kan skippas, en trådlös strömöverföring lär de inte lyckas med...haha

Visa signatur

Asus Prime Z390-A - Intel I7 9700KF - Corsair Vengeance 2x8GB 3200Mhz CL16 - MSI GeForce RTX 2080 SUPER 8GB Ventus XS OC - Creative Sound Blaster Z (skäms) - Corsair AX 1200i Digital 1200W 80+ Platinum - Fractal Design R6 - Sennheiser GSP 600 - Acer Predator XB271HUA

Permalänk
Musikälskare
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ASUSG15
Ganska coolt att man kommer upp 3Gbit/s men igentligen hur många kollar på en film på flygplatsen?

Det var ETT exempel på användningsområde...

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av flashen
Det var ETT exempel på användningsområde...

Kan inte bli billigt eller vad tror ni?

Visa signatur

Phenom X6 1100T @ 4Ghz, Gigabyte 280X 3Gb, 8GB Corsair DDR3, Be Quiet 700w, Crucial 64gb, Samsung 850 Evo 500gb

Permalänk
Medlem

Krishnamurthy Soumyanath... fyfan vilket namn! Smått omöjligt att uttala...

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem

självklart inte billigt när en ny generation av teknik lanseras... men om 5-10år då är det lika vanligt som USB 2.0 (:

Permalänk
Medlem

Vi alla kommer vara sterila om 3 år =P

Visa signatur

Stationär : I5-4670s | 16GB Ram | 1920x1200x2| HD7950 | 240GB SDD + 3TB + 2TB HDD|OSX 10.10
Bärbar: Clevo w230ss | I7-4810Qm | 16GB Ram |1920x1080| HD 4600+ GTX860M | 256gb msata SDD x2 + 1TB HDD|Windows 8.1

Permalänk

Ge mig den bärbara datorn som lagrar en DVD på 15 sekunder

Visa signatur

2008-06-18 - dagen då jag tappade förtroendet för svensk politik

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tommy_h
Inte så de menar;) utan bara själva överförings kabeln kan skippas, en trådlös strömöverföring lär de inte lyckas med...haha

Jodå, man kan ladda mobiler/mp3/etc genom luften.

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fire_Ice
Jodå, man kan ladda mobiler/mp3/etc genom luften.

aldrig fattat hur de gör det

Visa signatur

Stationär : I5-4670s | 16GB Ram | 1920x1200x2| HD7950 | 240GB SDD + 3TB + 2TB HDD|OSX 10.10
Bärbar: Clevo w230ss | I7-4810Qm | 16GB Ram |1920x1080| HD 4600+ GTX860M | 256gb msata SDD x2 + 1TB HDD|Windows 8.1

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tommy_h
Inte så de menar;) utan bara själva överförings kabeln kan skippas, en trådlös strömöverföring lär de inte lyckas med...haha

Ne det förstår jag oxå men det vore läskigt, jag har faktiskt läst om trådlös el i ngn illustrerad vetenskap, det var typ en platta som fungerade som "laddare" och sen om du hade mobilen inom ca 20cm så laddades den. Det var ju ofc ingen vanlig mobil men det finns.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nickhe
aldrig fattat hur de gör det

Denna artickel kanske beskriver det på rätt nivå för dig..
http://www.idg.se/2.1085/1.99345

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Trådlös el är inte så magiskt som det kan verka. Det strålar inte omkring elektricitet i rummet, som någon här trodde. Trådlös el fungerar som så att man skapar ett magnetfält som sedan ställs in på rätt frekvens för att en spole ska kunna inducera ström ur det, det finns idag men det är inte tillräckligt effektivt för att vara värt att använda idag, för att inte tala om alla problem med att grannen snyltar på "ditt" magnetfält m.m.

Kan mycket väl finnas i framtiden dock.. om de lyckas lösa alla problem.

Angående artikeln så låter det ju jätteskönt att slippa alla kablar, ser som sagt dock ett litet problem med att grannen ska komma åt bildsignalerna m.m. finns mycket känslig information som skulle kunna läcka genom där..

Visa signatur

Fractal Design Define R3, Gigabyte GA-X58A-UD3R, Intel Core i7 2.80GHz, Corsair 6GB (3x2GB) 1600MHz, Corsair SSD Force Series 120GB, Corsair Cooling Hydro H70, 2xGigabyte GeForce GTX 460 1GB OC SLI

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fire_Ice
Jodå, man kan ladda mobiler/mp3/etc genom luften.

WAth, hur fan då. Dör man om man går i mellan mp3n och sändaren då eller??

Permalänk
Medlem

jag är bakåsträvare, kablar är alltid bäst, hur jobbigt är det att sätta upp kabel-lister ?

Permalänk
Medlem

Jag HATAR batterier.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Thermion
Trådlös el är inte så magiskt som det kan verka. Det strålar inte omkring elektricitet i rummet, som någon här trodde. Trådlös el fungerar som så att man skapar ett magnetfält som sedan ställs in på rätt frekvens för att en spole ska kunna inducera ström ur det, det finns idag men det är inte tillräckligt effektivt för att vara värt att använda idag, för att inte tala om alla problem med att grannen snyltar på "ditt" magnetfält m.m.

Kan mycket väl finnas i framtiden dock.. om de lyckas lösa alla problem.

Angående artikeln så låter det ju jätteskönt att slippa alla kablar, ser som sagt dock ett litet problem med att grannen ska komma åt bildsignalerna m.m. finns mycket känslig information som skulle kunna läcka genom där..

Risken att ett sådant starkt magnetfält har bieffekter är stora. Med dagens energipolitik blir det knappast ekonomiskt försvarbart heller. Lågfrekventa magnetfält är till och med klassade som cancerframkallande.

Visa signatur

Det man inte vet, det lider man inte av.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Thermion
Trådlös el är inte så magiskt som det kan verka. Det strålar inte omkring elektricitet i rummet, som någon här trodde. Trådlös el fungerar som så att man skapar ett magnetfält som sedan ställs in på rätt frekvens för att en spole ska kunna inducera ström ur det, det finns idag men det är inte tillräckligt effektivt för att vara värt att använda idag, för att inte tala om alla problem med att grannen snyltar på "ditt" magnetfält m.m.

Kan mycket väl finnas i framtiden dock.. om de lyckas lösa alla problem.

Angående artikeln så låter det ju jätteskönt att slippa alla kablar, ser som sagt dock ett litet problem med att grannen ska komma åt bildsignalerna m.m. finns mycket känslig information som skulle kunna läcka genom där..

Har en elektrisk tandborste som fungerar enligt principen som du beskriver ovan. Tandborsten och laddaren har inga synliga kontakter så det måste vara en magnet fält som laddaren sänder ut som ngn spole kan nyttja i tandborsten som du själv beskrev. Dock så är det inget avstånd mellan laddare och borsten.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ASUSG15
Ganska coolt att man kommer upp 3Gbit/s men igentligen hur många kollar på en film på flygplatsen?

jag

Satt och såg saving private ryan eller vafan den nu heter på nån flygplats i tyskland.. Inga problem med min laptop

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av daweeeBD
jag är bakåsträvare, kablar är alltid bäst, hur jobbigt är det att sätta upp kabel-lister ?

Föredrar kablar också med tanke på säkerheten. Hade dock varit gott om man kunde köra ström, ljud, bildsignal, tangentbord, mus i samma kabel direkt från datorn, typ USB. Detta kommer förmodligen bli enklare att genomföra utan direkt fetare kablar nu när strömsnålare teknik typ (AM)OLED och liknande börjar användas i bildskärmar.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lento
Föredrar kablar också med tanke på säkerheten. Hade dock varit gott om man kunde köra ström, ljud, bildsignal, tangentbord, mus i samma kabel direkt från datorn, typ USB. Detta kommer förmodligen bli enklare att genomföra utan direkt fetare kablar nu när strömsnålare teknik typ (AM)OLED och liknande börjar användas i bildskärmar.

Det låter däremot mycket mer intressant, en sån kabel skulle jag lätt betala en hel del för..

Permalänk
Medlem

Den bärbara datorn som laddar ner en DVD på 15 sekunder bör alltså ha en hårddisk som klarar 300 MB/s och då räcker det ändå bara till en single layer DVD.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ronnylov
Den bärbara datorn som laddar ner en DVD på 15 sekunder bör alltså ha en hårddisk som klarar 300 MB/s och då räcker det ändå bara till en single layer DVD.

Tur då att denna teknik inte är lanserad än! Antingen var det bara ett teoretiskt exempel, eller också räknar de med att lagringstekniken har utvecklats en bra bit när denna trådlösa teknik börjar användas av allmänheten.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ASUSG15
Ganska coolt att man kommer upp 3Gbit/s men igentligen hur många kollar på en film på flygplatsen?

Jag skulle gärna se en film på flygplatsen om man har mellanlandat på nåt ställe och är fast där i många timmar. Det är ju inte säkert att man har med sig någon film dit så då vore det trevligt att kunna ladda ned en på ett par sekunder, eller minuter också för den delen.
Annars kanske man vill se på film på planet, då skulle man kunna ladda ned den nere på land först.

Visa signatur

PhII 955BE TRUE | Gigabyte 790FXT-UD5P | GTX 960 4GB | 16GB 1333MHz | Intel 330 120GB | 20TB | Corsair HX520 | Antec P182 | 27" BenQ VA | 2x 22" BenQ | 46" TV