Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
127.0.0.1
Registrerad
Sep 2005

Varför mer minne?

Av vilken anledning ska man välja 12gb framför 6gb minne när man köper en ny dator?

Jag köpte en core i7 här om veckan, och beställde då 6gb minne.
Ett par dagar efter att jag hade satt ihop datorn så fick jag helt plötsligt för mig att köpa till ytterligare 6gb, vilket jag också gjorde.

När jag sedan hade satt in mina nya stickor så märkte jag ingen skillnad alls i hur systemet presterade.

Varför ska man då ha 12gb? Visst, det är ju framtidssäkert osv, men vad mer vinner man på det?

Kan tänka mig att datorn klarar av att köra fler tunga program samtidigt, men då lär ju processorn bli en flaskhals i vilket fall som helst.

Vad är då fördelen med att ha så mycket mer minne när man utan tvekan kommer extremt långt med 6gb?

"Allt du säger skall vara sant, men du behöver inte säga allt som är sant" - Göran Persson

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Dalsjöfors
Registrerad
Feb 2008

det är bra med mycket ram om du ska köra bildredigering på stora bilder och sånt. men för en vanlig privat/gamer person är det helt onödigt

Chassi: FD Define R4 White | Kylning: Noctua NH-D14 | Cpu: Amd FX 8320 | Gpu: XFX Radeon 480 rx rs 8gb | Ram: Crucial 16gb ddr3 | Mobo: Asus M5A97 R2.0 | PSU: Corsair RM750X | Skärm: Acer XB240H | OS: Windows 10 64bit | SSD: Samsung 850
Mobil: Nexus 5

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Gävle
Registrerad
Dec 2007

Det verkar som de flesta har missuppfattningen att ju mer minne desto snabbare dator, vilket är HELT fel.
Kör igång så många program och spel du bara kan, tryck sedan Ctrl+Shift+Esc och se under "Performace" fliken hur mycket minne du då brukar. Kommer du ens i närheten av 6Gb?

Jag har 4Gb, kör Vista. Har oftast 4st Lineage2 klienter igång samtidigt som jag tankar massa torrents, surfar med typ 5-10 flikar och lyssnar på musik...och mina 4Gb räcker rätt bra.

"Snabbheten" på datorn blir lidande först när minnesanvändningen överstiger den fysiska mängden minne du har, och datorn istället börjar bruka hårddisken för att mellanlagra en massa data som bearbetas. Eftersom en hårddisk är så pass mycket sämre på att skyffla en massa data snabbt så kommer datorn ta längre tid på sig att utföra de uppgifter du ger den.

Cooler Master MasterCase 5 || Asus P8Z77-V Pro || i7-3770K || Antec KÜHLER H1200 PRO || 16GB Corsair XMS3 Vengence 1600MHz || Samsung SSD 256GB || Samsung SSD 128GB|| Sapphire Radeon R9 390 Nitro 8GB || Antec 620w High Current Gamer

3 st HP LP2475w || Logitech G710+ || Asus Strix Claw