Permalänk
Melding Plague

Fem SSD-enheter

Vi är på väg in i en tid där flashminnesbaserad lagring börjar bli ett hållbart alternativ till våra mekaniska hårddiskar. SweClockers har tagit en titt på ett antal aktuella enheter och utvärderar om tekniken har hunnit bli mogen för allmänheten än.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Kanske är dags att skaffa en ssd snart. Jag har tänkt att vänta på att priserna faller men man är bra sugen.

Visa signatur

[i7 2600k @ 5GHz| NH-D14, fläktar utbyta mot ljudlösa 120mm SySS 800| Asus P8P67| HD6870 DirectCU| Corsair 4x8GB (32GB) 1600MHz DDR3| Moddat Corsair 550VX | Mac Pro / G5 Chassi| 2x120GB raid0 Intel 520 sys+ 2x3TB slask & home (riktig lagring på 12TB ZRAID NAS som även home backuppas/rsyncas till) ] - Helt ljudlös om man inte lägger örat intill chassit
[ MacBook Pro Retina 13 | 16GB ram | 256GB PCIe SSD | OS X(main), Arch ]

Permalänk
Quizmaster Karlstad 2022

Jag tänker införskaffa en ocz vertex när de börjar komma in:)

EDIT glömde ju skriva att det var en riktigt trevlig recension.

Permalänk
Medlem

Energiförbrukning/temperatur?

Kul att se att de börjar kosta vad man kan betala.

Permalänk
Avstängd

Mycket bra test SweClockers!

Kan ju förstås inte så mycket i frågan. Men för mig klargjorde det en hel del faktiskt. Dessutom bra med notisen på slutet för oss som inte hängt med. Att man ska kolla upp Intel-disken lite innan man bestämmer sig. Annars ser ju den intressant ut.

Permalänk
Citat:

Från artikeln
SweClockers har följt diskussionerna om de prestandaminskningar som rapporterats i samband med en längre tids användning av Intel X25-M. Dessa problem har inte kunnat återskapats under den tid som vi hade enheten inne för test.

För oss som inte följer SSD-diskutioner desto mer:
Vad är orsaken till problemet? Hur artar sej problemet mer detaljerat? Räcker formatering? Efter hur lång tid? Blir prestandan sämre än Jmicron-enheterna?
Lägg till detta i slutsatsen eller gör en artikel separat om det (om jag nu inte missat det), för alla vet inte vad det handlar om. Vågar jag köpa en Intel nu, eller ska jag satsa på en OCZ som inte tappar prestanda? Det är sådant jag också vill kunna skapa uppfatting om när jag läser ett sådant djupgående test.

Permalänk
Medlem

Detta var ett riktigt bra jämförande test. Bra att ni hade med Intels SSD då man hört mycket gott om denna tidigare.
Bra är även att ni jämförde med en Velociraptor, ingen annan disk hade kännts trovärdig i testet.

Permalänk

Mycket intressant läsning och bra test. X25an verkar högst relevant detta år hoppas nu bara också att inga uppkommande prestandafel urartar sig till ett oroligt läge. Man blir verkligen tagen när man ser velociraptorn Hårddiskmoss deluxe.

Visa signatur

Wasserkühlung::5900X::ASSrock X570 TB3::2x8 Ballistix 3000@3800::6800Nitro+

Vilken leksak>> CH341-biosprogrammerare

Permalänk
Medlem

Ang sämre prestanda med tiden

Anandtech hade en ingående artikel om det i veckan. Dagens OS är inte helt gjorda för SSD och tvärtom. En formatering får disken på topp igen, men jag väntar nog på win7 innan jag går ssdvägen.

Visa signatur

P182 | Asus Z170-A | i7 6700k | R9 290X | 2x8GB Corsair 2400MHz Cl14 | Intel 750 400MB | TBs of diskstorage

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kriahg90
Anandtech hade en ingående artikel om det i veckan. Dagens OS är inte helt gjorda för SSD och tvärtom. En formatering får disken på topp igen, men jag väntar nog på win7 innan jag går ssdvägen.

Aha, det hanldar alltså om det där SSD-tillverkare klagat på. Att vistas filhanteringssystem missgynnar SSD-diskar?

Permalänk
Hedersmedlem

Tack så mycket för en bra artikel. Jag är inte så insatt i exakt vad som händer på SSD-sidan och denna artikel klargjorde definitivt ett och annat för mig.
Tummen upp

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Bra test men skulle va intressant å se om SSD presterar bättre i Windows 7, även om de bara är en beta än så länge.

Visa signatur

#1 Antec P280 + Chieftec Nitro 750W PSU, Intel Core I7 2600k @4.8GHz 24/7, Asus P8Z68 Deluxe/Gen3, 16Gb Corsair Vengeance, PowerColor Radeon R9 280X TurboDuo OC @ 1120/1570 , Windows 8.1 x64

Permalänk
Hedersmedlem

Man skall nog vänta lite innan man köper då flera tillverkare kommer att börja sälja Intel baserade SSD enheter under sina eget namn. Själv väntar jag på att 128GB modellerna går ner i pris då det är en bra storlek som räcker för en gamer.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem

Kan inte någonstans se om ni har AHCI aktiverat eller inte, det väldigt relevant för inteldisken. Sen saknar jag verkligen ett läs/skriv-test i ATTOs benchmark då det tydligt kan visa upp skillnader vid olika storlek på läsning/skrivning.

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB

Permalänk
Medlem

1 ÅR till kanske kan man köpa sont där.Mvh........Klaus

Visa signatur

Asus Z97-E,Intel I7-4790K,Corsair Ram DDr 3- 16Gb 2x8Gb Pro Serie Vengance 2400MHZ

Permalänk
Avstängd

Klaus man kan köpa SÅNT där redan nu, priset är inte farligt alls. Mekaniska diskarna var lika dyra förut.

Visa signatur

Knowledge is not achieved until shared.

Permalänk

2 st trancend 64gb i RAID 0 känns väldigt lockande att införskaffa sig presterar nog lika med OCZ apex och kostar ungeför lika om man ska ha den från en "känd" återförsäljare

Tack för testet btw

Visa signatur

//Tobbe A.K.A -=[warper]=-

Permalänk
Medlem

vart kan man läsa diskussionerna om de prestandaminskningar som rapporterats i samband med en längre tids användning?

Visa signatur

Är inte linux en billig kopia av ms-dos?

Permalänk
Medlem

Jag råder alla att avvakta köp av SSD tills OCZ Vertex och Samsungs nya enheter kommer ut.. Det ser på förhand ut att vara de första MLC-baserade enheter som löser problemet med "random writes". Dagens JM602-baserade enheter är inte köpvärda överhuvudtaget. Det rör sig dessutom bara om "ett par veckor" innan dessa finns i handeln, så testen är lite olyckligt tajmad.

Kul att SSD får mer uppmärksamhet hur som helst, det här är framtiden!

Visa signatur

Fractal Define 7, Aorus X570 Xtreme, Ryzen 5950X, Fractal Celsius+ S36, 64GB TridentZ Neo CL14/3600 RAM, MSI RTX 3090 Suprim X, 5TB NVMe SSD + 12TB SATA SSD + 64TB Seagate IronWolf Pro HD, Fractal Ion+ 860W Platinum, LG 32GP850 + LG 42C2 OLED

Permalänk
Medlem

Vafan, testade HD Tach på min och det stämmde inte överens med erat test? Jämföre med Raptor i Raid och det var typ bättre? fattar ingenting..

Visa signatur

Projektlogg: Vector Qlimax

X APEX, 8700K @ 5200MHz, Trident Z 16GB @ 4133MHz CL16, RTX 2080 Ti, 970 M.2 SSD, RM1000x, EK A240

Permalänk
Medlem

Hmm. Jag gissar på att det bli billigare i höst, i vinter eller i januari 2010. Intels hårddisk var ju extemt snabb i jämförelse mot resten! Dock så är ju 4000 kr för 80 gb lite väääl overkill. När 80 GB kostar 2000 kr i sådan prestanda så blir det ett givet köp. Lär vara extremt bra för musik

Visa signatur

Dator: Fractal Design 650w modulär - Piledriver FX8350 + Arctic Cooling Freezer Xtreme Rev 2 - 4x2 gb Corsair Dominator 1866 mhz 9-9-9-24 - 1x 500 gb sataII, 1x640 Western Black Caviar, 1x Crucial m4 128 GB SSD - Fireface UCX (ljudkort) - SAPPHIRE Radeon HD7870GHZ (överclockat) - ASUS någonting lite över medelklass, 3 st 120mm chassifläktar Windows 8.1 x64

Permalänk
Medlem

Man blir ju väldigt sugen på att köpa sig en ny systemdisk nu när lönen trillar in, Intel verkar helt klart intressant!

Permalänk
Medlem

Intel disken verkar mycket trevlig, någon som vet ifall en sådan passar i en mac mini? Den borde göra det vad jag kan se.

Permalänk

OOH vad jag vill ha en intel! För mina behov räcker ändå 80GB till windows och ubuntu, så varför inte?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av hwasser
Lär vara extremt bra för musik

Hur då menar du? Musikredigering (som jag antar att du menar) arbetar ju bara med stora filer och söktiderna spelar inte så stor roll. Borde inte en mjuk RAID 0+1 ge mer bang for the buck i sammanhanget?

Permalänk

Bra test men som sagt, extremt dålig tajming. Om bara två - tre veckor kommer OCZ vertex och kanske även summit att finnas i handeln.

/Control

ps. Oavsett vilken SSD man planerar att inköpa så bör man besöka OCZ forum och ta del av alla optimeringstips.

Permalänk
Medlem

Jag har funderat en lång tid på SSD. Har gått från 3st Patriot warp 32GB i raid (har ett hårdwaru raid kort med 256MB cache) till OCZ Vertex till 3 st Mtron Mobi 3500 till 1 st X25-e och eventuellt en billigare ssd att installera spel på.

Om man kollar på Bit-tech x25-e review så ser men att SLC varianten av intels x25 springer 8or runt x25-m.
MLC finns det massor av information runt men tyvärr är det svårare att bilda sig en uppfattning om SLC. Är intels slc överlägset bättre än de andra tillverkarnas typ MOBi 3500 i annat än maximal skriv och läs bandbredd eller funkar 2 st mobi 3500 lika bra som intels x25-e?

Permalänk
Medlem

Synd att ni inte väntade till Vertex kommit ut, det skulle varit väldigt intressant.
I övrigt en bra artikel!

Visa signatur

i7 920 @ 4.4 Ghz - HT On | HD5870 | Vertex SSD | Thermochill 120.4 - Heatkiller 3.0 - EK5870 | Silverstone TJ07
TJ07 WeeMaan Edition :D

Permalänk
Medlem

Jättebra test!
men som sagt, släng in windows 7 istället för vista och uppdatera testet.

Permalänk
Avstängd

Intels disk är bäst när det gäller MLC.
ocz vertex funkar tydligen bra.

de allra flesta läser mer från en disk än skriver 80/20 i proportion.

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zhrooms
Vafan, testade HD Tach på min och det stämmde inte överens med erat test? Jämföre med Raptor i Raid och det var typ bättre? fattar ingenting..

http://img253.imageshack.us/img253/6642/wtfwzg.th..jpg

Du kan ju inte jämföra gamla raptor ala 36GB mot nya velociraptor, dom är ju stenålders i jämförelse. Sen är överföringshastigheten inte allt, accesstiden gör mer märkbar skillnad.

Visa signatur

W10 - Fractal Design Define S - Asus ROG x570f
3700x @ 4.25GHz - 2x16GB Corsair Dominator @ 3733c16 - Asus VG279QM
Asus RTX 2070 Super Dual EVO - RM750x - G305 - G533 - DuckyOne2Mini