Överklocka Core i7

Permalänk
Melding Plague

Överklocka Core i7

Att överklocka datorer hör till datorentusiastens favoritsysslor. SweClockers reder ut begreppen och låter den populära processorn Intel Core i7 920 gå varm på testbänken.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Måste vara den bästa guide nå gjort! <3 Kommer lätt kunna klocka utan problem nu om man skaffar ett i7 system! Förstätt så här SweC!

Visa signatur

Main: ASRock Z390 Phantom Gaming ITX/ac | Intel Core i9 9900K | Corsair LPX 32GB 3200CL16 | EVGA RTX 2080 XC Gaming | Corsair SF600 V2 | Samsung 970 EVO 1TB | Louqe S1 Ghost Limestone

Permalänk
Medlem

Wow 91 grader under full belastning !!!! Kanske kylning for den har prollen måste utvecklas tycks..
I alla fall kolla på i7 overklockning har.
4ghz ar den magiskt mållinjen

http://www.techsweden.org/forum/viewtopic.php?f=2&t=218923

Visa signatur

My Rig https://classic.prisjakt.nu/list.php?ftg_check=on&exclude_ftg...
Fel av mig! Men sjutton vad snabba ni är på att kommentera vad andra gör och inte gör rätt och fel... :/

Permalänk

Grym läsning!
Ge oss en på Phenom II!

Visa signatur

Quis Custodiet Ipsos Custodes!

Permalänk
Medlem

Grymt bra, hjälper även C2D system.

Permalänk

Sweet roligt att detta kom upp hehe:)

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kangas_91
Grym läsning!
Ge oss en på Phenom II!

+1

Jättebra guide, blir det en i7 så blir det en 920

Permalänk
Medlem

Bra läsning och bra skriven artikel. Nog det bästa jag läst på SweC hittils. GJ !

Visa signatur

Intel 7700K @ 5,1ghz (Binned) | Custom H2O Loop | Asus Maximus IX Hero | 32GB Corsair @ 3200mhz | GTX 3080 | Samsung 960 EVO 500GB | Samsung 870 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 2TB | Soundblaster Z-Xr | Asus ROG Swift PG279Q | Corsair 850W-HX | Thermaltake The Tower 900

Permalänk
Medlem

tackar!
en bra referens i framtiden också!

Permalänk
Hedersmedlem

Tycker att ni borde ha tagit upp att det verkar vara en stor variation mellan och ganska hög korrelation inom batchar på hur högt de kan klocka... Kanske hade ni kunnat sammanställa lite riktvärden på vad de flesta olika batchar klarar, men så kommer iofs nya steppingen snart så det blir kanske lite inaktuellt.

Permalänk
Geeks
SweClockers
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aser
Tycker att ni borde ha tagit upp att det verkar vara en stor variation mellan och ganska hög korrelation inom batchar på hur högt de kan klocka... Kanske hade ni kunnat sammanställa lite riktvärden på vad de flesta olika batchar klarar, men så kommer iofs nya steppingen snart så det blir kanske lite inaktuellt.

Fast så har det alltid varit, och det gäller även Core 2 och Phenom. Runt 3,2-3,6 GHz bör alla kunna nå, 4,0 GHz är inom räckhåll om man har bra kylning och en gnutta tur.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Medlem

Nice guide, blir bokmärke lätt. När kommer i7 att sänkas i pris, någon som vet detta? Jag tänkte köpa ett nytt system i sommar. E6600 räcker inte längre.

Permalänk
Quizmaster Karlstad 2022

Trevlig guide:D

Permalänk
Medlem

Man kan ju alltid prova på core i5

Visa signatur

Intel E8400 - Radeon 4870 512mb - Corsair XMS2 (2x2gb) Asus P5Q - Antec300

Permalänk
Medlem

Tack för läsningen, skulle vara kul att läsa om ett liknade test med en Phenom prolle

Visa signatur

Jag behöver inget krypto...
jag skriver kryptiskt, det räcker.

Permalänk
Medlem

Mycket bra artikel som jag säkert kommer få användning av!

1000 tack

Visa signatur

LG R700: Core2duo 2 Ghz, 2 Gig Ram, 8600M , nice som fan

Permalänk
Medlem

Duh... tänkte väl att nåt var fel när min enkla höjning till 3333MHz gav 90-100C i temp under load... såg att er Vcore på default var aningen lägre än min
Dumma spänningsinställning på "auto" höjde den till runt 1,4V. Manuell sänkning till 1,2V ger 65-77C (hört att lappning ska sänka temp-skillnad mellan kärnor... sjuk skillnad ju)

Permalänk
Medlem

Rikitigt bra!!!

Tack vare denna guide har jag nu lärt mig!!!

Min i7 920 ligger nu på 3,8 stabilt

TACK TACK TACK TACK!!!!

Visa signatur

Core i7 920 @ 3,8 Ghz | Noctua NH-U12P se1366 | P6T Deluxe | Corsair 6GB 1600 Mhz | ASUS GTX 295 | WD Caviar Blue 640 GB | WD Velociraptor 300 GB |Windows 7 Ultimate x64 RC | 3D Mark Vantage: 24 887 poäng | -----> Galleri <-----

Permalänk
Hedersmedlem

Har inte stålarna till ny dator nu men måste påstå att dena va mycket läsvärd

Visa signatur

Samlingstråd om SSD/HDD | PC:amd ryzen 9 5900x, 64gb, nvme SSDs | Silverstone ft03 svart | Seasonic x460FL Server:Intel, 8GB, 20+TB,Ubuntu | Kamera:Canon 5d mk4 oj vad gammal länk MySpace

Permalänk

Någon som vet om det är någon skillnad i inställningarna om jagh ar 1333 MHz ist för 1600 MHz?

Permalänk
Medlem

Stort tack för en riktigt bra artikel. Har inte velat köpa i7 ännu för att jag inte haft någon koll på BIOS. Nu blir det spännande att komma igång med denna generation processorer!

Tack!

Visa signatur

C2D 6850, 2GB Corsair DDR26400, Asus P5K Deluxe/WiFi p35, 150 GB WD 10krpm, 500 GB WD 7.2krpm, GeForce8800GTS 320, Antec P180, Corsair 620W

Permalänk

Wow, bra artikel. Denna borde alla läsa även om man sitter med AMD system.

Sen vore det ju grymt om ni skrev en lika dan ang. Phenom II 920, eller 810 ännu hellre

Permalänk
Medlem

Stortsett alla jag sett som överklockat med 1600mhz minnen har tagit sig över 4ghz utan problem.

Permalänk
Medlem

Underbart säger jag bara! blir till att klocka nu då

Permalänk
Citat:

91 °C

Visa signatur

WS: Striker II Formula - E8400 - Ultra-120 Extreme - 8GB A-data - Gigabyte 6850+4850- 1x WD 2TB - 2x WD 1TB - 1x WD 500GB - 1x WD 250GB - Thermaltake toughpower 850W - Antec 900 - Ubuntu 10.10 x64/(W7 x64)
Serv: Pentium III@1,1Ghz - Asus CUSL2-C - 10Gb HDD - MX 420 - 512MB RAM - win server 2k3 x32

Permalänk
Medlem

Phenom II 920/940 nu då?

Visa signatur

Citera för svar
"He had a baseball bat, and I was tied to a chair. Pissing him off was the smart thing to do." - Max Payne

Permalänk
Geeks
SweClockers
Citat:

Ursprungligen inskrivet av grasfer
Phenom II 920/940 nu då?

Det är planen.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Andreas D
Det är planen.

Vad roligt att höra
När kan den ungefärligen komma upp på sidan då?

Permalänk
Medlem

Najs, precis vad jag behövde!:) men har några frågor.

1. Vill få upp min till 3.2GHz är det bara att bändra BCKL till 200MHz, inget annat?

2. Jag har 1333MHz minnen, kommer de göra någon skillnad?

3. Måste jag stänga av AUTO på spännings sak, och är det säkert att CPU:n får tillräckligt med ström och att livslängden hålls?

Visa signatur

| Lian Li PC-B25 | Intel core i7 920 2.6GHz | XFX GeForce GTX 280 1GB | Corsair 6GB 1333MHz | Corsair TX750W PSU | Samsung 7200rpm 750GB | Samsung 7200rpm 1000GB | Creative X-Fi Soundblaster |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JDE
Najs, precis vad jag behövde!:) men har några frågor.

1. Vill få upp min till 3.2GHz är det bara att bändra BCKL till 200MHz, inget annat?

2. Jag har 1333MHz minnen, kommer de göra någon skillnad?

3. Måste jag stänga av AUTO på spännings sak, och är det säkert att CPU:n får tillräckligt med ström och att livslängden hålls?

Jag har exakt samma minnen som du!

Bara sätt inställningarna som nämns här i artikeln. De inställningar som är för 3,2 Ghz. Jag knappade in exakt dom siffrorna och den ligger stabilt på 3,2 Ghz... så det fungerade för mig...

(Är ej ansvarig om nåt går sönder)

EDIT: Såg att jag inte alls har samma minnen som du! Har 1600 Mhz... SORRYYYYYYY!!!!!

Visa signatur

Core i7 920 @ 3,8 Ghz | Noctua NH-U12P se1366 | P6T Deluxe | Corsair 6GB 1600 Mhz | ASUS GTX 295 | WD Caviar Blue 640 GB | WD Velociraptor 300 GB |Windows 7 Ultimate x64 RC | 3D Mark Vantage: 24 887 poäng | -----> Galleri <-----