Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jan 2007

2GB eller 4GB minne?

Är det någon som kan peka på rejäla skillnader i prestanda för något program vid 2GB eller 4GB RAM-minne.

Den genomsnittliga förbättringen för nio spel, http://www.legitreviews.com/article/709/1/ var endast 1,6%.

När behöver man 4GB? Videoredigering?

EDIT: Hittade själv en http://www.bit-tech.net/hardware/memory/2008/07/08/is-more-me...

Starta och avsluta program!

Alltid något skäl att köpa nytt minne.

|GA Triton ATX|P35-DQ6|Q6600|Ultra-120eXt|Noctua NF-S12-1200|OCZ ZX 1000W|4x2GB Corsair667MHz |GeForce GTX260|Samsung TA24-550|Win 7/Debian Sid 64 KDE 4.x|¤|NoName chassi ATX|Asus P8P67-B3|2500K|OCZ GXS 850W|2x4GB Corsair Vengeance|GeForce GTX670|Philips 27"|Debian Sid 64 KDE 4.x|

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Scania-Earth-Milky way
Registrerad
Nov 2001

Efter att ha skummat igenom Legit reviews test hittar jag ingen uppgift om hur mycket minne som var tillgängligt med 2GB i datorn.
Testar de med nyinstallerad Vista utan antivirus och annat som tar upp minne blir skillnaden mindre än om det är en installation med många program i autostarten. Antivirus, brandvägg, MSN, CD-emulator, AntiSpyware mm. Kanske har man för vana att låta browsern vara igång med ett antal flikar öppna.

Vista är bra på att ge spel det minne som det behöver. När Spelet väl kör så kör det så snabbt som CPU och GPU tillåter. Tiden det tar innan det väl börjar köra påverkas kraftigt om andra program först måste tryckas ut i swappen, vilket är precis vad Bit-Tech tagit med i sin test. Laddtiderna kan mer än halveras om man ökar från 2 till 4GB.

Om man dessutom kör multipla klienter av MMOG ökar minnesanvändningen snabbt, men sådana tester har jag aldrig sett på nätet.

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Trädvy Permalänk
Hjälpsam
Plats
Karlskoga
Registrerad
Jan 2007

För vissa enstaka program kan det nog göra stor skillnad, även om jag tror att det fortfarande är rätt ovanligt.
Tex Photoshop, Age of Conan och WoW är rätt minneshugriga vad jag vet, jag saknade dessa program i testet.
Räkna också med att det är främst minimum fps som vinner med mer minne.
http://www.corsair.com/_appnotes/AN804_Gaming_Performance_Ana...

En fördel med mycket minne, är som sagt, att vid sidan av programkörningen, med Vista och Prefetch startar programmen på ett grisblink.

En grej med minne är också att när det tar slut märks det så in i Norden, det spelar ingen roll vilken CPU eller GPU du har, det hackar som tusan.

Men som sagt i de flesta fall räcker nog 2 GIB fortfarande. även om jag tycker att mera minne, kostar så lite att det ändå är en vettig investering.

AMD FX-8350 | KINGSTON 32GB ECC arbetsminne | Asus Sabertooth 990FX R2 | Radeon R9 290 | Seagate 2TB 3,5 " SSHD | Cooler Master V700 | Noctua NH-U12P SE2 | Dell U2410 | Corsair 600T Graphite vit | Windows 10 64bit |
Ett standardknep om hårdvaran krånglar, är att gå in i BIOS och ladda defaultinställningarna, på så sätt konfigureras BIOS mot din hårdvara.