Överklocka Phenom II

Permalänk
Medlem

AM3 Phenom II: orna verkar gå riktigt bra hittils, men 810an är nog den sista jag skulle köpa av hela den modellserien.

På xtremesystems hemsida så har en person fått tag på en 955a (engineering sample, då den körs på 3.2 ghz originalfrekvens motsvarar det en kommande 955a), som är betydligt intressantare som model med sitt större cacheminne, och överklockat denna till över 4 ghz.

http://www.xtremesystems.org/forums/showthread.php?t=220981

Permalänk
Medlem

Vad är det som gör att AMDs processorer är så mycket känsligare för högre värme än Intels? Kanske en dum fråga men skulle vara roligt att veta.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Schrimp
Hm, jag måste förstått det hela lite fel. Vill minnas att jag läst att det bara var Intels brädor man kunde köra SLi på, AMD's var "låsta" till CrossFire.
Nåväl, jag frågade för att jag var osäker, så nu vart mitt frågetecken uträtat, tack!

AMD "låser" inte sina moderkort, det är nVidia som vägrar dela med sig av SLI-tekniken så andra kan göra chipsets med stöd för SLI. ;). Du måste ju inte ha just asus eller?

Men trevligt test av överklockning, en lite mer jordnära måttstock.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av str8forthakill
Du måste ju inte ha just asus eller?

Verkligen inte, men jag hittar inte så många moderkort som har nvidia chipset.. mer än just Asus, 2st kort eller nåt (på Kompett)

Visa signatur

WS: Asus P8Z77-I Deluxe mITX | Intel 3770K@4.6 | NH-U12P | Asus 780 GTX | Corsair 2x8GB 1600Mhz CL9 | Samsung 840 512GB | Ubuntu 16.04.3 x86_64 | Corsair AX750 | 2x Dell U2412M | Puppe.se | NAS: i7 860, 16GB DDR3, GA-P55M-UD4, FD Define R3, 8x2TB Samsung F4EG, Serveraid M1015, EVGA 750W G2 PSU, FreeBSD x64

Permalänk
Medlem

Vem ska man maila eller skicka pm till om man skulle vilja berätta att man skulle vilja ha med i testerna (läste den med i7 också) vilka clockfrekvenser man kan uppnå då man sänker volten och underclockar. Altså det jag är mest intreserad på är hur procesorn reagerar på att undervoltas.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Hedersmedlem

Köpte själv ett system med bla en X2 7750BE som jag fått för mig också tillhör Phenom II -familjen...?

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ilstallione
Köpte själv ett system med bla en X2 7750BE som jag fått för mig också tillhör Phenom II -familjen...?

Är inte den en Athlon 64?

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RainesX
Är inte den en Athlon 64?

Den heter så men delar arkitektur med resten av familjen.

http://www.xbitlabs.com/articles/cpu/display/athlon-x2-7750.h...

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RainesX
Är inte den en Athlon 64?

Det e väl gärna agena 65nm phenom 1 processor

Visa signatur

CPU: Phenom2 X4 810@3,2ghz GPU:Asus 560ti cu2 overclocked 1gb MOBO: Gigabyte GA-MA790X-UD4 PSU: Corsair HX 620W RAM: 4gb XMS2 8500 CL-5 OS: Windows 7 64-bit Home Premium

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ilstallione
Den heter så men delar arkitektur med resten av familjen.

http://www.xbitlabs.com/articles/cpu/display/athlon-x2-7750.h...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nicklas_84
Det e väl gärna agena 65nm phenom 1 processor

Aha men då var jag inte helt ute och cyklade i alla fall XD

Men någon Phenom II var det inte

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RainesX
Aha men då var jag inte helt ute och cyklade i alla fall XD

Men någon Phenom II var det inte

Delar inte din åsikt där, för mig är K10 desktop Phenom II oavsett vad det står på kartongen.

http://en.wikipedia.org/wiki/AMD_K10

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ilstallione
Delar inte din åsikt där, för mig är K10 desktop Phenom II oavsett vad det står på kartongen.

http://en.wikipedia.org/wiki/AMD_K10

Men kom inte Phenom I i två generationer i och med tlb? Eller har jag missuppfattat allt?
TLB orsakade ju stora problem sen har jag för mig att dom byggde arkitekturen för att slippa biosfixen som klockade ner hela skiten. Blev inte det en ny generation då?

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Schrimp
Verkligen inte, men jag hittar inte så många moderkort som har nvidia chipset.. mer än just Asus, 2st kort eller nåt (på Kompett)

Ja för CrossFire med ATI kan man ju absolut inte använda...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av hACmAn
Vem ska man maila eller skicka pm till om man skulle vilja berätta att man skulle vilja ha med i testerna (läste den med i7 också) vilka clockfrekvenser man kan uppnå då man sänker volten och underclockar. Altså det jag är mest intreserad på är hur procesorn reagerar på att undervoltas.

Det är väl bara att du startar en tråd för dina frågor i AMD-delen av forumet?

För övrigt tycker jag det var något märkligt val av processor till ett test som handlar om att överklocka Phenom II. Var det ett medvetet val att inte ta med Phenom II X3 720 BE och Phenom II X4 940 BE?

Permalänk
Geeks
SweClockers
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Viceroy
Ja för CrossFire med ATI kan man ju absolut inte använda...

Det är väl bara att du startar en tråd för dina frågor i AMD-delen av forumet?

För övrigt tycker jag det var något märkligt val av processor till ett test som handlar om att överklocka Phenom II. Var det ett medvetet val att inte ta med Phenom II X3 720 BE och Phenom II X4 940 BE?

Det spelar väl ingen roll vad det är för processor. Syftet med artikeln är att visa hur man överklockar Phenom II, inte att komma så högt som möjligt.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ilstallione
Delar inte din åsikt där, för mig är K10 desktop Phenom II oavsett vad det står på kartongen.

http://en.wikipedia.org/wiki/AMD_K10

Ledsen, men 7750 är en Phenom I. Phenom II X2:orna har inte kommit ännu.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Boris-
Ledsen, men 7750 är en Phenom I. Phenom II X2:orna har inte kommit ännu.

Tack ^^
Kan du bekräfta mitt tidigare påstående eller rätta till det så jag sitter med korrekt info?
8P

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Boris-
Ledsen, men 7750 är en Phenom I. Phenom II X2:orna har inte kommit ännu.

Då har jag fått det helt om bakfoten.

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RainesX
Tack ^^
Kan du bekräfta mitt tidigare påstående eller rätta till det så jag sitter med korrekt info?
8P

Det finns två varianter av Phenom I. Den ena med en bugg och den andra utan denna bugg. Men båda är så otroligt lika att det är samma generation. Det är en mycket liten fix de har gjort.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Boris-
Det finns två varianter av Phenom I. Den ena med en bugg och den andra utan denna bugg. Men båda är så otroligt lika att det är samma generation. Det är en mycket liten fix de har gjort.

Ah så det blev ingen ny generation trots två varianter. ok då hade jag halvt rätt då ^^
tackar för korrigeringen

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk

Läste på nån sida att 955 kommer den 20 april http://www.hardware-infos.com/news.php?news=2811&sprache=1 så så långt e det ju inte ialf

Visa signatur

CPU: Phenom2 X4 810@3,2ghz GPU:Asus 560ti cu2 overclocked 1gb MOBO: Gigabyte GA-MA790X-UD4 PSU: Corsair HX 620W RAM: 4gb XMS2 8500 CL-5 OS: Windows 7 64-bit Home Premium

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nicklas_84
Läste på nån sida att 955 kommer den 20 april http://www.hardware-infos.com/news.php?news=2811&sprache=1 så så långt e det ju inte ialf

Tack för infon .

Jag kan tänka mig att de producerar processorer med både mindre antal aktiva kärnor, och mindre aktivt cacheminne till att börja med, för att vara mer defekttoleranta i produktionen, tidigast efter att själva utvecklingsprocessen i sig är klar, då kanske man inte finslipat allt tillräckligt för att egentligen producera de bättre modellerna. För det finns väl ingen annan anledning att släppa de billigare varianterna först?

Detta då de stänger av kärnor och cache mjukvaruvägen, och då har råd med att en del blivit defekt så länge den inte är större än att den faller inom den avstängda delen.

Finns fortfarande ingen info om BE varianter av x4:or så man får väl helt enkelt vänta och se, den trekärniga varianten kom rätt så snabbt så jag är förhoppningsfull.

Vill tillägga ett tack för artikeln, blir säkerligen användbar om man behöver kolla upp något eller få tips, om man vill överklocka en Phenom II:a i framtiden.

Permalänk
Medlem

Inget för mig detta tyvär. kul att se att amd är så pass på hugget dock Blir nog till att köpa någon quad prolle till mitt system framemot sommaren/hösten. Hade helt klart varit ett alternativ med amd om jag börjat byggt från scratch efter att jag sett detta. Q9550 eller Q9650 blir det nog dock för mig som redan har s775 moderkort.

Visa signatur

Rigg : Asus Rog Strix B450 | 16gb Corsair 3200mhz | Ryzen 5700X | Gainward RTX 2070 | Silencio 550
Cube : Asus H81I | 8gb Corsair Vengeance 1866mhz | i5 4570S@Cold like ice | HD7970| Node 304 White

Permalänk
Medlem

Vilken biosversion användes på Gigabyte-brädan? Sitter och har lite problem att komma över 266 Mhz HT freq, med mitt MA790FXT-UD5P. (http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&postid=908...)

Många verkar kunna komma mycket högre med HT, men jag kan inte komma 1 Mhz över 266, även om jag sänker alla multiplar.

Visa signatur

WS: Asus P8Z77-I Deluxe mITX | Intel 3770K@4.6 | NH-U12P | Asus 780 GTX | Corsair 2x8GB 1600Mhz CL9 | Samsung 840 512GB | Ubuntu 16.04.3 x86_64 | Corsair AX750 | 2x Dell U2412M | Puppe.se | NAS: i7 860, 16GB DDR3, GA-P55M-UD4, FD Define R3, 8x2TB Samsung F4EG, Serveraid M1015, EVGA 750W G2 PSU, FreeBSD x64

Permalänk
Medlem

Själv testade jag att höja FSB från 200 till 254MHz, men då ville inte datorn boota ens...
Nåja, får väll experimentera lite sedan.

Permalänk

Är det nödvändigt att stänga av alla "powersave" funktioner, så som spread spectrum och CnQ etc. ?

Vill gärna kunna klocka och ha fördelarna med energisparfunktionerna.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MrBoXon
Själv testade jag att höja FSB från 200 till 254MHz, men då ville inte datorn boota ens...
Nåja, får väll experimentera lite sedan.

Men din processor har ju en multi på 15 och 254x15 blir 3800, inte 3300 som i artikeln

Permalänk

jag har fått min stabil efter 1 timmes körning i OCCT, räcker det? för man lär ju aldrig komma upp i den stressen som den utsätt för i testet, så kan man säga att den är stabil då?

Visa signatur

520 watt Ace rawdeal... geforce GTS 250... asus M4A78 pro... 1tb budget hdd.. AMD phenom 945 @ 3458 Mhz.

Permalänk
Medlem

Mycket stort tack till denna guide! har haft den ständigt uppe på den bärbara samtidigt som jag pillat i Bios på den stationära..

Har hittils lyckats tweaka upp en phenom II x2 550 från 3,1 Ghz till 4,0Ghz + en core unlocked, kunde låsa upp två extra först, men den ena av dom verkade inte prestera 100%igt så stängde av den. Synd man inte hade BE bara, så är låst till att max ha 15,5 multipel..

har precis börjat pilla med volt lite hit o dit och kanske kan ramla några mhz till.. får se.. men hur som helst.. väldigt många bugningar och tack för denna välskrivna artikel!

Visa signatur

Starcraft 2 id: Pergius.756 | I don't want to succeed, I just do it my way...