Arkitekturer, design och instruktion set

Permalänk
Avstängd

Arkitekturer, design och instruktion set

Jag tycker att det är ganska tråkigt att Apple ditchade PowerPC och gick över till x86 arkitekturen.

Vilken är den bästa CPU designen?
CISC, ZISC, RISC, EPIC, etc?
Tycks vara som de flesta arkitekturer använder RISC. Men x86 är väl CISC?

Det snackas mycket om att Itanium suger, men här ur det med IA-64?
IA-64 använder EPIC, det är väl ganska intressant? Den gör väl very long instruction word (VLIW) då?

Bara för att Itanium suger, så betyder det ju inte att IA-64 suger eller är ointressant. Cyrix och Winbond processorena för x86 sög ju, P4 sög ju. Men Athlon och Pentium var ju grym.

x86 har ju blivit upprustad med MMX, SSE, etc och kommer så småningom om upprustas med AVX. Men i grund och botten är arkitekturen från 1978.
Till skillnad från SPARC som nog är från 1985, och ARM från 1983, och MIPS från 1981 och PowerPC från 1991.

Hur står olika CPU design strategierna mot varandra? CISC, ZISC, RISC, EPIC, etc...
Hur står de olika CPU arkiteurerna mot varandra? ARM, MIPS, IA-64, IA-32/x86, Alpha, PowerPC, SuperH, etc?

MIPS var ju populärt ett tag på skrivbordet med SGI workstations, etc. Itanium var ju hypat och verkade lovande.

Är PowerPC och IA-64 grymma?
Hur står sig PowerPC mot x86?

ARM är ju grymt populär på inbyggda enheter, och man hör ju att den kan komma att växa på netbook-marknaden.
ARM-baserade processorer är kända för att vara strömsnåla, hur kommer det sig? Hur bidrar arkitekturen med detta?

På TOP500 supercomputer listan, vilken arkitektor tror du kommer att öka? x86, PowerPC, RISC-PA/HPPA, SPARC?

Permalänk
Medlem

Har tyvärr inte svar på någon av frågorna, men jag skrattade lite för mig själv...

Inser du hur många frågor du har ställt i ett enda inlägg?

15 st! Som dessutom inte besvaras på en handvändning

Permalänk
Avstängd

Hehe, jo det var många frågor.
Många saker jag undrar, mycket man kan diskutera. Skulle vilja starta en debatt.

Synd att ingen svarar.

Permalänk
Medlem

Vet knappt vad man ska svara på dessa frågor.

Förresten, vad som är bästa processordesignen är väl omöjligt att svara på eftersom alla har olika styrkor och svagheter. T ex VLIW, som ATI/AMD använder i R600 och framåt, ger extremt bra teoretisk prestanda per watt eller per transistor men å andra sidan kräver den väldigt mycket från kompilatorn såvida inte programmeraren är duktig på assembler.

De nuvarande x86-processorerna är iofs egentligen inte en CISC-design längre utan en RISC-design i grunden och sen emulerar de x86 i hårdvaran. Har ju funkat rätt bra faktiskt även om det kostar en del extra transistorer. Och de där extra transistorerna är troligtvis bara en mycket liten del av alla transistorer som finns i processorn då den största delen av processorn utgörs av delar vars enda uppgift är att mata processorns beräkningsdel med data kontinuerligt t ex branch predictors, out-of-order execution, massvis med cache och annan prefetch-logik.

Just ja, när det gäller superdatorer så består nästan alla (enligt top500.org) av dem av x86-processorer (Intel/AMD) och PowerPC. Kan tänka mig att dessa fortsätter dominera. Skulle varit kul att se Sun's Niagara 2 lite mer men den är ju rätt dyr också. Blir ju billigare att bara köpa in massvis med Opteron quad-cores eller nåt för det ger ju väldigt mycket prestanda det med.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | 4x8GiB 18-20-16-36-52-2T DDR4-3400 | MSI B450-A Pro Max AGESA 1.2.0.7 | Sapphire RX 480 Nitro+ OC 8GiB | Crucial MX500 500GB | PNY CS900 2TB | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung PM961 512GB | Scythe Kamariki 4 450W

Permalänk
Avstängd

Att skapa en arkitektur och instruktion set handlar väl om att göra kompromisser och prioriteringar?

Intressant då att x86 används i servrar och superdatorer med Xeon och Opteron, samtidigt som de nu även börjar att användas i små enheter med Atom. Brett användningsområde för en arkitektur.

ARM är väl konstruerad för att vara strömsnål och lämpar sig således för inbyggda enheter, men skulle nog fungera ganska kasst i en superdator?

Att konstruera en RISC måste nog vara lättare, billigare och snabbare än att konstruera en CISC?

x86 var historiskt CISC, men sen verkade hela industrin överge CISC för RISC. Numera översätter x86 CISC till RISC. Är det de bästa från båda världarna eller en suboptimal workaround?

x86 är en väldigt gammal arkitektur som skapades som 16-bit, men sedan upprustats till 32-bit, och sedan 64-bit.
Andra mer moderna arkitekturer måste väl ha fördelar?
Som Alpha, SPARC och PowerPC. Alpha var redan från början 64-bit. Jag gillar väldigt starkt att SPARC och PowerPC är öppna arkitekturer.

Presterar Itanium så dåligt för att den har så många register (128) vilket medför långsam context-switching? Eller är det för att den använder EPIC och få kompilatorer är duktiga på VLIW optimering?

Jag skulle vilja se mer processorer med ZISC arkitektur, det verkar väldigt intressant.

Permalänk

Ett problem med att diskutera detta ämne är att det inte bara har med hårdvaran att göra utan med mjukvaran.

För vad är en cpu utan ett bra operativsystem?

Windows, som används av 90% av världens hemmanvändare, stöder bara x86.

När man väl har ett dugligt operativsystem som fungerar på flera olika plattformar så gäller det att ha mjukvara också.

Som det är idag så spelar det ingen roll hur bra någon arkitektur är sålänge majoriteten av mjukvaran, som "svensson" vill ha, görs för x86.

Eftersom de flesta vill ha x86 mjukvara så behövs fler x86 maskiner och ju fler x86 som tillverkas desto billigare blir det.
På så sätt lönar det sig inte att utveckla de andra arkitekturerna ifall de inte är nischade. T.ex. extremt strömsnåla bärbara.

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk
Avstängd

Jo, det är tråkigt att alla kör Windows, och Microsoft bara släpper det till x86.

Linux och BSD kan man köra på typ allt.

Hört att de ska komma fler netbooks som är ARM-baserade.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av leksak
Jo, det är tråkigt att alla kör Windows, och Microsoft bara släpper det till x86.

Linux och BSD kan man köra på typ allt.

Hört att de ska komma fler netbooks som är ARM-baserade.

Fast då fattas fortfarande mjukvaran.
Det blir lite vendor lock-in att sitta med en ARM-CPU med tillhörande operativ och en möjlighet att köpa ett begränsat utbud av program.

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mortifer666
Fast då fattas fortfarande mjukvaran.
Det blir lite vendor lock-in att sitta med en ARM-CPU med tillhörande operativ och en möjlighet att köpa ett begränsat utbud av program.

Nej, jag skulle klara mig ganska bra.
Kan välja flera olika operativ system och Linux distributioner.
Finns 25000 paket i repository.
Köper ändå inga program.
Ändå som jag skulle sakna vore Flash.