Hemligheten i Windows 7 är XP

Permalänk
Melding Plague

Hemligheten i Windows 7 är XP

Microsoft lovar nära 100 procent bakåtkompatibilitet i nya Windows 7. Tricket är en full version av Windows XP virtualiserat i operativsystemet

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Avstängd

Jag tycker det låter riktigt fattigt.
Fast kan tänka mig att folk inte kmr bry sig då många dualbootat xp/vista och det här blir ju smidigare.

Visa signatur

All datorprestanda kan jämföras i kronor och ören (kr/poäng). Exempel: Prestanda/krona på grafikkort | www.intrnet.se

Permalänk
Medlem

Vad som sägs med andra är att, "we fucked up again, so here you can have back XP with this new OS"...

Detta är löjligt om ni frågar mig, nej ge mig ett bra och stabilt OS inte 2 st i ett.

Permalänk

bara battlefield 2 fungerar med det så

Visa signatur

Antec Performance P182 | Intel Core i7 920 | Gigabyte GeForce GTX 660Ti | Gigabyte GA-EX58-DS4 | Corsair XMS3 1333 MHz 6 GB | Samsung SpinPoint F3 | Corsair 650TX | Windows 7 x86-64 | QPAD MK-50

Permalänk
Medlem

Detta är ju bara för att garantera bakåtkompatibilitet med äldre program så varför oroa sig / gnälla ?

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem

^ Precis

Permalänk
Inaktiv

Tycker att detta verkar vara en mycket bra och användbar funktion.

Permalänk

Ser med viss oro på hur detta kommer bli.. Vista failar hårdare än Paris Hilton, men XP börjar kännas rejält gammalt..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Inanimate
Ser med viss oro på hur detta kommer bli.. Vista failar hårdare än Paris Hilton, men XP börjar kännas rejält gammalt..

Vista är bra, men de vart en flopp. Varför vet vi ju(svenssons var inte beredda på den stora prestanda smällen, o ja kompatibilitet problem i början). Men vad ja vet så funkar de flesta drivrutinerna som är till Vista till win7. Aja detta börjar kännas lite konstigt i skallen.

Permalänk
Medlem

Undrar om detta innebär att man köra 16-bitars program i 64-bit Windows 7?

Inte att jag bryr mig speciellt mycket, men ett antal spelinstallationsprogram från sena 90-talet är 16-bitars, mest noterbart dom från Lucasarts (Jedi Knight: Dark Forces II, Grim Fandango osv) och Shogo.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DAoG
Vista är bra, men de vart en flopp. Varför vet vi ju(svenssons var inte beredda på den stora prestanda smällen, o ja kompatibilitet problem i början). Men vad ja vet så funkar de flesta drivrutinerna som är till Vista till win7. Aja detta börjar kännas lite konstigt i skallen.

Ja, nu var det en sak till faktiskt. Fler funktioner behöver inte innebära mycket högre prestandrakrav. Och här fallerade faktiskt Vista till viss del. Visst går det att köra vista på en trött netbook, men då skall man också veta vad man håller på med (och så måste det inte fungera). Alltså vista var och är lite onödigt resurskrävande. Men det har man väl filat lite på i windows 7, ellerhur?

I vilket fall så är det till stor fördel för microsoft själva att de utvecklat ett sådant system. Detta innebär att större företag som använder mjukvara bunden till ett äldre system inte länge måste stanna kvar på en gammal plattform. Detta i sin tur innebär att microsoft inte måste hålla på och serva äldre OS utan vill man ha windows så får man snällt köpa det senaste på marknaden varje gång det kommer nytt. Det mina vänner, är oroande.
Å andra sidan är det en ganska fin sak samtidigt då det faktiskt öppnar möjligheten för många företag att uppgradera sina äldre system som tidigare varit omöjligt på grund av bunden specialtillverkad tredjepartsmjukvara.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DAoG
Vista är bra, men de vart en flopp. Varför vet vi ju(svenssons var inte beredda på den stora prestanda smällen, o ja kompatibilitet problem i början). Men vad ja vet så funkar de flesta drivrutinerna som är till Vista till win7. Aja detta börjar kännas lite konstigt i skallen.

Vista fungerar bra mycket bättre än vad XP gör. Prestandavinsten är enorm! Vad säkert 9/10 missar att göra är att ändra från energisparläge till prestanda.

Permalänk
Medlem

hittat ett program som funkar på xp men icke på w7 , volumetray

Visa signatur

| HAF932 | Ryzen 3700X @ 4,3 GHz | Gigabyte X570 Aorus Ultra | 32 GB G.Skill @ 3600 MHz | RTX 2070 @ 2 GHz | O2 + ODAC | MP600 1TB + 2x 2TB RAID 1 + 2x 2TB RAID 1 | Win10 Pro 64-bit |

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av _Segas+
Vista fungerar bra mycket bättre än vad XP gör. Prestandavinsten är enorm! Vad säkert 9/10 missar att göra är att ändra från energisparläge till prestanda.

Jag förstår inte vad du pratar om.. Vista crappar ju ur hela tiden..
I Vista krashar nvidiadriver typ var 4-5e timme och man måste reboota..

har visserligen 6gb ram men jävligt att vista drar runt 400mb mer än XP bara av att vara igång vid en fresh boot..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Inanimate
Jag förstår inte vad du pratar om.. Vista crappar ju ur hela tiden..
I Vista krashar nvidiadriver typ var 4-5e timme och man måste reboota..

har visserligen 6gb ram men jävligt att vista drar runt 400mb mer än XP bara av att vara igång vid en fresh boot..

Det du säger nu är ju bara skitsnack!
har haft vista i 1 år o 4 månader nu! det har inte kraschat en ända gång!
förutom när jag har överklockad med för lite volt o fått blåskräm! men det är en annan saga. Men att de drar mer ram de skiter jag totalt i! då kan du lika gärna lira age of empire II istället för III för de kräver mer. Ett nyare os ska vara mer krävande så det argumentet håller inte längre.
Försvara ett operativ som xp bara för att de kräver mindre, patetiskt. Nu när lixom 4gb ram börjar bli standard.

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Inanimate
Jag förstår inte vad du pratar om.. Vista crappar ju ur hela tiden..
I Vista krashar nvidiadriver typ var 4-5e timme och man måste reboota..

har visserligen 6gb ram men jävligt att vista drar runt 400mb mer än XP bara av att vara igång vid en fresh boot..

Du måste ha en riktigt crappy dator som får hårdvaran att krascha hela tiden. Mitt har fungerat felfritt i 1,5 år, inte en krasch nånstans. Möjligtvis ett spel har hängt upp sig pg.a minnesläckage, men det har varit från spelföretagets sida, inte Vista.

Att Vista drar mer minne vid start grundar sig på att systemet tar vad det behöver direkt, istället för att snåla på det efter allt som tiden går. Hur länge kan en XP-dator stå igång utan att startas om? Jag är inne på 2,5 månad med mitt Vista, flyter som en dröm fortfarande.

Permalänk
Medlem

Tycker det låter som en grym funktion, fattar inte varför folk gnäller?

Permalänk
Sötast
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Handa
Tycker det låter som en grym funktion, fattar inte varför folk gnäller?

Så är det alltid

Permalänk
Medlem

Windows 7 kommer helt klart ersätta vista! Utan att tveka! Men som xp till vista var fattigt och oroligt. -.-

Permalänk
Medlem

Varför inte bara updatera win2k eller xp som helt klart är dem bästa os inom window$? Sen kalla dom vafan man vill win7 om det ska vara så. Bara för att man får kraftfullare datorer behöver inte det betyda att os't ska ta hälften.. men ifs så äre ju det som gör att utväckligen går fram..

Permalänk
Medlem

Det här låter väldigt bra tycker jag. Då kan man ju köra gamla program som inte kommer kommit ut med en ny version till W7/Vista.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av guvvan
Varför inte bara updatera win2k eller xp som helt klart är dem bästa os inom window$? Sen kalla dom vafan man vill win7 om det ska vara så. Bara för att man får kraftfullare datorer behöver inte det betyda att os't ska ta hälften.. men ifs så äre ju det som gör att utväckligen går fram..

ah, well. Om det hade varit så enkelt. Bygger man på för mycket blir hela koden till sist ett stort lapptäcke och större delen används ej samt att ingen vet efter ett tag vad som gör vad. Ska man ändra något så tar man inte bort utan lägger till för att när man tar bort kod kan detta påverka andra funktioner som inte "borde" vara kopplade på märkvärdiga sätt. Det är så de flesta mobiltelefonsystem är uppbyggda (mjukvaran i mobilen då) vilket är till nackdel för både programmerare, företag och kund. Dessutom gör det systemet långsammare. Men sedan handlar det väl om att försöka få in funktioner som var svåra att implementera i äldre OSversioner.

Så det är nog inte så enkelt som att bara bygga på.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Kommer detta leda till att programutvecklare inte kommer att bry sig om det funkar på Win7 "egentligen", då det räcker med XP? Har man då en CPU som inte stödjer virtualisering (typ Intels E5-serie) så funkar inte dessa alls...

Permalänk
Avstängd

Dom kunde ha lånat Wine.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Naaium
Vad som sägs med andra är att, "we fucked up again, so here you can have back XP with this new OS"...

Detta är löjligt om ni frågar mig, nej ge mig ett bra och stabilt OS inte 2 st i ett.

Ja orsaken till ditt inlägg är ju din egen okunskap. Konstigt att folk tröttnar?

Läs nyheten igen, läs på om virtualisering och läs framförallt ordet BAKÅTKOMPATIBILITET. Program utvecklade för äldre plattformar kan köras på nyare plattformar, detta är mer eller mindre ett KRAV för en bra mjukvara.

Så med andra ord, det här är jävligt bra nyheter, punkt.

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fog
Ja orsaken till ditt inlägg är ju din egen okunskap. Konstigt att folk tröttnar?

Läs nyheten igen, läs på om virtualisering och läs framförallt ordet BAKÅTKOMPATIBILITET. Program utvecklade för äldre plattformar kan köras på nyare plattformar, detta är mer eller mindre ett KRAV för en bra mjukvara.

Så med andra ord, det här är jävligt bra nyheter, punkt.

Ja, detta börjar ju se ut som fragbite där alla är emot något nytt och inte läser vad det egentligen är.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Handa
Ja, detta börjar ju se ut som fragbite där alla är emot något nytt och inte läser vad det egentligen är.

Gnälla är så svenskt, inget duger

Visa signatur

Fractal Design Meshify C | Corsair RM650X v2 | MSI X570 MPG GAMING EDGE WIFI | AMD 5800X3D | RTX 3070 | 32GB 3200MHz CL16

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kazutoyo
Undrar om detta innebär att man köra 16-bitars program i 64-bit Windows 7?

Inte att jag bryr mig speciellt mycket, men ett antal spelinstallationsprogram från sena 90-talet är 16-bitars, mest noterbart dom från Lucasarts (Jedi Knight: Dark Forces II, Grim Fandango osv) och Shogo.

Precis vad jag undrade, glöm dock inte monkey island (del 1&2) serien.

Permalänk
Medlem

Funktionen har dock Intel VT eller AMD V som systemkrav.
Vad menas med detta?

Visa signatur

LEE

Permalänk
Inaktiv

Vilka processorer har sådan virtualisering då?
Har min E6750 det t ex?