Dubbelt så snabb SATA till vintern

Permalänk
Melding Plague

Dubbelt så snabb SATA till vintern

Nästa version av Serial ATA kommer att finnas i handeln till vintern. En kommande sydbrygga från AMD stödjer den nya tekniken.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻

Super, detta kommer behövas när SSD går ner i pris och utvecklas!

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk

Det går framåt

Visa signatur

Bears.
Beets.
Battlestar Galactica.

Permalänk
Avstängd

"AMD är ett av företagen som varit som mest drivande i utvecklingsarbetet, och har därför tidig tillgång till den nya tekniken."

Så ohyggligt nedrigt av AMD att utnyttja detta så att de först får tillgång till tekniken

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dundermuppen
"AMD är ett av företagen som varit som mest drivande i utvecklingsarbetet, och har därför tidig tillgång till den nya tekniken."

Så ohyggligt nedrigt av AMD att utnyttja detta så att de först får tillgång till tekniken

AMD tog initiativet att arbeta tillsammans med Seagate för att utveckla SATA 3. Tekniken finns där för alla som vill använda den.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dundermuppen
"AMD är ett av företagen som varit som mest drivande i utvecklingsarbetet, och har därför tidig tillgång till den nya tekniken."

Så ohyggligt nedrigt av AMD att utnyttja detta så att de först får tillgång till tekniken

nedrigt? jag skulle kalla det som smart ju e man lite för så är man

Permalänk

perfrekt..ska ha en ny HDD till vinter:)...kan man köra på nya stuff

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av snellist
nedrigt? jag skulle kalla det som smart ju e man lite för så är man

Notera smileyn och dra lite paralleller till intels usb3.

Detta var ett ironiskt och lättsamt skämt alltså.

Permalänk
Medlem

Hade gärna fått nå marknaden tidigare men bättre sent än aldrig.

Visa signatur

WS: [i5 2500k@4.5ghz, 16gb ram, HD6870]@Win 7 / Debian
Laptop: [Samsung 700Z5C-S02]
@Win 8

Om du har smak för elektronisk musik: soundcloud.com/skepth

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dundermuppen
Notera smileyn och dra lite paralleller till intels usb2.

Men såvitt jag vet är det ganska stor skillnad på det här och intelfallet.

Tanken med USB 3 var ju att hårddisktillverkare etc. skulle få tillgång till det men bara intel skulle få göra moderkort med det. Här känns det snarare som att AMD har ett försprång och kunnat tjuvstarta lite eftersom de var med och utvecklade det - inte som intel som ville hålla standarden för sig själva även när den var klar.

Inte för att AMD är perfekta men i det här fallet kändes det som en klar skillnad, sen om det främst beror på nyhetsvinkling vet jag inte.

Permalänk
Medlem

Intel ville inte släppa någonting förens det var helt klart. Intel har dock insider-information och kan börja utveckla efter de specifikationer som ligger. AMD gör nu samma sak med nya SATA.

Ingen är oskyldig

Visa signatur

//Bacon

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av echo
Men såvitt jag vet är det ganska stor skillnad på det här och intelfallet.

Tanken med USB 3 var ju att hårddisktillverkare etc. skulle få tillgång till det men bara intel skulle få göra moderkort med det. Här känns det snarare som att AMD har ett försprång och kunnat tjuvstarta lite eftersom de var med och utvecklade det - inte som intel som ville hålla standarden för sig själva även när den var klar.

Inte för att AMD är perfekta men i det här fallet kändes det som en klar skillnad, sen om det främst beror på nyhetsvinkling vet jag inte.

Gäsp... att du ens orkar .

Visa signatur

tja

Permalänk
Avstängd

En anledning till att skita i nForce skräp nästa gång

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bacon
Ingen är oskyldig

Ville ju inte starta gnäll här utan bara skämta lite.

Ingen av dem är skyldig heller. Ser det som självklart att den som är med och utvecklar endera tekniken helt naturligt har kortare väg till implementering.

Permalänk
Medlem

Hoppas själva kabeln är rund och mjukare den här gången. Samt att kontakterna är bättre.

Permalänk
Medlem

Jag ser fram emot fler som stödjer PM (Port Multiplier). Då en modern hårddisk orkar skyffla data i ca 80MB/s så kan man enkelt få in sex stycken traditionella hårddiskar på en port, om man använder SATA 6gbps.

Visa signatur

ηλί, ηλί, λαμά σαβαχθανί!?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dundermuppen
Ville ju inte starta gnäll här utan bara skämta lite.

Ingen av dem är skyldig heller. Ser det som självklart att den som är med och utvecklar endera tekniken helt naturligt har kortare väg till implementering.

Ville bara retas lite. Tycker mest det är humor när folk ska kasta paj på varandra. Tur att vi kan enas om att teknologisk utveckling är bra skit.

Är mest lite ledsen över att tekniken inte hinner bli klar till sommarens inköp av ny dator. Nästa inköp blir nog inte förens om 3 år

Visa signatur

//Bacon

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av banfield
Gäsp... att du ens orkar .

Attans, jag glömde att man inte kan ha en diskussion om amd, intel eller nvidia. My bad.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Leedow
Jag ser fram emot fler som stödjer PM (Port Multiplier). Då en modern hårddisk orkar skyffla data i ca 80MB/s så kan man enkelt få in sex stycken traditionella hårddiskar på en port, om man använder SATA 6gbps.

Mjo får hoppas att det blir bredare stöd för PM, blir så svinigt dyrt om man vill ha mer än 8 portar på ett kontrollerkort.

Permalänk
Medlem

Det känns som om mekaniska hdds aldrig (relativt aldrig) kommer komma upp i hastigheter om 350mb/s (vilket är max för SATA2). Idag ligger väl läs och skrivhastigheten på ~80mb/s.

Först när ssds blir billiga blir det intrssant för gemene datornörd..

Permalänk
Medlem

Nej, det har du rätt i.
Det räcker bra med SATA II, även för snabbaste snabba SSD i dagsläget.
Det dom är rädda för och vill undvika är att utvecklingen inom något år
gör att SATA 2 blir en flaskhals för Solid State Diskarna.
----

Först när SSD blir billiga blir det intressant för gemene datornörd.

Det mesta är relativt.
Vad som är billigt för en miljonär med BONUS-avtal,
kan va' jäkligt dyrt för städerskan och unge herr student,
när de ska skaffa dator för att posta här på www.sweclockers.com

/halojoy
har full koll på sina utgifter/inkomster
och har inga barn+fru som kostar något alls
därför tycker han inte att SSD är dyrt
.. men inte speciellt 'billigt' heller!! .. ännu

Visa signatur

ASUS P8Z77-V DELUXE, Core i7 3770K@4.2GHz, Noctua NH-U12P SE2, Corsair 8GB 1600MHz, Gigabyte GTX 650Ti 2GB,
Samsung Pro 840 256GB, 1TB WD Green, be Quiet! E9 680W Modulär, Fractal Define R4

Permalänk
Avstängd

Det var på tiden.
Ny snabbare SATA behövs. De borde släppt den tidigare.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BlueBerryBoy
Det känns som om mekaniska hdds aldrig (relativt aldrig) kommer komma upp i hastigheter om 350mb/s (vilket är max för SATA2). Idag ligger väl läs och skrivhastigheten på ~80mb/s.

Först när ssds blir billiga blir det intrssant för gemene datornörd..

SATA2 har max 300MB/s. Dagens snabbaste mekaniska diskar ligger på runt 150MB/s skulle jag gissa.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ajp_anton
SATA2 har max 300MB/s. Dagens snabbaste mekaniska diskar ligger på runt 150MB/s skulle jag gissa.

Nej, de ligger "bara" på runt 120MB/s (Velociraptor sustained), så för dessas skull är det inte så nödvändigt, om man inte raidar då förstås

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk

Kan dom inte släppa nästa version av USB istället?

Visa signatur

Livet är en fesk!

Permalänk
Medlem

150 eller 120 , hur som helst så räcker det med 3 ynka diskar för att fylla bandbredden.

tycker det är lite tamt att bara fördubbla hastigheten . minst 1000"MB"/s hade varit att föredra ... fast det kanske inte är någon som bara kan bestämma det sådär bara, antagligen måste det till lite teknik också.

men men , jag välkommnar sata 3 hursomhelst !

Visa signatur

| HAF932 | Ryzen 3700X @ 4,3 GHz | Gigabyte X570 Aorus Ultra | 32 GB G.Skill @ 3600 MHz | RTX 2070 @ 2 GHz | O2 + ODAC | MP600 1TB + 2x 2TB RAID 1 + 2x 2TB RAID 1 | Win10 Pro 64-bit |

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Paronfesken
Kan dom inte släppa nästa version av USB istället?

ring och säg det till dom

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Devildoll
150 eller 120 , hur som helst så räcker det med 3 ynka diskar för att fylla bandbredden.

Que? De har varsin 3,0Gb så några tre diskar skall det inte till, eller hur tänker du?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jalle64
Nej, de ligger "bara" på runt 120MB/s (Velociraptor sustained), så för dessas skull är det inte så nödvändigt, om man inte raidar då förstås

Velociraptor är knappast snabbare än de 15k rpm-diskarna som finns.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Paronfesken
Kan dom inte släppa nästa version av USB istället?

Vad är fel på firewire. Det ju både snabbare och kan förlängas längre.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jalle64
Que? De har varsin 3,0Gb så några tre diskar skall det inte till, eller hur tänker du?

hade fått för mig att alla 3 diskarna delade på 3 gbit.

ty när jag körde sata 1 på min gammla socket 478 plattform så hade mina 2 diskar i raid 0 150 MB/s burstspeed , sedan hade samma diskar 330 MB/s Burstspeed nu när jag kör dem via ett moderkort som har sata 2 . 150/300 är väll precis vad sata1/2 kunde ge.
och därför var min slutsats att de delar på bandbredden.

men det kanske är någon annan faktor som påverkat i mitt fall?

Visa signatur

| HAF932 | Ryzen 3700X @ 4,3 GHz | Gigabyte X570 Aorus Ultra | 32 GB G.Skill @ 3600 MHz | RTX 2070 @ 2 GHz | O2 + ODAC | MP600 1TB + 2x 2TB RAID 1 + 2x 2TB RAID 1 | Win10 Pro 64-bit |