Permalänk
Medlem

bios uppdatering = failed

Eftersom min asus-laptop lider av buggar som nyaste biosversionen skulle fixa så bestämde jag mig för att uppdatera, tyvärr...

Jag hitta ingen fil att bränna och boota från så jag använde asus winFlash istället som fanns på datorn. Laddade ner senaste bios från asus hemsida och satte igång winFlash. Letade sen upp bios-filen i winFlash och när den sa att allt va grönt trycket på "Flash bios" eller vad knappen nu heter. Windows stänger fint av sig och skärmen blir svart, jag väntar på att den ska flasha in nya bios...

Där är jag nu ca 30 min senare med fortfarande svart skärm och datorn verka göra ett skit.... Hjälp! vad ska man göra?

Har Asus X50SL

Visa signatur

An expert is one who knows more and more about less and less until he knows everything about nothing.

Permalänk
Medlem

Kan avslöja att datorn hängde sig innan biosuppdateringen så ingen skada sked, puhh!

Nån moderator kan ju ta bort/låsa tråden då den nu är onödig.

Visa signatur

An expert is one who knows more and more about less and less until he knows everything about nothing.

Permalänk

Nej ta inte bort den. Jag har användning utav den nu hehe.
jag gjorde exakt samma sak och nu är skärmen bara svart när jag startar datorn... Det händer inget alls. Vad ska jag göra? Börjar bli desperat snart...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Matte90-Antec
Nej ta inte bort den. Jag har användning utav den nu hehe.
jag gjorde exakt samma sak och nu är skärmen bara svart när jag startar datorn... Det händer inget alls. Vad ska jag göra? Börjar bli desperat snart...

Ryck strömmen, plocka ur batteriet, låt stå över natten, montera ihop och prova att starta. Funkar det inte då är det bara att skicka in den.

Permalänk
Medlem

inte lättare o bara ta ut batteriet och resetta bios och se om det funkar?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fryguy
inte lättare o bara ta ut batteriet och resetta bios och se om det funkar?

Då ska man hitta resetpunkterna vilket inte alltid är så lätt på en bärbar dator.

Permalänk

Om datorn efter reset ändå inte startar så kan man i vissa fall koppla in en USB-diskettläsare och få den att köra recover från en BIOS-image på disketten. Hur det går till beror på vilken typ av bios man har, Award, Pheonix etc, finns mycket matnyttigt om man söker på t.ex. "bios recovery" på google.

Visa signatur

:: i5 2500K @ 4.5GHz 1.34V :: Asus P8P67 Pro :: 4x4GB Corsair Vengeance 1600MHz CL8 :: Asus GTX 670 :: XFX Core 650W ::

Permalänk
Medlem

Samma här. Läste på moderkortets hemsida att det var dags att uppdatera BIOS, men nu är skärmen svart. Tänkte kolla här om jag hittade hur jag plockade ur batteriet. Är det bara att använda våld, eller är det någon smidig liten "knapp"?

Permalänk

Hej!

Igår uppdaterade jag BIOS via Windows Vista på min kompis dator som jag ska fixa. Den började uppdatera fint och sen blev skärmen svart och nu bootar den inte ens.

När man trycker på ON lyser "ON-lampan" och ingenting annat. Den läser heller inte "Recovery-skivan".

Vad och hur ska jag göra för att få liv i den?

Datorn är en "LG E300".

Tacksam för allt som kan hjälpa!!

/Fabian

Permalänk
Medlem

suck här sitter man med samma problem.
Ska testa och ta av batteriet på moderkortet men på denna laptop krävs det att man skruvar ur 20+ skruvar och självklart har jag inte mejsel till alla.

bios är så 80-tal det kan bli.