Telia Fiberlan, VLAN ID för olika tjänster?

Permalänk
Medlem

Nu funkar det "helt plötsligt". Antingen schabblade jag och konfigurerade managagement VLAN (296 hos mig) på fel port eller så var jag bara för het på gröten att koppla in Motorolan så den råkade i vinkelvolten på något sätt och aldrig kom igång. Det tar en "faslig tid" innan Inteno är bootad och kanske Motorolan får spunk om man startar upp den innan Inteno är klar? Det som "normalt" verkar hända vid start av XG6746 och Motorolaboxen:

296: XG6746 efterfrågar och får IP (med lease på 2h)
296: XG6746 hämtar konfiguration med http från en burk på 192.168.......
I configen kan jag se bl.a. hur VLAN är uppsatta hos mig:
[vlan_id]
vid_1=1
vid_2=243
vid_3=237
vid_4=255
296: XG6746 hämtar ytterliggare konfig, tror det är för kontroll av firmware version.

.. till denna punkt tar det en bra stund, över en minut faktiskt... och nu sparkar jag igång Motorolan...

243: Motorola efterfrågar och får IP (med lease på 6h)
243: Motorola ägnar sig därefter åt en del IGMPv2 och en sjukligt massa UDP-trafik här..

...och så viola: BILD PÅ TV!

Visa signatur

[size="1"]"Your appearance now is what we call 'residual self-image'. It is the mental projection of your digital self." - Morpheus[/size]
[size="1"]"...For $100, this dye is found in most makeup...(BZZZ) Diahrea! (LAUGHS) Oh, I'm sorry. What is Diahrea!" - Peter Griffin on Jeopardy![/size]

Permalänk
Medlem

ASUS RT-N56U fungerar med Telia IPTV + Internet

ASUS RT-N56U

Efter att ha suttit i 2 dygn och letat efter en fungerade lösning så kan jag nu äntligen konfirmera att denna router klarar Telias Fiber LAN + IPTV. Jag har nu en ethernetkabel från Telia in i WAN porten på routern, LAN 1,2,3 + Wireless 2,4 och 5Ghz har internet, LAN 4 har IPTV.

Inga extra boxar, inga extra switchar innan tv boxen! Endast 1 ethernet kabel och 1 router.

Jag har inte försökt att på VoIP att fungera men tror detta inte är några problem då man kan ställa in olika vid på alla fyra portar.

Det ända som krävs för att få detta att fungera är att ladda hem en custom firmware som heter Padavan och sedan konfigurera efter rätt VID och PRIO.

Hoppas detta hjälper någon vänlig själ.

Permalänk

Läst denna tråd och flera andra. men hittar ändå inte ett enkelt svar på min fråga.

Jag har lyckats att med egen switch (GS108T) dela upp VLAN så internet via en port till min router, och IPTV via annan port fungerar.

Men egentligen vill jag ha internet (åt AppleTV, xbox, macmini) + IPTV i samma uttag i vardagsrummet.

Allra helst så internet-prylarna hamnar på samma nät som övriga prylar i hemmet. Men kan nöja mig med en lina rakt ut på internet (främst då för AppleTV och Xbox'en, kör dessa trådlöst idag, men det laggar otroligt nog trots 1st Apple Extreme + 1st Airport express som delar ut samma trådlösa nät en 4-rums lägenhet, snacka om att bo i en betongbunker).

Har en triple-play-box XG6745 med färgade uttag (som nu inte används i och med GS108T switchen), men om den hjälper till nåt, samt en till GS108T switch om det behövs.

Inte helt bekväm med vlan och switchning, men i övrigt införstådd i nät och datorer, så med guider brukar jag få till det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lobbysleeper:

Har en triple-play-box XG6745 med färgade uttag (som nu inte används i och med GS108T switchen), men om den hjälper till nåt, samt en till GS108T switch om det behövs.

Inte helt bekväm med vlan och switchning, men i övrigt införstådd i nät och datorer, så med guider brukar jag få till det.

Intressant att du byter ut en gratis switch (Inteno) mot en annan switch som du köpt och konfat själv.
Och detta trots att du enbart lyckats får en sämre funktionalitet: du saknar QoS i din burk.

När det gäller att få Internet och IPTV i "samma uttag i vardagsrummet" så handlar det inte om "vlan och switching" utan om routing. Det handlar om att ha ett nät på LAN-sidan och två WAN-interface. Du måste få till routingregler som skickar ut paketen på rätt WAN-interface samt få till IGMP-proxy.

Permalänk
Medlem

Hej,

Jag ska få Telia fiber indraget innan midsommar.

Går detta att göra med Netgear GS108T:

Inkommande rum:
port 1 - in från fiber
port 2 - till min pfSense
port 3 - LAN från pfSense taggat med VLAN-ID (förslag på nummer?)
port 4 - LAN från pfSense otaggat för burkar i arbetsrummet
port 5 - VLAN för telias IP telefoni för telefonibox (VLAN-ID?)
port 7 - trunk av VLAN TV samt VLAN LAN till vardagsrummet

I vardagsrummet en likadan switch:

port 1 - inkommande från arbetsrum
port 2 - LAN
port 3 - TV
port 8 - trunk till övervåning

På övervåningen:

port 1 - inkommande
port 2 - LAN
port 3 - TV

Då kan jag använda det CAT-6 nät jag redan har utan att dra nya kablar.

Permalänk
Medlem

Jag har satt in en cisco switch istället för thompson gatewayen. Allt fungerar bra men får problem oftast när jag kollar på discovery hd showcase, det blir väldigt massa paket på inkommande port för internet som inte switchas vidare någonstans och tvn börjar hacka då det blir stopp i linan. Någon annan som har liknande problem?

Visa signatur

Macbook Air 13" (2012)

Permalänk
Medlem

Jag fick min Tilginadapter idag, så nu kunde jag prova triple play fullt ut.

Tipsen här i tråden fungerade utmärkt för mina Netgear GS108Tv2, som jag satt upp runt om i huset. Det blev en master switch som tar in inkommande trunk, separerar ut otaggat till min brandvägg, vars LAN-sida (som får VLAN id 100) körs i trunken ut från switchen.

PVID 1 på port 1 och 2 (Trunk från fiber i port 1 och otaggat internet från Telia ut från port 2 in i min brandvägg)
PVID 100 på port 3-5 och 8 (mitt LAN)
PVID 855 på port 6 (telefoni)
PVID 845 på port 7 (TV)

Slavswitcharna trunkar bara VLAN 100, 855 och 845

Har nu fungerande IP-telefoni, två IP-TV boxar och hyfsat rapp lina (Telia 250)

Permalänk
Medlem
Skrivet av wisdom:

Jag har satt in en cisco switch istället för thompson gatewayen. Allt fungerar bra men får problem oftast när jag kollar på discovery hd showcase, det blir väldigt massa paket på inkommande port för internet som inte switchas vidare någonstans och tvn börjar hacka då det blir stopp i linan. Någon annan som har liknande problem?

Ta och kör en span/portspegel på inkommande till en dator med wireshark och analysera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wisdom:

Jag har satt in en cisco switch istället för thompson gatewayen. Allt fungerar bra men får problem oftast när jag kollar på discovery hd showcase, det blir väldigt massa paket på inkommande port för internet som inte switchas vidare någonstans och tvn börjar hacka då det blir stopp i linan. Någon annan som har liknande problem?

Vad har du för switch och hur har du konfigurerat igmp?
Prova att konfigurerar igmp-snooping så slipper switchen flooda all multicast till alla portar.

Konfig exempel för en 3400:
http://www.cisco.com/en/US/docs/switches/metro/me3400/softwar...

Permalänk
Medlem
Skrivet av madtop:

Vad har du för switch och hur har du konfigurerat igmp?
Prova att konfigurerar igmp-snooping så slipper switchen flooda all multicast till alla portar.

Konfig exempel för en 3400:
http://www.cisco.com/en/US/docs/switches/metro/me3400/softwar...

Tack för tipset, har en catalyst 2940 och vad jag har läst mig till så är igmp aktiverat som standard på alla vlan. Ska kolla mer på det när jag kommer hem.

Skrivet av jocke92:

Ta och kör en span/portspegel på inkommande till en dator med wireshark och analysera.

Ska göra detta, har en macbook air och inte fått mitt ethernet kort ännu.

Visa signatur

Macbook Air 13" (2012)

Permalänk
Medlem

Fick en liten rolig idé som jag ska testa ganska snart.

Närmast fiberconvertern kör man en cisco router med sub if: fastethernet 0/1.1 , fastethernet 0/1.845 och fastethernet 0/1.855.

NAT för fastethernet 0/1.1

DHCP på fastethernet 0/0

Fastethernet 0/0 ut mot valfri switch med allt kopplat till.

Borde fungera. Och om det gör det så kan nog confen komma upp här. Sen får vi se när det blir beprövat.

Mvh
Mattias

Permalänk
Medlem

Tror jag har fixat problemet nu satte igmp snooping på vlan 845 learning method pim-dvmrp och immediat-leave enable.
Jag ska kolla vad det är för paket som skickas så fort jag får min adapter. Kommer fortfarande in mycket paket på inkommande men tvn och internet fungerar normalt. Noterade att av någon anledning så blir det väldigt många multicast groups när jag sätter på discovery showcase hd.

Visa signatur

Macbook Air 13" (2012)

Permalänk

GS108Ev2 & DIR-655

Det var ingen som fick igång detta med GS108Ev2?

Jag fixade det. Jag uppdatera firmware + bytte från 845 till 243 istället.
Permalänk
Medlem
Skrivet av Zepfelion:

Det var ingen som fick igång detta med GS108Ev2?

Finns det webinterface och inställningar för VLAN så är det ju bara confa upp dem, vlanen står ju här flera gånger.

Visa signatur

HTPC - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/album/?id=2902
HTPC - Galleri; http://www.sweclockers.com/galleri/6562-htpc-galleribilder
42U - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/galleri/7862-42u-rackskap-i-hemmet
i7 8700K, Antec kühler 620, Asus ROG Strix Z370-I Gaming, Corsair Vengeance RGB DDR4-2666 2x16GB RAM, ASUS GTX 1070

Permalänk
Medlem
Skrivet av yerbouti:

ASUS RT-N56U

Efter att ha suttit i 2 dygn och letat efter en fungerade lösning så kan jag nu äntligen konfirmera att denna router klarar Telias Fiber LAN + IPTV. Jag har nu en ethernetkabel från Telia in i WAN porten på routern, LAN 1,2,3 + Wireless 2,4 och 5Ghz har internet, LAN 4 har IPTV.

Inga extra boxar, inga extra switchar innan tv boxen! Endast 1 ethernet kabel och 1 router.

Jag har inte försökt att på VoIP att fungera men tror detta inte är några problem då man kan ställa in olika vid på alla fyra portar.

Det ända som krävs för att få detta att fungera är att ladda hem en custom firmware som heter Padavan och sedan konfigurera efter rätt VID och PRIO.

Hoppas detta hjälper någon vänlig själ.

Men vad var rätt VID och PRIO för dig? Kan vara intressant att veta

Permalänk
Medlem

Zappa appen

Testar denna tråd.....
Verkar ju vara ett gäng riktigt kunnigt folk här,
Jag har en Ubiquiti Edgerouter Lite som jag försöker konfigurera for Vlan alt. IGMP-proxy eller båda?
Kör En Switch som jag separerar Vlan 243 till boxen och internet till routern, men jag skulle vilja köra dem på samma sub-nät (utan switch) så att jag får zappa appen att fungera, nån som har tips? jag har aldrig pysslat med igmp så jag har ingen aning om vad jag sysslar med...

ideér?

tack på förhand

Permalänk
Medlem
Skrivet av bujinx:

Testar denna tråd.....
Verkar ju vara ett gäng riktigt kunnigt folk här,
Jag har en Ubiquiti Edgerouter Lite som jag försöker konfigurera for Vlan alt. IGMP-proxy eller båda?
Kör En Switch som jag separerar Vlan 243 till boxen och internet till routern, men jag skulle vilja köra dem på samma sub-nät (utan switch) så att jag får zappa appen att fungera, nån som har tips? jag har aldrig pysslat med igmp så jag har ingen aning om vad jag sysslar med...

ideér?

tack på förhand

Tror Telia inte kör med IGMP? Kan ha fel.

Visa signatur

HTPC - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/album/?id=2902
HTPC - Galleri; http://www.sweclockers.com/galleri/6562-htpc-galleribilder
42U - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/galleri/7862-42u-rackskap-i-hemmet
i7 8700K, Antec kühler 620, Asus ROG Strix Z370-I Gaming, Corsair Vengeance RGB DDR4-2666 2x16GB RAM, ASUS GTX 1070

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tozzi:

Tror Telia inte kör med IGMP? Kan ha fel.

IGMP är till för multicast tv trafik. Så svar ja Telia kör IGMP

Permalänk
Medlem

Har några frågor angående just öppen fiber med en egen switch?
Håller på att renoverar huset och har dragit cat6 till alla ställen där jag tänkas ha någon utrustning.

Kommer behöva en 24 portar switch och tycker att Netgears Gs247t-v3 ligger rätt i pris. Kommer den fungera om jag kör in fibern direkt i den och hoppar över Inteno switchen?
Kommer inte använda IP-telefoni då vi inte har något fast abonnemang.

Utrustningen som finns idag som kommer använda kabel.
2 Motorola ipTv boxar.
2 smart tv
2 stationära datorer
2 Xbox360
2 mediaspelare

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Du pratar väl om GS724?
Jag har lillebror GS108Tv2, och det fungerar hur bra som helst.

Du kommer fortfarande ha behov för en router, eftersom du inte får så många publika adresser från Telia.

Visa signatur

Bosna u <3

I7-6700K :-: 16gb DDR4 :-: ASUS 1080TI :-: MSI Gaming Carbon :-: NH-U14S :-: FD R5 :-: Seasonic X 760W

Permalänk
Medlem

Helt rätt att det är GS724 jag menade! Glömde nog kvar huvudet på kudden i morse.

Min tanke är att kunna slippa Inteno switchen helt och hållet och dela upp netgear switchen med olika vlan som denna tråd handlar om.
Har en D-Link router som är tänkt att användas då den fungerar för mina behov.

Hur är det med fiberkabeln är det bara till att plugga in den i SFP uttaget eller skall man köpa till något?
Har aldrig varit i kontakt med fiber nätverk innan, så det är nytt för mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dFlex:

Helt rätt att det är GS724 jag menade! Glömde nog kvar huvudet på kudden i morse.

Min tanke är att kunna slippa Inteno switchen helt och hållet och dela upp netgear switchen med olika vlan som denna tråd handlar om.
Har en D-Link router som är tänkt att användas då den fungerar för mina behov.

Hur är det med fiberkabeln är det bara till att plugga in den i SFP uttaget eller skall man köpa till något?
Har aldrig varit i kontakt med fiber nätverk innan, så det är nytt för mig.

Fibern sätter du in i en SFP. SFP'n sätter du in i switchen.
Du måste mao köpa till en SFP som passar till din switch och till din operatör.
http://www.dustin.se/product/5010068750/netgear-agm732f-gigab...

Fattar inte varför du vill ta bort din Inteno. Känns så mycket enklare (och billigare) att låta den sitta kvar.

Permalänk
Medlem

oooch, 4100:- för en SFP! Då behåller jag nog Inteno switchen.
Min tanke är att skala ner på saker, men för de pengarna finns det roligare saker att köpa.
Sen om det skulle vara enklare att låta den sitta kvar vill jag inte säga, vad jag har förstått av denna tråden måste jag ju konfigurera den nya switchen på samma sätt som om jag skulle använda fibern direkt eller gå via Intenon.

Permalänk
Medlem

Men, du kan jo fortfarande köra TP kabel från fiber converter till switchen och få en gigabit
Kommer vara länge för man kan köpa mer bandbredd från Telia.

Visa signatur

Bosna u <3

I7-6700K :-: 16gb DDR4 :-: ASUS 1080TI :-: MSI Gaming Carbon :-: NH-U14S :-: FD R5 :-: Seasonic X 760W

Permalänk
Medlem
Skrivet av dFlex:

oooch, 4100:- för en SFP! Då behåller jag nog Inteno switchen.
Min tanke är att skala ner på saker, men för de pengarna finns det roligare saker att köpa.
Sen om det skulle vara enklare att låta den sitta kvar vill jag inte säga, vad jag har förstått av denna tråden måste jag ju konfigurera den nya switchen på samma sätt som om jag skulle använda fibern direkt eller gå via Intenon.

Med enklare menade jag att du slipper köpa en SFP, fundera på hur du ska flytta fibern, skruva ner Intenon osv.

Konfen i din switch blir lika oavsett fiber eller TP-kabel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zeleni:

Men, du kan jo fortfarande köra TP kabel från fiber converter till switchen och få en gigabit
Kommer vara länge för man kan köpa mer bandbredd från Telia.

Hur skall det gå till?
Idag är det kopplat så här :
Rå fiber till en kopplingsdosa med SCP uttag, sen SC-P kabel till Intenon med SC-P kontakt.
Så vad jag förstår måste jag ha en SFP modul om jag skall skippa Intenon helt.

Men tack iallfall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dFlex:

Hur skall det gå till?
Idag är det kopplat så här :
Rå fiber till en kopplingsdosa med SCP uttag, sen SC-P kabel till Intenon med SC-P kontakt.
Så vad jag förstår måste jag ha en SFP modul om jag skall skippa Intenon helt.

Men tack iallfall.

Han refererar till Inteno-switchen när han säger "fiber converter" (stämmer ju då den gör om optisk signal till elektrisk) och jag fattar det som att han bara vill peka på att du inte förlorar något på att ha kvar Intenon, utan kommer fortfarande ha gigabit-länk hela vägen från överliggande fiberswitch till din GS724 (med TP-kabel mellan Inteno och GS724). Du tjänar alltså ingenting i hastighet på att köpa en SFP för gigabit-länk för 4100 kr. Det förstår jag dock som att du redan har greppat och du vill väl bara bli av med en extra "box" eftersom du förmodligen kan konfa upp samma funktion i GS724:an.

Frågan du får ställa dig är väl om kostnaden för en SFP är värt att det för att få bort Inteno-switchen.

Permalänk
Medlem

Som jag skrev förut har jag aldrig varit i kontakt med fiber innan så det är helt nytt för mig! Där av alla frågor.

När renoveringen är klar kommer allt sitta i en garderob med ett vägg hängt rack med patch panel osv... Förmodar att det kommer bli varmt inne i garderoben och ont om utrymme. Sen är det en produkt mindre som kan strula och felsöka samt sparar man lite el.

Såg att dustin har ett bra pris på ZyXEL GS1910-24, kan det vara en kandidat till Netgear GS724t?

Permalänk
Medlem

Visste inte att inteno hade stöd för SFP

Du måste jo ha sfp för zyxelen också. Kan du inte hitta begagnade sfp på ebay eller något ?

Visa signatur

Bosna u <3

I7-6700K :-: 16gb DDR4 :-: ASUS 1080TI :-: MSI Gaming Carbon :-: NH-U14S :-: FD R5 :-: Seasonic X 760W

Permalänk
Medlem

Fan va dum jag är, kom precis på att det borde fungera jättebra att bara flytta SFP:n från Intenon till din GS724 (eller annan switch). Problem solved