Ethernet i terabithastighet

Permalänk
Melding Plague

Ethernet i terabithastighet

Många modernare hemnätverk använder gigabit-ethernet för snabb överföring mellan datorer. Ett nytt forskningsresultat kan göra terabithastigheter en möjlighet.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Proffsmobbare

Fattas bara att skapa en marknad för det då, lär ju inte finnas allt förmånga som har använding för detta idag.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JaZid
Fattas bara att skapa en marknad för det då, lär ju inte finnas allt förmånga som har använding för detta idag.

Wanlänkar?

Permalänk
Medlem

nu flaskar inte internet eller hur vare?

Visa signatur

Rota3: Ryzen 5600 - 32GB - Radeon RX 7600 - Kingston NV200 2TB - Fractal Design R3 - EVGA Supernova 750W

Permalänk
Medlem

Under vilket avstånd fungerar tekniken?

Permalänk
Medlem

När man tänker efter så är det lite förvånande att det inte redan finns? En rätt logisk lösning som inte bör vara speciellt svår att genomföra, och som heller inte bör kosta allt för mycket?

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem
Citat:

arsenik-trisulfid

Det låter ju miljövänligt och bra.

Visa signatur

Assembly är ett högnivåspråk.

Permalänk
Medlem

Den där fiberbilden får man nog säga är ganska välanvänd.

Visa signatur

MacBook Pro 15" i5 520M 8GB GT330M 750GB

Permalänk
Medlem

om inte en mer flex fiber kommer ut så lär den aldrig slå igenom i hemmet. endast i fasta installationer

Visa signatur

Rota3: Ryzen 5600 - 32GB - Radeon RX 7600 - Kingston NV200 2TB - Fractal Design R3 - EVGA Supernova 750W

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av joeghurt
Den där fiberbilden får man nog säga är ganska välanvänd.

Tänkte exakt samma sak:)

skönt att få citera det:)

Permalänk
Medlem

LET THERE BE LIGHT!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av banck
Tänkte exakt samma sak:)

skönt att få citera det:)

Och jag har alltid velat citera någon som citerat det

Visa signatur

Stationär: Intel C2D E8400 3.0GHz | 2x2GB XMS2 Corsair | Sapphire Radeon HD4870 512MB | Western Digital 640GB (AAKS) | Asus P5Q-E | Antec Sonata III 500W |
Bärbar: LG r200 - Intel C2D T7100 1,8GHz - 2GB PC5300 - radeon hd2400 - 160gb hdd
Mobil: HTC Touch Diamond

Permalänk

Men det är inte fiberkablarna som kostar pengar det är just mottagare och sändare som kostar. Säg att fiberna kostar under 50 öre/meter och då kostar en mottagare som klarar av dessa, säg 100Gbit, att kosta 5 miljoner. Det är därför det inte används överallt.

Om man nu har kommit på ett billigt sätt att bearbeta dessa signaler som inte kostar skjortan är detta ett stort framsteg.

(Givetvis vet jag varken vad fiber eller mottagare kostar. Det är bara för att sätta proportioner på kostnaderna.)

Visa signatur

Phanteks P600S Grå - Ryzen 9 3900X - Phanteks PH-TC14PE Black - ASUS ROG Strix X570-F Gaming - G.Skill Trident Z Neo 32GB (2x16GB) 3600MHz CL16 - HD7970 - Seasonic Focus+ 650W Platinum

Permalänk
Medlem

Oj då arsenik, då får man se till och inte käka den ..

Visa signatur

Main Rig FD Define R4 |Intel C2Q Q9650@3.6GHz|Asus P5Q-E|OCZ Reaper 4GB@800MHz|WD6400AAKS|HD6850|Corsair HX650
HTPC HDPLEX H1.S |Intel Core i3 4330|ASRock Z87E-ITX|8GB|128GB mSATA
Work Dell Vostro 3360 |Intel Core i5-3317U|8GB|Samsung 840 Pro 256GB

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ralleballe
Men det är inte fiberkablarna som kostar pengar det är just mottagare och sändare som kostar. Säg att fiberna kostar under 50 öre/meter och då kostar en mottagare som klarar av dessa, säg 100Gbit, att kosta 5 miljoner. Det är därför det inte används överallt.

Om man nu har kommit på ett billigt sätt att bearbeta dessa signaler som inte kostar skjortan är detta ett stort framsteg.

(Givetvis vet jag varken vad fiber eller mottagare kostar. Det är bara för att sätta proportioner på kostnaderna.)

Sant, fiberkabeln är trots allt bara ett knippe långa ofärgade plastcylindrar.

Permalänk
Medlem

Tycker NIC tillverkarna borde sätta lite fart också och tillverka bättre konsumentkretsar. Trots snabba diskar och syntetiska tester så har jag aldrig lyckats pressa en gigabitlänk över 300mbit, vilket är uruselt. Till och med Firewire400 är snabbare då jag pressat sådana kretsar till runt 380mbit i syntetiska tester.

Tycker det är tragiskt att tillverkare får marknadsföra sina nätverkskort som gigabitnätverkskort när de knappt ens uppnår 30% av den maximala hastigheten.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av this
Oj då arsenik, då får man se till och inte käka den ..

Arsenik är inte samma sak som arseniktrisulfid på samma sätt som magnesium inte är samma sak som magnesiumkarbonat.

Permalänk

Hmm som sagt inget för hemma användaren på flera år om ens under vår närmaste framtid. det finns mycket som flaskar fortfarande.

Datorerna kan inte bearbeta informationen snabbt är ju bara en sak. känns ju lite surt att tekniken går så snabbt fram att det hinner bli gammalt och förlegat när man väl får det.

Haft fiberrör indragna i ett år snart men inget fiber. kommer nog intefå under det närmaste året häller och isf är det bara 10/10 fast jag var lovar 100/10xMbit

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av NaWi
Tycker NIC tillverkarna borde sätta lite fart också och tillverka bättre konsumentkretsar. Trots snabba diskar och syntetiska tester så har jag aldrig lyckats pressa en gigabitlänk över 300mbit, vilket är uruselt. Till och med Firewire400 är snabbare då jag pressat sådana kretsar till runt 380mbit i syntetiska tester.

Tycker det är tragiskt att tillverkare får marknadsföra sina nätverkskort som gigabitnätverkskort när de knappt ens uppnår 30% av den maximala hastigheten.

Dålig router/Switch eller slöa diskar ?
Jag har en nåra år gammal D-Link DGL-4300
När jag skickar filer mellan mina 2 servrar så har jag en genomsnitts hastighet på Ca 80MB/s Villket motsvarar Ca 640 Mbit/s

1 MB = 8 Mbit (8 000 000 bitar).

vilket alltså ger:

1 MB/s = 1x8 miljoner bit per sekund = 8 Mbit/s
2 MB/s = 2x8 miljoner bit per sekund = 16 Mbit/s
4 MB/s = 4x8 miljoner bit per sekund = 32 Mbit/s
8 MB/s = 8x8 miljoner bit per sekund = 64 Mbit/s
80 MB/s = 80x8 miljoner bit per sekund = 640 Mbit/s

/Homer_S1

Visa signatur

INTEL Core i9 9900K @ 5.2GhZ| Gigabyte GA-Z370 Gaming 5 | NVidia RTX 4070 TI| 4x8Gb Vengeance PRO RED 3600 MhZ DDR4 | Samsung 970 EVO plus 1tb M.2 | EVGA Supernova 1300WATT 80+ Gold| 27" Acer Predator XB271HU IPS| Logitech G915 Lightspeed & G900 Chaos Spectrum | Steelseries Nova Pro Wireless

Main TV & Sound. Samsung 75" QN85A + HW-Q910A 7.1.2ch Soundbar

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mazda
Sant, fiberkabeln är trots allt bara ett knippe långa ofärgade plastcylindrar.

plast ? jag trodde det var glas/glasfiber ?

EDIT: tydligen kan det vara tillverkat av både plast och glas.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Fiberoptik

Permalänk
Medlem

Terabit? Ja, och maximal snabbhet jag får till internet här i området är 1-2 Mbit... man känner sig så efter :S

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem

Har gigabit nätverk hemma mellan 4 datorer och det är sällan jag nyttjar hela kapaciteten...det är snarare så att hårddisken hänger inte med...

Visa signatur

i5 750@3,57 Ghz (21x170) 1,225V|4GB OCZ DDR3 6-6-6-18 1333 Mhz|GTX470 @ 800 Mhz|Asus P7P55-M|Cooler master silent Pro M series 700W |A-data S596 64 GB SSD JMicron 612 |2 TB Samsung F3 RAID0| X-fi Music| IN-WIN Dragon Slayer|CoolerMaster TX3|

Permalänk

Ja det är ju inte en marknad för hemmanvändare direkt.
Sådana här WAN länkar hade ju inte varit helt fel.

Visa signatur

"Tvångsmata dig med nitroglycerinkabbare"

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av NaWi
Tycker NIC tillverkarna borde sätta lite fart också och tillverka bättre konsumentkretsar. Trots snabba diskar och syntetiska tester så har jag aldrig lyckats pressa en gigabitlänk över 300mbit, vilket är uruselt. Till och med Firewire400 är snabbare då jag pressat sådana kretsar till runt 380mbit i syntetiska tester.

Tycker det är tragiskt att tillverkare får marknadsföra sina nätverkskort som gigabitnätverkskort när de knappt ens uppnår 30% av den maximala hastigheten.

vet inte hur ni gör, men jag får iaf upp min Gb-lina i halva hastigheten för nedladdning på internet i tptest. och det är med fullstort OS och en bärbar med inbyggt NIC. har väl maxat på ca 12,3 MB/s för torrentledladdning.

Visa signatur

i5 750, asrock p55 extreme, corsair 4 gb 1600 mhz, hd5850, spinpoint f3, chieftec 750 w modulärt, fd define r2, 2 x 22"
hp nc8430 - asus eeepc 901 - mediaserver 2.4 GHz

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Näbb
LET THERE BE LIGHT!

http://www.multivax.com/last_question.html

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av NaWi
Tycker NIC tillverkarna borde sätta lite fart också och tillverka bättre konsumentkretsar. Trots snabba diskar och syntetiska tester så har jag aldrig lyckats pressa en gigabitlänk över 300mbit, vilket är uruselt. Till och med Firewire400 är snabbare då jag pressat sådana kretsar till runt 380mbit i syntetiska tester.

Tycker det är tragiskt att tillverkare får marknadsföra sina nätverkskort som gigabitnätverkskort när de knappt ens uppnår 30% av den maximala hastigheten.

Måste även jag hoppa in här.
Jag får ut 779 - 846 Mbps mellan min Macbook Pro och server (integrerat NIC, Realtek RTL8111/8168B) med en Airport Extreme som switch. 945 Mbps mellan serverns och farsans (integrerat, vet inte vad, men det är ett MSI nForce4 Ultra-kort) också genom airporten.
Har mätt upp över 950 Mbps direktkopplat.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem

Jag tycker det borde börjas med att förse alla i Sverige med fler alternativ än DSL. DET skulle börja göra mig glad ^^

Permalänk
Medlem

Det skulle inte vara någon fördel vid fildelningen inom ett lokalt nätverk?

Exempel:
Jag har 5 st hårddiskar.
5 st användare drar en fil per hårddisk (one user/disc).
Då borde det teoretiskt vara betydligt högre bandbredd än vad ett gigabitnätverk kan leverera...

Visa signatur

Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Intel Core i7-8700K | AMD Radeon RX 6950 XT | Corsair Vengeance LPX 3500 MHz 2x16 GB 16-18-18-38 | Diverse lagring | Fractal Design - Define R5 | Corsair RM1000x

C64 | C64C | NES | Amiga 500 | Mega Drive | Game Gear | SNES | N64 (RGB) | GCN | DS Lite | Xbox 360 | Wii | 3DS XL | Wii U | New 3DS XL | PS4 Pro | Switch

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JaZid
Fattas bara att skapa en marknad för det då, lär ju inte finnas allt förmånga som har använding för detta idag.

Som andra redan sagt kommer nog detta göra sig ypperligt för WAN-länkar och internetframtid.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=FULLMOON=-
Hmm som sagt inget för hemma användaren på flera år om ens under vår närmaste framtid. det finns mycket som flaskar fortfarande.

Datorerna kan inte bearbeta informationen snabbt är ju bara en sak. känns ju lite surt att tekniken går så snabbt fram att det hinner bli gammalt och förlegat när man väl får det.

Haft fiberrör indragna i ett år snart men inget fiber. kommer nog intefå under det närmaste året häller och isf är det bara 10/10 fast jag var lovar 100/10xMbit

Som med det mesta annat idag, tänk multitasking och parallell användning

Jag har ingen egentlig nytta av mina 100/10 idag om jag bara ska en enda av mina burkar uppkopplad. Men om jag istället tänker 2 burkar, server, xbox + annat samtidigt så är det en annan femma. Samma sak gäller detta. Även om en enda maskin inte kan dra nytta av det, så kan nog säkert 5 eller 10 samtida maskiner vara en annan sak. (Nu kanske det behövs X gånger fler maskiner om vi snackar terabit, men poängen är densamma).

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.