Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaleid:

Har hört sådana argument i minst 20 år.

Har det inte redan hänt, det är en ytterst liten klick som kontrollerar det mesta på jorden

Permalänk
Avstängd
Skrivet av klk:

Har det inte redan hänt, det är en ytterst liten klick som kontrollerar det mesta på jorden

[citation needed]
Vilka då? De som t.ex. tror på NWO bör förklara hur vissa av dessa eliter (återigen, villka är de?) styr t.ex. Kina.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaleid:

[citation needed]
Vilka då? De som t.ex. tror på NWO bör förklara hur vissa av dessa eliter (återigen, villka är de?) styr t.ex. Kina.

Titta på pensionsfonderna BlackRock och Vanguard framförallt. De är så extremt stora (framförallt BlackRock) att om någon skall analysera börskurser idag så tittar man på om de köper eller säljer snarare än om bolaget går bra.

Exempelvis bestämmer BlackRock till nästan 100% om företag tvingas bli "miljövänliga" eller inte och hur de måste bli miljövänliga (med tanke på hela miljödebatten)

Permalänk
Medlem
Skrivet av AnXeZ:

Rätt och rätt, om det kommer från ett labb så behöver inte det betyda att det var släppt medvetet.

Absolut, men det är ett steg i "rätt" riktning för min teori.
Jag vill inte ha rätt här egentligen, vore ju tragiskt för männskligheten. Men det hade visat att makten inte skyr några medel.
Vi får se framöver!

Visa signatur

Citera för svar..

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av Kaleid:

[citation needed]
Vilka då? De som t.ex. tror på NWO bör förklara hur vissa av dessa eliter (återigen, villka är de?) styr t.ex. Kina.

Skrivet av klk:

Titta på pensionsfonderna BlackRock och Vanguard framförallt. De är så extremt stora (framförallt BlackRock) att om någon skall analysera börskurser idag så tittar man på om de köper eller säljer snarare än om bolaget går bra.

Exempelvis bestämmer BlackRock till nästan 100% om företag tvingas bli "miljövänliga" eller inte och hur de måste bli miljövänliga (med tanke på hela miljödebatten)

Njae, nu ska vi inte överskatta Blackrock här Visst, de är världens största kapitalförvaltare. De har också ca 9,5 biljoner (eng. trillions) USD under förvaltning. Det motsvara visserligen ungefär 10% av den globala aktiemarknadens kapital 2020. Tittar man sen på stora bolag så äger dem t.ex. ca 7% av Apple och 4% av Wells Fargo.

Så ja, dem är stora. Men det är inte direkt som att de har direktkontroll av stora bolag. Om Blackrock förväntas köpa/sälja ett bolags aktier är visserligen en av många saker en aktieanalytiker tittar på, men långt ifrån den enda. Precis på samma sätt så tittar man på om andra stora pensionsfonder (t.ex. svenska AP-fonderna) eller andra storägare så som VDs och styrelsemedlemmar förväntas köpa/sälja när man gör dessa analyser.

EDIT: 7% av aktierna motsvarar alltså (i de flesta fall) att de har 7% av rösterna på en bolagsstämma. Knappast en majoritetsägare som kan bestämma företagets inriktning på egen hand med andra ord.

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Avstängd

Det många konspirations-believers missar är att de tenderar att förenkla "onda organisationer/företag/myndigheter/personer" som enskilda individer som om det bara är en simpel person i sitt rum som trycker på ena eller andra knappen och vips så händer någonting.

Vissa tror ju exempelvis att flera presidenter i olika länder har en simpel knapp som vips skickar iväg alla deras kärnvapen mot något fientligt land. Det är lite mer involverat än så av diverse uppenbara säkerhetsskäl.

Skall någon "mäktig individ" göra något så är det många led som måste skötas rätt med delegering, neddelegering, och så vidare och eftersom leden består av imperfekta människor så kan det altid bli slarv, osmidigt, fördröjningar, fel, och så vidare.

Sedan kommer dock konspirations-believers ALLTID att rationalisera att alla faktiska fel som inträffas av dessa "perfekta mäktiga individer" bara "var en del av planen".

Ta exempelvis (utan att diskutera mer om det) lämnandet av Afghanistan av en av världens största militärmakter USA som ändå klantade till det där flera soldater dog - garanterat på grund av slarv i Chain of Command-ledet.

Konspirations-believers har tittat för mycket på Hollywood-filmer och TV-serier istället för varit ute på "fältet" där saker och ting faktiskt sker i skarpt läge med faktiska konsekvenser som följd av handlingarna.

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xyborg:

Njae, nu ska vi inte överskatta Blackrock här Visst, de är världens största kapitalförvaltare. De har också ca 9,5 biljoner (eng. trillions) USD under förvaltning.

Då har du att läsa på, de har mycket större inflytande än värdet vilket är enormt bara det.
I början på pandemin så tryckte FED pengar och gav direkt till BlackRock, det upplägget var lite för uppenbart om vad det handlade om så nu har den en variant men BlackRock's värde är skapat med regelverk som anpassats för att de skall samla folkets besparingar.
På så sätt kan de ta kontrollen

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av klk:

Då har du att läsa på, de har mycket större inflytande än värdet vilket är enormt bara det.
I början på pandemin så tryckte FED pengar och gav direkt till BlackRock, det upplägget var lite för uppenbart om vad det handlade om så nu har den en variant men BlackRock's värde är skapat med regelverk som anpassats för att de skall samla folkets besparingar.
På så sätt kan de ta kontrollen

Haha, bra försök. Nu råkar jag ha jobbat med finansiell analys så du kanske ska akta dig för att slänga runt tomma ord 😄

"FED tryckte pengar och gav direkt till Blackrock". Nej, det är en grov förenkling av vad som hände. Fed köpte för första gången i bankens historia ETFer (en variant på fonder) med företagsobligationer (lån) för att hålla nere kostnaden för privata företag att ta lån på marknaden och öka likviditeten i samband med Corona kraschen. Tidigare har FED endast köpt obligationer från stater, inga företag.

Problemet var att Blackrock fick jobbet att administrera obligationsuppköpen och de köpte då bland annat andelar i sina egna ETFer. Dock inte från sig själva, så de fick aldrig del av köpesumman. Däremot så får de såklart ta del av kommissionen som de tjänade på köpet. Det här var ju såklart inte OK, så det fick dem bassning för.

Konspirationsteorier låter ofta väldigt övertygande, speciellt om de berör ett ämne man själv inte är väldigt påläst inom. Jag kan själv falla för det. Men när det kommer till nationalekonomi och finansiella instrument så kan jag ofta genomskåda det. För precis som @AplAy nämner här ovan så är det ofta byggda på väldigt grova förenklingar av hur saker och ting fungerar, har man detaljinsyn så ser man snabbt att det faller på sin egen orimlighet.

Med det sagt, väldigt stora finansiella institutioner så som BlackRock har extremt mycket makt i dagen samhälle. Även jag håller med om att de ofta har för mycket makt. Men vi tappar trovärdighet om vi tillskriver dem superkrafter.

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem

https://newsvoice.se/2021/12/globalisternas-plan-nya-globala-...

Globalisternas plan för den Nya Globala Sprutordningen – 7 faser

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xyborg:

Haha, bra försök. Nu råkar jag ha jobbat med finansiell analys så du kanske ska akta dig för att slänga runt tomma ord 😄

Förstår inte, är du omedveten om att det pågår en sagolik utspädning av valutor och så jobbar du med fiansiell analys...

Det begriper till och med ett barn

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av klk:

Förstår inte, är du omedveten om att det pågår en sagolik utspädning av valutor och så jobbar du med fiansiell analys...

Det begriper till och med ett barn

Eh, va? Vi har i huvudtaget inte diskuterat monetär expansion? Ja, M3 har expanderat explosionsartat men det är ett helt annat ämne - vi har diskuterat Blackrocks inflytande på världens finansiella marknader.

Jag försöker ha en genuin diskussion här samt försöker förklara vad jag får intrycket av att du kan ha missförstått.

Om jag har underskattat din kunskapsnivå så får du gärna förklara det för mig och förklara dina ståndpunkter. Som det är nu så blir det bara som att försöka diskutera med en trotsigt barn för att använda din egen analogi.

Andas, ta ett steg tillbaka och sätt dig in i fundamenta istället för att försöka dumförklara dem du diskuterar med.

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xyborg:

Eh, va? Vi har i huvudtaget inte diskuterat monetär expansion? Ja, M3 har expanderat explosionsartat men det är ett helt annat ämne - vi har diskuterat Blackrocks inflytande på världens finansiella marknader.

Jo vi diskuterar monetär expansion, för vi diskuterar vem som får pengarn a först (cantillon effect).
BlackRock ligger först i kön

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Xyborg:

Konspirationsteorier låter ofta väldigt övertygande, speciellt om de berör ett ämne man själv inte är väldigt påläst inom. Jag kan själv falla för det. Men när det kommer till nationalekonomi och finansiella instrument så kan jag ofta genomskåda det. För precis som @AplAy nämner här ovan så är det ofta byggda på väldigt grova förenklingar av hur saker och ting fungerar, har man detaljinsyn så ser man snabbt att det faller på sin egen orimlighet.

Med det sagt, väldigt stora finansiella institutioner så som BlackRock har extremt mycket makt i dagen samhälle. Även jag håller med om att de ofta har för mycket makt. Men vi tappar trovärdighet om vi tillskriver dem superkrafter.

Grymt! Jag har länge velat prata smått med en insatt inom världsekonomin. Jag känner en snubbe som fått för sig att "bankerna kontrollerar världen" (ekonomisk konspirationsteori) och frågan då i vilken utsträckning och med vilka begränsningar "bankerna kontrollerar världen" och vilka nyckelpersoner som faktiskt sitter på någon praktiskt "makt" i det stora hela.

Vidare så kan man ställa sig frågan vad mer konkret som menas med att "bankerna styr/kontrollerar världen". Vad för slags "makt" i praktiken är det som egentligen utövas som andra då tolkar som, "Maktanvändning i skarpt läge!". Och när "Panama-papprena" och liknande ekonomiska granskningar blossar upp till ytan så kan man fråga sig hur duktiga de är på att "kontrollera världen" när de tycks kunna tas på bar gärning ibland.

Fast konspirations-believers säger nu återigen:"Asså, det var en del av deras storslagna plan, hallå?!". Dessa believers vet tydligen allt om alla konspirationer förutom hur man stoppar dem från att få fortsätta!

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av klk:

Jo vi diskuterar monetär expansion, för vi diskuterar vem som får pengarn a först (cantillon effect).
BlackRock ligger först i kön

Ok, det uppfattade jag inte alls att vi diskuterade. Men ja Cantillon-effekten är i allra högsta grad verklig och gagnar de som ligger "överst" i det monetära flödet. Men det gagnar inte bara Blackrock - det gagnar alla finansiella institutioner eftersom det är från dem FED och andra centralbanker har köpt upp massvis med finansiella instrument, för att trycka ut likviditet på marknaden.

Att enkom peka på Cantillon-effekten och säga att det förklarar att allt är en konspiration är en grav förenkling. Något som bäst lämnas till lättsmälta YouTube "dokumentärer" från någon som "upptäckt sanningen bakom centralbankerna". Det blir snabbt ganska ostimulerande om man faktiskt vill diskutera maktförhållanden på de finansiella marknaderna.

I övrigt börjar det nästan ta sig så att det går att ha en konversation med dig. Tack! Att bara slänga ur sig enstaka buzzwords och försöka framstå som berg-säker med korta punchlines gör att åtminstone jag tappar lusten att försöka debattera.

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xyborg:

Ok, det uppfattade jag inte alls att vi diskuterade. Men ja Cantillon-effekten är i allra högsta grad verklig och gagnar de som ligger "överst" i det monetära flödet. Men det gagnar inte bara Blackrock - det gagnar alla finansiella institutioner eftersom det är från dem FED och andra centralbanker har köpt upp massvis med finansiella instrument, för att trycka ut likviditet på marknaden.

Och där har du "poängen", finanseliten om man kan kalla dem det fyller fickorna med pengar, och varför skulle de inte göra det? De åker ju inte dit och kontrollerar de mesta genom pensionsfonderna. "Folket" om uttrycket tillåts har inte något att säga till om.

Skrivet av Xyborg:

Att enkom peka på Cantillon-effekten och säga att det förklarar att allt är en konspiration är en grav förenkling.

Det gör jag inte, det är du som säger det. Jag har varken sagt att det är en konspiration eller enbart cantillion effekten men det visar mycket tydligt på hur man arbetar och varför skulle de inte arbeta på det viset? Lönsamheten är extrem

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av AplAy:

Grymt! Jag har länge velat prata smått med en insatt inom världsekonomin. Jag känner en snubbe som fått för sig att "bankerna kontrollerar världen" (ekonomisk konspirationsteori) och frågan då i vilken utsträckning och med vilka begränsningar "bankerna kontrollerar världen" och vilka nyckelpersoner som faktiskt sitter på någon praktiskt "makt" i det stora hela.

Vidare så kan man ställa sig frågan vad mer konkret som menas med att "bankerna styr/kontrollerar världen". Vad för slags "makt" i praktiken är det som egentligen utövas som andra då tolkar som, "Maktanvändning i skarpt läge!". Och när "Panama-papprena" och liknande ekonomiska granskningar blossar upp till ytan så kan man fråga sig hur duktiga de är på att "kontrollera världen" när de tycks kunna tas på bar gärning ibland.

Fast konspirations-believers säger nu återigen:"Asså, det var en del av deras storslagna plan, hallå?!". Dessa believers vet tydligen allt om alla konspirationer förutom hur man stoppar dem från att få fortsätta!

Alltså stora finansiella institutioner ("banker" , men de är i dagens läge väldigt mycket mer än så) har väldigt mycket makt. De kan ha en både direkt och indirekt påverkan på länders ekonomi - vilket gör att de faktiskt kan påverka länders lagar och regler helt enkelt för att de påverkar så mycket.

En stor institution som ett land lånar pengar av kan såklart ställa krav på hur det landet styr sin egen ekonomi - annars beviljar de inte lånet (direkt påverkan).

Om en riktigt stor institution går omkull så sitter de på så enorma lån och tillgångar att hela länders pensionssystem (som investerar våra pensioner i dessa institutioner för att få dem att växa tills vi går i pension) att dras med i fallet. Därför blir dem "too big to fail" och stater skyddar dem hellre än låter dem gå i konkurs, vilket gör att staten måste spendera skattemedel på att betala institutionens skulder istället för på annat. (Indirekt påverkan).

Det kombinerat med att människor på ledande positioner inom dessa institutioner såklart tjänar redigt med pengar och umgås med övriga människor bland den ekonomiska och politiska eliten - och därför kommer undan med skumrask eftersom de har kompisar högt upp - gör att de blir ett väldigt tacksamt byte för konspirationsteorier.

Men är de någon form av supermäktig satanist-klubb som styr världen direkt på hemliga möten under en vulkan? Nej. De är "bara" samma gamla människor som vi andra. Men jävligt rika, med alla fördelar det ger. De skiter nog högaktligen i vilka som styr länderna, bara de kan fortsätta ha sina sommarhus i Hamptons och köpa klockor för mer än vad en genomsnittlig svensks hus kostar

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av klk:

Och där har du "poängen", finanseliten om man kan kalla dem det fyller fickorna med pengar, och varför skulle de inte göra det? De åker ju inte dit och kontrollerar de mesta genom pensionsfonderna. "Folket" om uttrycket tillåts har inte något att säga till om.

Det gör jag inte, det är du som säger det. Jag har varken sagt att det är en konspiration eller enbart cantillion effekten men det visar mycket tydligt på hur man arbetar och varför skulle de inte arbeta på det viset? Lönsamheten är extrem

Nu kommer vi till pudelns kärna! Här kan jag hålla med dig! Men ditt faktiska bra budskap drunknade i tråkig attityd och vad jag tolkade som "The FED controls the world, man!" jargong som annars mest hittas i konspirationsvideos från internets begåvningsreserv.
Dessutom så är vi i en tråd som trots allt heter "konspirationer" - så du får ursäkta att jag misstolkade dina intentioner.

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xyborg:

Nu kommer vi till pudelns kärna! Här kan jag hålla med dig! Men ditt faktiska bra budskap drunknade i tråkig attityd och vad jag tolkade som "The FED controls the world, man!" jargong som annars mest hittas i konspirationsvideos från internets begåvningsreserv.
Dessutom så är vi i en tråd som trots allt heter "konspirationer" - så du får ursäkta att jag misstolkade dina intentioner.

Du har för mycket fördomar;)

För om man ser rent krast på det hela. Man blir inte jätterik om man inte älskar pengar och rikedom. Så lätt är det inte så den typen av personlighet som bara vill ha mer och mer stannar inte upp när de "är tillräckligt rika".
Om en sådan personlighet ser möjligheten att tjäna mer pengar, de åker inte dit. Det är ju självklart att de också då gör det

Att hänvda det motsatta, det är isåfall en "konspiration"

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av klk:

Du har för mycket fördomar;)

För om man ser rent krast på det hela. Man blir inte jätterik om man inte älskar pengar och rikedom. Så lätt är det inte så den typen av personlighet som bara vill ha mer och mer stannar inte upp när de "är tillräckligt rika".
Om en sådan personlighet ser möjligheten att tjäna mer pengar, de åker inte dit. Det är ju självklart att de också då gör det

Att hänvda det motsatta, det är isåfall en "konspiration"

Som sagt, nu är vi på helt samma sida. Jag ber om ursäkt att mina fördomar tog överhanden. Men om jag får skicka med något till dig är det att putsa på hur du uttrycker dig ibland. Trevlig helg och kväll till dig!

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A