Grafikproblem i Macbook Pro

Permalänk
Melding Plague

Grafikproblem i Macbook Pro

Flera ägare av Macbook Pro rapporterar om konstiga grafikproblem. Denna gång gäller det både Geforce 9400M och Geforce 9600.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Detta är ju precis vad nvidia behövde för att återfå konsumenternas förtroende. ^^

Permalänk
Medlem

det är väl bleeding edge teknik i de där datorena?

Visa signatur

Är inte linux en billig kopia av ms-dos?

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Keso
Detta är ju precis vad nvidia behövde för att återfå konsumenternas förtroende. ^^

Om det handlar om ett värmeproblem, vilket det verkar som, så är det antagligen inte Nvidias fel. Det är Apple som bygger datorerna och fixar kylningen.

Permalänk
Medlem

hahaha! vad jag förväntar mig av apple sen att en macbook pro kostar 25 lakan.. omfg.. vemfan betalar sånna pengar för en mac med så dålig prestanda?

Permalänk
Medlem

Ajdå, undrar samma sak händer med de bärbara Dell Studio XPS datorerna, de använder ju samma kretsar. Och jag är sugen på att köpa en Dell Studio XPS 13 senare i år.

Fast å andra sidan så köper jag gärna modellen utan det kraftfullare grafikkortet, så det borde inte vara några problem! Behöver ingen massiv grafikprestanda i den bärbara.

Permalänk
Medlem

Apple och deras hårdvara...hmm Har dessvärre stor erfarenhet av deras usla Macbook pro's. Dom vet helt enkelt inte hur man ska designa en väl ventilerad laptop. Allt handlar enbart om utseende. Tråkigt och tragiskt.
Du betalar nästan dubbelt mot en pc, får hälften av kraften och skiten bara havererar. Visst, den är underbar att titta på...men vad hjälper det?

Sitter med en HP nu, den är helt tyst och sval. Bättre skärm, mer minne, bättre GPU mm mm och så har den 2 musknappar istället för en.
Nä, aldrig mer en Appleprodukt!

Har man riktig otur så händer även det här:

http://www.theinquirer.net/inquirer/news/166/1051166/macbook-...

/Andreas

Visa signatur

Zenith Extreme Alpha | Threadripper 2950X | 3080 Ti TUF OC | 64GB DDR4 3200MHz | 970 EVO Plus 1TB | 3x Red Pro 10 TB @ raid0 | OLED42C2 + 2x U3014

Permalänk
Medlem

För att citara en annan på idg tror jag det var.

Citat:

it just works huh?

Visa signatur

||Ryzen 5800X3D, Asus TUF X570 Plus, 32GB RAM, Intel ARC a750|| Surface Pro 2017 || Samsung Flip 4|| Saab 9-3 Aero Cab|| BMW f750 GS 2023

Permalänk
Avstängd

Nvidia + Apple = Usel kvalité

Visa signatur

"Jo men det var exakt det jag menade med att den enda moddningen detta galleriet innehåller är Sanningsmodifikation och photoshoppande :)"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 2infinity
hahaha! vad jag förväntar mig av apple sen att en macbook pro kostar 25 lakan.. omfg.. vemfan betalar sånna pengar för en mac med så dålig prestanda?

Jag. När min utbildning är klar blir det en ny MBP.

Visa signatur

Övriga ämnen i våra minnen

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av widL
Om det handlar om ett värmeproblem, vilket det verkar som, så är det antagligen inte Nvidias fel. Det är Apple som bygger datorerna och fixar kylningen.

Om de specat kretsen fel är det antagligen Nvidias fel, annars Apples.

För övrigt:

Citat:

Ursprungligen inskrivet av nyhetestexten
Användare på Apples supportforum tror därför att det handlar om ett solklart värmeproblem.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Keso
Detta är ju precis vad nvidia behövde för att återfå konsumenternas förtroende. ^^

Vad går det runt för dåliga rykten om nvidia rent generellt som drar ner dom hos alla? Jag har inte märkt något, så därför jag frågar!

Angående detta problem så verkar det som apple varit för snåla med kylningen till grafikkortet helt enkelt!

Visa signatur

W10 - Fractal Design Define S - Asus ROG x570f
3700x @ 4.25GHz - 2x16GB Corsair Dominator @ 3733c16 - Asus VG279QM
Asus RTX 2070 Super Dual EVO - RM750x - G305 - G533 - DuckyOne2Mini

Permalänk
Medlem

Det framgår inte att det gäller 15", borde inte de också vara drabbade de är ju mindre också. Eller är chassit så annorlunda i 17" varianten?

Permalänk
Medlem

Min nvidia fobi blir bara starkare efter alla blåsningar man gått på.

Visa signatur

Asus P5E deluxe - E8600 4.0GHz - Thermalright Ultra-120 eXtreme - 4g ddr2 6400 - club-3d 5850 OC - wd 640g - Asus vw222u - Nätag coolermaster silent pro M 600w

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Skillz
Vad går det runt för dåliga rykten om nvidia rent generellt som drar ner dom hos alla? Jag har inte märkt något, så därför jag frågar!

Angående detta problem så verkar det som apple varit för snåla med kylningen till grafikkortet helt enkelt!

Just deras kretsar för notebooks har haft värmeproblem lite nu och då tex.
Var väl några som blev för varma och gick sönder för ett tag sedan iaf, orkar inte leta källa på det så jag kan väl ha fått det om bakfoten.

Permalänk
Medlem

Som en kommenterad på Dailytech: tillverkarna måste fokusera på att tillverka pålitliga notebooks. Detta är krav nummer ett i listan eftersom notebooks är så svåra att reparera på egen hand.

Längre och generösare garantier är också ett måste.

Visa signatur

Something is wrong with science – fundamentally wrong. Theories just keep getting stranger and stranger.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av acana79

Du betalar nästan dubbelt mot en pc, får hälften av kraften och skiten bara havererar. Visst, den är underbar att titta på...men vad hjälper det?

Hehe så sant
Kunde inte ge en bättre beskrivning av Apple's datorer själv.

Men Apple borde offra lite mindre utseende för prestanda, tycker dem går lite över gränsen, se bara på konsekvenserna.

Design handlar inte bara om utseende, en bra design (eller arkitektur) av en dator ska kunna vara designad i prestanda syfte då det är det som är syftet med en dator, framförallt en dator "menad till media" relaterade arbetssysslor. Att det skulle ligga en bra estetiskt tilltalande design med detta är bara ett bevis på expertis och kunnande. Att offra prestanda för estetik anser jag vara stendumt och okunnigt.

Permalänk
Avstängd

Jag själv har aldrig förstått priserna för MAC liksom prestandan är ju under all kritik för dom pengarna...

Skulle välja en pc alla dar i veckan över mac.

Permalänk

Dubbla grafik-kort för att få SLI eller Crossfire är ju en poäng men dubbla grafik-kort för att förlänga batteritiden...det känns så extremt genomkorkat från början till slut och upplagt för trubbel, nästan totalidiotiskt faktiskt. Känns som en återgång till vinyl-skivor att man måste vända sida manuellt för att höra några låtar till...

Visa signatur

MacPro 24GB RAM GTX285 10.8.5
D5400XS,2 st QX9775,16Gb FB-DIMM

Permalänk
Medlem

Funktion före form, någon?

Visa signatur

{{P180, p5k, q6600, 4x1GB ddr2 Dominator, Asus 8800gts 640MB, Raptor 150GB + randomdiskar},
{mbp e2011 13"},
{Asus 1005p},
{e2100, p5gz-mx, 2x2GB ddr2, 250GB}}

Permalänk
Hedersmedlem

Nu skall vi inte kritisera Apple allt för mycket då utseendet kan ge klart högre prestanda men det skiljer från modell till modell och användare till användare så det är lite svårt att göra en kylare som fungerar optimalt för alla.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mr Firechild
Dubbla grafik-kort för att få SLI eller Crossfire är ju en poäng men dubbla grafik-kort för att förlänga batteritiden...det känns så extremt genomkorkat från början till slut och upplagt för trubbel, nästan totalidiotiskt faktiskt. Känns som en återgång till vinyl-skivor att man måste vända sida manuellt för att höra några låtar till...

Varför är det "totalidiotiskt" att ha två grafikkort/kretsar för att spara batteri och värme? Om man inte behöver den extra grafikkraften i mer än (ex.) 20% av tiden vid datorn är det väl dumt att köra med det kraftigare kortet hela tiden?

Visa signatur

 MacBook Air 11" | TypeMatrix

Permalänk
Medlem

Apple = Kvalitet. Så det så.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av z3p70r
Funktion före form, någon?

Någon vadå?

Rent allmänt så brukar jag hålla mig till Intel processor och Intel grafik. Ingen jätteprestanda på grafikfronten, men fullt tillräckligt för en laptop. Dessutom slipper man riskera något med att blanda olika tillverkare för mycket.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av keishi
Varför är det "totalidiotiskt" att ha två grafikkort/kretsar för att spara batteri och värme? Om man inte behöver den extra grafikkraften i mer än (ex.) 20% av tiden vid datorn är det väl dumt att köra med det kraftigare kortet hela tiden?

Jo, för det är 2009 i år och inte 1947 och som man gör och har gjort med CPU:er i flera år så borde grafikkort "varva" ner då de inte jobbar så hårt. En CPU ställer ju ner multipliern automatiskt vid låg belastning.
Vidare borde utrymmet som det extra grafikchippet tar kunna utnyttjas bättre, till ventilation kanske och du vet väl att du dessutom betalar för TVÅ kort också? Dessutom om jag har förstått det rätt så måste man starta om datorn för att växla mellan grafikkorten...
Tro mig, detta är första och enda gången man kör med dubbla kort som inte kan användas samtidigt. Det hade dock varit en poäng om man kunde växla mellan tre lägen, enkla kortet / bättre kortet / båda i SLI.

Visa signatur

MacPro 24GB RAM GTX285 10.8.5
D5400XS,2 st QX9775,16Gb FB-DIMM

Permalänk
Medlem

Varfør gjorde apple misstaget att anvænda nvidia ænnu en gång. Allt nvidia gjort de senaste åren har krånglat.

Och hurvida mac kostar mer æn pc før samma prestande sæger jag bara OSX!!!!
Jag skulle betala hysteriska summor før att slippa windows.

Permalänk
Medlem

Jag kan inte vara nöjdare med min Hackintosh.

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
Avstängd

Satt vid flickans för någon dag sedan då skärmen plötsligt började blinka som om de var glapp. Kanske är detta som spökar?

Visa signatur

Knowledge is not achieved until shared.

Permalänk
Medlem

HAHA. En bärbar dator för 17000 (billigaste t.o.m) och den har såhär många problem? Löjligt att köpa en Apple, riktigt jävla löjligt

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zerblatt
Jag. När min utbildning är klar blir det en ny MBP.

Vill man slänga pengar i sjön så

Visa signatur

LG OLED77CX • Intel i9 10900K @ 5.0GHz • Noctua NH-D15 • ASUS Strix Z490-H • Corsair 32GB DDR4 3200MHz • GIGABYTE RTX 4080 • Phanteks Evolv X • Corsair RM 850W V2

Permalänk
Medlem

Apple ger en lukt som framkallar cancer, överhettade datorer som kan explodera. Snart kommer någon att dö.

http://www.youtube.com/watch?v=s0Gzq-QEt0s

Visa signatur

Hiroshima 45, Tjernobyl 86, Windows 95.

Leeloo Dallas Multipass