Intels sexkärniga värstingprocessor om ett år

Permalänk
Melding Plague

Intels sexkärniga värstingprocessor om ett år

Nästa generations Core i7, kodnamn Gulftown, bjuder bland annat på sex kärnor och hyperthreading. Nu ryktas det att lanseringsdatumet är redan andra kvartalet nästa år.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Perfekt till efter muck !

Visa signatur

Desktop: AMD Ryzen 9 7950X, ASUS 4090 ROG Strix, 32GB RAM DDR5 6000MHz CL36 FURY,
ASUS TUF Gaming X670E-Plus / Monitor/Tv: LG C2 42Tum/ Playstation 5 // Xbox Series X // iPhone 14 Pro// iPad Pro Air m1 // TV Vardagsrummet LG Oled 77CX Sovrummet LG OLED B7 55TUM. Övervåningen LG C1 65

Permalänk
Medlem

Men...

Vad är AMD's motsvarighet (om man nu kan säga så). Varför inte åtta kärnor...?

Permalänk
Medlem

Sjukt Haha har inte ens bytt till 4 än ^^

Visa signatur

Stationär: EVGA X299 Micro | Intel Core i7 7740X | GeForce GTX 1060 6GB | Kingston HyperX 16GB 2666 MHz | WD Blue 3D NAND SSD 500GB
Tillbehör: 3 x LG 21,5" | Corsair Vengeance K65 | Deathadder | Astro A40
Bärbart: MacBook Pro 13" -10 | iPad 2 16Gb

.: Citera för svar :.

Permalänk
Utelåst hobbymoderator

lagom till att man blivit less på sin i7 920 då köper man denna med 6/12(HT) kärnor

Visa signatur

Intel core i7 920@3,5ghz , Asus P6T 3gb ddr3 corsair xms3 minnen

Permalänk
Medlem

Används ens 4 kärnor effektivt nu? Om inte lär ju inte 6 kärnor vara värt de extra det lär kosta.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 3080 12GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB | Seagate IronWolf 10TB HDD intern HDD
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto
: Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av aMpari
Används ens 4 kärnor effektivt nu? Om inte lär ju inte 6 kärnor vara värt de extra det lär kosta.

Dessa är väl dock inte tänkta för medelsvensson.

Permalänk
Medlem

Kör man virtualisering är det mycket effektivt med flera kärnor.

Permalänk
Medlem

Hur många datorer virtualiserar du då? Jag brukar köra ca 5-6st och till det räcker 2st kärnor utmärkt.

Visa signatur

”Det krävs talang för att lira hårdrock medan det räcker med en taskig barndom för att spela hiphop”

Permalänk
Medlem

Det räcker med 2kärnor men det är väl inte fel med 6kärnor?

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 2000+
Hur många datorer virtualiserar du då? Jag brukar köra ca 5-6st och till det räcker 2st kärnor utmärkt.

tycker det knappt räcker med 4 kärnor till 2 st virtuella!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av aMpari
Används ens 4 kärnor effektivt nu? Om inte lär ju inte 6 kärnor vara värt de extra det lär kosta.

Filmredigering,folding@home och spel som tex GTA 4

Visa signatur

WS:/ASUS M4A78-E/Phenom 940BE/OCZ Reaper DDR2 PC8500 6Gb/CF Ati 4870 1GB//Server: AMD Phenom 9550/MSI K9A2 CF-F/OCZ Reaper PC8500 2Gb/XFX GTS 250 Nvidia
"En enskild människas död är en tragedi, en miljon döda är statistik" -Josef Stalin

Permalänk
Hedersmedlem

stata mp t.ex. borde få en liten skjuts, men tror få har råd att sitta med det i hem-miljö.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gemmy
Vad är AMD's motsvarighet (om man nu kan säga så). Varför inte åtta kärnor...?

Istanbul: http://computersweden.idg.se/2.2683/1.214689

Till er andra: Vad tusan gnäller ni för över fler kärnor? Det är väl positivt att utvecklingen går framåt?

Bill Gates sa 1981 att "640 kB borde räcka för vem som helst" ("640 k ought to be enough for anyone"). Antar att ni håller med honom.

Permalänk

De klagar för att fler kärnor är en lat och dålig lösning. Vad som behövs är högre klockfrekvenser och lägre effektförbrukning. DET är framtiden! Det enda fler kärnor gör är att hämma utvecklingen. Det blir svårare att göra program till dem, och processortillverkarna har hittat på en billig, enkel och dålig lösning på att utveckla "nya" processorer, vilket de verkar satsa på helt och hållet, i stället för att faktiskt göra bättre processorkärnor.

Visa signatur

"plattan som moderkortet är uppbyggt på (minns ej vad det heter)" - muhihihaha

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tipsaossgärna
De klagar för att fler kärnor är en lat och dålig lösning. Vad som behövs är högre klockfrekvenser och lägre effektförbrukning. DET är framtiden! Det enda fler kärnor gör är att hämma utvecklingen. Det blir svårare att göra program till dem, och processortillverkarna har hittat på en billig, enkel och dålig lösning på att utveckla "nya" processorer, vilket de verkar satsa på helt och hållet, i stället för att faktiskt göra bättre processorkärnor.

Rent trams. Det är väl upp till programvaruutvecklarna att dra nytta av den nya tekniken. Det säger dig ingenting att klockfrekvenserna i det närmaste redan har nått taket? Ska de trolla fram högre klockfrekvenser, eller vill du se processoerer med 200W TDP?

Permalänk
Medlem

woosh nice cpu - kan ju inte säga något annat än att man blir sugen på att montera en monster dator har inte gjort det sedan typ sommaren 2008
eftersom jag inte spelar på pc längre

-Mac here i come!

dock sjukt nice cpu, önskar att Imac´arna skulle kunna få en sådan, men lär nog inte hända.

Visa signatur

Survival of Earthquake skåne 2008

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Viceroy

Till er andra: Vad tusan gnäller ni för över fler kärnor? Det är väl positivt att utvecklingen går framåt?

Gnäller inte, men undrar om det verkligen är lönt. Att trycka dit fler kärnor borde kosta mer, och frågan är då om det är värt pengarna för vanliga datoranvändare.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 3080 12GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB | Seagate IronWolf 10TB HDD intern HDD
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto
: Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 2000+
Hur många datorer virtualiserar du då? Jag brukar köra ca 5-6st och till det räcker 2st kärnor utmärkt.

Jag virtualiserar endast 3 burkar privat men företaget jag jobbar på virutaliserar en större mängd servrar på highend-servrar och där finns det definitivt inget övre tak för hur mycket kraft som kan användas av virutella servrar.

Permalänk
Antielefant
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gemmy
Vad är AMD's motsvarighet (om man nu kan säga så). Varför inte åtta kärnor...?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Viceroy
Istanbul: http://computersweden.idg.se/2.2683/1.214689

Till er andra: Vad tusan gnäller ni för över fler kärnor? Det är väl positivt att utvecklingen går framåt?

Bill Gates sa 1981 att "640 kB borde räcka för vem som helst" ("640 k ought to be enough for anyone"). Antar att ni håller med honom.

Mja, AMDs svar blir väl snarare deras kommande processorlinjer? Istanbul släpps ju redan till hösten.

Phenom-III "Sao Paolo" = 2x4 cores (8x512kb L2, 2x6 MB L3) 45nm
Phenom-III "Magny-Cours" = 2x6 cores (12x512kb L2, 2x6 MB L3) 45nm
Socket G34 (1972 pins), Hypertransport 4.0, 4-channel DDR3-1600 (stöd för 8 slots, 32 GB Max).

Kommer jag ihåg rätt har AMD sagt att release skulle vara Q1 2010, men det kan ju ändras.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av aMpari
Gnäller inte, men undrar om det verkligen är lönt. Att trycka dit fler kärnor borde kosta mer, och frågan är då om det är värt pengarna för vanliga datoranvändare.

Och just därför har t.ex. Intel en produktlinje som sträcker sig från Atom till i7 Extreme.

Visa signatur

That's just my opinion, I could be wrong...
> C2Q Q6700 > 8GB PC6400 > Gigabyte 965P-DQ6 > HD4870X2 & HD4650
> Lian Li PC-201B > Corsair HX620 > 10.46TB > HP LP3065 & 2x HP LP2065

Permalänk
Medlem

Fan vad folk gnäller över att det är "för många kärnor". Det finns väl för fan ett brett utbud för att man ska kunna välja när man gör en investering. Bara för att Intel levererar en processor med sex kärnor innebär ju det att dom inte gör någonting åt problemet med att man nått frekvenstaket för kiselbaserade processorer. Det är klart att vi inte kommer sitta med 3 Ghz för all evig framtid men under tiden nya material tas fram så kan man passa på att släppa alternativ.

Visa signatur

3570K @ 4.181 GHz | Asus GTX 670 Directcu II | Asus P8Z77-V | Corsair 16GB CL9 1600Mhz VENGEANCE LP | Samsung SSD Basic 830-Series 128GB

Permalänk

Jag håller på en hel del med 3D så fler kärnor är ju guld

Permalänk
Medlem

väck mig när det kommer sextiokärniga processorer

Permalänk
Medlem

Bra, då borde de vanliga processorerna med 2 eller 4 kärnor bli billigare
Om inte annat kan du få 2 extra kärnor till ett bra pris

Permalänk
Medlem

jag måste säga att jag tycker det går lite segt med utvecklingen av antal cores. det var ju 2006,2007 intel och amd släppte sina första quad core för person marknaden. jag vill se 8 kärnigt snart.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av aMpari
Gnäller inte, men undrar om det verkligen är lönt. Att trycka dit fler kärnor borde kosta mer, och frågan är då om det är värt pengarna för vanliga datoranvändare.

"vanliga" datoranvändare köper inte en CPU för över 5000 kronor.
Och när priset på 6 kärna processorer är nere på den nivå där "vanliga" datoranvändare köper den så kommer fler program och spel utnyttja den bättre.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av petabyte.se
jag måste säga att jag tycker det går lite segt med utvecklingen av antal cores. det var ju 2006,2007 intel och amd släppte sina första quad core för person marknaden. jag vill se 8 kärnigt snart.

Med den tillverklingsteknik, 32 nm, vi har idag blir det inte effektivt att trycka in fler kärnor.
Vill du ha fler kärnor i din dator får du köpa moderkort med plats för två processorer och på så vis få upp till 12 kärnor.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Viceroy
Istanbul: http://computersweden.idg.se/2.2683/1.214689

Till er andra: Vad tusan gnäller ni för över fler kärnor? Det är väl positivt att utvecklingen går framåt?

Bill Gates sa 1981 att "640 kB borde räcka för vem som helst" ("640 k ought to be enough for anyone"). Antar att ni håller med honom.

Fler kärnor kommer väl tillhands när MS introducerar DirectX 11 (om vi snackar spel), dock krävs det nog lite mer än 6 kärnor om man skall kunna köra exempelvis Crysis. Då snackar vi inte längre Nehalem utan Larabee och GPU. Som bekant blir multiparralellism avgörande när det kommer till exempelvis Ray Tracing och andra beräkningsintensiva tillämpningar.

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tipsaossgärna
De klagar för att fler kärnor är en lat och dålig lösning. Vad som behövs är högre klockfrekvenser och lägre effektförbrukning. DET är framtiden! Det enda fler kärnor gör är att hämma utvecklingen. Det blir svårare att göra program till dem, och processortillverkarna har hittat på en billig, enkel och dålig lösning på att utveckla "nya" processorer, vilket de verkar satsa på helt och hållet, i stället för att faktiskt göra bättre processorkärnor.

Det är väl bäst du går till både AMD och Intels laboratorier och delar med dig av dina visdomsord och visar hur det ska gå till. Den metoden har redan testats, den kallades Netburst, Pentium 4 mer ska jag inte gå in på den frågan.

Flera kärnor är framtiden, tyvärr och det är bara för programmerare att lära sig programmera på flera trådar, sen ska vi även tänka på att Core i7 inte är något som säljs i stora antal till entusiaster, det är servermarknaden Intel tjänar pengar på och där är 6kärnor/12trådar välkommet.

AMD kommer kontra med Istanbul(K10 "Phenom II" med 6 kärnor), och Magny-Cours(K10 "Phenom II" med 12 kärnor), fast detta bara till servers (där som sagt Core i7 visar framfötterna).

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem

Är det möjligt för en processor med 4 respektive 6 kärnor att använda samma sockel? Noobfråga, men är ändå osäker.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X