Permalänk
Hedersmedlem

Platt moderkort sökes

Japp. Jag spanar lite på platta lösningar för moderkort. Bredd och höjd spelar mindre roll. Anledningen är att jag börjat fundera på vilka skrivbordsskivor man skulle kunna bygga in en enklare dator i för att sedan även fälla in en touchscreen i skivan.

Bärbara datorer har såklart lösningen jag söker, men jag är inte intresserad av chassi, tangentbord, touchpad, eller skärm. Och dessa moderkort säljs ju sällan separat.

Så nu undrar jag lite om någon känner till några tunna moderkort som stödjer x86? Atomprollen eller liknande är intressanta alternativ som processorval för mig då prestanda inte är främsta prio samt att effektförbrukning är att föredra då kylningen till en infälld dator ofta är lite knivig. Har några planer på att lösa detta dock.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Hur tunt har du tänkt dig? Finns väl inga moderkort som är lägre än standardhöjd på i/o-panelen, om du nu inte är beredd att slakta en bärbar. http://www.dustinhome.se/pd_5010241946.aspx

VIA har även en hel del moderkort, dock ligger de högre i pris och bilderna är i allmänhet tagna utan kylflänsar monterade. Man får då ingen uppfattning hur höga korten är, men förmodligen har även de i/o-kontakter i samma höjd.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Avstängd

Det finns system-on-a-chip (SoC) datorer, fast de brukar inte vara x86.

Permalänk
Hedersmedlem

har sneglat lite på det kortet som hardware guy föreslog innan. Men det står ju aldrig några mått på hur högt åbäket är :). Alltid bara bredd gånger höjd.

Det får kanske bli så att man slaktar en eee PC för detta projekt. Billig dator plus att det finns billiga touch screens till dessa. Enda man behöver fixa då är en förlängningssladd till skärmen. Är det några problem tror ni?

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Antielefant

Default på höjden (för ett 'riktigt' moderkort) är alltid ATX-standarden för I/O-bryggan. 50.8mm har jag för mig, men minnet kan svika.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Hedersmedlem

5 cm är på tok för mycket. Mac book air är ca 2,5 cm inklusive chassi och skärm. Där har vi ett intressant mått
En vanlig laptop utan skärm, chassi och tangentbord borde kunna sluta på ungefär samma tjocklek iaf.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Antielefant

True, men vill du satsa på ATX/mATX/ITX är det fortfarande det måttet som styr. Alternativet blir just laptop eller netbookkort.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk

du får nog ta och slakta en eee PC men lova bara att lägga upp en bygglogg:D

Permalänk
Hedersmedlem

jag måste först införskaffa mig en helt egen laptop innan bygget börjar, hehe. Min nuvarande enda dator är en laptop som jag och syrran delar... bor nämligen i london just nu
Men det blir kanske en eee-pc snart. Håller tummarna för att jag vinner sweclockerstävlingen som pågår.
Men om/när bygget startar blir det byglogg. I promise

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Hedersmedlem

jaha. nu verkar det som att jag har en kompis som önskar få detta inbyggt i sitt lilla bord framför soffan i vardagsrummet. Så sponsring för projektet är fixat. Då blir det nog av inom kort!

Några saker som inte är i hamn ännu dock. Måste förlänga skärmsladden ca 20 cm och rotera visningen i skärmen 90 grader. Går det att fixa med något lätt och smidigt program?
Sedan funderar jag på vilken mjukvara som kan vara bäst för att simulera ett tangentbord för pekskärmen. Jag vill inte använda windows xps inbygga "skärmtangentbordet" då den både ser ut som skräp och så är den inte i rätt storlek heller. Måste ju vara på svenska dessutom vilket begränsar lite...

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Söderbäck
jaha. nu verkar det som att jag har en kompis som önskar få detta inbyggt i sitt lilla bord framför soffan i vardagsrummet. Så sponsring för projektet är fixat. Då blir det nog av inom kort!

Några saker som inte är i hamn ännu dock. Måste förlänga skärmsladden ca 20 cm och rotera visningen i skärmen 90 grader. Går det att fixa med något lätt och smidigt program?
Sedan funderar jag på vilken mjukvara som kan vara bäst för att simulera ett tangentbord för pekskärmen. Jag vill inte använda windows xps inbygga "skärmtangentbordet" då den både ser ut som skräp och så är den inte i rätt storlek heller. Måste ju vara på svenska dessutom vilket begränsar lite...

Hur blir det med värmen om du bygger in datorn i en skiva? Trä har inte speciellt bra egenskaper när det gäller värme.

Jag skulle behålla datorn i orginalskick lösa monitorn/touchscreen på något annat vis, om det går.

Visa signatur

ηλί, ηλί, λαμά σαβαχθανί!?

Permalänk
Hedersmedlem

jag är inte orolig för värmen. Sätt galler på två ställen i undersidan av skivan. Bygg det hela i en ihålig bordsskiva och ha en extra fläkt som drar luft genom bordsskivan. Utan Chassi och skräp i vägen kommer kylningen bli ännu bättre än på vanliga datorn.

Anledningen till att det är så bra att använda just den skärmen är att det finns billiga touchscreens till just den storleken. Kan jag använda den skärmen så spar jag ström, utrymme pengar och en hel del tid.
Strömmen är viktig då jag tänkt att systemet skall köra på batteri på dagen och laddas på natten. Inge kul med ett soffbord med sladd. Alltså inte två skärmar.
Utrymmesmässigt så låter det bara väldigt bökigt att få in två skärmar i en bordsskiva istället för en... eller? Litet soffbord dessutom
Som det är nu kommer jag undan med en budget på under 3500 kronor inklusive dator, skärm, touchscreen, sladdar, frakt och... ja allt egentligen. Skall jag köpa en skärm till så får jag säkerligen lägga på en tusenlapp plus en dyrare touchscreen vilket snabbt springer iväg i pris. Dessutom så måste jag köpa ett bättre batteripack då också. Allt detta innebär mer värme och mindre plats så då behöver jag bättre kylning också. Tilllsammans blir det säkerligen det dubbla mot vad jag har satt min budget på för tillfället. Alltså är enda rimliga alternativet att använda de delarna jag redan har :). De är ju dessutom just de delarna jag är ute efter.

Jag har tänkt lite mer och det kanske inte är så lönt att koppla loss skärmen och förlänga sladden. Borde få plats att bara vika upp skärmen och låta allt sitta ihop som innan. Men montering inuti bordsskivan kommer att bli mycket krångligare om jag gör så. Om någon kan något om förlängningar och kontakter angående skärmen på Acer aspire netbooks så är jag evigt tacksam för lite vägledning.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled