2 GB DDR2 800 MHz på DIMM-slot för 1GB DDR 533 MHz

Permalänk
Medlem

2 GB DDR2 800 MHz på DIMM-slot för 1GB DDR 533 MHz

[size="4"]2 GB DDR2 800 MHz på DIMM-slot för 1GB DDR2 533 MHz?[/size]

Håller på att testa lite moderkort på S775.
Har ett par DDR2 Corsair stickor (CM2X2048-6400C5) på 2 GB 800 MHz -vardera (= 4GB totalt) (de enda DDR2-minnen jag har).

Ett av korten jag skall testa är ett MSI 945PL Neo3. Det stöder bara DDR2 och max 1 GB/plats och högst 533 MHz.

Fråga

Kan jag använda mina Corsair (eller ett av dem) på dessa platser (jag kommer självklart att först börja med de gröna, etc. enligt de anvisningar som finns) utan att riskera att förstöra minnena (eller kortet heller för den delen) (jag bryr mig alltså inte om ifall jag bara kan använda hälften av storleken och en mindre bandbredd - det enda viktiga är att minnena (eller kortet) inte blir förstörda/förstört)?

(När jag använde DDR-minnen så var dessa bakåtkompatibla och man kunde t.ex. köra 400 MHz-moduler på 266MHz-platser (det gick rätt bra att blanda friskt med olika storlekar samtidigt också [så länge man inte hade några större krav på hög prestanda] - hur det förhöll sig med storleken på minnen kontra platserna kom jag aldrig att behöva testa dock.)

Tacksam för alla som kan ge mig lite tips här!

Visa signatur

ICIT

Permalänk
Medlem

Med nya bios kan moderkort få stöd för nya minnesstorlekar så vad som skrevs i manualen för några år sedan behöver inte stämma.
Ingenting kommer att gå sönder. Bara att pröva. Antingen fungerar det eller så fungerar det inte.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hardware guy
Med nya bios kan moderkort få stöd för nya minnesstorlekar så vad som skrevs i manualen för några år sedan behöver inte stämma.
Ingenting kommer att gå sönder. Bara att pröva. Antingen fungerar det eller så fungerar det inte.

Tusen Tack Hardware guy!

Visa signatur

ICIT