Intel betygsätter processorer

Permalänk
Melding Plague

Intel betygsätter processorer

Att klura ut hur olika processorer presterar är inte lätt för den som inte är insatt. Intel hjälper användare i valet och kvalet genom en något udda kampanj där de egna produkterna betygsätts.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Detta kan ju hjälpa en del. Men man kan ju i princip ändå gå efter va dom kostar.

Edit Borde inte atom med i systemet?

Edit 2 tar tillbak de med atom då. Men är den för värdelös för att ens få en stjärna?. Jag har iaf en Atom och de är ju ingen fröjd om man gör mer än 2 saker

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk

så fick man inte vara med ville ju också ha en sån fin logga

Visa signatur

q9550 + True | p5q premium | 2x2gb Dominator | 4870 1gb CF | Intel X25-M 80gb

Permalänk

bra försök i allafall

Permalänk

lite väl många olika loggor inget jag skulle märkt av mer än namnet och lite färgskiftninger mellan de

kostad för en cpu brukar vara ett bra alternativ dock så är det väl inte det man bör gå efter om man vill ha en billig och bra dator då flera 'sämreä processorer kan vara i klass med den dyratse

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Avstängd

Det är bra, men tyvär kan jag inte se något positivt i helheten.

Många kommer tro att de mobila chipen är lika bra.

Visa signatur

Knowledge is not achieved until shared.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jOnÄTÄn
Detta kan ju hjälpa en del. Men man kan ju i princip ändå gå efter va dom kostar.

Edit Borde inte atom med i systemet?

Du har ju Atom med på bilden längst ner i vänsterhörnet på andra bilden. förstår bara inte vad loggarna har med betygssystemet att göra =/ någon som kan förklara?

EDIT: hoppsan missade den där sista text snutten :S

Permalänk
Medlem

Va!? Är inte AMD:s alternativ med? Konstigt...

Visa signatur

3570K @ 4.181 GHz | Asus GTX 670 Directcu II | Asus P8Z77-V | Corsair 16GB CL9 1600Mhz VENGEANCE LP | Samsung SSD Basic 830-Series 128GB

Permalänk
Avstängd

YES, en bekräftelse på att E8400 våldtar Q8200, en gång för alla!

Visa signatur

Intel E8400@3,15 Ghz (AMAZING?)| XfX 9800 GTX+ @ 800/1988/1165 | Corsair Dominator PC2-8500 | Aerocool Extremengine <3t | Gigabyte EP35-DS3 | 900 GB...
Hp NC8000 Intel Pentium 1,6 Ghz | 1 GB ram | Amd Mobility 9600 64mb | Slutkört batteri...

Permalänk
Medlem

Trevligt med sånt här, varför kan inte nvidia göra desamma...

*sry om det blev lite offtopic*

nöjd över min Q9300

Visa signatur

http://www.tomasnilsen.se
[Stationär] 4790K ,16Gb Corsair XMS3, Samsung 850 500GB, R4, ASUS 1080 STRIX, Samsung S27A850T, EVGA G2 |[Bärbar] HP Spectre 13 [Kamera] Fuji XT-1, XT-10, [objektiv] 35 1,4, 18-55 2,8-4, 55-200, 27 1,8 [Blixtar] Nissin 622, Dörr 160x3 Mobil Nexus 5, Lumia 920, OPO 3T, iPhone5s

Permalänk
Medlem

Säkert bra för folk med noll koll som vill ha "så bra som möjligt" vad gäller allround typ spel osv.

Dock så gillar jag det inte riktigt då jag ser det som att olika processorer uppfyller olika behov. Om en processor klarar de behov jag har (ex. en laptop för surfning och open office) men inte klarar Crysis så sänker ju inte det senare betyget då det inte var därför jag köpte den.
Hellre mer specificerat som vad den är rekommenderad för och med vilka komponenter. Ex. "i7 920, Rekomenderad för alla kraftkrävande applikationer och spel, rekomenderat lägsta minne: 3gb." eller liknande, så det till viss del kan ersätta "forumsökandet" när man bara vill veta något enkelt om en processor.
//pscs3

Visa signatur

Cat funeral! Cat funeral!
>>> 112383 <<<

Permalänk

Jag tycker det är mycket bra, speciellt för de som köper stationära datorer. Samma sak borde göras på grafikkortsidan.

Som det är nu så säljs många gamla datorer upphottade, med en jättestor hårddisk och mycket ramminne som får folk tro att det är en värsting. Att det sedan är en celerion cpu står fintstilt i texten. (syftar på laptop)

Onoff gör något liknande, med att skriva bra, bättre och bäst. Fast där kan man bara gå direkt efter priset.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem

Soft att ens laptop hamnade på *****

Permalänk
Avstängd

Tycker detta målar upp dem själva lite väl negativt. Att något är billigt betyder inte att det är dåligt för sitt segment. Att något bara har en eller två stjärnor är ganska missvisande om det är en ypperlig produkt.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TsunamiCoZ
YES, en bekräftelse på att E8400 våldtar Q8200, en gång för alla!

Nej, nu vart jag ju lite arg nästan. Du kanske inte har fel men att ha det här som bekräftelse för påståendet är ju inte så smart.

Vad sägs om att det helt enkelt är så att Intel ger de processorer de tjänar mest pengar på högst betyg? Verkar ju ganska så logiskt.

Samma pris för de båda, ish, men mer kisel går åt till den ena, vilken vill dom sälja?

Visa signatur

=)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TsunamiCoZ
YES, en bekräftelse på att E8400 våldtar Q8200, en gång för alla!

Spännande.... det måste vara det som kallas cybersex. *host*

Jaja, fin tabell, bra om man ska handla och inte har koll, en liten fingervisning får man allt.

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Lekburk#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB DDR4 >-< MSI RTX 3070 >-< 970 EVO 1TB SSD>--
--< Arctic Freezer 34 >-< FD Define R4 >-< Seasonic F.+ 650W >-< Acer XF270HUA >-< AOC Q2778VQE >--
#Servering#: Ryzen 1700@3,6GHz >-< Prime X470 Pro >-< 16GB DDR4 >-< GTX 1030 >-< 970 EVO 500GB SSD >--
--< Stockkylare >-< Antec P182 >-< Silver Power 600W >-< Samsung 245T |[●▪▪●]|

Permalänk
Medlem

Förr kunde man iaf göra en hyfsad bedömning av prestanda utifrån klockfrekvensen. Numera har man ingenting att gå på mer än reviews, eller helt enkelt hoppas att prestandan hör ihop priset.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TsunamiCoZ
YES, en bekräftelse på att E8400 våldtar Q8200, en gång för alla!

Om inte appsen är extremt flertrådade är det ingen raketvetenskap att inse att den gör det; med 6MB L2 för 2 kärnor mot mycket mindre L2/kärna för Q8xxx.

Med Core 2 är det nämligen så att storleken på L2 spelar väldigt stor roll eftersom L2 kompenserar för en mängd andra brister, och eftersom de flesta apps inte nyttjar mer än max två trådar så är det tämligen uppenbart att E8400 är bättre. Högre klockfrekvens och multipel har den också.

Vill man ha det bästa av båda världar, utan att välja Core i7, är det Q9450 och uppåt som gäller(=två E8400 under samma huv).

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem

Korkad och intetsägande sk konsumentupplysning.

Det Intel tjänar mest på får högst betyg. De enklaste/äldsta får attributet "reliable", precis som de andra inte är det oxå. Snacka om självmål.

Som swecare vill man veta vilken prolle som ger mest "bang for the buck" vid säker OC.

Permalänk

Tycker e8000 passade perfekt där

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gusten_123
Nej, nu vart jag ju lite arg nästan. Du kanske inte har fel men att ha det här som bekräftelse för påståendet är ju inte så smart.

Vad sägs om att det helt enkelt är så att Intel ger de processorer de tjänar mest pengar på högst betyg? Verkar ju ganska så logiskt.

Samma pris för de båda, ish, men mer kisel går åt till den ena, vilken vill dom sälja?

Är inte detta lite desperat försök att försvara quads? Mycket ska man höra i sitt liv... No offence

Permalänk
Medlem

Tycker det stämmer bra. E7000 och Q8000 är trots allt "budgetmodeller" av E8000 och Q9000. Sen beror det ju på vad man ska ha dem till räcker det med två kärnor ger ju ett E8000 bättre prestanda men Q8000 har ju fler kärnor så om man multitaskar mycket är det ju en fördel. Svårt att säga mer vad som är bättre utan att dela upp dual och quad core i olika tabeller.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk

Dom borde börja med helt nya beteckningar snart Knappt en själv, som är insatt, håller ju koll numera!

Permalänk

Q6000 modellerna är gamla gubbar nu

Visa signatur

Intel Core 2 Q6600 G0 2.4Ghz@3,6Ghz | Tuniq Tower 120 |Gigabyte GA-P35-DQ6 | 4x1gb Corsair XMS2-6400 CL4
| XFX GTX260+ 896MB | Antec Three Hundred | Corsair HX520 | Intel 510 120GB | Samsung Spinpoint F1 750GB | Samsung Spinpoint F3 1TB | Windows 7 Pro x64

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av The Sweeper x
Q6000 modellerna är gamla gubbar nu

Haha ja. Men en så länge ser man ingen anledning till att uppgradera ändå ;).

Visa signatur

Acer Predator G5-793 - [17.3" IPS][i7 6700HQ][GTX1060][16GB DDR4 ram][500GB SSD]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zidust
Haha ja. Men en så länge ser man ingen anledning till att uppgradera ändå ;).

Exakt... Sitter på en gammal e6750 som man kan klocka en del,,, @ 3.4 ghz så är den iaf före det mesta AMD kan kasta på den i de sammanhang jag använder den (spel). Var är E6000 serien då förresten?

Visa signatur

Minns ljudet av 3.5"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av h3b0
Exakt... Sitter på en gammal e6750 som man kan klocka en del,,, @ 3.4 ghz så är den iaf före det mesta AMD kan kasta på den i de sammanhang jag använder den (spel). Var är E6000 serien då förresten?

E6000 serien ligger ju på 6 poäng:)
skämt åsido men den måste ju ligga på 2.5

Visa signatur

"Felet med vår värld är att de dumma är så säkra på sin sak och de kloka så fulla av tvivel."
Bertrand Russell.

Permalänk
Medlem

Min E6600 4MB @ 3400mhz är en fin sak. Den gör verkligen sitt jobb

Visa signatur

Ångra inget, lev och lär istället.

Permalänk
Medlem

För de personer som kan ordet dator men inte mycket mer kan en sådan guide vara välbehövd, att ta intels egen lista som ett tyngre bevis på prestanda än tester skulle vara absurt.

Visa signatur

Om du vill att jag ska se ditt svar så tryck på Citera.

Permalänk
Medlem

Jag skulle vilja föra upp Q6000 på samma nivå som Q9000.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jookeer
.
.
.
Som swecare vill man veta vilken prolle som ger mest "bang for the buck" vid säker OC.

Tror Intels prioritet på det är ganska låg, om den ens finns.
De liksom säljer CPUer på den klockning som de är stämplade på, och slutpriset blir det du får ut hos enskilda ÅF.

Sen kan du leka med dom i efterhand förstås, det kan vara både roligt och givande om man är inne i sånt.

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Lekburk#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB DDR4 >-< MSI RTX 3070 >-< 970 EVO 1TB SSD>--
--< Arctic Freezer 34 >-< FD Define R4 >-< Seasonic F.+ 650W >-< Acer XF270HUA >-< AOC Q2778VQE >--
#Servering#: Ryzen 1700@3,6GHz >-< Prime X470 Pro >-< 16GB DDR4 >-< GTX 1030 >-< 970 EVO 500GB SSD >--
--< Stockkylare >-< Antec P182 >-< Silver Power 600W >-< Samsung 245T |[●▪▪●]|