Ärligt talat hur ofta går en CPU sönder?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xitele810
Vilken voltstyrka bör man ligga under då? har tänkt att klocka max!
tänkt att köpa ny om 2 år!

Jag skulle inte ge mer än 1,5V på en 45nm cpu, om jag vill att den skall hålla ett tag dvs.

Permalänk

Hum jag har tässtat ett värme test på en amd:P Tog bort kylaren och startade upp den. Den klarade 120 grater utan problem. Tästade att göra om testet ca 30 gånger och processorn fungerar fint. Ville inte gå över 125 för då är det väl risk att moderkortet går sönder:/

Permalänk
Medlem

Har heller aldrig lyckats ha sönder en CPU.

Även arbetat i datorbutik och cpu fel är väldigt ovanliga.

Många av er skriver att ni klockat och cpun och att den inte längre klarar att hålla frekvensen uppe. Det kan också bero på att när ni klockar ställs högre krav på moderkortet och dess kondensatorer. kondensatorer som pressas slits snabbare och förlorar sin kapacitet.

Permalänk
Medlem

har bara lyckats döda en cpu som jag slet upp med kylaren när jag skulle ta av kylaren... cpun satt kvar under som fastlimmat och det lossnade 2 ben på den...

annars har jag gjort roligheter som att koka en p4, bara för att, den startade och agerade server i 1 år innan jag sålde den.

har övervoltat friskt och kört över 1.7v för bench på 45nm intel, och det enda som hänt hittils är avstängning på grund av för hög temp.

men electronic migration som fenomen är ganska intressant om man kollar trådar på xs.org, finns många med erfarenhet av det.

det verkar alltid som att grejorna man misshandlar funkar till döden, medan jag kan köpa nytt och få en DOA direkt... go figure.

Visa signatur

WS - 980x/48GB/MSI Big Bangx58/2xIntel PT Gbe/Seasonic x760/3xSSD@120GB/8xSeagate@250GB/GTX670/Dell U2711 Win7x64/VmWare WS9 och massa stuff.
NAS - AMD C60-I/8GB/2xIntel PT Gbe/FSP Pico@90w/SSD@120GB/5xSeagate_o_WD@2TB WinServer2k8r2/Flexraid/Crashplan/Hyper-V----> idle@20w

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Chris64:

Har heller aldrig lyckats ha sönder en CPU.

Även arbetat i datorbutik och cpu fel är väldigt ovanliga.

Många av er skriver att ni klockat och cpu och att den inte längre klarar att hålla frekvensen uppe. Det kan också bero på att när ni klockar ställs högre krav på moderkortet och dess kondensatorer. kondensatorer som pressas slits snabbare och förlorar sin kapacitet.

Svar från gubbe.
Har haft datorer sen 1992.Ingen cpu har dött för mig Verkar vara duktiga bröder som svarar på det mesta av frågor som kommer in.Kyl ner din cpu så kommer den sköta sig länge. Nu vet jag att jag kommer få massa bror duktig svar,,,men skit i dom.

Visa signatur

1.MB Asus P5Q E, CPU Q9550 OC 3.7.GPU GTX 680 Windforce , PSU 750 watt. SSD Samsung 850 pro.Allt gånger 2.

2. MB Gigabyte GA-Z270X-Gaming 7.CPU: I5 7600K 4.6 GHZ. GPU: GTX 980.PSU Corsair CX 650.SSD Samsung 970 Evo Plus. Ram: Zadak 16gig RGB 3000 Mhz.Chassi Mission SG GGX .Corsair Hydro Series H100x CPU Cooler.

Permalänk
Skrivet av pierretox:

Hej jag undrar om Ni har någon uppfattning eller egna erfarenheter om hur stryktåliga CPU:na egentligen är?

jag menar är det någon här som bevisligen fått förkortade livslängd av överklockning tex., eller klockat sönder nån (och vad krävdes då?)

Eller pajat sin CPU via ESD?

Själv hade jag en gammal P2 innan jag bytte upp mig i hårdvara och den cpu fläkten snurrade inte ens för allt damm och datorn fungerade finfint ändå i sin långsamma takt..

Är det nåt som pajar så är det väl RAM-minnena eller annat, men CPU nja..

Så hur stryktåliga tror Ni processorer är egentligen?

Har en i5 2500k sen 2011, i början hade jag den som spel dator och klockade den mm, nu har den stått i ca 3 år som server i hallen och har vart på i stort sett hela tiden det som har börjat att ge sig är hårddisken efter alla krockar med damsugaren men funkat fint:)

Visa signatur

Laptop Asus G18 (G814JZ-N6034W)
Intel Core i913980HX 24 st kärnor ((8P 5.6GHz + 16E 2.2GHz) Antal trådar 32 st
Nvidia GeForce RTX 4080 2330 MHz12 GB, TDP 175w
Ram 32 GB, ((2 x 16GB))DDR5 SO-DIMM (4800 MHz)

Permalänk
Medlem
Skrivet av S-OD:

Svar från gubbe.
Har haft datorer sen 1992.Ingen cpu har dött för mig Verkar vara duktiga bröder som svarar på det mesta av frågor som kommer in.Kyl ner din cpu så kommer den sköta sig länge. Nu vet jag att jag kommer få massa bror duktig svar,,,men skit i dom.

Skrivet av fredrik910402:

Har en i5 2500k sen 2011, i början hade jag den som spel dator och klockade den mm, nu har den stått i ca 3 år som server i hallen och har vart på i stort sett hela tiden det som har börjat att ge sig är hårddisken efter alla krockar med damsugaren men funkat fint:)

Sköna ni är som drar igång en 5 år gammal tråd bara sådär