Roccat utvecklar headset för gamers

Permalänk
Melding Plague

Roccat utvecklar headset för gamers

Roccat Kave är ett par nya hörlurar med 5.1-ljud särskilt utvecklade för datorspelare.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Inaktiv

Ser riktigt klumpiga ut.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av raekan
Ser riktigt klumpiga ut.

Om man bara har dem vid datorn (=inte flyttar omkring dem) så spelar ju inte det så stor roll.

Snygga var dom i alla fall enligt min mening, återstår att se hur bra ljudet är.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte GA-EP45-DS3 CPU: Intel C2Q Q6600 @ 3,61 GHz (1,48 vCore) med ZeroTherm NV120 Prem. GPU: Sapphire Radeon HD6950 1GB Minnen: Kingston HyperX PC6400 2x2GB CL5 HDD: Samsung SpinPoint F1 320GB PSU: Corsair TX650W Chassi: Antec Three Hundred
Citera mig om du vill vara säker på att få svar.

Permalänk

Ser ju mycket klumpigare ut än hörselskydden till gräsklipparen.. gj!

Permalänk

Snygga tycker jag. men lite stora Men nog int så jobbigt när man har de på ett o samma ställe

Visa signatur

l CPU: X3 440 @ 3.6GHZ l Grafikkort: XFX 5850 1GB l Ram-minne: Corsair XMS3 4gb 1600MHZ DDR3 l Ljudkort: Creative X-Fi Xtreme Gamer l Moderkort: Gigabyte 880GA-UD3H l Bildskärm: 21,5'' LG FLATRON IPS226 l Ljudsystem: Proson Event 6+ JVC SP-EI + Sherwood förstärkare l Mobil: LG Optimus 7 + Nokia Lumia 920 l Spelkonsoler: l PS1 l NES-WII U l

Permalänk
Medlem

Ser ju faktiskt riktigt bekväma ut, synd att jag nyss köpte ett headset för 400, borde ha sparat då det verkar komma många nya intressanta headset under våren.

Man lever och lär

Visa signatur

Mitt grafikkort är större än ditt.

Permalänk
Medlem

Gedigen grej ser det ut att vara... Ser tunga ut, men är säkert grymt bekväma att ha på sig. Vill se en recension om den här bjässen iaf Kanske blir nästa headset inköp!

Visa signatur

Neon
Citera mig om du vill ha svar!

Permalänk
Hedersmedlem

Dom ser faktiskt riktigt sköna och robusta ut, men jag är generellt ganska skeptisk till "5.1" i headsets i den prisklassen.

Permalänk
Medlem

Lysdiod på microfonen så man ser om ljudet är på/av?
Man SER väl ändå inte mikrofonen på ett headset?!

Sen är det här med surroundljud i hörlurar ganska överskattat imo. Det blir aldrig särskilt övertygande.

Men det är klart, båda är bra säljargument till gamers som ofta inte vet bättre...

Permalänk
Medlem

surround i hörlurar e riktigt bra för datorspelade, ex CS. som referens kan jag säga att jag hade ett par innan och jag kunde höra fotsteg väldigt exact. Med stereo så kan det lätt bli förvirring om hurvida ett ljud kommer framifrån elr bakifrån.
Anledningen till att jag skriver "hade" är att jag inte längre använder dem eftersom de använde ett eget usb ljudkort vilket var väldigt dumt i och med att drivrutinen dog när headsetet kopplades ur. Detta verkar roccat ha fixat genom att använda vanliga kontakter och sen bara usb för ström. Det är också en fördel för de som har finare ljudkort.

Visa signatur

Här är internet.

Permalänk
Medlem

Verkar sjukt mushiga så att säga, stora, feta, bekväma och sen att dom lyser passar sjykt bra med min roccat kone!

Review(kan inte stav till det på svenska, döm mig!) vill jag ha!

Visa signatur

Gamestation |AMD Athlon 64 X2 4400+ 2.2Ghz| |Corsair TWINX 2048Mb PC3200 400Mhz| |2 x GeForce 7800GTX 256Mb SLI| |Western Digital 320Gb 7200rpm 8Mb S-ATA2| |MSI K8N SLI Platinum nForce4| |Antec TX1050B Black Miditower 500W|
Dell Vostro 1500 |T7250 2.0Ghz| |160Gb 7200rpm| |3Gb RAM| |8600M GT| |9Cell batteri|

Permalänk
Avstängd

ska köpa dom bara för dom har lysdioder

älskar lysdioder
hoppas man kan få dom att lysa i alla regnbågens färger som på musen, det är ju såå häftigt

Permalänk
Medlem

Ser intressant ut, det kan bli ett köp så att jag äntligen får byta ut mina hörlurar från lidl.

Permalänk
Medlem

Jo fan, en recension skulle jag vilja ha på dessa... Lät ju som lagom prisklass? 1000kr tycker jag är ändå rätt häftig summa, om man inte tjänar hur jävla mkt pengar som helst. Alla har ju inte råd att köpa Sennheiser-lurar för 2500kr. Men för 1000kr vill jag ändå ha någorlunda komfort under några timmars användning och acceptabel/bra ljudkvalité. Speciellt viktigt är det ju att 5.1 systemet fungerar felfritt.

Har själv ett par 5.1 lurar med *ok* ljud, men de är så helvetiskt osköna efter bara någon timma och 5.1 systemet fungerade väl sisådär... nypris va väl kring 7-800kr för ett antal år sedan.

Visa signatur

[CHASSI] |Fractal Design R4 Titanium Grey| [PSU] |OCZ ZX1250w 80PLUS Gold| [MOBO] |P9X79-Deluxe| [CPU] |SB-E ICi7 3820| [CPU COOLER] |Zalman CNPS12X| [RAM] |G.Skill 4x4096MB CL11 2133Mhz Ripjaws Gaming| [OS HDD] |OCZ Vertex-4 128GB| [GAME HDD's] |OCZ Vertex-4 2x256GB RAID-0| [STORAGE] |Seagate 2x3TB| [GFX] |MSI GTX 580| [MOUSE] |Razer Mamba| [KEYBOARD] |Razer BlackWidow Ultimate| [HEADSET] |Corsair Vengeance 2000 Wireless 7.1|

Permalänk
Medlem

Varför ska man ha flera högtalare i ett headset när man ändå bara har två öron? Det SKA räcka med en högtalare i varje lur, sen är det upp till ljudkortet att simulera surroundet så bra som möjligt.

Den bästa surroundupplevelsen får man av att ha lurar, så är det bara.

Prova lyssna på det här med hörlurar, lyssna och blunda, kan lova att ni får gåshud: http://media.putfile.com/Virtual-Barbershop

Permalänk
Medlem

Jaa men heja Roccat. Ska det ta lika långt tid för dom att släppa Kave som det gör släppa Vaio bordet så kommer vi inte se dessa i butiken dom närmsta åren. Bra drag, mycket bra...

Permalänk

1000 kr to much, 495 gav jag för mitt och e prima ;D

Visa signatur

•̪̀● Corei7 •̪̀●

Permalänk
Medlem

Ser varma ut om ngt, annars verkar de bekväma.

Permalänk
Medlem

Så länge headsetet inte har med än en 3.5mm kontakt till ljudkortet så har jag svårt att tro att flera högtalare i headsetet gör nått.

Visa signatur

In the end what separates a man from a slave?
Money? Power? No... A man chooses, a slave obeys.
ASUS Z170M-PLUS || Intel Core i7 6700k @ 4,7GHz || 64GB 2133MHz Corsair RAM || MSI NVIDIA RTX 2070 Gaming Z 8GB || Bifenix Prodigy M || 2x CZ TR150 480GB RAID 0 || BeQuiet DarkRock Pro

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av soulis
Ser intressant ut, det kan bli ett köp så att jag äntligen får byta ut mina hörlurar från lidl.

hahahahha! Från lidl! Rena skämtet!

Permalänk
Medlem

Skall bara påminna alla er här på Sweclockers om att DH i gbg börjar snart. Nu har vi fyllt halva raden! Bättre kan ni! Ta med alla ni känner, raden måste fyllas!

Permalänk

Surroundlurar är ren bullshit. För att få realistiska effekter måste ljudet komma från en bit ifrån huvudet (alltså via högtalare). Annars är simuleringar av öronavståndsstereo i vanliga stereohörlurar bra mycket bättre på alla sätt. Punkt slut.

Permalänk
Medlem

Iom att sorroundljud kräver att båda öronen hör ljudkällan(högtalaren) för att hjärnar sen ska veta vart ljudet kommer ifrån så kommer flera högtalare i en sida av headsetet inte hjälpa om inte ljudkällan är anpassad så att den spelas upp i båda sidorna fast med fördröjning i ena så hjärnan kan lista ut vilken riktning den kommer ifrån. Och om ljudkällan är gjord som Virtuel barbershop, altså har fördröjning på ljudet i ena luren så kommer stereo lurar funka lika bra!

inget av detta är vetenskap utan min uppfattning så rätta mig gärna!

Någon får gärna förklara om det finns någon vettig anledning att ha surround i hörlurar!

Visa signatur

Gamestation |AMD Athlon 64 X2 4400+ 2.2Ghz| |Corsair TWINX 2048Mb PC3200 400Mhz| |2 x GeForce 7800GTX 256Mb SLI| |Western Digital 320Gb 7200rpm 8Mb S-ATA2| |MSI K8N SLI Platinum nForce4| |Antec TX1050B Black Miditower 500W|
Dell Vostro 1500 |T7250 2.0Ghz| |160Gb 7200rpm| |3Gb RAM| |8600M GT| |9Cell batteri|

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av G4ban
hahahahha! Från lidl! Rena skämtet!

hehe jo men de har faktiskt fungerat jäkligt bra

Permalänk
Medlem

hmm...dessa ser man gärna en recension på. Verkar lovande....dock låter 1000 spänn lite billigt för BRA 5.1 lurar.

Visa signatur

Om någon hittar mitt gamla användarkonto skicka det med postpaket, tack!

Permalänk
Medlem

Klumpiga hörlurar brukar sluta bättre (i vissa fall), så ni kan sitta inne på xvideos med 5,1 sourround utan att familjen hör! muahah!

Sitter med ett par beyerdynamic dt-250

Visa signatur

Dator: Fractal Design 650w modulär - Piledriver FX8350 + Arctic Cooling Freezer Xtreme Rev 2 - 4x2 gb Corsair Dominator 1866 mhz 9-9-9-24 - 1x 500 gb sataII, 1x640 Western Black Caviar, 1x Crucial m4 128 GB SSD - Fireface UCX (ljudkort) - SAPPHIRE Radeon HD7870GHZ (överclockat) - ASUS någonting lite över medelklass, 3 st 120mm chassifläktar Windows 8.1 x64

Permalänk

ser klumpiga och rätt plastiga ut enligt mig

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av FL3JM
Varför ska man ha flera högtalare i ett headset när man ändå bara har två öron? Det SKA räcka med en högtalare i varje lur, sen är det upp till ljudkortet att simulera surroundet så bra som möjligt.

Den bästa surroundupplevelsen får man av att ha lurar, så är det bara.

Prova lyssna på det här med hörlurar, lyssna och blunda, kan lova att ni får gåshud: http://media.putfile.com/Virtual-Barbershop

Du har så rätt!
Och jag som gammal CS spelare har aldrig haft problem att höra var motståndaren är.

Och den barbershop är riktigt fet, speciellt "under influence"
Gotta till er ordentlig hemma när ni ska lyssna på den för andra gången är det inte så speciellt.

Visa signatur

3570K | Asus P8Z77-V Pro | Corsair 16GB | Asus 7970T DCII | Fractal Design R3 | Phanteks PH-TC14P | Svintyst

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kimmeh
Iom att sorroundljud kräver att båda öronen hör ljudkällan(högtalaren) för att hjärnar sen ska veta vart ljudet kommer ifrån så kommer flera högtalare i en sida av headsetet inte hjälpa om inte ljudkällan är anpassad så att den spelas upp i båda sidorna fast med fördröjning i ena så hjärnan kan lista ut vilken riktning den kommer ifrån. Och om ljudkällan är gjord som Virtuel barbershop, altså har fördröjning på ljudet i ena luren så kommer stereo lurar funka lika bra!

inget av detta är vetenskap utan min uppfattning så rätta mig gärna!

Någon får gärna förklara om det finns någon vettig anledning att ha surround i hörlurar!

Du är helt inne på rätt spår. Den virtuella barbershop du talar om är förmodligen inspelad med ett Neumann KU100, en 1:1-modell av ett huvud med två mikrofoner i hörselgångarna. Ljudbilden man får av detta är skrämmande bra, man kan uppfatta alla riktningar och bäst av allt är att även avståndet blir bra återskapat. Detta innebär också att endast en högtalare per öra krävs, inget mer.

Du har också helt rätt i att ljudet måste komma från båda sidorna. Inom datorspel ska jag inte yttra mig, men inom film finns det ingenting som inte är mixat och bearbetat med 5.1-högtalare. Anta att ett ljud är panorerat så att det bara spelas upp i vänster fram. I en korrekt placerad surroundanläggning bör ljudet komma från 30 grader vänster och nå båda öronen, men det kommer 1/4 ms senare till höger öra. Intensitetsskillnaden är försumbar. Anta att detta ljud ska spelas upp i surround-lurar. Hur tusan ska man kunna få materialet att låta i båda lurarna så att vinkeln 30 grader fortfarande hörs? Notera att tidsskillnader kan kompenseras med intensitetsskillnader och vice versa. Genom att spela upp materialet svagare i höger hörlur m.h.a. en signalbehandlignskrets är inte tänkbart, då det snarare kommer göra att ljudet uppfattas komma från någonstans innuti huvudet. En delay-krets skulle inte heller kunna fungera, då delay måste skötas digitalt och en sådan anordning då skulle mångdubblera priset och ändå ge en medioker upplevelse på grund av kvalitetsförlusterna av konverteringen. I ett par lurar för 10k skulle det kanske fungera, men det återstår ett problem. Fyra element på så liten yta kommer inte på något sätt kunna använda huvudets ljudformande egenskaper. Hela kroppen är en del i ljuduppfattningssystemet, men framförallt huvudet och ytterörat är viktigt. Huvudets funktion är att diskant inte passerar det och därmed är ljudet som kommer till andra örat fattigare där. Ytterörat är viktigt i rumsuppfattning eftersom det är det enda som kan användas till total riktningsidentifikation. Varkentids- eller intensitetsskillnader kan avgöra om ett ljud kommer uppifrån, nerifrån, bakifrån eller uppifrån. För detta är vi helt beroende av ytterörat och att sätta högtalarelementen på samma avstånd till hörselgången som ytterörat själv kommer inte längre kunna vara delaktigt i ljudets väg och dess påverkan kommer vara minimal. Och även om elementen skulle flyttas ut en decimeter från örat skulle ytterörat endast kunna uppfatta just fyra riktningar ändå, så var är egentligen syftet med det hela. Finns det egentligen någon fördel med flera element över huvud taget? Enligt mig finns det inga fördelar jämtemot simulering av detta konsthuvud som jag tidigare nämnde. Surroundlurar är precis som jag sa i mitt förra inlägg: Bullshit!

Permalänk
Medlem

Nog de snyggaste lurarna jag har sett tror jag. Vettigt pris för det estetiska. Frågan är om de är bra. Hoppas verkligen på det. Blir troligtvis ett köp om de kostar runt tusenlappen.

Hoppas också att det går att stänga av ljuset på lurarna då de troligtvis kommer lysa på tjejen.

Visa signatur

ηλί, ηλί, λαμά σαβαχθανί!?