Permalänk

Memtest86, hur gör jag?

Vill testköra mina minnen och har hört mycket gott om gratisprogrammet Memtest86 http://www.memtest.org/

En sak som definitivt inte är bra med den mjukvaran är den pedagogiska delen bakom hur man rent konkret gör för att köra den. En 1-2-3 manual saknas ju helt och hållet! I min okunskap har jag gissat mig till olika sätt - se (1) och (2) - men inte fått dem att fungera:mad:.

Så min fråga till er därute är naturligtvis ifall ni tydligt och koncist kan förklara hur jag får igång testet?

Följande har jag redan testat:
1) ladda hem Memtest86+ V2.11 (22/12/2008), "Download - Pre-Compiled EXE file for USB Key (Pure DOS)", till mitt usb-minne. Ändra boot-priority till den och starta om. Fungerar inte.

2) ladda hem Memtest86+ V2.11 (22/12/2008), "Download - Pre-Compiled Bootable ISO (.zip)", till usb.minne. Samma förfarande och resultat som ovan.

PS1. Har ingen diskettstation. DS1.
PS2. Finns det andra bra program som gör i stort sett samma test? DS2.

Ck

Permalänk
Medlem

ISO bränner du som image-fil till en cd-skiva. Boota sedan från CD.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hardware guy
ISO bränner du som image-fil till en cd-skiva. Boota sedan från CD.

Ok, jag tror jag fattar.

Men hur kör jag Memtest från ett usb-minne? För det går väl (enklare för mig)?

Ck

Permalänk
Medlem

Det är i allmänhet svårare att boota från USB-minne. CD funkar alltid.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk

Ska testa med CD snarast men är fortfarande intresserad av hur jag gör för att köra Memtest via USB-sticka. Någon som har koll och kan bifoga en kort beskrivning?

Vidare, finns det andra bra gratisprogram som gör i stort sett samma test?

Ck

Permalänk
Medlem

http://bootdisk.com/pendrive.htm

Det finns liknande program, men inget som mig veterligen är i samma klass som memtest86+

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk

Mounta ISO:n med Daemon Tools?

Visa signatur

Fractal Design North, Intel i7 14700K, ASUS TUF Gaming Z790-Plus WIFI, MSI Radeon RX 6900 XT 16GB GAMING X TRIO, Kingston 64GB 5200MHz DDR5, EK-AIO Elite 360 D-RGB, Corsair RM1200x Shift 1200W, WD Black SN850X 2TB Gen 4, Samsung 980 NVMe 1TB, Samsung 960 EVO 500GB

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cocain94
Mounta ISO:n med Daemon Tools?

Duee... daemon tools fungerar inte innan du startat windows (eller något annat OS för den delen). Memtest är ett program du kör innan du startar ditt OS.

EDIT:
Förlåt... av ämnet där lite. On topic så kan jag också bara ge dig tipset att bränna memtest på en skiva. Det kommer fungera utan strul vilket oftast är något man strävar efter
Sedan ställer du bara in i BIOS att du vill ha optiska anheten som första boot-val. Starta om och se till att Memtestskivan ligger i. Klart! Programmet kommmer att starta och köra av sig själv. Lätt som en plätt

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Söderbäck
---bränna memtest på en skiva. Det kommer fungera utan strul vilket oftast är något man strävar efter
Sedan ställer du bara in i BIOS att du vill ha optiska anheten som första boot-val. Starta om och se till att Memtestskivan ligger i. Klart! Programmet kommmer att starta och köra av sig själv. Lätt som en plätt [/B]

Hardware guy och Söderbäck,

tack för hjälpen!

Yes, när jag skippade tankarna om att få Memtest86+ att enkelt fungera från USB-minnet och körde från CD istället så var det absolut inga problem.

4GB Corsair ddr2 PC8500-minnen i dual channel helt felfria efter 90 minuters test. Kanon! Ska nu köra ett par Crucial Ballistix 2x1GB. Strulfritt är guld värt:-)

Hur länge tycker ni att jag "bör" köra Memtest för att öka sannolikheten att testresultatet verkligen stämmer? -30 min.? -Ett par timmar? -Över natten?

Ck

Permalänk
Medlem

Kör tills du har åtminstone 3 pass felfritt. Ju mer minne desto längre tid tar en runda. Jag brukar rekommendera över natten då det är tillräckligt för några rundor även med stor minnesmängd.

Får du fel är det ingen mening att fortsätta.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hardware guy
Kör tills du har åtminstone 3 pass felfritt. Ju mer minne desto längre tid tar en runda. Jag brukar rekommendera över natten då det är tillräckligt för några rundor även med stor minnesmängd.

Får du fel är det ingen mening att fortsätta.

Ok. Över natten låter länge men varför inte? Ifall det är vad som krävs för att testa minnen riktigt gediget så gör jag det. Testprocessen är ju dessutom ljusår från besvärlig:-)

Ck

Permalänk
Avstängd

Lånar tråden lite.

Har kört detta test med minnena två och två. Då funkar det bra och alla minnesstickor klarar testet. Om jag däremot försöker att köra testet med alla 4 stickorna samtidigt så vägrar programmet att gå igång överhuvudtaget och datorn botar om. min slutsats är att mina billiga skitminnen med namnet trancend är felfria men att precisionen i dem är så dålig dvs felmarginalerna så pass höga att fyra stickor samtidigt får dem att strula.

Vad tror ni andra?

Permalänk
Medlem

Många minneskontrollers har svårt att driva 4 minnesstickor. Höjd spänning till minnen/minneskontroller. Höjd timing eller sänkt frekvens ska nog få igång dem tillsammans.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem

Hur bränner jag memtest på CD så att den ska vara bootbar? :S
Laddade ner Memtest86+ V4.10 (04/05/2010) - Pre-Compiled Bootable ISO (.zip) och öppnade zip filen, två filer finns där, en BOOT.CAT fil och en MEMTEST.IMG fil. Jag har ingen aning om hur jag bränner dessa till CD. :/

Visa signatur

[Intel Dual Core 6420 @ 2,13GHz || 2048 DDR2 || ATI Radeon x1950Pro || MX518 || Koss SB45]
[iAudio U3 1 gb + Sennheiser CX-300]
daVanii på PSN

Permalänk
Medlem

http://www.memtest.org/download/4.10/memtest86+-4.10.iso.zip innehåller endast 1 fil, mt410.iso

Win7 kan bränna ISO-fil, använder du något fristående program är det lite olika, burn image-file to disc eller liknande. Har sett bränna cd-avbildning i något program.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem

Aha okej, så jag ska bara bränna hela mt410.iso filen som en imagefil? Trodde jag skulle packa upp den filen med.

Visa signatur

[Intel Dual Core 6420 @ 2,13GHz || 2048 DDR2 || ATI Radeon x1950Pro || MX518 || Koss SB45]
[iAudio U3 1 gb + Sennheiser CX-300]
daVanii på PSN