Telia Fiberlan, VLAN ID för olika tjänster?

Permalänk
Medlem

Nu är jag visserligen inte alls haj på detta, men en sak vet jag iaf. Smart-gatewayen inte längre är ett krav på lika många fibertjänster. Om ni haft problem med att få hjälp med alternativa lösningar av Telias support innan, kanske det kan vara lättare nu. Man kan ju testa i alla fall

Visa signatur

Desktop|i5 3570k(@4,4GHz)|Asus P8Z77-V|AMD 6950|12GB RAM|Crucial BX500 480GB|Manjaro|
Laptop|Lenovo T440s|i7|8GB RAM|Debian Jessie|
Server|Fujitsu Primergy TX1310|G1820|8GB RAM|15TB|Unraid|
Ring, lånad mail

Permalänk
Medlem
Skrivet av aschan:

Man vill ju ha routern först där för att skydda den vanliga lan-trafiken från internet. Sätter man switch först och ut i de olika rummen går ju trafiken oskyddad. Dessutom behöver du nog ett NAT för att få ut adresser i nätet.

Man gör som t.ex. användaren 127.0.0.1 lite längre bak i tråden, delar upp switchen i olika VLAN. Man gör en port som är till för WAN i den första switchen. De andra portarna gör skapar man som LAN, iptv, iptele, så många man nu vill ha

Skrivet av aschan:

Låter som att en Smart-låda (Thomson) är en lösning, även om du då "bara" får 100mbit och inte utnyttjar din cat6, för den samlar vlan så att du kan få internet och iptv i samma kabel. Jag körde så tidigare.

Spelar ju ingen roll om man nu skulle skulle ha en 1gbit switch efter...

Visa signatur

OS: macOS Ventura v13.6.6
Hardware: iMac 27", 3.8GHz Intel Core i5, Radeon Pro 580 8GB, 24GB 2400MHz DDR4, 512GB SSD

Permalänk

Tack Weavex, Selassie och Xburk för svar.

Jag tittade lite djupare i tråden. Sign tshirt verkar ha en lösning som man borde kunna kopiera. Om ni missat den så har han en switch närmast fiberanslutningen. Där plockar han ut de tre trafikslagen på varsin port. den porten som har internet går sedan in i hans router, men sen kopplar han tillbaka från routern in i en port i switchen. Till sist så skickar han alla Telias VLAN plus det som kommer från routern vidare i ytterligare en port på switchen. Den är då kopplad till nästa våning eller rum där jag antar att han har ytterligare en VLAN-kompetent switch.

Det låter som att det skulle kunna lösa mina problem. Jag antar nämligen att man kan leva med att iptv och telefoni går oskyddat (alltså utan brandvägg). Den lösningen borde betyda att jag skulle kunna återanvända befintlig router och det är ju trevligt.

Att sen sätta up switchen såsom tshirt gjort blir säkert en spännande övning.

Diskussionen för ett par dagar sen om IGMP och GS105E ska bli spännande att följa. GS105E verkar ju annars ha fördelen av att kunna VLAN och ha ett anständigt pris.

MVH,

Anders

Permalänk
Rekordmedlem

Det allra trevligaste vore om telia kunde tillåta att man ställer in burkarna som man själv vill, en smart som inte är dum.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Fick min Inteno switch från Telia idag.

kopplade bara in den och så funkade allt som jag ville, internet med egen router på en port och IPTV på nästa (har inte IP-Telefoni än).

Måste säga att det var faktiskt ett förslag från Telia kundtjänst att jag skulle byta till denna switch efter att jag klagat på inställnings möjligheterna i Thomson boxen.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av bacardi_avt:

Fick min Inteno switch från Telia idag.

kopplade bara in den och så funkade allt som jag ville, internet med egen router på en port och IPTV på nästa (har inte IP-Telefoni än).

Måste säga att det var faktiskt ett förslag från Telia kundtjänst att jag skulle byta till denna switch efter att jag klagat på inställnings möjligheterna i Thomson boxen.

Är det den här man får ? http://www.inteno.se/index.asp?product=140

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Hej,

Jag har en liten fundering.
Om man nu ska dela upp allt via vlan från en switch, dvs en port till IPTVboxen och en till en personlig router för sitt egna hemmanätverk tex.
Hur funkar detta med bara en dynamisk IP från telia (svaret ja fick från telias support iaf.. att man bara får en)?
Både routern och IPTVboxen lär väl behöva en varsin IP för att detta ska fungera?

//fsk10

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Jag skulle snarare gissa på denna: http://www.inteno.se/index.asp?product=29. Den "råkar" ju ha Telias VLAN-ID som default...

Men, en gissning är bara en gissning. Dock så tror ju jag att jag skulle föredra en Inteno-burk framför den "smarta". Någon som vet ifall Telia har kunnat hålla fingrarna i styr med Inteno, dvs går den att konfa fullt ut?

Permalänk
Medlem
Skrivet av fsk10:

Hej,

Jag har en liten fundering.
Om man nu ska dela upp allt via vlan från en switch, dvs en port till IPTVboxen och en till en personlig router för sitt egna hemmanätverk tex.
Hur funkar detta med bara en dynamisk IP från telia (svaret ja fick från telias support iaf.. att man bara får en)?
Både routern och IPTVboxen lär väl behöva en varsin IP för att detta ska fungera?

//fsk10

Man får bara en ip på internettjänsten ja, men vlanen för iptv och iptele får sina egna ip-adresser

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

OS: macOS Ventura v13.6.6
Hardware: iMac 27", 3.8GHz Intel Core i5, Radeon Pro 580 8GB, 24GB 2400MHz DDR4, 512GB SSD

Permalänk
Skrivet av fsk10:

Hej,

Jag har en liten fundering.
Om man nu ska dela upp allt via vlan från en switch, dvs en port till IPTVboxen och en till en personlig router för sitt egna hemmanätverk tex.
Hur funkar detta med bara en dynamisk IP från telia (svaret ja fick från telias support iaf.. att man bara får en)?
Både routern och IPTVboxen lär väl behöva en varsin IP för att detta ska fungera?

//fsk10

Lite naiv synpunkt men - Telia skulle ju kunna ha en liten guideline för hur man ska göra om man tror att man kan lite mer om nätverk än bara hur man kopplar in smart-burken. Dokumentera VLAN, hur IP-adresserna tilldelas, eventuella krav på broadcast, kanske till och med säga någonting om management i/f som man vill komma åt.

Men det klart, då kan man ju inte fritt ändra på saker och ting, och man kanske inte kan sälja lika mycket betald premium-support...

Permalänk
Medlem
Skrivet av weavex:

Man får bara en ip på internettjänsten ja, men vlanen för iptv och iptele får sina egna ip-adresser

Skickades från m.sweclockers.com

Ahh okej, då förstår jag. Antog nästan lite detta också (eftersom ni andra verkar få det att fungera), så har redan förberett dessa vlan konfigureringarna nu, så allt är klart fram tills när min flytt är klar och dom dragit in/aktiverat fibern.

Tack för svaret!

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Nope, det är denna jag fick http://www.inteno.se/index.asp?product=112 fast bara den högra delen.

Permalänk
Redaktion
Skribent

Precis som bacardi tröttnade jag också och beställde en Inteno. Killen på kundtjänst ville först ha 695 kr + frakt för den, men jag hänvisade till Telias eget forum och att många fått den gratis så han ändrade sig snabbt. Lite fult.

Nu har den landat och samma här, koppla in och rullade utan problem. Tog 2 min att koppla in.

GS105e fick jag att funka nästan hela vägen, men precis som jag skrev tidigare blev det problem med IGMP på något sätt. Kan säkert gå att felsöka för den som orkar. Vore kul om någon fick det att funka hela vägen. Uppsidan är att jag lärt mig en hel del om vlan på köpet...

Thomson-boxen åker tillbaks nu, fick retursedel medskickad.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av bacardi_avt:

Nope, det är denna jag fick http://www.inteno.se/index.asp?product=112 fast bara den högra delen.

Hur är portarna konfigurerade på den? Går den att använda som switch eller är det en funktion per port och 4de avstängd?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Hur är portarna konfigurerade på den? Går den att använda som switch eller är det en funktion per port och 4de avstängd?

Har inte kollat närmare på det, men misstänker att den INTE går att använda som switch utan den har en funktion per port förkonfigurerat. Nu spelar det ingen roll för mig då jag har en GS105e liggande om jag skulle behöva en smart switch i mitt nät.

Permalänk
Rekordmedlem

Jag är lite intresserad av vad man kan få av telia, jag har fiber på väg och troligen blir det telia som operatör, har även några 50 portars cisco switchar med fiberinterface, men de är "lätt otympliga hemma" perfekta att lana med, men hemma har jag gärna nått mindre, har bara nån liten dumswitch förutom cisco switcharna, så nått mittemellan hade varit fint.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Är det någon som har koll på om Inteno switchen taggar av vlanen på de utgående portarna eller om den skickar vidare allt taggat?

Permalänk
Medlem
Skrivet av lnn100:

Är det någon som har koll på om Inteno switchen taggar av vlanen på de utgående portarna eller om den skickar vidare allt taggat?

Den taggar av vlanen på respektive port.

Visa signatur

OS: macOS Ventura v13.6.6
Hardware: iMac 27", 3.8GHz Intel Core i5, Radeon Pro 580 8GB, 24GB 2400MHz DDR4, 512GB SSD

Permalänk
Medlem

Alla Trunk portar, ala den du kopplar mot Telia, kör tagged.
Alla access(klient) portar kör otaggad trafik.

Visa signatur

Bosna u <3

I7-6700K :-: 16gb DDR4 :-: ASUS 1080TI :-: MSI Gaming Carbon :-: NH-U14S :-: FD R5 :-: Seasonic X 760W

Permalänk
Medlem

Finns det fortfarande intresse av att få igång GS105e med Telia fiber?
Fick precis min att fungera idag efter en jäkla massa försök. Utan frysningar var 5:e minut och så vidare

Säg till så skriver jag en guide.

Edit: Var otydlig. Men jag kör alltså både Internet och IPTV genom switchen. IPTV direkt till Motorola-boxen + Internet till min ASUS RT-N66U router.

Visa signatur

--

Permalänk
Medlem

Det vore kanon om du kunde göra det

Permalänk
Medlem

Håller med lnn100. Gör gärna en guide!

Permalänk
Medlem

Absolut! Fixar en guide så fort jag kommer hem från jobbet

Edit: Får bli imorgon istället, hinner tyvärr inte idag.

Visa signatur

--

Permalänk
Medlem

Fick följnade vlan gällande mitt internet.

Internet: VLAN 250
TV: 243

Dock skeptisk till att de är 250 för internet då de fungerar direkt i brandbandsuttaget.
Skall ta hem en cisco switch och testa med under helgen.

Mvh,
Snowie

Visa signatur
Permalänk
Rekordmedlem

Datatrafiken går normalt sett otaggad och i övrigt så :
iptv 845
voip 855
voip2 237
iptv2 243
mgmt 294

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Guide för att använda Netgear GS105E tillsammans med Telia Fiber Internet + IPTV.
Det vanligaste är att man har IPTV på VID 845. Men vissa har VID 243. Är du osäker vad som gäller för dig så prova 845 först.

Jag har satt upp det så här:

Inkommande(WAN) går in på Port 1
Internet ut (till egen router) Port 2
IPTV ut (Motorola-box) Port 5

Först så måste ni uppgradera switchen till senaste firmware 1.01.25. Denna innehåller en del nya
features samt bugfixar gällande multicasting. Och det var ju just multicasting som man fick problem
med tidigare då bilden frös var 5:e minut.

http://support.netgear.com/app/answers/detail/a_id/20842

Sen måste ni även ha senaste Configuration Utility 2.2.14.
http://www.downloads.netgear.com/files/ProSafe_Plus_Utility_S...

_____________________________________________________________________

Allright dags för konfigurering. Koppla upp er mot switchen med utilityn.

1: Börja med att gå till System > Multicast. Ställ in inställningarna enligt bilden

2: VLAN > 802.1Q > Advanced > Enable > Skapa nytt VID (845 eller 243) (se bild, bry dig inte om members ännu det kommer senare!)

3: Port PVID > Välj port 5 och skriv in PVID (845 eller 243)

4: VLAN Membership > Vlan Identifier 1 > Ställ in enligt bild

5: VLAN Membership > Vlan Identifier 845 > Ställ in enligt bild

Nu ska det vara klart. Passa på att ändra lösenordet på switchen innan du stänger ner utilityn. Starta om switchen. Prova!
Har kört såhär nu i flera dagar, även HD. Hoppas det fungerar för ni andra också

Visa signatur

--

Permalänk
Medlem
Skrivet av weavex:

Man får bara en ip på internettjänsten ja, men vlanen för iptv och iptele får sina egna ip-adresser

Skickades från m.sweclockers.com

Jag kör båda min dator och en wlan router på vlan 1. Båda får ip adress.

Visa signatur

Bosna u <3

I7-6700K :-: 16gb DDR4 :-: ASUS 1080TI :-: MSI Gaming Carbon :-: NH-U14S :-: FD R5 :-: Seasonic X 760W

Permalänk
Medlem
Skrivet av zeleni:

Jag kör båda min dator och en wlan router på vlan 1. Båda får ip adress.

Är vlan1 detsamma som otaggat eller? Telia brukar ju i alla fall bara leverera en ip för internet. Kanske något är felkonfigurerat hos Telia på din anslutning?

Men, men. Bara bra ju att du får två

Visa signatur

OS: macOS Ventura v13.6.6
Hardware: iMac 27", 3.8GHz Intel Core i5, Radeon Pro 580 8GB, 24GB 2400MHz DDR4, 512GB SSD

Permalänk
Medlem

Om man inte tänker använda något annat än internetanslutningen, går det då att koppla in sin router direkt in i Telias bredbandsuttag utan att behöva något emellan eller behöver jag fixa antingen en Inteno XG6746 eller en Netgear GS105E och konfigurera enligt ovan? Jag är inte intresserad av något annat än internetanslutningen och ju mindre krimskrams jag behöver desto gladare är jag.

Fiberlan håller på att installeras i mitt hyreshus just nu så jag räknar med att det ska gå att beställa i höst eller så, Jag ser innerligt fram emot att slippa Comhem men jag vill för allt i världen fortfarande kunna använda min WNR3500L med Tomato som router.

Visa signatur

Gör mitt bästa för att bemöta alla med respekt och vänlighet. Ha det fint!

Permalänk
Medlem
Skrivet av mezzo_:

Om man inte tänker använda något annat än internetanslutningen, går det då att koppla in sin router direkt in i Telias bredbandsuttag utan att behöva något emellan eller behöver jag fixa antingen en Inteno XG6746 eller en Netgear GS105E och konfigurera enligt ovan? Jag är inte intresserad av något annat än internetanslutningen och ju mindre krimskrams jag behöver desto gladare är jag.

Fiberlan håller på att installeras i mitt hyreshus just nu så jag räknar med att det ska gå att beställa i höst eller så, Jag ser innerligt fram emot att slippa Comhem men jag vill för allt i världen fortfarande kunna använda min WNR3500L med Tomato som router.

Ja du kan koppla routern rakt in i uttaget om du bara vill ha internet.